keltaiset ohran oraat
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
koskj-d4
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
keltaiset ohran oraat
Onko havaintoja ohran kellastumisesta, meinaan vaan että on vetäny aikas keltaseks omat oraat. Mistäköhän tällanen vois johtua????
Re: keltaiset ohran oraat
Saman oli tehnyt yhden lohkon ohrat, itse omalla kohdalla luulen syynä olevan hapenpuutteen kun lohko erittäin runsasmultaista mutaa johon kynnetty raju rukiin olki ja mudan sekä oljen maatumisen vaatima happi yhdistettynä viimeaikaisiin sateisiin, hieman tosin hämmentää asiaa että tuplalannoitetut kohdat oli kyllä selkeästi parempia että saattaisi olla typen puutettakin, pitänee käydä tarkemmin tutkimassa juuristoa että onko se minkälainen.koskj-d4 kirjoitti:Onko havaintoja ohran kellastumisesta, meinaan vaan että on vetäny aikas keltaseks omat oraat. Mistäköhän tällanen vois johtua????
Kyllä kai suurin syy on riittämätön ojitus. Toinen näkyvä syy on pellon pinnan muoto. Monet epätasaisuudet eli kuopat ja notkot on nyt keltaisena erityisesti ohralla mulla myös huonommilla pelloilla jopa vehnällä. Liian aikainen pellollemeno raskaalla kalustolla on myös joillakin syynä, erityisesti hiesupelloilla. Kylvöjä tehtiin roudanpäälle melko yleisesti etelässä, millä lienee ollut oma vaikutuksensa? Nyt vaan sitte tekniikka käyttöön ja laikut dataksi digikameroilla ja Gps -laitteilla. Tietää mistä aloittaa korjaustoimenpiteet tai vuokrapellon osalta muistaa hinnoittelussa paremmin 
Keltaisuutta voi aiheuttaa ainakin kolme juttua eli juuriston hapenpuute, taudit ja ravinteiden puute. Näistä heikon vesitalouden aiheuttama hapenpuute lienee yleisin. Meillä ohrat kestivät kesäkuun ensimmäisen viikon 50 mm sateet mutta toisen viikon yhtä rajut sateet olivat liikaa. Siksi harkinnassa on veden läpäisyn parantaminen mm. jankkuroinnilla ja maanpeittokasveilla. Farmit.netissä on myös juttua aiheesta:
http://www.farmit.net/farmit/fi/03_kasv ... noitus.jsp
Tuntuu siltä, että lautasmuokatut, melko myöhään tehdyt touot ovat kärsineet pahiten. Pari vuotta lautasmuokkauksia on nyt takana ja en ole tuloksiin tyytyväinen. Syksyllä palaan kultivointiin. Lautasmuokkaria käytän sitten keväällä sänkien aukaisemisessa.
Täällä lounaisnurkassa näkyy ympäri ajaessa melko paljon kasvustoja jotka ovat kellastuneet.Carnivor kirjoitti:Keltaisuutta voi aiheuttaa ainakin kolme juttua eli juuriston hapenpuute, taudit ja ravinteiden puute. Näistä heikon vesitalouden aiheuttama hapenpuute lienee yleisin. Meillä ohrat kestivät kesäkuun ensimmäisen viikon 50 mm sateet mutta toisen viikon yhtä rajut sateet olivat liikaa. Siksi harkinnassa on veden läpäisyn parantaminen mm. jankkuroinnilla ja maanpeittokasveilla. Farmit.netissä on myös juttua aiheesta:
Tuli vähän lisää kasvustoa tutkittua ja tietoa etsittyä, hapenpuutteen olen unohtanut ja farmitin hivenpuutos tunnistuksen mukaan oireet sopisi todella hyvin rikin puutokseen vaikka lohkolla rikkileimat onkin viljavuustutkimuksessa ollut hyvät. Syy pitäisi asiaan löytää kun muinakin vuosina ei lohkolla ole kaikki ihan kunnossa ollut.Radon kirjoitti: Saman oli tehnyt yhden lohkon ohrat, itse omalla kohdalla luulen syynä olevan hapenpuutteen kun lohko erittäin runsasmultaista mutaa johon kynnetty raju rukiin olki ja mudan sekä oljen maatumisen vaatima happi yhdistettynä viimeaikaisiin sateisiin, hieman tosin hämmentää asiaa että tuplalannoitetut kohdat oli kyllä selkeästi parempia että saattaisi olla typen puutettakin, pitänee käydä tarkemmin tutkimassa juuristoa että onko se minkälainen.
