Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
maatreij kirjoitti:Joo, olin perustamassa "Halkoliiteri.com"- nettiklapikauppaa ja siellä on laatumäärityksessä mm. sahakatkaisu.
Käypä vilkaise, puutahan voi tietysti myydä miten vain, jos ostajan kanssa sovitaan.
Kuin myös minä olin ensimmäisten joukossa ja olen edelleen.Miksihän tällainen laatumäärityskin tehdään kun kukaan ei ole niistä klapien päistä edes kiinnostunut.
Eli pois vaan ne joitka tekevät myyntipuuta muuten kuin sahakatkaisulla.
Eikös tässä topikissa ollut kyse maamiesseuran koneesta jolla ei edes tehdä myyntipuuta?
Vesa kirjoitti:Kuin myös minä olin ensimmäisten joukossa ja olen edelleen.Miksihän tällainen laatumäärityskin tehdään kun kukaan ei ole niistä klapien päistä edes kiinnostunut.
Eikös tässä topikissa ollut kyse maamiesseuran koneesta jolla ei edes tehdä myyntipuuta?
Niinhän se oli. Kone on edelleen hankkimatta kun tarjous Pilkemasterista puuttuu.
Jotenkin tässä on tullut noin ylisummaan sellainen olo, että kaikki markkinoilla olevat vehkeet ovat jollain tavoin huonoja. Pitäisi nyt löytää se vähiten huono vaihtoehto. Vanha kunnon giljotiini olisi tietysti toimiva ja varma ratkaisu, mutta sitä ei moni asiakas enää halua. Polttopuidenkin pitää olla siistejä...
Vesa kirjoitti:Kuin myös minä olin ensimmäisten joukossa ja olen edelleen.Miksihän tällainen laatumäärityskin tehdään kun kukaan ei ole niistä klapien päistä edes kiinnostunut.
Niinhän se oli. Kone on edelleen hankkimatta kun tarjous Pilkemasterista puuttuu.
Jotenkin tässä on tullut noin ylisummaan sellainen olo, että kaikki markkinoilla olevat vehkeet ovat jollain tavoin huonoja. Pitäisi nyt löytää se vähiten huono vaihtoehto. Vanha kunnon giljotiini olisi tietysti toimiva ja varma ratkaisu, mutta sitä ei moni asiakas enää halua. Polttopuidenkin pitää olla siistejä...
Pistä tollanen palax ks35s siinä ainakin muutama juttu ajateltu pitemmälle mitä muissa, lisävarusteeksi sitten pikaliikeventtiili ja itse ottaisin vielä tuon suuremman sylinterin vaikka hidastaakin vähäsen.
Tuo Palaxin 35 ketjukone on kokeilematta, mutta ollut takaraivossa yhtenä vaihtoehtona, hintakaan ei ole esteenä. Tuo halkaisupuolen suoja vain tuntuu ihan turhalta, se hidasta kun isompia lohkoja joutuu kumminkin usein pienimään.
Esittelijän mielikone on 70:nen, täytyisi vain olla tasapaksuja harvennuskoivuja, koska 25 cm paksuus on rajana.
Ketjukonetta monet vierastaa, mutta nopeus riittää ja ketju pysyy terävänä yllättävän kauan! Suurin varjopuoli on purun määrä joka sirkkelillä olisi vähemmän.
Eräs tuttu porukka laittoi ketjukoneen ja jokaisella on sitten oma laippa ja ketju - ehkä se pelkkä oma ketju riittäisi?
Kyllä tuon 35:sen voi laittaa ilman muuta isommalla sylinterillä, se ketjukatkaisu kestää senverran kauemmin, että ei sitä tarvi odotella, 70 on eriasia, siinä katkaisu on niin nopea, että ehtii turhautua sylintein paluuta ootellessa. Se 25 sentin puun paksuus on pikkasen kierrettävissä, mutta tehtaanpaappa ei sitä voi sanoa, ettei joudu lakitupaan jos jotain sattuu.. samoin 35;sen halkaisukourun suojan ohitus, mutta ne pitää pystyä päättelemään itse, jos jotain sattuu, VASTUU ON KÄYTTÄJÄLLÄ. Se pikaventtiili nyt on ilman muuta ehdoton, otti kumman sylinterin tahtoo, suurin osa puista kumminkin halkee sillä nopealla puolen ja voiman tarve on vain hetkellinen.
maatreij kirjoitti:TTuo halkaisupuolen suoja vain tuntuu ihan turhalta, se hidasta kun isompia lohkoja joutuu kumminkin usein pienimään.
