Sähköpumppu nokkasäiliöön,vesi.

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Voi tulla traktori turhan etupainoiseksi hinattavan ruiskun ja 800 l:n etupytyn kanssa..

Mulla oli vanha systeemi kanssa tuollainen: nostolaiteruisku ja etusäiliö. Ekana vuonna edessä oli vain vettä, mutta sittemmin on ollut pyrkimys pitää ohjaamo täysin myrkkyvapaana joten valmista seosta myös etusäiliöön. Sekoittajana oli Bilteman pilssipumppu joka teki säiliöön pirunmoisen loiskeen ja myös kesti kaikki kemikaalit vuosien ajan, haalistui vain ihan valkoiseksi. Siirto taakse tapahtui silloisen ruiskun täyttölaitteella. Käytännössä niin että kun taakse tuli tilaa niin vivusta täyttölaite käyntiin ja ruiskutus tapahtui suoraan etupytyn nesteellä ja ohivirtaus meni takasäiliöön. tuolla pääsi 9-12 ha pysähtymättä.
Nyt kun vaihtui 1000 litran ruiskuun niin on tarkotus ruiskuttaa pieniä määriä, jolloin pääsee 10 ha/täyttö. Ainakaan vielä en ole viitsinyt ruveta etusäiliötä virittämään kun traktorikin vaihtui. Eikä ole sitä täyttölaitetta.
koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Murtola_Lasse kirjoitti:Vesimäärän alentaminen esim. 100 litraan / ha on yksi keino ongelmaan, ettei tarvi etusäiliötä, jos on käyttänyt esim. 150-200 l/ha.
Olen käyttänyt vettä yleisesti 100-110 l/ ha n. 10 vuoden ajan. Tautiruiskutuksissa usein ollut 125-140 l /ha
Mä olen totakin käyttänyt.Mulla vaan ei ongelma ratkea kokonaan tällä konstilla.Ruisku kun on 1200 litrainen ja alat 13/13/23.Jos haluaisin pärjätä 1200 litralla niin pitäisi mennä alle 100 litran...ei se ainakaan kaikissa hommissa onnistu.
Hinattavahan olis hyvä...mutta raha ratkaisee tän homman.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Reissumies kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti:Vesimäärän alentaminen esim. 100 litraan / ha on yksi keino ongelmaan, ettei tarvi etusäiliötä, jos on käyttänyt esim. 150-200 l/ha.
Olen käyttänyt vettä yleisesti 100-110 l/ ha n. 10 vuoden ajan. Tautiruiskutuksissa usein ollut 125-140 l /ha
Mielestäni tuo veden ruuttaaminen on joka tapauksessa turhaa hommaa. Ei se tulos sillä vedellä synny, joskin pienellä nestemäärällä pelit on oltava kunnossa. Työtulos todella paranee radikaalisti pienellä vesimäärällä, ja osin jopa torjuntatuloskin!
Täysin samaa mieltä.
Nimim. Danfoil :wink:
Cultor

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultor »

Reissumies kirjoitti:
Mielestäni tuo veden ruuttaaminen on joka tapauksessa turhaa hommaa. Ei se tulos sillä vedellä synny, joskin pienellä nestemäärällä pelit on oltava kunnossa. Työtulos todella paranee radikaalisti pienellä vesimäärällä, ja osin jopa torjuntatuloskin!
Tuosta olen samaa mieltä. Kannattaa käyttää laadukkaita suutinkärkiä, v. -92 ostin Teejet 11002 rst suutinkärjet à 15 FIM. Ruisku on kaks kertaa testattu samoilla kärjillä ja kohtapuoleen pitäis koittaa kolmannen kerran. Vesimäärä noin 115 l/ha 2 barin paineella nopeudella 7 km/h.
Cultor

Cultor kirjoitti:
Reissumies kirjoitti:
Tuosta olen samaa mieltä. Kannattaa käyttää laadukkaita suutinkärkiä, v. -92 ostin Teejet 11002 rst suutinkärjet à 15 FIM. Ruisku on kaks kertaa testattu samoilla kärjillä ja kohtapuoleen pitäis koittaa kolmannen kerran. Vesimäärä noin 115 l/ha 2 barin paineella nopeudella 7 km/h.
Nyt on testattu kolmannen kerran ja hyvin kelpasi :-)
koivumaki
Viesti:

Juu,tämä on taas niitä keskusteluita jossa kaikki ovat oikeassa.

Mulla on keraamiset kärjet nyt ollu muutaman vuoden ja ruisku testattiin noilla nyt ekan kerran.

Olen kyllä nyt ihan kokemuksen opettamana,että vesimäärän pienentämisen kanssa kannattaa olla tarkkana.Ainakin sen verran ettei ruiskuta hellepäivän iltana esim hukkakauraruiskutusta 120 litraa tai alle vesimäärällä.Tulee nimittäin hukkahomma.Aamulla kun kasvit aukeavat saattaa onnistuakin,mutta ei kuivaan kuumaan kasvustoon.Kokeilkaa itte jos ette usko.Tämähän ei Danfoilia koske...eikä ehkä ilmaavusteista..

Mä nyt tein ton nokkasäiliön ja ruiskutan nyt 120 litralla muut paitsi hukkiksen 150:n litran vesimäärällä.Ja ajankohdan muutin aamuun.
Reissumies
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

koivumaki kirjoitti:Juu,tämä on taas niitä keskusteluita jossa kaikki ovat oikeassa.

Mulla on keraamiset kärjet nyt ollu muutaman vuoden ja ruisku testattiin noilla nyt ekan kerran.

