Pillike oli kyllä itänyt jo ruikutuksessa ja yhtä pitkään kun viljan oraat. Nyt olen muutaman muunkin kuullut sanovan arianen heikkoa vaikutusta tänän vuonna. Muona vuosina kyll arinane on toiminut niinkuin sanotaan "pellon puhdistajana".koivumaki kirjoitti:--onko varma,että pillike ei itänyt ruiskutuksen jälkeen?Wilpo kirjoitti: Tuossa on kuva Ariane S vaikutuksesta pahimmissa kohtaa. Annostus 2 L /ha. Ei ole paljon ollut pillikkeeseen vaikutusta,
--outo homma,minä olen pitänyt arianea todella tehokkaana aineena,sillä olen korjannut muiden 'jämät'.
--tänä vuonna ajoin RatioComboa,johtuen valvatin vähyydestä arianekuurin jälkeen
Onko rikkakasviruiskutukset kesken?
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Re: Onko rikkakasviruiskutukset kesken?
Toi Wilpon Ariane/pillike murhe on kyllä outo...
Mä sain aiemmin mainitsemaani Acanto-ongelmaan jonkinlaisen selityksen omamyyjältä.Mulla on pienet suuttimet,muistaakseni ruskeat,ruiskussa syystä että käytän aika usein 120 l luokkaa olevia vesimääriä.
Myyjä muisteli että joku oli joutunut vaihtamaan amazoneen isompireikäisen sihdin painepuolelle aiemmin.Tosin
eri aineella.Ilmeisesti syynä acanton sakkautumiseen suuttimiin/suutinsihteihin on tää pieni koko.Mulla kun ei ole triplettejä niin en voi äkkiä vaihtaa suuttimia(nyt sitten kostautu sekin säästöpäätös minkä tein 6 vuotta sitten ruiskua ostaessani).Ts.std suuttimilla/150 l vesimäärällä homma olis ollu ok.Ajoinhan minä 150 litraa vettä axial/Acanton kanssa,murhehan oli paljon lievempi kuin siemmin mainitussa monen aineen seoksessa...
Ton tautitorjunnan tein kyllä tosiaan vehnälle päin p:tä...ainakin olis tarvinnu ajaa aineet eri päin ja vielä käyttää Zenittiä amistarin kanssa.Noh kattotaan ny mitä tulee.
Helkutin vaikia ruiskutusvuosi on melkein takana...
Mä sain aiemmin mainitsemaani Acanto-ongelmaan jonkinlaisen selityksen omamyyjältä.Mulla on pienet suuttimet,muistaakseni ruskeat,ruiskussa syystä että käytän aika usein 120 l luokkaa olevia vesimääriä.
Myyjä muisteli että joku oli joutunut vaihtamaan amazoneen isompireikäisen sihdin painepuolelle aiemmin.Tosin
eri aineella.Ilmeisesti syynä acanton sakkautumiseen suuttimiin/suutinsihteihin on tää pieni koko.Mulla kun ei ole triplettejä niin en voi äkkiä vaihtaa suuttimia(nyt sitten kostautu sekin säästöpäätös minkä tein 6 vuotta sitten ruiskua ostaessani).Ts.std suuttimilla/150 l vesimäärällä homma olis ollu ok.Ajoinhan minä 150 litraa vettä axial/Acanton kanssa,murhehan oli paljon lievempi kuin siemmin mainitussa monen aineen seoksessa...
Ton tautitorjunnan tein kyllä tosiaan vehnälle päin p:tä...ainakin olis tarvinnu ajaa aineet eri päin ja vielä käyttää Zenittiä amistarin kanssa.Noh kattotaan ny mitä tulee.
Helkutin vaikia ruiskutusvuosi on melkein takana...
Just eilen ihmeteltiin isoja savikoita kaverin Arianella ajetusssa ohrassa.
Vähän naftisti tuossa Arianessa on MCPA:ta. Kuulemma ohdaketeho paranee huomattavasti kun lisää 0,5-1 l/ha MCPA:ta Arianen sekaan. Näyttäis vaikammissa olosuhteissa tarvittavan pillikkeeseen ja savikkaankin.
2 l/ha Ariane tuo 400 g MCPA/ha. Hormonesteessä on 750 g/l.
2 l/ha Ariane tuo 400 g MCPA/ha. Hormonesteessä on 750 g/l.
Kävin eilen kattelemassa kasvustoja.Näyttäisi tuo sössimäni tautitortunta toimivan.
On ainakin vehnässä eri väri joissain pienissä kolmioissa jotka jäänet ruiskuttamatta.
