Pakkasen paneman ohran kasvu
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Pakkasen paneman ohran kasvu
11.7. "pakkaslohko" tasaisesti tähkällä voimakkaasta "Moddus-kuurista" huolimatta.
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Re: Pakkasen paneman ohran kasvu
Hyvä on satoarvio tässä vaiheessa!! Yleensä noita lukemia tulee aiemmin ja siitä pudotaan realistisempiin lukuihin.Kari kirjoitti:11.7. "pakkaslohko" tasaisesti tähkällä voimakkaasta "Moddus-kuurista" huolimatta.
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Teilläpäin ollut optimikelejä,ei näitä "sensuroitu" sateita jota äskenkin saatiin lähes 15mm
Ehkä 8 tonnia tuleekin mikäli kelit suotuisia ja kasvusto tasainen... Alle seittemän kato noilla arvoilla mitä sanoit
Re: Pakkasen paneman ohran kasvu
Miltäs näyttää tuo kasvusto nykyisin?
Re: Pakkasen paneman ohran kasvu
Kasvusto on käytännössä tauditon, joten sen suhteen OK. Yhtenä ongelmana/sadon alentajana on osaan 1/4 lohkoa villiintynyt juolavehnä (viime vuoden rukiin jäljiltä jäi piiloon/torjumatta). Tuo juolavehnä/villiheinä tuntuu tälle vuotta olevan monillakin viljelijöillä täällä päin lisääntynyt, kesän sääolot suosineet sen kasvua?Radon kirjoitti:Miltäs näyttää tuo kasvusto nykyisin?
21-22.7. päivien ukkoskuurojen jälkeen meni 1/5 laihosta lakoon. Näyttää kyllä vielä nostavan päätään, joten sen kanssa menettelee mutta näkyy toki sadossa. Kasvustossa on selvästi kohtuu paljon sivuversoja, joiden tähkät (ja jyvät?) jäävät pieniksi ja tuleentuvat myöhässä? Uskon, että tämä näkyy puitaessa sekä vihreiden jyvien määränä, että myöskin pienempinä jyvinä (olisi kylläkin todellinen ongelma mallasohrassa)
Re: Pakkasen paneman ohran kasvu
Näytti olevan tämä lohko puituna. Minkälainen sato tuli?
Re: Pakkasen paneman ohran kasvu
Jep, puin lohkon lakoisuuden vuoksi ennen viime sateita. Paras satopotentiaali karkasi lohkolle tulleen laon ja sen kautta juolavehnän noustessa kasvustoon. Lopputulos oli kuitenkin ihan siedettävä. Satoa tuli kuivana 5500 kg/ha, HLP 66,4 kgjk kirjoitti:Näytti olevan tämä lohko puituna. Minkälainen sato tuli?
Tarkempaa tarinaa paremmalla aikaa.