Vehnän sääsket..
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viestit: 516
- Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
- Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
- Viesti:
Vehnän sääsket..
Joko löytyy vai onko ollut liian kylmää?
Tuossa kuva vuodelta 2005 vehnän ruiskutuksen jälkeen jontikan konepellin ritilä täynnä sääskiä..
Nyt kun kävin pienen lenkin pyöräyttää, niin parinsadan metrin matkalta tarttui vain muutama "punaperse"...
tarkkaillaan...
Tuossa kuva vuodelta 2005 vehnän ruiskutuksen jälkeen jontikan konepellin ritilä täynnä sääskiä..
Nyt kun kävin pienen lenkin pyöräyttää, niin parinsadan metrin matkalta tarttui vain muutama "punaperse"...
tarkkaillaan...
Viimeksi muokannut Agronautti, 11 Heinä 2008, 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viestit: 2591
- Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
- Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
- Viesti:
Re: Vehnän säsket..
No jos tähkäruiskutus vehnälle on vielä tekemättä niin lämäytä karatet samalla tankkiin kun ajat. Turha tarkkailla, on niin halpa vakuutus.
Re: Vehnän säsket..
Täällä funtsitaan porukalla kannattaako enää mitään tehdä,muutama yö sitten oli kuulemma hallaa paikoitellen. Tiedä oikeen missä omilla pelloilla ja toisekseen kasvukausi niin raakasti myöhässä että kohta jättää mielellään kaiken "viivästyttävän" tekemättä... Tuntuu vaan hullulta ajaa pelkkää ötökkäainetta joten eiköhän sinne tautiainekin mene,eihän sieltä muuten tule satoa,meni puinti sitten kuinka myöhäiselle tahansaRubinjo kirjoitti:No jos tähkäruiskutus vehnälle on vielä tekemättä niin lämäytä karatet samalla tankkiin kun ajat. Turha tarkkailla, on niin halpa vakuutus.
Re: Vehnän säsket..
Kaveri oli eilen katellut vehnäpeltoaan,on ensimmäisenä tulossa tähkälle ja mulla vieressä reilu 18ha... Vettä pellolla pahimmissa paikoissa,tällä hetkelläkin sataa ihan kunnolla eikä loppua näkyvissä. Pellolle pitäis päästä mutta epäilyttää pääseekö siellä liikkumaan,parin viikon takaisen hukkispesäkkeiden torjunnan jälkeen tullut vettä paaaaljon ja silloinkin oli vettä pahimmassa paikassa ja just ja just pääsi läpi. Nyt näkee ötököiden vaikutuksen ellei pääse ruutaamaan. Aiemmin ötököitä ei ole löytynyt hakemallakaan mutta ruiskutettu,nyt löytyy ötököitä hakemattakin ja kelit mitä sattuu 
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viestit: 516
- Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
- Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
- Viesti:
Re: Vehnän säsket..
Farmitista lainaus:
Ruiskutukset olisi tehtävä illalla klo 20 ja 24 välillä tyynellä, sateettomalla ja lämpimällä säällä, jolloin tähkäsääsket ovat liikkeellä.
Ei kait sitte hättää ole jos ilmat jatkuu tämmösinä
Kukinnan jälkeenhän sääsken toukat ei enää pysty vikuuttamaan (muistaakseni)...
Ruiskutukset olisi tehtävä illalla klo 20 ja 24 välillä tyynellä, sateettomalla ja lämpimällä säällä, jolloin tähkäsääsket ovat liikkeellä.
Ei kait sitte hättää ole jos ilmat jatkuu tämmösinä
Kukinnan jälkeenhän sääsken toukat ei enää pysty vikuuttamaan (muistaakseni)...
Re: Vehnän sääsket..
Kertokaahan kokemuksia. Tähkästä näkyy siellä täällä vähän,tähkimisestä ei voida puhua ts. myöhäinen lippulehtivaihe. Ötököitä tuntuu kasvustossa olevan,onko järkeä ajaa ötökät erikseen ja tautiaine myöhemmin tähkälle vai yhdellä kertaa kuten aiemminkin? Kumman ehdoilla mennään,tautitorjunnan optimin ts. tähkimisen aikaan vai ötököiden torjunnan eli heti kun keli sallii? Ajatusleikkiä,koska ruiskutuskelejä ei ole mutta ehkä jollakin on...
Suurin kasvulohko reilu 18ha ja sillä niitä ötököitä,on myös monenikäistä kasvustoa sekä hukkunutta että loistavaa
Keskimäärin ehkä normitilanne,Anniinaa ja odotukset neljän tonnin päälle,ehkä viisikin. Parhaissa vehnissä ei ötököitä joten saa odotella rauhassa tähkimistä,ainakin toistaiseksi.
Suurin kasvulohko reilu 18ha ja sillä niitä ötököitä,on myös monenikäistä kasvustoa sekä hukkunutta että loistavaa
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viestit: 516
- Liittynyt: 10 Helmi 2005, 09:39
- Paikkakunta: Kymenlaakso & P-Savo
- Viesti:
Re: Vehnän sääsket..
Toi kuva otettu 7.7 ja tähkälle oli tullut 3.7..siis vuonna 05..enkä huomannut silloin puidessa mitään vikuutusta...
Viime vuonna osalla vehnäalaa oli tähkän kärki valkoinen ja tyhjä.. tiedä sitten oliko sääsken vai kirvojen vikuutusta
Kasvinsuojeluseuran sivuilta löytyy tieto, linkki oisin laittanut, mutta ovat käyttäneet ääkkösiä linkissä niin ei toimi, no kopsataan sitte:
Viime vuonna osalla vehnäalaa oli tähkän kärki valkoinen ja tyhjä.. tiedä sitten oliko sääsken vai kirvojen vikuutusta
Kasvinsuojeluseuran sivuilta löytyy tieto, linkki oisin laittanut, mutta ovat käyttäneet ääkkösiä linkissä niin ei toimi, no kopsataan sitte:
Vehnäsääskiä tarkkaillaan siitä lähtien, kun tehoisaa lämpösummaa on kertynyt 350 astetta, vehnän ollessa tulossa tähkälle ja iltaisin tuulen tyynnyttyä. Ilman suhteellisen kosteuden on oltava yli 70 %. Tähkäsääski pääsee munimaan lämpösumman lähestyessä viittäsataa astetta.
Tähkä- ja vehnäsääsket munivat vehnän (ja ohran) tähkiin heti siitä lähtien, kun tähkä alkaa näkyä ja jatkavat munimista aina kukinnan alkuun saakka.
Torjuntaan on syytä ryhtyä, eli torjuntakynnys ylittyy, jos:
- kasvustossa on 1 tähkäsääski (punertava)/6-7 tähkää eli 150-200 kpl/m2 tai yksi vehnäsääski (kellertävä)/tähkä
- jos päätään kääntämättä yhdellä silmäyksellä näkee useassa tähkässä munivia sääskiä
- jos tähkistä lähtee yli 10 sääskeä lentoon, kun kasvustoa avataan molemmin käsin illansuussa ennen sääskien normaalin lennon alkamista.
Kukinnan alettua ovat siemenaiheet jo kovettuneet niin, etteivät toukat pysty tunkeutumaan niihin. Sääskiä voi kyllä vielä lennellä kasvustossa, mutta niistä ei ole haittaa, mutta ruiskutuksista on, sillä ne tappavat sääskien luontaisia vihollisia.
Jos toukkia torjunnasta huolimatta löytyy tähkistä, olisi toukkaisimmat alueet puitava erikseen, jotta vioittuneita jyviä ei joutuisi koko satoon.