Taisi tulla laitettua sittenkin liian vähän Moddusta ohralle...
Kaiken kaikkiaan taas hiukan paremmalta näyttää satonäkymät.
Muttamutta:Vesiheinä on selvinny RatioCombosta,tai sitten itänyt ruiskutuksen jälkeen.Aina jotain pielessä
On ainakin vehnässä eri väri joissain pienissä kolmioissa jotka jäänet ruiskuttamatta.
Taisi tulla laitettua sittenkin liian vähän Moddusta ohralle...
Kaiken kaikkiaan taas hiukan paremmalta näyttää satonäkymät.
Muttamutta:Vesiheinä on selvinny RatioCombosta,tai sitten itänyt ruiskutuksen jälkeen.Aina jotain pielessä
-
Reissumies
- Luokka: yli 200 hv
Enempikin sääntö tänä vuonna pillike / Ariane juttu... Pillike ei edes pysähtynyt, saati sitten kuollut. Jopa kukkii, joten saattaa tehdä siemeniäkin. Sama juttu täällä, monella viljelijällä. Kuulemma kuiva kausi sopivasti ajoitettuna...paksu vahakerros...iso kasvi...jne. Onneks kohtuullisen harmiton rikkakasvi.koivumaki kirjoitti:Toi Wilpon Ariane/pillike murhe on kyllä outo...
--tämän myönsi a-marketin myyjäkin tänään...monella sama murhe pillikkeen kanssaReissumies kirjoitti:Enempikin sääntö tänä vuonna pillike / Ariane juttu... Pillike ei edes pysähtynyt, saati sitten kuollut. Jopa kukkii, joten saattaa tehdä siemeniäkin. Sama juttu täällä, monella viljelijällä. Kuulemma kuiva kausi sopivasti ajoitettuna...paksu vahakerros...iso kasvi...jne. Onneks kohtuullisen harmiton rikkakasvi.koivumaki kirjoitti:Toi Wilpon Ariane/pillike murhe on kyllä outo...
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Berneriltä sain saman vastauksen. Että vahakerros pillikkeessä niin vahva tänä vuonna, ettei ariane läpäissyt sitä.koivumaki kirjoitti:--tämän myönsi a-marketin myyjäkin tänään...monella sama murhe pillikkeen kanssaReissumies kirjoitti:Enempikin sääntö tänä vuonna pillike / Ariane juttu... Pillike ei edes pysähtynyt, saati sitten kuollut. Jopa kukkii, joten saattaa tehdä siemeniäkin. Sama juttu täällä, monella viljelijällä. Kuulemma kuiva kausi sopivasti ajoitettuna...paksu vahakerros...iso kasvi...jne. Onneks kohtuullisen harmiton rikkakasvi.
Huomasin tuossa hukkakauran metsästysreissulla ohrapellossa melkoisen matara esiintymän (about hehtaarin alalla samankorkuista kuin keväällä huonosti orastunut ohra). Lohko on ruiskutettu MCPA:lla, joka ei tuohon vissiin tehoa - tosin ei sitä aiemmin ole ollutkaan...Rubinjo kirjoitti:Turhaan maksat XL:stä (Starane+Primus) kun pelkkä Primus riittää. Voi käyttää pohjavesialueella. Tehoaa pienellä määrällä mataraan.
En vielä osaa sanoa kuinka pienellä. Yhelle asiakkalle ajoin just Expressin kaveriks 30 ml/ha Primusta. Täytyy käydä tarkistamassa teho, vaikka huomenissa jos ehtii.
Pitäiskö tuo kohta ruiskuttaa varoiksi syksyllä glyfosaatilla vai riittääkö ensi vuonna tuo Primus tms?
Riittää, primuksen kaveriksi kannattaa laittaa esim. tuota ratiota, ja on niitä muitakin hyviä aineita mataralle.TepaR kirjoitti:
Pitäiskö tuo kohta ruiskuttaa varoiksi syksyllä glyfosaatilla vai riittääkö ensi vuonna tuo Primus tms?
juolavehnä päässyt riistäytymään parilla lohkolla. voiko esimerkiksi reppuruiskulla käydä nyt truuttaamassa pari juolavehnäpesäkettä roundup goldilla rapsi-pellolta, saattaisi vaikka kuollakin. rapsia ei kasva miltei lainkaan näillä kohdilla. arviolta 10x10m kokoinen alue. onko tälle mitään esteitä minkään pykälän suhteen/rapsin myynnin suhteen? vaikka eipä kyseisiä kohtia sen isommin varmaankaan tulla "puimaan".