Sen verran reippaasti "ripotteli" että talon päädystä rinteestä vesi kaivoi rompolit esiin eli vei sepelit mennessään ja sademittari (40 mm) tuli täyteen kun kukaan ei viitsinyt tyhjentää sitä välillä. Kuusjoella missä pellot on niin tuli muutama milli - jurtille olis kyllä kelvannut enemmänkin...SS kirjoitti:1970-luvulla ja 1980-luvun alussa oli useitakin kuurottelevia vuosia, meidänkin piha-alue oli monesti isomman kuuron jälkeen metrejä syvien uurteiden loveama, kun hieno hiekka lähti tulvan mukaan. Nyt rinteissä on kuorma-autokaupalla kiviä ja rompolia.
Kerran poikasena päivystin yhden rankkasateen aikana mittaria tyhjentämässä, kaksi täyttä tuli ja 10 mm kolmanteenkin, eli noin 90 mm kertasade !
Puinteja Odotellessa!
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Puinteja Odotellessa!
Tossa ennen puoltayötä Salossa tuntus että joka puolella ukkostaa ja sataa. Yksi rytinä kun meni niin toinen tuli...
-
Pehtoori
- Luokka: 50 hv., takaveto
- Viestit: 53
- Liittynyt: 13 Kesä 2008, 12:22
- Paikkakunta: Salon seutu
Re: Puinteja Odotellessa!
Meillä täällä Pohjois-Halikossa tuli viime yönä 40-50mm vähän riippuu paikasta.... Oli kyllä hyvin "pihavalot" päällä viime yönä.... Oli vaan aina vähän vähän aikaa.... Onneksi ei ainakaan talon ikkunasta vielä näe et olis viljat nurin.. Vähän kyllä pelotti... Nyt vaan kun kuivuis niin pääsis loppu viikolla ohraa puimaan....
Re: Puinteja Odotellessa!
Vettä lupaa jokapäivälle taas, että eipä taida alkaa tällä viikollakaan puinti. Tosin ei kyllä ole mikään kunnolla valmiskaan, muuta kuin erittäin heikko syysvehnä. Eilinen ukkospuuska toi keskelle Kuusjokea 12mm, muualle vissiin vähän vähemmän.
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viestit: 1049
- Liittynyt: 17 Joulu 2004, 15:27
- Paikkakunta: Marttila
- Viesti:
Re: Puinteja Odotellessa!
Marttilan keskustassa satoi yöllä 48 mm vettä ukkosen kera.
Re: Puinteja Odotellessa!
Tähän osui vaan sadealueen reuna, 8,5mm yön aikana. Kovin oli kait satanut ja kolistellut neljän aikoihin.
Re: Puinteja Odotellessa!
Meiltä saloon 35km ja ei tullut vettä yöllä juuri yhtään. Kirkko tosin meinas palaa, salama iski kellotapuliin.
Re: Puinteja Odotellessa!
Äsken kävin kattelemassa ja parin viikon päästä vois alkaa miettimään ohran puintia. Kaurat menee tuonne syyskuun puolivälin paikkeille varmaan. Vihantana ei kyllä viitti alkaa puimaan näillä kuivatuskustannuksilla.
Vettä on täälläkin tullut ihan kiitettävästi muutamasta kunnon ukkoskuurosta viime päivinä, pakko koputtaa puuta kun käytännössä kaikki viljat vielä pysyny pystyssä. Parin kilometrin säteellä on monessa paikkaa paljon lakoa vaihdellen kunnolla kieputetusta risiräsi-mallista perinteiseen maata vasten ungattuun. Nevalla kävin kattomassa ja vähän vesiä pumppailemassa tänään, ei ollu pikkukengillä kovin pitkälle asiaa, onpahan aikaa väsätä hallia jossei muuta hyvää
Vettä on täälläkin tullut ihan kiitettävästi muutamasta kunnon ukkoskuurosta viime päivinä, pakko koputtaa puuta kun käytännössä kaikki viljat vielä pysyny pystyssä. Parin kilometrin säteellä on monessa paikkaa paljon lakoa vaihdellen kunnolla kieputetusta risiräsi-mallista perinteiseen maata vasten ungattuun. Nevalla kävin kattomassa ja vähän vesiä pumppailemassa tänään, ei ollu pikkukengillä kovin pitkälle asiaa, onpahan aikaa väsätä hallia jossei muuta hyvää
Re: Puinteja Odotellessa!
Rukiit sain kuurojen välissä talteen pääosin. Satoa arvioin 5,5ha lohkolta tulevan ~20tn.
Re: Puinteja Odotellessa!
Ekat Riihi-rukiit puin viime maanantaina, kosteus 27-32 %. Jätin vihreämmät paikat (>35%) kypsymään ja näyttää siltä, että saavat kypsyä vielä viikon. Yöllä ropsaisi yli 20 mm vettä ja valmiiksi oli jo lätäköt pinnassa, joten pellon kantavuus on vähän niin ja näin. Sakoluku on kyllä mennyttä JOS joskus pääsee puimaan 
Re: Puinteja Odotellessa!
Aika harvassa on ne vuodet, jolloin Annan, Riihen, tai Elvin sakoluku kestää kypsäksi asti odottamisen.TumppiW kirjoitti:Ekat Riihi-rukiit puin viime maanantaina, kosteus 27-32 %. Jätin vihreämmät paikat (>35%) kypsymään ja näyttää siltä, että saavat kypsyä vielä viikon. Yöllä ropsaisi yli 20 mm vettä ja valmiiksi oli jo lätäköt pinnassa, joten pellon kantavuus on vähän niin ja näin. Sakoluku on kyllä mennyttä JOS joskus pääsee puimaan
Sakolukupalvelussa on aika pitkään ollut lukemat siinä 80 pintaan nuo. Amilo on ainoa, joka pysyy sitkeästi 200:n pinnassa.
-SS-