Nyt tuli mieleen jospa tuonne ajaisi jotain rikkipitoista lehtilannosta, folicare super olisi yksi vaihtoehto ilmeisesti ja siinä näyttäisi olevan aika tuhdisti noita hiveniä, toinen olisi k-maatalouden zoom öljykasvi lannoite näissä ihan erillaiset ainemäärät kumpikohan näistä mahtaisi olla parempi vaihtoehto?
Voihan sinne hiveniä laittaa ja lehtilannosta ja muuta. Tokkopa siittä lisäviljana pois samaa rahaa saa.
Itse olen sitä mieltä, että ne keltaiset läiskät on juuri niillä kohdilla, joissa vesi kiilsi maan pinnassa isompien sateiden jälkeen parikin päivää.
-SS-
Itse olen sitä mieltä, että ne keltaiset läiskät on juuri niillä kohdilla, joissa vesi kiilsi maan pinnassa isompien sateiden jälkeen parikin päivää.
-SS-
Bernerillä on Microplus niminen tuote joka sisältää 80% rikkiä.
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/microplus.html
Omat ohrat näyttävät jo hiukan toipuvan sateista. Helteet ovat saaneet maan halkeilemaan ja halkeamien kautta ilmeisesti juuret saavat taas happea. Tiivistyneessä maassa liiallisen märkyyden ja kuivuuden välinen alue on surkean kapea.
Omat ohrat näyttävät jo hiukan toipuvan sateista. Helteet ovat saaneet maan halkeilemaan ja halkeamien kautta ilmeisesti juuret saavat taas happea. Tiivistyneessä maassa liiallisen märkyyden ja kuivuuden välinen alue on surkean kapea.
Carnivor kirjoitti:Bernerillä on Microplus niminen tuote joka sisältää 80% rikkiä.
Pitänee tuollaista kysellä että jos jotain saisi, homma pitäisi lähinnä saada tulevien vuosien vuoksi selvitettyä että mikä mättää kyseisessä lohkossa, ph tosin on matala ja se on tiedossa. Typenpuutteeltakaan ei vaikuta vaikka saikin varsin vähän (65kg) typpeä koska kuitenkin osassa lohkoa selvästi parempaa kasvustoa, ja juuristo oli ihan valkoista mutta hyvin pieni. Mutta pitää kokeilla tuollaista rikkilannosta jos jostakin saa ja ehkä vielä varmuudeksi tehdä vaikka käsin pieni typpiruutu.
Mites kävi keltaisten ohrien kanssa? Itsellä sellainen kokemus, että jos vettä tulee oraille liikaa, niin peli on siltä vuodelta menetetty heikosti läpäisevillä savilla. Keltatautia myös edesauttaa ilmeisesti tämä kevyt/sänki -muokkaus ja suorakylvö touhu, vai paraneeko maan rakenne yhden sukupolven aikana vettä läpäiseväksi ? Keltaohrien sato 1-3 tn/ha....... kle !
Omalla kohdalla tuolla aikaisemminkin mainitulla lohkolla kyse oli luultavimmin ravinteiden puutteesta (mm.rikki/fosfori) ja tämä taas johtui heikosta juuristosta, ohra kasvoi älyttömän nopeasti alussa mutta juuristo ei kehittynyt jostain syystä samaan tahtiin mitä oraat, mikä tämän aiheutti niin siitä ei oikein ole tietoa mutta varmaan kylmä maa ja kosteus vaikutti ainakin asiaan. Mitään en tuolle lohkolle sitten kuitenkaan tehnyt vaan se kitui muutaman viikon ja sitten alkoi toipumaan ja ihan hyvä sato siitä sitten loppujenlopuksi tuli, ehkä arvioituna 4,5t/ha.dbrown kirjoitti:Mites kävi keltaisten ohrien kanssa? Itsellä sellainen kokemus, että jos vettä tulee oraille liikaa, niin peli on siltä vuodelta menetetty heikosti läpäisevillä savilla. Keltatautia myös edesauttaa ilmeisesti tämä kevyt/sänki -muokkaus ja suorakylvö touhu, vai paraneeko maan rakenne yhden sukupolven aikana vettä läpäiseväksi ? Keltaohrien sato 1-3 tn/ha....... kle !