Maatalous urakointi
Valvoja: Farmari-ryhmä
Maatalous urakointi
Niin olisin vaan kiinnostunut että paljonko tiloilla käytetään maatalous urakointia ja missä töissä ja missä hinnoissa suurinpiirtein liikkuu!!
Kokemuksia olisi myös mukava kuulla.
Re: Maatalous urakointi
fendt kirjoitti:Niin olisin vaan kiinnostunut että paljonko tiloilla käytetään maatalous urakointia ja missä töissä ja missä hinnoissa suurinpiirtein liikkuu!!
Ei kummemin ole kokemuksia urakoijista, mutta työnantaja käytti urakoitsijaa myrkyttämään rikkakasvit viljan tieltä tässä taannoin, ja valitettavasti niillä puheilla, että myös kyseinen henkilö hankkii myrkyt jotka levittää kun ei niistä sittemmin ole omaa kokemusta. Urakoitsija teki työnsä ripeästi mutta huolella.. mutta mitään hyötyä kalliista miehestä ei varsinaisesti ollut vaan pellot rehottivat kuin viidakko konsanaan.
Luojan kiitos viljalla ei ollut kuin reilut 10 hehtaaria, mutta sanosin, että ikään ei enään urakkamiestä hyväksikäytetä jossei vähintäänkin ite hankita myrkkyjä. Että semmosta jäi hampaan koloon.
Kannattaa antaa urakoitsijalle palautetta kyseisestä asiasta, eikä jättää asioita hampaan koloon. Kunnollisen palautteen annolla hyödynnetään molempia osapuolia ja jatkossa päästään parempaan lopputulokseen. Urakoitsijan tuloon kannattaa myös varautua kertomalla, mitkä kasvit kuuluvat ''normaaliin'' rikkakasvivalikoimaan, jotta saa mahdollisemman sopivat aineet kyseisille kasveille.ArtoKui kirjoitti:
valitettavasti niillä puheilla, että myös kyseinen henkilö hankkii myrkyt jotka levittää kun ei niistä sittemmin ole omaa kokemusta. Urakoitsija teki työnsä ripeästi mutta huolella.. mutta mitään hyötyä kalliista miehestä ei varsinaisesti ollut vaan pellot rehottivat kuin viidakko konsanaan.
Luojan kiitos viljalla ei ollut kuin reilut 10 hehtaaria, mutta sanosin, että ikään ei enään urakkamiestä hyväksikäytetä jossei vähintäänkin ite hankita myrkkyjä. Että semmosta jäi hampaan koloon.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Ehkä vähän vanhoja mutta aika hyvin suuntaa antavia hintoja löytyy:
http://www.tts.fi/maatalous/yty/hintakysely.htm
Ruiskutukset ja puinnit on urakoitsijat hoitaneet kokonaan, samoin lietteen ajo ja kylvämisiä suorakylvökoneella tai rapidilla jonkun verran ja satunnaisesti muitakin hommia. Erittäin hyvin on kyllä hommat toimineet, alkuun oli vähän jotain hankaluutta, mutta kun samat miehet ja samat asiakkaat on olleet jo pitkään niin homma on toiminut tosi hyvin.
Aineet on valittu itse, vaikka sitten urakkamies on käynyt ne kaupasta hakemassa kimppatilauksena. Mutta kyllä tilaajanakin pitää vähän käsittää että mistä on kyse, muuten ei välttämättä oikein synny yhteistä ymmärrystä siitä mitä on tarkoitus tehdä.
Ruiskutukset ja puinnit on urakoitsijat hoitaneet kokonaan, samoin lietteen ajo ja kylvämisiä suorakylvökoneella tai rapidilla jonkun verran ja satunnaisesti muitakin hommia. Erittäin hyvin on kyllä hommat toimineet, alkuun oli vähän jotain hankaluutta, mutta kun samat miehet ja samat asiakkaat on olleet jo pitkään niin homma on toiminut tosi hyvin.
Aineet on valittu itse, vaikka sitten urakkamies on käynyt ne kaupasta hakemassa kimppatilauksena. Mutta kyllä tilaajanakin pitää vähän käsittää että mistä on kyse, muuten ei välttämättä oikein synny yhteistä ymmärrystä siitä mitä on tarkoitus tehdä.
Syysviljaa on kylvetty suoraan sänkeen rapidilla urakoitsijan toimesta jo vuodesta 97. Kokemukset pääosin hyviä. Lisäksi olen käyttänyt urakkaruiskuttajaa kesällä kun en itse ollut kotona ruiskutusajankohtana. Homma toiminut hyvin kun urakoitsijalla kartta hytissä jossa pintaala, aine ja käyttömäärä.
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
Mulla oli heinää "viljelykierrossa" reilu viis hehtaaria. Muutoin mallasohraa. Teetin heinän urakoitsijalla tuorerehuksi. Kalusto tällä aina uusinta. Hinattava niittomurskain ja kääriä paalaimen alustalla olivat harvinaisia neljä viis vuotta sitte. Tuorerehupaalit myin hevosten rehuks, osa ravihevosille. Tämä urakoitsijan tekemät paalit möin, niin että jos paali pilalla, rahat takaisin. Harvoin tuli bumerangeja. Talli oli lähellä, vein muutama paalin viikossa. Korkeammat tuet tasoittivat hommaa osaltaan...
