Tautitorjunnat

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Miltäs näyttää tautitilanne. Täällä Salon kupeessa ei todellakaan hyvältä näytä. Rypsit näyttää kuolevan järjestään pystyyn. Harvatkin kasvustot on kenollaan ja aivan liian vaaleita ollakseen terveitä. Rapsit taitaa sietää hiukan paremmin pahkahometta? Perttelissä näin la yhden oikeen terveen vihreen rapsipellon, lienee taudit torjuttu. Miksköhän myöhään kylvetyt rapsit ei muuten kukkinu ollenkaan kunnon keltasena?
Syysvehnät valmisti ruskolaikku "kauniin" ruskeeks. Tähkäsuojatut kasvustot yritti sinnitellä vähän pidempään. Harvoihin kohtiin tuli monin paikoin lisäks toinen kasvusto päälle.
Kevätvehnistä ruiskuttamattomat Kruunut on todella ikävää katseltavaa. Eikä Zebratkaan hääviltä näytä. Tautipaine oli todella kova pari viikkoa sitten. Kuiva jakso välissä onneks hidasti hiukan tautien etenemistä. Myöhään kylvetyt lohkot taitaa kärsiä vähemmän sienitaudeista. Tosin laatu voi muuten olla melkosta sotkua.
Ohrat näyttis selviävän paremmin tautien suhteen, etenkin lippulehdelle ruiskutetut.
Tänä vuonna kaurankin tautisuojaus kannatti varmaan.
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Rubinjo kirjoitti:Miltäs näyttää tautitilanne. Täällä Salon kupeessa ei todellakaan hyvältä näytä. Rypsit näyttää kuolevan järjestään pystyyn. Harvatkin kasvustot on kenollaan ja aivan liian vaaleita ollakseen terveitä. Rapsit taitaa sietää hiukan paremmin pahkahometta? Perttelissä näin la yhden oikeen terveen vihreen rapsipellon, lienee taudit torjuttu. Miksköhän myöhään kylvetyt rapsit ei muuten kukkinu ollenkaan kunnon keltasena?
Syysvehnät valmisti ruskolaikku "kauniin" ruskeeks. Tähkäsuojatut kasvustot yritti sinnitellä vähän pidempään. Harvoihin kohtiin tuli monin paikoin lisäks toinen kasvusto päälle.
Kevätvehnistä ruiskuttamattomat Kruunut on todella ikävää katseltavaa. Eikä Zebratkaan hääviltä näytä. Tautipaine oli todella kova pari viikkoa sitten. Kuiva jakso välissä onneks hidasti hiukan tautien etenemistä. Myöhään kylvetyt lohkot taitaa kärsiä vähemmän sienitaudeista. Tosin laatu voi muuten olla melkosta sotkua.
Ohrat näyttis selviävän paremmin tautien suhteen, etenkin lippulehdelle ruiskutetut.
Tänä vuonna kaurankin tautisuojaus kannatti varmaan.
Raju on ollut tautipaine, ohrille ajettiin comet 0.4l ja zenit 0.4l noin reilu neljä viikkoa riitti teho ruiskutuksesta, ruiskuttamattomat ohrat ja vehnät kamalaa katsottavaa, nyt ei tarvitse miettiä että kannattiko torjua taudit.
Tosiaan kauralle en ole tehnyt koskaan tautitorjuntaa mutta tänävuonna olisi kyllä kannattanut aika paljon on lehtilaikkua belindassa.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Ruiskutetut kasvustot puhtaita,ruiskuttamattomat vehnätkin yllättävän puhtaita. Ohrat huippukuntoisia lukuunottamatta veden hukuttamia,pelottavan kovassa kasvussa osa pelloista-> millon puimaan?
Tänä vuonna ajoin jo ensimmäiseen ruiskutukseen osan tautiaineesta kun tautipaine oli kova ja ennustettiin sateita,tarkoittaa että mulla ei ole lainkaan tautiaineetonta kasvustoa. Asiantuntijatkin oli vastaan tätä mun temppua mutta ilmeisesti toimi,normaalisti ajanut vain lippulehdelle. Vehnistä jätin osan Anniinasta ajamatta ja kaiken Amareton,tahdon saada puintivalmiiksi ennen marraskuuta. Tosin näillä lämpötiloilla ei valmistu koskaan,mikään vilja,lämpösumma alkaa olla ennätyksellisen pieni ajankohtaan nähden :(

Hallaa pelätään kokoajan,nyt taivas täysin pilvetön ja edellinen yö oli nollakeliä :(
Pelto-Jussi
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 317
Liittynyt: 12 Joulu 2007, 20:41
Paikkakunta: Saviseutu

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pelto-Jussi »

Rubinjo kirjoitti:Miltäs näyttää tautitilanne. Täällä Salon kupeessa ei todellakaan hyvältä näytä. Rypsit näyttää kuolevan järjestään pystyyn. Harvatkin kasvustot on kenollaan ja aivan liian vaaleita ollakseen terveitä. Rapsit taitaa sietää hiukan paremmin pahkahometta? Perttelissä näin la yhden oikeen terveen vihreen rapsipellon, lienee taudit torjuttu. Miksköhän myöhään kylvetyt rapsit ei muuten kukkinu ollenkaan kunnon keltasena?

