Pakkasen paneman ohran kasvu

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

11.7. "pakkaslohko" tasaisesti tähkällä voimakkaasta "Moddus-kuurista" huolimatta.
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Yleiskuva kasvustosta 11.7.
Yleiskuva kasvustosta 11.7.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Kari kirjoitti:11.7. "pakkaslohko" tasaisesti tähkällä voimakkaasta "Moddus-kuurista" huolimatta.
Teetätin satoarvion 7.7. - tuloksena "lupaavat" 9500 kg/ha, SPAD-arvo kasvustolla oli 43, joten kasvuvoimaa kuitenkin vielä kohtuullisesti jäljellä. (Ruiskutin tosin lisätyppeä varovaiset ~10 kg/ha tähkimisen virkistämiseksi).
Minttulaiho_11072008.jpg
Hyvä on satoarvio tässä vaiheessa!! Yleensä noita lukemia tulee aiemmin ja siitä pudotaan realistisempiin lukuihin.

Teilläpäin ollut optimikelejä,ei näitä "sensuroitu" sateita jota äskenkin saatiin lähes 15mm :evil:
Ehkä 8 tonnia tuleekin mikäli kelit suotuisia ja kasvusto tasainen... Alle seittemän kato noilla arvoilla mitä sanoit :)
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Miltäs näyttää tuo kasvusto nykyisin?
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Radon kirjoitti:Miltäs näyttää tuo kasvusto nykyisin?
Kasvusto on käytännössä tauditon, joten sen suhteen OK. Yhtenä ongelmana/sadon alentajana on osaan 1/4 lohkoa villiintynyt juolavehnä (viime vuoden rukiin jäljiltä jäi piiloon/torjumatta). Tuo juolavehnä/villiheinä tuntuu tälle vuotta olevan monillakin viljelijöillä täällä päin lisääntynyt, kesän sääolot suosineet sen kasvua?

21-22.7. päivien ukkoskuurojen jälkeen meni 1/5 laihosta lakoon. Näyttää kyllä vielä nostavan päätään, joten sen kanssa menettelee mutta näkyy toki sadossa.
21.22.7 olleen ukkos-/saderintaman jälkeen
21.22.7 olleen ukkos-/saderintaman jälkeen
Kasvustossa on selvästi kohtuu paljon sivuversoja, joiden tähkät (ja jyvät?) jäävät pieniksi ja tuleentuvat myöhässä? Uskon, että tämä näkyy puitaessa sekä vihreiden jyvien määränä, että myöskin pienempinä jyvinä (olisi kylläkin todellinen ongelma mallasohrassa)
Laihossa selvästi pienempiä tähkiä sivuversoissa
Laihossa selvästi pienempiä tähkiä sivuversoissa
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Näytti olevan tämä lohko puituna. Minkälainen sato tuli?
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pakkasen paneman ohran kasvu

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

jk kirjoitti:Näytti olevan tämä lohko puituna. Minkälainen sato tuli?
Jep, puin lohkon lakoisuuden vuoksi ennen viime sateita. Paras satopotentiaali karkasi lohkolle tulleen laon ja sen kautta juolavehnän noustessa kasvustoon. Lopputulos oli kuitenkin ihan siedettävä. Satoa tuli kuivana 5500 kg/ha, HLP 66,4 kg

Tarkempaa tarinaa paremmalla aikaa.
Vastaa Viestiin