Olen katsellut traktoreita lähinnä vm. 2002-2005. Tähän saakka eniten on kiinnostanut New Holland TL 100 tai miksei 90. Nyt on ruvennut kiinnostamaan myös Same, ei vähiten edullisen hintansa vuoksi. Same on näköjään yleensä vähintään 5000€ halvempi kuin suurin piirtein vastaava Nyykkäri. Samelta kyseessä siis Explorer tai Silver siinä sadan hevosvoiman tuntumassa.
Käyttötarve: Pelto-, metsä- ja etukuormaintyöt. -Niin, metsä ja etukuormain ovat hieman ristiriidassa, mutta tähän saakka se yhdistelmä on toiminut, kun on ollut lyhytaisainen kuormain ja urakointikäyttöä ei ole.
Vaatimuksia tai toiveita koneelle:
-Fiatiin tottuneelle hammaslukko olis kova sana. Konedatan mukaan Samessakin on hammaslukko, onkohan siinäkin jatkuva molempien etupyörien veto nelivedon ollessa päällä niin kuin Fiiuissa, kuka tietää?
-Suunnanvaihto ilman kytkintä eli onko se siis sama kuin hydraulinen suunnanvaihto? Tämä olis varmaan hyvä varuste mulle ja mun polvelle. Varsinkin noissa Sameissa niitä on vähemmän tarjolla, minkähänlainen se olisi jälkiasentaa?
-Maavara on tärkeä ominaisuus, kun on epätasaiset maastot. Paljonkohan se on TL:ssä tai Samessa? Rengaskoko vaikuttaa myös. Mitä enemmän vetokoukun tai muun alla senttejä päälle neljänkymmenen, sen parempi!
-Metsäohjaamo ja pohjapanssari olis kiva, mutta ei ehdoton.
-Talviominaisuudet eli miten hyvin Same lähtee käyntiin, onko miten lämmin hytti (vesijäähdytteiset koneet) ja esiintyykö kylmällä erityisiä ongelmia hydrauliikan ym. kanssa?
-Huollon ja varaosien saatavuus Samen kohdalla? Nyykkärin huolto ja varaosat pelaa täälläpäin hienosti!
Hinnan tulisi olla jossakin 25 000 euroa (alv.0) seuduilla, ainakin alle 30t€. Siinäkin jo liikaa näille ajoille!
Kokemuksia ja vertailua näistä koneista, kiitos! Samesta varsinkaan ei itsellä minkäänlaista kokemusta. Pitäis varmaan lähteä koeajolle, mutta kun pelottaa, että kuume nousee