Viljan hinta kohdallaan ???
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Viljan hinta kohdallaan ???
Luonnonhoitopeltoa ja riistapeltoa tulee liki sen 15%. Mahdollisimman paljon tärkkiperunaa ja vehnää (menee täysin omaan käyttöön). Loput sitten ohralle.
Viimevuotiset ohrat ja kaurat myimättä, eikä kyllä oikeen kiinnosta näillä hinnoilla myidäkkään...
Viimevuotiset ohrat ja kaurat myimättä, eikä kyllä oikeen kiinnosta näillä hinnoilla myidäkkään...
Samaa taitavat tuumia täälläkin päin. Itte kun oon ostopuolella, niin olen koettanut saada ostetuksi suoraan viljelijöiltä, mut en onnistu ikinä. Olen tuumaillut, että miksi elättää välikäsiä. Itelle ei oo järkevää maksaa viljasta enemmän suoraan viljelijälle itse haettuna ja itse hinkaloon siirtäen, mitä välittäjän kautta kotiin toimitettuna ja hinkaloon puhallettuna.jk kirjoitti:...eikä kyllä oikeen kiinnosta näillä hinnoilla myidäkkään...
Kun en tajua, niin en tajua
Ollaan myös sekä osto- että myyntipuolella. Vehnää joudutaan ostamaan noin 200t. Siitä noin 40t saadaan suoraan viljelijöiltä ja loppuosalla sitten rikastutetaan kauppiaita. Mitään järkeähän täs ei oo, kun tyyliin naapurista ajetaan vehnät kauppaan ja me haetaan ne kaupasta, mutta jostain syystä tilakauppa ei kunnolla toimi.
Suoraan tilalta ostettava vehnä toimitetaan viljelijän toimesta meidän kuivaamolle josta me hoidetaan eteenpäin.
Suoraan tilalta ostettava vehnä toimitetaan viljelijän toimesta meidän kuivaamolle josta me hoidetaan eteenpäin.
Omat viljani oon myynyt pääosin suoraan "yhteistyökumppanille", joka on jalostanut ne joko broikuksi, tai kinkuksi. Minusta tämä on toiminut oikein hyvin, etenkin kun olemme jo keväällä sopineet kylvöistä ja alustavista toimituksista.jk kirjoitti:Ollaan myös sekä osto- että myyntipuolella. Vehnää joudutaan ostamaan noin 200t. Siitä noin 40t saadaan suoraan viljelijöiltä ja loppuosalla sitten rikastutetaan kauppiaita. Mitään järkeähän täs ei oo, kun tyyliin naapurista ajetaan vehnät kauppaan ja me haetaan ne kaupasta, mutta jostain syystä tilakauppa ei kunnolla toimi.
Tässä tietty pitää olla luottamusta molemmin puolin - ja sillä taas ostajakin tietää millaista laatua ostaa.
Ja toimitus on hoitunut joustavasti tarpeen mukaan talven aikana.
Edit: Ja yhteistyökumppanini ei ole ollut JK (ainakaan vielä) - ihan vaan ettei tule kenellekään väärinkäsityksiä.
Tehdäänkö heti sopimus vaikka noin 20ha vehnäalalleKari kirjoitti:Omat viljani oon myynyt pääosin suoraan "yhteistyökumppanille", joka on jalostanut ne joko broikuksi, tai kinkuksi. Minusta tämä on toiminut oikein hyvin, etenkin kun olemme jo keväällä sopineet kylvöistä ja alustavista toimituksista.jk kirjoitti:Ollaan myös sekä osto- että myyntipuolella. Vehnää joudutaan ostamaan noin 200t. Siitä noin 40t saadaan suoraan viljelijöiltä ja loppuosalla sitten rikastutetaan kauppiaita. Mitään järkeähän täs ei oo, kun tyyliin naapurista ajetaan vehnät kauppaan ja me haetaan ne kaupasta, mutta jostain syystä tilakauppa ei kunnolla toimi.
Tässä tietty pitää olla luottamusta molemmin puolin - ja sillä taas ostajakin tietää millaista laatua ostaa.
Edit: Ja yhteistyökumppanini ei ole ollut JK (ainakaan vielä) - ihan vaan ettei tule kenellekään väärinkäsityksiä.
On jo kylvösuunnitelmat kohtuu pitkällä - ja sadon osoite sovittuna. Käyttäkää ihmeessä hyväkseen nämä tilan väliset suorat kaupat.jk kirjoitti:Tehdäänkö heti sopimus vaikka noin 20ha vehnäalalleKari kirjoitti:Omat viljani oon myynyt pääosin suoraan "yhteistyökumppanille", joka on jalostanut ne joko broikuksi, tai kinkuksi. Minusta tämä on toiminut oikein hyvin, etenkin kun olemme jo keväällä sopineet kylvöistä ja alustavista toimituksista.jk kirjoitti:Ollaan myös sekä osto- että myyntipuolella. Vehnää joudutaan ostamaan noin 200t. Siitä noin 40t saadaan suoraan viljelijöiltä ja loppuosalla sitten rikastutetaan kauppiaita. Mitään järkeähän täs ei oo, kun tyyliin naapurista ajetaan vehnät kauppaan ja me haetaan ne kaupasta, mutta jostain syystä tilakauppa ei kunnolla toimi.