Suojissa on puolensa yksinään touhutessa ovat aikalailla turhia mutta jos on joku soheltaja kaverina hommissa niin suojat on kyllä paikallaan omista sormista kun pystyy paremmin pitämään huolta mitä sen toisen. Ja porukkakoneissa tosiaan ne suojat kannattaa pitää käytössä vaikka vähän hankalia ovatkin välillä.
Näin se on, ei ne suojat ole kiusaksi vaikka joskus pikkasen haittaakin. Mutta jokainen poistelkoon niitä omalla vastuullaan. itellä ainakin kaikki suojat paikalla, sen vähän isomman puun sirkkauksen mahdollistava homma tehty 70.is mut ei siihen tarvi suojaa poistaa... Mutta porukka koneis ei oo syytä mennä niihin sattumaan, kumminkin joku sormineen seas, kun sirkkaat.
Klapikauppias kirjoitti:Näin se on, ei ne suojat ole kiusaksi vaikka joskus pikkasen haittaakin. Mutta jokainen poistelkoon niitä omalla vastuullaan. itellä ainakin kaikki suojat paikalla, sen vähän isomman puun sirkkauksen mahdollistava homma tehty 70.is mut ei siihen tarvi suojaa poistaa... Mutta porukka koneis ei oo syytä mennä niihin sattumaan, kumminkin joku sormineen seas, kun sirkkaat.
Tuota suojakysymystä on mietitty. Vuokrattavan koneen on täytettävä turvamääräykset. Mitään, mikä työturvallisuuden takia koneeseen on tehtaalla laitettu, ei voida poistaa.
Siten yhdeksi valintakriteeriksi onkin noussut suojien toimivuus: sellaista konetta, josta hommat aloitetaan suojien poistolla, ei kannata hankkia. Ennen pitkää ne pellinpalat häviää jonnekin matkalle ja jos sitten jotain sattuu niin siinäpä sitten haetaan syyllisiä.
Riittäkö Palax 70 klapikoneen pienemmän sylinterin halkaisuteho kuuteen osaan halkaisevaan terään.
Vai pitäiskö ottaa isompi sylinteri. Klapipuuna on koivu.
Mitä varusteita pitäisi ottaa.
Älä MILLOINKAAN ota 70:stä isolla sylinterillä. Se menee koko koneen idea pilalle, kun saat odotella sitä isoa tunkkaa takaisinpäin, itsellä ainakin on aina riittänyt tuo 3.5 tonninen, jopa kasin terää käytän toisinaan, muuten mulla on aina oman mallin kuuteen halkaiseva tavallista nelosen terää en käytä ollenkaan, toki joskus joutuu iskettämään ja hts.llä vähän nostaa pölkkyä niin se halkeaa, kun isku osuu erikohtaan. Jos haluat enemmän voimaa tinkimättä nopeudesta, kysyppä josko saisit siihen boosterisylinterin, ks-sään sen ainakin saa on tosi pätevä, kun nopeus on 3.5 mutta voimaa 8 tonnia hetkellisesti, menee kutosen terästä vielä reipas kymmensenttinen pystyssäkin läpi. Syöttöpöytä on aika ehdoton varuste ja jos vielä maltat siihen ottaa hydraulisesti vetävän rullan on aika kiva peli vaikka tekisit enemmänkin klapeja.
Klapikauppias kirjoitti: Jos haluat enemmän voimaa tinkimättä nopeudesta, kysyppä josko saisit siihen boosterisylinterin, ks-sään sen ainakin saa on tosi pätevä, kun nopeus on 3.5 mutta voimaa 8 tonnia hetkellisesti, menee kutosen terästä vielä reipas kymmensenttinen pystyssäkin läpi.
