Pellon vuokrahinta ja tukikelpoisuus
Valvoja: Farmari-ryhmä
Pellon vuokrahinta ja tukikelpoisuus
Mikä olisi sopiva vuokrahinta pellosta, joka on noin 4ha:n kokoinen ja 3 eri lohkossa. Kaksi lohkoa on sarka ojissa ja kalkituksesta ei muistikuvaa.!! Isännän kanssa on keskusteltu, että ensi talvena minä kalkitsisin ne.
Peltoihin ei ole koskaan haettu ympäristötukea.
Pitääkö sellainen tieto paikkaansa, että jos vuokraan ne nyt, niin en saa koskaan niistä ympäristötukea, koska vuokranantaja on vasta 63v. Jos olis yli 65v niin vissiin sitten mulla olis mahdollisuus ymp tukeen.! Miten on??
Se pieni mahdollisuus voi olla, että hän viljelisi peltojaan vielä pari vuotta "paperilla" ja sitten vasta vuokraisin ne, mutta mahtaisko se toimia?? Kokemusta kellään?
Jos tuista jää heti n.150,-/ha pois, niin ei kyllä kiinnosta paljoa maksaa vuokraa.
Ehdotuksia otetaan vastaan.!!!
B alue ja rehuohraa kasvamassa.
Peltoihin ei ole koskaan haettu ympäristötukea.
Pitääkö sellainen tieto paikkaansa, että jos vuokraan ne nyt, niin en saa koskaan niistä ympäristötukea, koska vuokranantaja on vasta 63v. Jos olis yli 65v niin vissiin sitten mulla olis mahdollisuus ymp tukeen.! Miten on??
Se pieni mahdollisuus voi olla, että hän viljelisi peltojaan vielä pari vuotta "paperilla" ja sitten vasta vuokraisin ne, mutta mahtaisko se toimia?? Kokemusta kellään?
Jos tuista jää heti n.150,-/ha pois, niin ei kyllä kiinnosta paljoa maksaa vuokraa.
Ehdotuksia otetaan vastaan.!!!
B alue ja rehuohraa kasvamassa.
Re: Pellon vuokrahinta
Ei tuota vuokratasoa voi kovin luotettavasti ulkopuolinen arvioidam sillä pelloilla yleensäkin on kahdet vuokramarkkinat:
Edullisempi vuokramarkkina on lähisukulaisten välillä tai sukupolvenvaihdosta aloittelevan jatkajaehdokkaan ja luopujan välillä, ja kalliimpi on ns. vapaiden markkinoiden vuokrataso.
Jos tietoa muille kiinnostuneille ei vuoda, tai lähistöllä alle 30 km päässä ei ole esimerkiksi lantavuoren kanssa painiskelevia tiloja, hinnan voi sopia siltä pohjalta, miten paljon kannattaa maksaa. Ja tämähän hinta lähestyy nollaa, kunnes vuokranantaja sanoo ptruu.
Jos taas tieto kiirii muille, alle 400 euron lienee turha peltoa havitella, pelto kuin pelto tuntuu näille laajentajille kelpaavan, oli tukikelpoista tai ei, uudenpellon raivauskulujen suuruus monilla alueilla ratkaisee vuokra- tai ostohinnan.
Maksetut vuokrahinnat eivät taida oikein noudattaa pellon tuottolaskelmia muutenkaan.
-SS-
Edullisempi vuokramarkkina on lähisukulaisten välillä tai sukupolvenvaihdosta aloittelevan jatkajaehdokkaan ja luopujan välillä, ja kalliimpi on ns. vapaiden markkinoiden vuokrataso.
Jos tietoa muille kiinnostuneille ei vuoda, tai lähistöllä alle 30 km päässä ei ole esimerkiksi lantavuoren kanssa painiskelevia tiloja, hinnan voi sopia siltä pohjalta, miten paljon kannattaa maksaa. Ja tämähän hinta lähestyy nollaa, kunnes vuokranantaja sanoo ptruu.
Jos taas tieto kiirii muille, alle 400 euron lienee turha peltoa havitella, pelto kuin pelto tuntuu näille laajentajille kelpaavan, oli tukikelpoista tai ei, uudenpellon raivauskulujen suuruus monilla alueilla ratkaisee vuokra- tai ostohinnan.
Maksetut vuokrahinnat eivät taida oikein noudattaa pellon tuottolaskelmia muutenkaan.
-SS-
Re: Pellon vuokrahinta
En ymmärrä miten pellon omistajan ikä voisi vaikuttaa vuokraajan ympäristötukeen. Muistikuvan mukaan ainoa ikäehto ympäristötuessa on että viljelijän pitää olla 18 - 68 vuotias. Pellon omistajasta ei puhuta mitään. Pellon omistajahan voi olla vaikka kuolinpesä tai kunta tai vastaava oikeushenkilö. Luopumistukeen luopujan ja jatkajan iät kyllä vaikuttavat. Kannattanee kysyä asiaa omalta maaseutuelinkeinoasiamieheltä.jukkh kirjoitti:Pitääkö sellainen tieto paikkaansa, että jos vuokraan ne nyt, niin en saa koskaan niistä ympäristötukea, koska vuokranantaja on vasta 63v. Jos olis yli 65v niin vissiin sitten mulla olis mahdollisuus ymp tukeen.! Miten on??
