Kuivurin tyhjennys elevaattorilla

Keskustelua maatalouden tuotantorakennukista ja niihin liittyvistä koneista, asioista ja ratkaisuista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

jemmari
Luokka: Puutarhatraktori

Kuivurin tyhjennys elevaattorilla

Lukematon viesti Kirjoittaja jemmari »

Morjes!

Semmosta probleemaa pukkaa, kun tyhjentää kuivuria elevaattorilla, niin putken alku on loivahko ja herkkä tekemään tukosta, jos alussa ahnehtii liikaa. Itse olen miettiny jotta auttaisko esim. puhaltimen ilmavirta viljan valumista siitä alun loivemmalta osuudelta. Semmonen 4m on loivempaa ja 12m jyrkempää kulmaa jossa jyvä valuu hyvin. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan :)
Jari
Luokka: >500hv

Re: Kuivurin tyhjennys elevaattorilla

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

jemmari kirjoitti:Morjes!

Semmosta probleemaa pukkaa, kun tyhjentää kuivuria elevaattorilla, niin putken alku on loivahko ja herkkä tekemään tukosta, jos alussa ahnehtii liikaa. Itse olen miettiny jotta auttaisko esim. puhaltimen ilmavirta viljan valumista siitä alun loivemmalta osuudelta. Semmonen 4m on loivempaa ja 12m jyrkempää kulmaa jossa jyvä valuu hyvin. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan :)
Paineilmaa putken pohjaan laitetusta suuttimesta, ymmärtänet idean, kuulemma toimii ku junan vessa.
Auts

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Itse tyhjennetään syöttölaitteella, vanhempi isäntä sai aikoinaan riittävän monesti elevaattorin tukkoon pohjaluukkujen kanssa.
jemmari
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja jemmari »

Kiitos vastauksista!! :)
Tarkennettakoon vielä, että kyseessä on siis viljan lastausputki ulos mihin vilja nostetaan elevaattorilla. Loppupää oliskin 200mm putkea, mutta varmaan alkupääkin kannattaa suurentaa samaan kokoon, nyt se eka 4m on 160mm putkea. Elevaattorissa on sellanen Antin valurautainen 4-tie jakaja. Katselin , että jos ottais lastauksen ajaks valujakajan pois ja korvais sen muokatulla 45 ast. hk putkikäyrällä sais 40cm lisää lähtökorkeutta, mikä vaikuttais alkupään 4 metriseen putkeen.
sakkuli
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja sakkuli »

Jari kirjoitti:Paineilmaa putken pohjaan laitetusta suuttimesta, ymmärtänet idean, kuulemma toimii ku junan vessa.
Selitätkö vähän tarkemmin millainen suutin, miten asennetaan jne.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

sakkuli kirjoitti:
Jari kirjoitti:Paineilmaa putken pohjaan laitetusta suuttimesta, ymmärtänet idean, kuulemma toimii ku junan vessa.
Selitätkö vähän tarkemmin millainen suutin, miten asennetaan jne.
Varmaa toisenkäden tietoa :mrgreen: Eli suutin viljan virtauksen suuntaan,sen kokoinen mihin kompurassa riittää teho. Sen kummemmin osaa asennuksesta sanoa,ei liene kovin vaikea tapaus. Tarkoituksena saada viljavirtaan vauhtia.
Vastaa Viestiin