Kevätvehnistä ruiskuttamattomat Kruunut on todella ikävää katseltavaa. Eikä Zebratkaan hääviltä näytä. Tautipaine oli todella kova pari viikkoa sitten. Kuiva jakso välissä onneks hidasti hiukan tautien etenemistä. Myöhään kylvetyt lohkot taitaa kärsiä vähemmän sienitaudeista. Tosin laatu voi muuten olla melkosta sotkua.
Ohrat näyttis selviävän paremmin tautien suhteen, etenkin lippulehdelle ruiskutetut.
Tänä vuonna kaurankin tautisuojaus kannatti varmaan.
Salosta pohjoiseen 30 km taitaa tilanne olla hiukan parempi. Tipple on koko ajan ollut melko puhdas, vihneet alkaneet vaaleta, mutta puinti menee takuuvarmasti ainakin kuun vaihteeseen. Kasvusto toistaiseksi pystyssä, mutta taajaa on. Saas nähdä kuinka käy. Huhtikuussa kylvetty Prestige on koko ajan ollut "hiukan tautinen", silti mitään katastrofia ei ole havaittavissa. Alkaa vähitellen tuleentua. Kumpaankin ohraan on ajettu joko Acanto + Zenit tai Stratego melko maltillisilla annoksilla. Tippleä on pönkitetty kahteen kertaan Modduksella.

Amaretto oli jokin aika sitten vielä puhdasta, mutta jotain värimuutosta on nyt havaittavissa. Naapurin Kruunu näyttää siltä kuin olisi keltaruoste iskenyt - luultavasti kasvusto pakkotuleentuu ennen aikojaan.

Rypsit ja rapsit vaikuttavat toistaiseksi hyviltä: pystyssä ja vihreitä, kukinta päättynyt. Ajelin kukinnan puolivälissä Amistaria kasvustoon. Kovin oli pitkää - Amazonen puomihissin nostokorkeus riitti parhaissa kohdissa nipin napin, tuskin pysyvät pystyssä tuleentumiseen asti.
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 08:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

Pelto-Jussi kirjoitti:
Tänä vuonna kaurankin tautisuojaus kannatti varmaan.
Kannatti juu. Ennen tähkimistä tuli laitettua "vain"0,5l/ha Zenittiä mutta tuokin on pitänyt kasvuston aika puhtaana. Enemmän huolettaa kyllä nyt, varsinkin jos alkaa tulla lisää sateita,puintien onnistuminen.
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Zebra vaaleni kuivuuteen. Edel-ohra on alavissa paikoissa vielä vihreää. Kumpaankin on laitettu tähkälletulon yhteydessä Prolinea tai Stereota, mitä nyt sattui olemaan tai mitä saa laittaa pohjavesialueelle. Noin 100 mm kasvukauden sateilla ei muuta saa aikaiseksi mäkipelloilla kuin kuivaa kuloa.

Urhot ja kruunut näyttävät olevan arkoja hellejakson keltaruostesaastunnalle. Tokkopa tuo satoa alentaa.
Mutta väri on ollut kullankeltainen jo pari viikkoa. Samanlaisia ruostemagneetteja olivat Ilves ja Aura, aina kirkkaankeltaista heinäkuulla vaikka oli kuiva loppukesä.

-SS-
Avatar
Joozeppi
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 269
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 18:48
Paikkakunta: Loimaa

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

on ollu kova tautipaine juu, pahin mun lyhyehkön viljelyurani aikana. ilman tautiainetta jäi vain 4 ha ohraa heikommasta päästä. tosin käyttömäärät sellasia alarajoja kaikki. pyrin ajamaan myöhään ja melko vähän, tänä vuonna aikaisemmatkin käsittelyt varmaan kannattivat. tosin ohralla korrensääteen sanelema lippulehtivaihe on melko aikainen.

ne syysvehnät mihin ihmiset ei ole ajaneet mitään olleet ruskeita jo pitkän aikaa. ensi viikonlopun sateet vetää niistä hlp alle 70 jyvistä vielä sakotkin alas. ja vihreää noussut myös täällä huonompiin paikkoihin reilustas. myös kevätvehnät kummallisen näköisiä kun lähes kaikilla tullu joukkoon uutta versoa, ilmeisesti sadejakson alussa (kesäkuun alku) lähtenyttä. ne menee tosi myöhäisiksi. tauteja on tasasesti kaikissa viljoissa. no viljelykierrolla ja aineilla pysynyt jotenkin kurissa, niin että vähän yhteyttävää lehtialaa vielä näkyy. kun vielä lakoonkin menee viikonloppuna lisää niin kovin painavaa tavaraa tuskin markkinoilla liikkuu tänä vuonna.
Avatar
aurajokilaivuri
Luokka: >500hv
Viestit: 1133
Liittynyt: 04 Loka 2005, 14:16
Paikkakunta: Aurajokivarsi

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja aurajokilaivuri »

Heinäporukka kertoi viime viikolla että olivat seuraavaksi menossa paalaamaan vehnäpeltoa - oli sen verran vihreää seassa että isäntä oli tehnyt omat johtopäätöksensä ja vetänyt koko systeemin pyöröpaaalaukseen - epäili että kuivaus tulisi syksyllä olemaan kohtuuttoman kallista.

