Oletko katsonut, että paljonko tulee klapi-im3 metrisestä halkopinomotista?Vesa kirjoitti:Hyvänä on kuivan klapin kysyntä pysynyt. Lähes päivittäin joku tiedustelee puita. Ostin tuossa erän kuivaa koivuhalkoa. Lehti-ilmoituksen perusteella tuli paljon soittoja. Mottihinnat vain olivat aika sikamaisia joillakin,yrittävät peijakkaat rikastua halkaistulla puulla![]()
No kuitenki kohtuuhinnalla sitten loppujenlopuksi sain 3v vanhoja ja todella kuivia koivuhalkoja,sillä hinnalla mitä tarjosinkin motista. Ei sitä mitään huippuhintoja voi maksaa,pitää siitä jotain saadakkin kun sen myy klapeina sitten eteenpäin. Itellä jo irtomotin hinta suunnilleen tämän alueen tapissa joten hinnannostokaan ei oikein tule kysymykseen.
Yhtään tuoretta en ole pilkkonu. Motolla tehtyä tuoretta olis tuolla jonkun matkan päässä kasa. Sitä jos alkais kelkkomaan kotio.
Klapien ja halkojen myynti
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Klapien ja halkojen myynti
Koskaan en ole tarkkaan mitannut mutta sen verran laskeskellut mitä nyt jostain halkoerästä on tullut irtomotteja niin päätynyt lukemaan 1,4-1,5 irtomottia yhdestä halkomotista tulee. Joillain on semmoinen harhakuvitelma että halkomotista tulisi 2 irtomottia mutta sen harhakuvitelman olen kyllä heti korjannut.maatreij kirjoitti:Vesa kirjoitti:
Oletko katsonut, että paljonko tulee klapi-im3 metrisestä halkopinomotista?
Joo, varmaankin tuota luokkaa, jos on riittävän järeetä metristä. Ladottu metrinen pino on tiiviimpi kuin pyöreä 3-metrinen kuitupino. Aika työläs noita on pienentää klapeiksi. Itse tein tänä talvena n. 60 p-m3 0,33 tai o,5 pituisiksi Pilkemestarilla. Haluaisimpa tietää, että mikä pilkekone olisi tähän työhön paras, kun nuo nykykoneet on suojattu niin hyvin, ettei työstä tahdo tulla mitään? Yleensä esittelyt ja vertailut tehdään juuri ihannekokoisella ja suoralla kuitupöllillä, mutta kun se tämä kainuulainen koivu on sellainen kovasti terova ja yleensä aika vänkkyrä - kuten täällä asuva väkikin!Vesa kirjoitti:Koskaan en ole tarkkaan mitannut mutta sen verran laskeskellut mitä nyt jostain halkoerästä on tullut irtomotteja niin päätynyt lukemaan 1,4-1,5 irtomottia yhdestä halkomotista tulee. Joillain on semmoinen harhakuvitelma että halkomotista tulisi 2 irtomottia mutta sen harhakuvitelman olen kyllä heti korjannut.maatreij kirjoitti:Vesa kirjoitti:
Oletko katsonut, että paljonko tulee klapi-im3 metrisestä halkopinomotista?
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
En tiedä onko paras, mut perinteinen sirkkeli+ruuvihalkoja-yhdistelmä näyttäs olevan yhen paikallisen myyjän kone tohon hommaan.maatreij kirjoitti: Joo, varmaankin tuota luokkaa, jos on riittävän järeetä metristä. Ladottu metrinen pino on tiiviimpi kuin pyöreä 3-metrinen kuitupino. Aika työläs noita on pienentää klapeiksi. Itse tein tänä talvena n. 60 p-m3 0,33 tai o,5 pituisiksi Pilkemestarilla. Haluaisimpa tietää, että mikä pilkekone olisi tähän työhön paras, kun nuo nykykoneet on suojattu niin hyvin, ettei työstä tahdo tulla mitään?:D
-
Klapikauppias
- Viesti:
Kyllähän se on tuollainen sirkkeli ruuvihalkaisija paras laadun kannalta vaikka työläs onkin, ite oon pieniny tolla 70 kympillä, jonkunpinon mutta siine tulee sitä sälää niin paljon varsinkin jos on järeempää ja joutuu ottamaan nelosterällä, ne kun ei osaa pudota aina oikein kouruun vaan on sielä vähän miten sattuu, niin vuolee sit päreitä halosta. Tuo kertymä on varmaan hyvin sitä luokkaa, kun tuolla ennen oli todettu. Se on vaan tuo pikkusirkkeli niin hidas, ettei oikein nappaa alkaa niitä puita pyöritellä on kuidusta niin paljon nopeampi päästellä, kun vielä täsmää mitan niin, että ei juuri tule hukkapalaa, ite käytän noin 30 senttiä, menee sitten samantien kaikkiin tulikivi uuneihin mutisematta. Nyt takaisin pinolle. 