Olen kyllä nyt ihan kokemuksen opettamana,että vesimäärän pienentämisen kanssa kannattaa olla tarkkana.Ainakin sen verran ettei ruiskuta hellepäivän iltana esim hukkakauraruiskutusta 120 litraa tai alle vesimäärällä.Tulee nimittäin hukkahomma.Aamulla kun kasvit aukeavat saattaa onnistuakin,mutta ei kuivaan kuumaan kasvustoon.Kokeilkaa itte jos ette usko.Tämähän ei Danfoilia koske...eikä ehkä ilmaavusteista..

Mä nyt tein ton nokkasäiliön ja ruiskutan nyt 120 litralla muut paitsi hukkiksen 150:n litran vesimäärällä.Ja ajankohdan muutin aamuun.
Piruako sitä nyt muitten tarttee kokeilla, jos sä oot asian jo selvittänyt :roll:

Entäs glyfosaatti juolalle, onko negatiivistä kokemusta pienestä vesimäärästä?
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

koivumaki kirjoitti:Juu,tämä on taas niitä keskusteluita jossa kaikki ovat oikeassa.

Uskoisin että ongelman ydin on ruiskutusajankohta, ei vesimäärä tai ruiskun tekniikka. Ruiskusta riippumatta tärkeät/vaikeat kohteet, siis etenkin hukkis, tulisi aina ruiskuttaa varhain aamulla ja tankissa ainoastaan yhtä valmistetta. Tällä perussäänöllä kun lähtee liikkeelle niin, epäonnistumisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Cultor

koivumaki kirjoitti:.Ainakin sen verran ettei ruiskuta hellepäivän iltana esim hukkakauraruiskutusta 120 litraa tai alle vesimäärällä.Tulee nimittäin hukkahomma.Aamulla kun kasvit aukeavat saattaa onnistuakin,mutta ei kuivaan kuumaan kasvustoon.Kokeilkaa itte jos ette usko.Tämähän ei Danfoilia koske...eikä ehkä ilmaavusteista..

Hellepäivän iltana ei pidä ruiskuttaa yhtään mitään, ainakaan jos on tarkoitus rikkakasveja torjua.
Rubinjo kirjoitti:Uskoisin että ongelman ydin on ruiskutusajankohta, ei vesimäärä tai ruiskun tekniikka. Ruiskusta riippumatta tärkeät/vaikeat kohteet, siis etenkin hukkis, tulisi aina ruiskuttaa varhain aamulla ja tankissa ainoastaan yhtä valmistetta. Tällä perussäänöllä kun lähtee liikkeelle niin, epäonnistumisen mahdollisuus pienenee huomattavasti.
Paras ruiskutusajankohta on yleensä auringonnousun aikaan. Kyllä sitä muutaman kerran kesässä kannattaa nousta auringonnousua katsomaan ;-)
Radon

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Cultor kirjoitti: Paras ruiskutusajankohta on yleensä auringonnousun aikaan. Kyllä sitä muutaman kerran kesässä kannattaa nousta auringonnousua katsomaan ;-)
Tästä olen kyllä erimieltä, tuolloin on yleensä kastetta ihan liikaa lehdillä ja saattaa olla vielä turhan viileätäkin, sitten kun on suurin kaste lehdiltä hävinnyt on hyvä hetki ruiskuttaa. Siis kun kyse nimenomaan rikka ja hukkakaura aineista.
Jorma

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

Nimenomaan :D

Tämä ketju alkaa lipeämään otsikosta jo turhan paljon, keskustelua voisi jatkaa vaikka täällä http://www.murtola.com/forum/viewtopic. ... 2130#22130
JarJar
Luokka: yli 300 hv

Re: Sähköpumppu nokkasäiliöön,vesi.

Lukematon viesti Kirjoittaja JarJar »

Nostetaan ketjua ylös, kun toteutus omalla kohdalla olisi ajankohtainen. Onko tullut uusia keulasäiliö virityksiä, kokemuksia ja neuvoja mieleen foorumilaisille?
koivumaki
Viesti:

JarJar kirjoitti:Nostetaan ketjua ylös, kun toteutus omalla kohdalla olisi ajankohtainen. Onko tullut uusia keulasäiliö virityksiä, kokemuksia ja neuvoja mieleen foorumilaisille?
Uusista ideoista en tiedä,mutta toi tekemäni systeemi kyllä toimii.Onhan viritys aika raskas kuljetella etukuormaajalla,mutta ihan ryhtevästi MXM/Trima5 on sen kantanut.Ihan hyvin toimii myös sikäli,että hydraulilohkon tuoton säädöllä saa hallittua tasapainoa/ruiskun täyttymistä.Siis sekoitan seoksen myös nokkatankkiin.Työtehon kannalta hyvä ratkaisu ynnä tosi halpa minun tapauksessani.

Haittapuolia on painon lisäksi hiukan rajoittunut näkyvyys.
MaamiesMainio
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja MaamiesMainio »

Yksi vaihtoehto on laittaa ejektori takasäiliöön. Se on juuri tarkoitettu tälläiseen siirtoon. Asennetaan takasäiliön kannen läpi ja pikaliittimellä letku sitten eteen. Syöttövesi tulee ruiskun omalta pumpulta jonkun venttiilin läpi. Tehoa näissä on ainakin 50 litraa minuutissa mallista tietty riippuen. Sekoituksen voi tehdä omalla sähköpumpulla tai sitten yhdistää takasäiliön sekoitukseen.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Ostin eilen Biltemasta pilssipumpun, teho 35l/min, hinta 19,90e. Sillä olis tarkoitus siirtää litkua edestä takasäiliöön. Saa nähdä kuinka tuo halpispumppu kestää. Vuoden takuu siinä ainakin on...
Vastaa Viestiin