Vehnäpellon vieressä oli rypsiä, joka kukki heinäkuun lopussa, milloinkahan sitä mahtaa päästä puimaan..
Pehtoori
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 12:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Pehtoori »

Halikossa ajelin ohralle(TiIpleä ja Barkea) lippulehdelle kerran kilon Acanto Primaa riitti hyvin ainut vaan on että meinasin kun oli niin vähän silloin satanut että en ajanut korrenvahistajaa, tosin onneksi vielä ainakin mukavasti pystyssä... Vehnät ajoin kaikille rikkaruiskutuksen yhteydessä o,4 zenitiä ja tähkälle 0,5 kg Acanto primaa, vehnät edelleen aika lailla terveitä, jopa Kruunu jota jäi ajamatta muutama hehtaari, tosin on kylvetty rypsin jälkeen joka helpottaa huomattavasti... Rypsi alkaa hivenen alkaa kellertyä pikku hiljaa ensimmäisistä kukkimispaikoista, toiset lohkot lopettavat kukintaansa. Taitaa tulla rypsin puintia 2. erässä. Naapurissa alkaa rapsi lopettaa kukintaansa.... Taidetaan puida lokakuussa, oman Barken puinti luultavasti alkaa viikolla 34...
Avatar
claas58
Luokka: >500hv
Viestit: 575
Liittynyt: 28 Heinä 2006, 22:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja claas58 »

aurajokilaivuri kirjoitti:Heinäporukka kertoi viime viikolla että olivat seuraavaksi menossa paalaamaan vehnäpeltoa - oli sen verran vihreää seassa että isäntä oli tehnyt omat johtopäätöksensä ja vetänyt koko systeemin pyöröpaaalaukseen - epäili että kuivaus tulisi syksyllä olemaan kohtuuttoman kallista.

Vehnäpellon vieressä oli rypsiä, joka kukki heinäkuun lopussa, milloinkahan sitä mahtaa päästä puimaan..
Vuonna 2004 rapsi kukki tähän aikaan ja puintiajankohta oli 4.10.
Avatar
Joozeppi
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 269
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 18:48
Paikkakunta: Loimaa

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

ite käytin vehnällä comet 0.3 + zenit 0.4 ja ohralla comet 0.25-0.3 + juventus/sportak 0.25-0.3 + terpal 0.3 (tai moddus 0.15). ohrille olis hiukan enemmän voinut laittaa. onneksi kuitenkin jotain ja korrensääteen kanssa ku ruiskutuskelit oli mitä oli. vehniä ei kehtais liikaa viherryttää ku muutenkin puinti syyskuun lopulla. rypsiä ja kauraa ei nyt olekaan.

nyt lupaa maaseudun sivuilta ilmatieteenlaitos 6 päivää eteenpäin 90 milliä, voi jestas.. herneen ja syysvehnän puolesta hiukka pelottaa.
Avatar
Jari
Luokka: >500hv
Viestit: 3510
Liittynyt: 05 Touko 2005, 10:05
Paikkakunta: K-Pohjanmaa

Re: Tautitorjunnat

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

claas58 kirjoitti:
aurajokilaivuri kirjoitti:Heinäporukka kertoi viime viikolla että olivat seuraavaksi menossa paalaamaan vehnäpeltoa - oli sen verran vihreää seassa että isäntä oli tehnyt omat johtopäätöksensä ja vetänyt koko systeemin pyöröpaaalaukseen - epäili että kuivaus tulisi syksyllä olemaan kohtuuttoman kallista.

Vehnäpellon vieressä oli rypsiä, joka kukki heinäkuun lopussa, milloinkahan sitä mahtaa päästä puimaan..
Vuonna 2004 rapsi kukki tähän aikaan ja puintiajankohta oli 4.10.
Viime vuonna rypsi kukki aiemmin ja suurin osa puinneista 10.-14. lokakuuta.
JOS rypsiä pääsee puimaan syyskuulla,plussaa... Täällä syksy tulee vähintään 10 päivää aiemmin kuin "etelässä" joten puintiajankohtaan suhteutettuna siellä myöhäiset puinnit ois lokakuun lopulla,aloitus aikaisintaan syyskuun alussa :)

Näyttäs että lievät hallat eivät vioittaneet viljoja mutta mistäs tietää,naapurikylällä oli menny perunanvarret mustaksi. Taudit edelleen hyvin hallinnassa,kai kasvun hitaus tms. vaikuttanut,normaalina kesänä näillä sateilla pitäisi olla tautia kovastikin. Tai sitten torjunta/aineet osuneet kohdalleen,toimivaa tuotekehitystä tautiaineilla?
Vastaa Viestiin