Peräkärryn akselin kitkaohjaus
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Baxter
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Peräkärryn akselin kitkaohjaus
Onko kellään kokemuksia kitkaohjautuvasta/mukaanohjautuvasta akselista peräkärryssä, ja onko ketään rakentanu itse moista laitosta? ajatuksena on itse rakentaa kuorma-auton etuakselista sellanen, mutta toteutus hieman ontuu vielä... vaikka kyllä se taitais kolme akselinen kärry tulla perässä ilman viimeisen akselin ohjausta???
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
-
aurauskeppi
Tarkoitatko sitä semmoista "itsestäänohjautuvaa" (esim isoissa paskakärryissä) takimmaista akselia?
Kyllä se tekee niistä isoista paskakärryistä tosi ketteriä kokoonsa nähden.
Joskus auttelen kaveria kakankuskauksessa AP Gyllevognella ja itse tykkään varsinkin siitä pakko-ohjausmahdollisuudesta peruuttaessa.
Samoin tolpanohituksessa - jos tolppa osuu kovin lähelle puomin päätä- ei tarvi koko yhdistelmällä survoa kasvustoa.
Varmaan kallis varuste mutta voi olla että monessa paikassa pitäisi kulkureittejä ja liittymiä levennellä tai vähintäänkin ojanpäät survoutuisi.
Ilmeisesti myös voidaan tehdä tämän ansiosta matalampi ja kapeampi säiliö, koska pituutta voi kasvattaa.
Kyllä se tekee niistä isoista paskakärryistä tosi ketteriä kokoonsa nähden.
Joskus auttelen kaveria kakankuskauksessa AP Gyllevognella ja itse tykkään varsinkin siitä pakko-ohjausmahdollisuudesta peruuttaessa.
Samoin tolpanohituksessa - jos tolppa osuu kovin lähelle puomin päätä- ei tarvi koko yhdistelmällä survoa kasvustoa.
Varmaan kallis varuste mutta voi olla että monessa paikassa pitäisi kulkureittejä ja liittymiä levennellä tai vähintäänkin ojanpäät survoutuisi.
Ilmeisesti myös voidaan tehdä tämän ansiosta matalampi ja kapeampi säiliö, koska pituutta voi kasvattaa.
-
Valmettimies
- Luokka: yli 300 hv
oon tehny itte moisen härvelin ja se on koeoloissa toiminut, scanian etuakselista. etuakseli purettiin osiin, napa pois ja olka-akselit irti sitten rälläkällä navan laakeritappi olka-akselin möykyistä irti.30mm levy leikattiin passelin muotoiseksi ja siihen reikä laakeritappia varten ja olka-akseli möykyt 100mm laakeritappilinjasta eteenpäin seevaten ja hitsaten kiinni levyyn niin että pysyy. olkatappilinja on joitakin kymmeniä asteita mutta etuakseli ´täytyy lähes katkaista ja linja suoristaa ja kaikki osat kiinni ja menoksi itse olen laittanut pari pientä sylinteriä kummallekin puolelle että saa lukita ja ohjata akselia jos tarvii mutta itsellä on etummainen akseli kiinteä siis ei nouseva mutta muutetaan nousevaksi kun joutaa ,traktorille ei tule juuri painotusta joten kärry ei juuri liiku pehmeällä
ohjausta kärryyn
Pajassa on jo koeajovaiheessa runko jossa on fadin akselit, takimmainen on kitkaohjautuva. siis kahdella akselilla, toisen ohjautuvan jätin vielä varastoon, myöhemmin näkee tuleeko se samaan vaunuun, vai teenkö toisen vaunun. Tuli vaan tuossa vuosi sitten tarjolle kolmiakselisen vaunun akselistot. Oli ollut kahdella ohjautuvalla liian herkkä ajautumaan ojaan, ja tilalle vaihdettiin sellaiset akselit, joissa ikäänkuin olka-akselin laakerit lepää kartiolla kuopassa ja nousevat vasta sitten kun vääntö on isompi. Vaikee selittää mutta yksinkertainen juttu kuitenkin. Eli siis nykyisin ei enää mielellään laiteta kahta ohjautuvaa samaan vaunuun(paikallinen valmistaja). yksi vaihtoehto on tietysti laittaa lukot omaan piiriinsä siten että etummainen akseli vapautetaan VAIN pellolla, mutta sitten se joskus kuitenkin unohtuu...
Kuorma-auton etuakselista oli minunkin tarkoitus ensin tehdä, mutta kun se ei sovi sellaisenaan, kuten edellä on kerrottu. Pakko-ohjattuna se voisi mennäkin?
Kuorma-auton etuakselista oli minunkin tarkoitus ensin tehdä, mutta kun se ei sovi sellaisenaan, kuten edellä on kerrottu. Pakko-ohjattuna se voisi mennäkin?
luultavasti tiedän ko kärryn ja se oli turun liepeillä ja omistaja vaihtoi sen lopulta koukkulavakärryyn 3 akseliseen no nyt se kärry on tossa virroilla.
kai teit akselistoihin hydrauli jouset oon vähän vetäny 3 akselista missä on sylinterit joka akselilla niin positiiviset kokemukset nousee nöyrasti kasanpäälle kun akselit (joustaa) hyvin eli joka akselissa on sama paine . tietysti jos sylinterin liikevara ei riitä niin sit ei mut muten kyllä
kai teit akselistoihin hydrauli jouset oon vähän vetäny 3 akselista missä on sylinterit joka akselilla niin positiiviset kokemukset nousee nöyrasti kasanpäälle kun akselit (joustaa) hyvin eli joka akselissa on sama paine . tietysti jos sylinterin liikevara ei riitä niin sit ei mut muten kyllä
Hydrauliikkaapa hyvinkin on jousten tilalla, sylinterit 400mm iskulla, eli joustovara on silloin tuo 400mm oletuksella että ne on tasamaalla asetettu puoliväliin. Luulin sen kärryn, josta akselit on peräisin, olevan itäsuomesta. Siellä kun on kaikenkaltevia ja vääriä teitä. Hienosti "jouset" näyttää kyllä toimivan, ja ohjaus myös. Pitäis vaan saada paja tyhjäks että pääsis värjäämään!