Näyttelyssä sanoivat etteivät myy boosteria 70:een. Ei kestä kuulemma runko.
Kumpi kannattaa valita peruskone vaiko s-malli?
Peruskoneeseen tulisi lisävarusteeksi automaattinen pikaliikeventtiili.
Onko hydraulinen halkaisuterän säätö tarpeellinen ja mikä lienee hinta?
Koivukuitua pilkotaan 300-400 mottia vuodessa.
Tuo kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä, ettei sitä myydä 70seen, aivan varmasti siinä on koneen runko lujilla, kun aletaan kasitonnisella runnomaan. Tuolle kuitumäärälle en harkitsisi mitään muuta, kuin s mallia, se hinnan ero tuntuu pahalta ostohetkellä, mutta muuttuu saataviksi heti kun alat sirkata. Siinä tulee lisäksi hts- aina mukana, mistä en luopuisi ollenkaan, on aivan toista liikuttaa sitä halkaisuterää venttiilillä, kun siitä pitkästä hantaakista. Tehdashan ei lupaa pikkusylinterin riittävän kutosen terälle, mutta siinä on kyseessä lähinnä se, että jos luvataan sen pitää aina mennä, mutta käytännös on niin pieni haitta joskus iskettää jotakin sitkeää pölliä parikertaa, kuin se, että oottelet sitä tunkkaa kotiinpäin, kun katkaisu tapahtuu aina sihauksessa, mutta yhtäkään halkaisematonta pölkkyä ei multakaan löydy, joskus oon joutunut kääntämään tyvipölkyn toisin päin, että halkee, en tiedä mihin se perustuu, mutta tyvet on joskus sellaisia, ettei meinaakkaan mennä ees nelosen terään, mutta kun kääntää sen saman pöllin "latva" edellä terälle halkeaa kerralla.
Klapikauppias kirjoitti: Jos haluat enemmän voimaa tinkimättä nopeudesta, kysyppä josko saisit siihen boosterisylinterin, ks-sään sen ainakin saa on tosi pätevä, kun nopeus on 3.5 mutta voimaa 8 tonnia hetkellisesti, menee kutosen terästä vielä reipas kymmensenttinen pystyssäkin läpi.
Luulisi että tuo olisi ainakin mahdollista tuolla isommalla 5.6 tonnin teholla tehdä jos vaan haluaisivat, mutta varmaan mielummin myyvät isompaa mallia.
Tyvien hankala halkaisu johtuu kuivumisesta tuollainen iso kuivunut koivun tyvi saattaa olla varsin lujaa tavaraa, ne tosiaan kannattaa suosiolla halkaista latva edellä.
Luulisi että tuo olisi ainakin mahdollista tuolla isommalla 5.6 tonnin teholla tehdä jos vaan haluaisivat, mutta varmaan mielummin myyvät isompaa mallia.
Tyvien hankala halkaisu johtuu kuivumisesta tuollainen iso kuivunut koivun tyvi saattaa olla varsin lujaa tavaraa, ne tosiaan kannattaa suosiolla halkaista latva edellä.
Saahan sitä 5.6 tonnin sylinterillä, mutta siinä menee koneen idea hukkaan, kun sylinteriä saa odotella kotiin, 3.5 tonnisella se pelaa jouhevasti ja saa pudotella pöllejä tasaiseen tahtiin kouruun, tuo 8 tonninen on sellainen villi sylinteri, jossa on oma sisäinen paineenkorotus hädän hetkellä noin 15 sentin matkalle, muuten on 3.5 tonninen, joten nopeus on käytännössä pikkusylinterin, mutta tarvittaessa voimaa löytyy hetkellisesti yllinkyllin. Parhaimmillaan tuo boosterisylinteri on 90, kun siinä on jo järeyttä, että kestää nuo voimat ja saa halkoa niitä 35 senttisiä 8 osaan, näkihän sen nopeuden jyväskylän näyttelys, kun puhdistusrummun kujetin ei ehtinyt viemään sitä puumäärää mitä koneelta tuli, siihen tulee jatkos nopeampi kuljetin, tuon johdosta.