Re: Pellon vuokrahinta
Jos pelto ei tällä hetkellä ole ympäritötukikelpoista sille ei ainakaan toistaiseksi ole mahdollista hakea ympäristötukea. Siitä ei taas tiedä miten toimitaan muutaman vuoden päästä. Ympäristötuki saattaa tulla haettavaksi tällä hetkellä tukikelvottomille lohkoille jossain vaiheessa. Kukaan ei varmaan osaa sanoa tarkemmin, kun ei TE-keskuksessakaan ole tarkempaa tietoa asiasta.
Sama homma on tilatuen osalta. Kukaan ei tiedä, tai ainakaan kerro mikä on tilatukioikeuksien laita tulevaisuudessa. Taannoin TE-keskuksesta kyseltiin, mitä mahtaa kannattaa maksaa tilatukioikeuksista. Sanoivat, että älä ainakaan kovin suuria summia maksa, kun ei tiedä onko viiden vuoden päästä koko tilatukea olemassa.
Sama homma on tilatuen osalta. Kukaan ei tiedä, tai ainakaan kerro mikä on tilatukioikeuksien laita tulevaisuudessa. Taannoin TE-keskuksesta kyseltiin, mitä mahtaa kannattaa maksaa tilatukioikeuksista. Sanoivat, että älä ainakaan kovin suuria summia maksa, kun ei tiedä onko viiden vuoden päästä koko tilatukea olemassa.
Re: Pellon vuokrahinta
Niin tässä varmaan tarkoitetaan sitä, että yli 65-vuotiailta viljeltäväksi tulleita peltoja on saanut tukien (ymp. ja LFA) piiriin, riippuen eri vuosien käytännöstä. Esim. viime vuonna sain naapurilta (yli 65-v.) vuokraamiini peltoihini kaikki tuet, vaikkeivat ne koskaan aikaisemmin ole ollut ympäristötuen tai Lfa:n piirissä.
Re: Pellon vuokrahinta
Itsellä perikunnalta vuokralla vajaa 30 ha kaikki on salaojitettu -80 luvulla ja silti nuohin ei saa kun tilatuen . Mutta kun perikunnan jäsenet oli yli -65 ja itse en enää saanut omiin sopimuksiin lisättyä kun oli vanha sopimusHippo kirjoitti:Niin tässä varmaan tarkoitetaan sitä, että yli 65-vuotiailta viljeltäväksi tulleita peltoja on saanut tukien (ymp. ja LFA) piiriin, riippuen eri vuosien käytännöstä. Esim. viime vuonna sain naapurilta (yli 65-v.) vuokraamiini peltoihini kaikki tuet, vaikkeivat ne koskaan aikaisemmin ole ollut ympäristötuen tai Lfa:n piirissä.
Re: Pellon vuokrahinta ja tukikelpoisuus
Muokkasin otsikkoa paremmin sisältöä vastaavaksi, toivottavasti ketjun aloittaja ei tykkää kyttyrää.
Itselle tarjottiin myös peltoa, joka ei ole järjestelmässä. Tartuin tilaisuuteen vaikka olen hiukan kuutamolla näiden kanssa eli mahtaako mitään tukea pudota, kun pelto ei ole koskaan ollut eu-systeemeissä mukana?
Itselle tarjottiin myös peltoa, joka ei ole järjestelmässä. Tartuin tilaisuuteen vaikka olen hiukan kuutamolla näiden kanssa eli mahtaako mitään tukea pudota, kun pelto ei ole koskaan ollut eu-systeemeissä mukana?
Re: Pellon vuokrahinta ja tukikelpoisuus
Toistaiseksi ei saa kuin tilatukea, edellytäen että saat hommattua tai on tukioikeuksia...Jorma kirjoitti:Muokkasin otsikkoa paremmin sisältöä vastaavaksi, toivottavasti ketjun aloittaja ei tykkää kyttyrää.
Itselle tarjottiin myös peltoa, joka ei ole järjestelmässä. Tartuin tilaisuuteen vaikka olen hiukan kuutamolla näiden kanssa eli mahtaako mitään tukea pudota, kun pelto ei ole koskaan ollut eu-systeemeissä mukana?
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
- Viestit: 637
- Liittynyt: 12 Elo 2005, 18:14
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Pellon vuokrahinta ja tukikelpoisuus
Mäkin ostin hiljattain yhdeltä perikunnalta "peltoa", mitä ei ole viljelty yli kymmeneen vuoteen. Silti siihen saa ilmeisesti tilatuen, kun omistajat olivat 2007 hakeneet siihen tukioikeutta. Ymppiä ja LFA:ta ei tietystikään saa.
vuokarapeltojen hinta
minkälaista vuokraa pelloista nykyään maksetaan?
Re: Pellon vuokrahinta ja tukikelpoisuus
420e/ha sopimus 3vuotta 14ha yhdessä lohkossa etäisyy tilalta alle 1km varsinais -suomi. Kohtuullista 