- Rubinjo
- Viesti:
Tuoreen klapin kysyntä yllätti tänään. Eka lehti-ilmotus ja puhelin pirisee alvariinsa. Kauppojaki tullu.
Patun viiltävällä olen tehnyt. Eikä nopeampaa konetta metrisen pilkkomiseen vielä ole keksitty. No joo joo, ei ihan tuu tasanen joka klapin päästä mutta yksikään ei ole niistä päistä koskaan valittanut koko 14 vuotisen uran aikana. Ja sälääkään ei tule kun osaa halkoa syöttää hyvin. Ja järeämmän metrisenkin saa halkaistua vaikka kolmeen osaan. Eli pilkkojasta kiinni laatu. Loppujen lopuksi asiakkaalle on tärkeintä kun saa kuivaa ja nimenomaan kuivaa polttopuuta.maatreij kirjoitti: Haluaisimpa tietää, että mikä pilkekone olisi tähän työhön paras, kun nuo nykykoneet on suojattu niin hyvin, ettei työstä tahdo tulla mitään? Yleensä esittelyt ja vertailut tehdään juuri ihannekokoisella ja suoralla kuitupöllillä, mutta kun se tämä kainuulainen koivu on sellainen kovasti terova ja yleensä aika vänkkyrä - kuten täällä asuva väkikin!
-
Klapikauppias
- Viesti:
Näinhän se on, että se kuiva on lopuksi tärkeinta varsinkin tähänaikaan toimitettaessa, se on sitä myös myyjälle, jos kerran viet jotain muuta kuivana, ei tilausta enää tule.
Tuo tuoreenkauppa on ollu vilkasta täälläkin päin, en oo enää mainostanu tuoretta, mutta silti on muutama uus asiakas tullu ja vanhoja oon hoidellu pois, viimeks kun mainostin tuoretta se sai kaikenmailman "ammattilaiset" matkaan kuka oli viemäs rekkakuormaa lappiin ja kuka ostamas koko "nukkumalähiön" puut kerralla, että sais mahdollisimman pienen hinnan sit eka ois menny vain autonperäkärryllinen tai katos kokonaan:) Muutenkin oon pitäny, että tuoretta on myynnis vain traktorikuormittain, mitään nökkösiä en ala sitä tehdä. Mutta kaikkein vaivattomin tapahan se on, kun saa ajaa koneet pinonviereen ja päästää suoraan kärryn täyteen ja käydä kippaamas, on monta sormenjälkeä pois iteltäkin.
Tuo tuoreenkauppa on ollu vilkasta täälläkin päin, en oo enää mainostanu tuoretta, mutta silti on muutama uus asiakas tullu ja vanhoja oon hoidellu pois, viimeks kun mainostin tuoretta se sai kaikenmailman "ammattilaiset" matkaan kuka oli viemäs rekkakuormaa lappiin ja kuka ostamas koko "nukkumalähiön" puut kerralla, että sais mahdollisimman pienen hinnan sit eka ois menny vain autonperäkärryllinen tai katos kokonaan:) Muutenkin oon pitäny, että tuoretta on myynnis vain traktorikuormittain, mitään nökkösiä en ala sitä tehdä. Mutta kaikkein vaivattomin tapahan se on, kun saa ajaa koneet pinonviereen ja päästää suoraan kärryn täyteen ja käydä kippaamas, on monta sormenjälkeä pois iteltäkin.
- Rubinjo
- Viesti:
Kuiva on kans uskomattoman suhteellinen käsite. Joku ei saa kaks vuotta klapina peitettynä ollutta palamaan ja toinen pistää tuoretta kuivien sekaan ja kehuu et hyvin palaa.Klapikauppias kirjoitti:Näinhän se on, että se kuiva on lopuksi tärkeinta varsinkin tähänaikaan toimitettaessa, se on sitä myös myyjälle, jos kerran viet jotain muuta kuivana, ei tilausta enää tule.
Taidan minäki ottaa tossa tuoreessa ton kärrykuorma taktiikan. Tuntuu meinaan kyselijöistä löytyvän melkosia "visonäärejä"...