Edit: Ja yhteistyökumppanini ei ole ollut JK (ainakaan vielä) - ihan vaan ettei tule kenellekään väärinkäsityksiä.![]()
-
Pelto-Jussi
- Luokka: yli 300 hv
Tuota juttua olen koittanut kanssa opiskella ja jotenkin tuntuu että kehnolla menestyksellä. Muutokset yllättivät ja tuntuvat yllättävän edelleen. Nyt kun noita "heikkoja signaaleja" tutkii niin tuntuu siltä että hinnat ovat lähdössä nousuun. Kuivuutta eri puolilla maailmaa, kylvöennusteita rukataan alaspäin, jossain päin taloudellinen tilanne estää tuotantopanosten hankinnan jne..Rubinjo kirjoitti:Mä näen asian niin että nykyisin maailmalla vallitseva hintataso heijastuu melko pian myös meidän viljan hintaan.
Tässä markkinoitten hahmottamisessa ja seuraamisessa on nyt meillä vilja-alan ihmisillä Suomessa PALJON oppimista. Itte oon koittanu alotella opiskelua, mut yksinään ei kovin helpolta vaikuta. Nyt ois todella tärkeää järjestää viljelijöille ja viljakaupan edustajille (paikalliset viljajopparit on aivan yhtä ulalla kuin maajussitkin) tilaisuuksia, joitten avulla päästäs edes alkuun näissä asioissa. Vilja-alan yhteistyöryhmä- Fingrain vois varmaan olla se taho jota pitäs hätyytellä em. toteuttamiseks?
Onko Suomessa muuten tän alan ammattitaitosia konsultteja? Ruotsissa käsittääkseni jotku viljelijät käyttää tällasia? Tonni pari vuodessa ois pikkuraha jos ostoihin ja myynteihin liittyviin hintaheilahteluihin joku OIKEA ammattilainen hiukan antais luotettavia vinkkejä.
Lähialueiden (EU) satoennusteet lienevät kuitenkin vielä kohtuullisia ja interventio-ostojen käynnistyminen merkitsee sitä, että tiukassa paikassa myydään varastoista ensin vähän aikaa markkinoille kohtuullisen edullista viljaa, mikä pitää nousut aisoissa ainakin vähän aikaa. Kannattavuus on sitten vielä kokonaan oma juttunsa: vaikka hinnat nousisivatkin niin panosten kallistuminen pitää tilipäivän edelleen pilvisenä.
Vähän vielä noista ennustajista: sen verran olen oppinut, että monet tahot kertovat vain sen mitä kysyjä tahtoo kuulla. Neutraaliakin asiaa löytyy: kohtuullisia analyysejä on ollut Maaseudussa, Avenalla ja PTT:llä. En tarkoita varsinaista hintakehitystä vaan taustatietoja ja ennusteita, jotka sitten päivittyvät todellisiksi tapahtumiksi jonkinlaisella tarkkuudella. Hintakehitystä nämäkään tahot eivät ole osanneet haarukoida kuin karkeasti.
Metsäveljen kirjoituksia Suomi24:llä moni tältäkin palstalta seuraa. Ne ovat varmaankin paikkansa pitäviä, mutta alituinen katteeton (?) pessimismi ei saa kyllä enää minulta pisteitä - kyllä jossain päin maailmaa tulee hyvä sato huolimatta siitä, että toisaalla mennään kadon puolelle. Hän keskittyy pääasiassa vehnään, hiukan maissiin ja soijaan ja jättää tietoisesti
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Suomessa on vielä erityispiirteenä se että markkinoiden pienuuden ja keskittyneisyyden vuoksi muutamat toimijat pystyvät pitämään suomen hintoja alhaalla luomalla keinotekoista ylitarjontaa (kalliimman) ulkomaisen viljan tuonnilla.Ja kun sisämarkkinoilla ollaan, niin EU:n ja lähialueiden tilanne vaikuttaa täällä enemmän kuin se mitä tapahtuu Argentiinassa.