-
mickey69
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Jokunen vuosi takaperin kun meillä oli lihanautoja, teetin osan kylvöistä urakoitsijalla suorakylvönä.. Osan (lähempänä tilaa olevat viljamaat) tein itse perinteisesti, kun jouduin kuitenkin muokkaamaan lannan multaamisen takia...
Vastaavasti rehuhommissa ajoin sitten itse rahtia muille (koneet kun oli oltava omasta takaa), lähinnä niittomurskausta ja paalausta + käärintää, tai sitten jotain noista ihan pelkältään.. Olin myös kiskomassa naapureiden rehuporukan kärryjä tarkkussilppurin perästä siilolle...
Omalla kohdallani palaute oli positiivista molempiin suuntiin...
Vastaavasti rehuhommissa ajoin sitten itse rahtia muille (koneet kun oli oltava omasta takaa), lähinnä niittomurskausta ja paalausta + käärintää, tai sitten jotain noista ihan pelkältään.. Olin myös kiskomassa naapureiden rehuporukan kärryjä tarkkussilppurin perästä siilolle...
Omalla kohdallani palaute oli positiivista molempiin suuntiin...
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viesti:
Itse ainakin kuulun, jollain lailla heidän listoille, koska sieltä tulee aina säännöllisin välein kysely mitä ja millä kalusto urakoi lisäksi kysellään tunti ja ha hintoja kyseisille urakoinneille!aurajokilaivuri kirjoitti:Ehkä vähän vanhoja mutta aika hyvin suuntaa antavia hintoja löytyy:
Kun kyselyyn jaksaa vastata, tulee sieltä aina myöhemmin tuo linkin luettelu ajantasaisena! Siitä on mukava katsella mihin omat hinnat oikein urakoinnissa osuu..........
meillä käytetään urakoitsiaa ruiskutuksissa ja vähän myös pyöräpaalauksessa. kaikki muut hommat tehdään itse, iten kun tekee työ niin ne on tehty oikeaan aikaan ja kunnolla !!
Kesantojen ym pientareiden niitot olen ostanut urakoitsijalta ja ihan ok on homma toiminut.
Tänä vuonna ulkoistin myös kevytmuokkauksen. Tähänkin päätökseen olen erittäin tyytyväinen, ensimmäiset maat meni mustaksi puintien vielä ollessa kesken ja työn jälki oli hyvää.
Jotenkin tuntuu siltä, että tällaisessa yhden miehen systeemissä ihan kaikkea ei kannata yrittää itse tai loppuu päivät kesken.
Tänä vuonna ulkoistin myös kevytmuokkauksen. Tähänkin päätökseen olen erittäin tyytyväinen, ensimmäiset maat meni mustaksi puintien vielä ollessa kesken ja työn jälki oli hyvää.
Jotenkin tuntuu siltä, että tällaisessa yhden miehen systeemissä ihan kaikkea ei kannata yrittää itse tai loppuu päivät kesken.
-
Pihlajamaa
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Meillä urakoitsija pui,ruiskuttaa ja paalaa olkia, ku niitä tarvitaan sikalassa, joka on pihatto ja johon tarvii olkia. Olkipaaleja menee vudessa n. 120-150
Tänä vuonna ensimmäinen vuosi, kun ei puitu omalla puimurilla. Oltiin sen verran tyytyväisiä, että puimuri varmaan saa pysyä jatkossakin tallissa, kun ei sillä kovin ihmeellistä myyntiarvoa ole. Oman uuden tai käytetyn puiman hankkimista ei ainakaan meillä edes harkita nykytilanteessa. Jos vaikka pinta-ala sattuis kasvamaan, niin sitten ehkä. Tai jos alkais ite urakoimaan, kysyntää vaikuttais jonkin verran olevan.
Kanttipaalausta ja käärintää kävi urakoitsija tekemässä. Rehunlaatu erinomainen ja muovia riittävästi. Hintaakaan ei voi kalliiksi moittia, ei ainakaan omia koneita kannata laittaa näihin tarpeisiin.
Tosta ruiskuttamisesta.
Mä olen koettanut aika tarkkaan katsoa mitä ainetta pitäisi laittaa jotta olemassaoleva rikkakasvikanta menis polvilleen.
Joskus isäntä sitten alkaa säästämään ja säätämään ainekustannusta.Mä sitten sanon jotta tehdään vaan kuten isäntä sanoo,mutta nää ja nää kasvit jää sitten jäljelle.
Kyllähän epäonnistumisia sattuu,tänä vuonna onnas aika hyvin sittenkin olosuhteisiin nähden.
km
Mä olen koettanut aika tarkkaan katsoa mitä ainetta pitäisi laittaa jotta olemassaoleva rikkakasvikanta menis polvilleen.
Joskus isäntä sitten alkaa säästämään ja säätämään ainekustannusta.Mä sitten sanon jotta tehdään vaan kuten isäntä sanoo,mutta nää ja nää kasvit jää sitten jäljelle.
Kyllähän epäonnistumisia sattuu,tänä vuonna onnas aika hyvin sittenkin olosuhteisiin nähden.
km