Timotein kuivatus

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Holger
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 16:32

Timotein kuivatus

Lukematon viesti Kirjoittaja Holger »

Tuli puitua muutama satakiloa timottia. Lajittelin ne heti ensin ja nyt mietin kuivaamista, kosteus nyt noin 18% eli tietääkö kukaan kuinka kuivaksi pitäisi timotti pitäisi saada että itävyys säilyisi?
kuivaamisen ajattelin hoitaa levittämällä ne ohueksi matoksi hallin lattialle.
Avatar
Vesa
Luokka: >500hv
Viestit: 624
Liittynyt: 25 Touko 2006, 08:44
Paikkakunta: Kokkola

Re: Timotein kuivatus

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

Ite olen kuivattanut timotein mahdollisimman nopeasti naapurikylän vanhassa lavakuivurissa. Justiin tuon itävyyden takia. Vai lajittelit ensin? Olis ehkä kannattanut kuivattaa ensin. Pienet oljenpätkät seassa oikeastaan vain edistävät kuivumista ja estävät siementä menemästä liian tiukkaan.

Kyllä kai timotinkin siemenet pitää sinne alle 15% saada.
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Timotein kuivatus

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Jos jollakin tarvetta timotein, tai muiden piensiemenien kuivaukseen, niin täällä ois joutavana kunnossa olevat lavakuivuri ja öljypoltin.
Vastaa Viestiin