- Rubinjo
- Viesti:
Tohon mäkin oon alkanu kiinnitää huomiota sen kirjotuksissa. Kai jossain säät yms. asiat menee hyvin tai ainaki normaalisti.Pelto-Jussi kirjoitti:Metsäveljen kirjoituksia Suomi24:llä moni tältäkin palstalta seuraa. Ne ovat varmaankin paikkansa pitäviä, mutta alituinen katteeton (?) pessimismi ei saa kyllä enää minulta pisteitä - kyllä jossain päin maailmaa tulee hyvä sato huolimatta siitä, että toisaalla mennään kadon puolelle. Hän keskittyy pääasiassa vehnään, hiukan maissiin ja soijaan ja jättää tietoisestiRubinjo kirjoitti:Mä näen asian niin että nykyisin maailmalla vallitseva hintataso heijastuu melko pian myös meidän viljan hintaan.
Tässä markkinoitten hahmottamisessa ja seuraamisessa on nyt meillä vilja-alan ihmisillä Suomessa PALJON oppimista. Itte oon koittanu alotella opiskelua, mut yksinään ei kovin helpolta vaikuta. Nyt ois todella tärkeää järjestää viljelijöille ja viljakaupan edustajille (paikalliset viljajopparit on aivan yhtä ulalla kuin maajussitkin) tilaisuuksia, joitten avulla päästäs edes alkuun näissä asioissa. Vilja-alan yhteistyöryhmä- Fingrain vois varmaan olla se taho jota pitäs hätyytellä em. toteuttamiseks?
Onko Suomessa muuten tän alan ammattitaitosia konsultteja? Ruotsissa käsittääkseni jotku viljelijät käyttää tällasia? Tonni pari vuodessa ois pikkuraha jos ostoihin ja myynteihin liittyviin hintaheilahteluihin joku OIKEA ammattilainen hiukan antais luotettavia vinkkejä.kertomatta hyvät satouutiset, mikä vaikuttaa kokonaisuuteen meidän kannalta enemmän kuin negarit muualta. Ja kun sisämarkkinoilla ollaan, niin EU:n ja lähialueiden tilanne vaikuttaa täällä enemmän kuin se mitä tapahtuu Argentiinassa.
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
Näin lama-aikana kun laivoilla vähemmän rahteja, voisi olettaa ainakin Itämeren alueen hintatason vaikuttavan voimakkaammin myös Suomen markkinoille. Tämä niin hyvässä kuin pahassa.
Ennustukset yleensä tuntuvat olevan pitkälti sääolojen raportointia ja johtopäätöksissä ollaan varovaisia. Sama ilmiö on tosin yleistynyt kaikkialla taloudessa. Viimeisen vuoden aikana moni on tainnut kokea ennustamisen vaikeuden.
Sinällään raporttien ja maailmanmarkkinahintojen seuraaminen on mielenkiintoista, mutta melko voimattomaksi itsensä tuntee, kun omat varastot ja pankkitili ovat mitä ovat.
Ennustukset yleensä tuntuvat olevan pitkälti sääolojen raportointia ja johtopäätöksissä ollaan varovaisia. Sama ilmiö on tosin yleistynyt kaikkialla taloudessa. Viimeisen vuoden aikana moni on tainnut kokea ennustamisen vaikeuden.
Sinällään raporttien ja maailmanmarkkinahintojen seuraaminen on mielenkiintoista, mutta melko voimattomaksi itsensä tuntee, kun omat varastot ja pankkitili ovat mitä ovat.
- Rubinjo
- Viesti:
Aiheesta agronetin puolella:Rubinjo kirjoitti:Tohon mäkin oon alkanu kiinnitää huomiota sen kirjotuksissa. Kai jossain säät yms. asiat menee hyvin tai ainaki normaalisti.Pelto-Jussi kirjoitti:Metsäveljen kirjoituksia Suomi24:llä moni tältäkin palstalta seuraa. Ne ovat varmaankin paikkansa pitäviä, mutta alituinen katteeton (?) pessimismi ei saa kyllä enää minulta pisteitä - kyllä jossain päin maailmaa tulee hyvä sato huolimatta siitä, että toisaalla mennään kadon puolelle. Hän keskittyy pääasiassa vehnään, hiukan maissiin ja soijaan ja jättää tietoisestiRubinjo kirjoitti:Mä näen asian niin että nykyisin maailmalla vallitseva hintataso heijastuu melko pian myös meidän viljan hintaan.
Onko Suomessa muuten tän alan ammattitaitosia konsultteja? Ruotsissa käsittääkseni jotku viljelijät käyttää tällasia? Tonni pari vuodessa ois pikkuraha jos ostoihin ja myynteihin liittyviin hintaheilahteluihin joku OIKEA ammattilainen hiukan antais luotettavia vinkkejä.kertomatta hyvät satouutiset, mikä vaikuttaa kokonaisuuteen meidän kannalta enemmän kuin negarit muualta. Ja kun sisämarkkinoilla ollaan, niin EU:n ja lähialueiden tilanne vaikuttaa täällä enemmän kuin se mitä tapahtuu Argentiinassa.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agro ... pic=9311.0
(Ja asiallisesti; uskomatonta!)