-
Klapikauppias
- Viesti:
Juu siinä on se, että näin keväällä on silti kiire saada ne "kuivana" myytävät puut pieniksi, että ovat hyviä kesällä, niin tuoreitten kans ei kannata takuta mitään autonperäkärryllisiä tai yhtä säkkiä, mutta se on vaihtoehto monelle, jotka lämmittää koko taloa puulla, mullakin on noissa tuoreen ottajissa sellaisia, että osalle viedään montakin traktorikuormaa aina omaan pihaan kuivamaan varsinkin sekapuuta. Tänävuonna en sekapuuta oikeastaan varastoon edes tee, vain sen mitä sattuu jäädä värkkiä näistä tuoretoimituksista.
Tuossa kuivan käsitteessä on tosiaan eroja, jotku vannoo vielä sen ylivuotisenkin nimeen, mutta ei näin ammatikseen tekevällä tahdo olla varaa pitää montavuotta puita varastossa
ja kyllä ne oikein käsiteltynä saadaan riittävän kuivaksi yhdessäkin kesässä, mutta se pieniminen pitää saada tehtyä reippaasti ennen kylvöjä ja puut tuulisella paikalla, eikä missään kartanonsuojassa metsänkeskellä.
Itellä alkaa olla aumat aika valmiina, nuo saa jotenkin halliin mahtumaan kesänmittaan, lisäksi teen täs muutamansata säkkiä, vaikka niitä inhoankin, todennäköisesti purin ne ite halliin sitten kun on tilaa ainakin suurimman osan, vaikka se teettää turhaa työtä, mutta saapahan pussit käytettyä muutamaan kertaan ja samoin lavat, ainoastaan sellaisille, jotka hakevat itse puut nostan säkin kyytiin, siihen se on kätevä kun saa kuomulliseenkin kärryyn etukuormaimella lykättyä.
Tuossa kuivan käsitteessä on tosiaan eroja, jotku vannoo vielä sen ylivuotisenkin nimeen, mutta ei näin ammatikseen tekevällä tahdo olla varaa pitää montavuotta puita varastossa
Itellä alkaa olla aumat aika valmiina, nuo saa jotenkin halliin mahtumaan kesänmittaan, lisäksi teen täs muutamansata säkkiä, vaikka niitä inhoankin, todennäköisesti purin ne ite halliin sitten kun on tilaa ainakin suurimman osan, vaikka se teettää turhaa työtä, mutta saapahan pussit käytettyä muutamaan kertaan ja samoin lavat, ainoastaan sellaisille, jotka hakevat itse puut nostan säkin kyytiin, siihen se on kätevä kun saa kuomulliseenkin kärryyn etukuormaimella lykättyä.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Moikka pitkästä aikaa. Kuinkas on "kilpailijoilla" lähteny kauppa käyntiin??? Ite tänään laitoin viimeiset sekapuut matkaan kauppa on käynyt todella vilkkaasti koivua on vielä hyvin jäljellä ja on kuitunakin jossakin ostettuna, pitää vaan saada tuo kuivaaja eka valmiiksi, että saa sit päästää suoraan sinne, se on jo hyvällä mallilla katto on maassa tehtynä ja seinä sisällä kyljellään, ehkä viikonpäästä on nosturi paikalla ja kasataan,sit vaan väliseinät ja puita sisään, ovet tietty täytyy tehdä. Täytyy kyllä antaa tunnustutusta, että on tehokkaat timpurit, ite oon koittanu vaan hommata värkkiä puitten kuskauksen välis, että saavat tehdä. Ei kun lämpöisiä kuivattelukelejä ite kullekkin.
nihkeetä on toimitusten. kanssa puut ois kuivia mutta asiakaat sitä mieltä että vasta heinäkuun lopulla sopis tuoda
Nihkeää myös,johtuu varmasti pahimmata kesälomakuukaudesta. Elokuulla kauppa piristyy varmasti ja syyskuulla sesonki kovimmillaan.
- Rubinjo
- Viesti:
Täällä etelässä ostajat havahtuvat joskus loka-joulukulla.Vesa kirjoitti:Nihkeää myös,johtuu varmasti pahimmata kesälomakuukaudesta. Elokuulla kauppa piristyy varmasti ja syyskuulla sesonki kovimmillaan.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Täällä näyttää ihmiset laittelevan puita kesälomansa kunniaksi varastoon, kolmea neljää kuormaa oon koittanu päiväs ajella, nyt on jo viimevuoden heinäkuun myynti ylitetty, samoin meni kesäkuussa ja koko alkuvuoden, että myynti ylitti edellisvuodet, en kyllä itekkään ymmärrä, mistä moinen myynnin lisäys, mutta eihän sitä minun kannata valittaa... Saas nähdä joko huomenna onnistuu hallin pystytys, perjantaina piti kaikki peruuttaa, kun tuuli turhan kovaa, sais sitten tehdä uutta pikapuoliin sisään, että pärjäis talven, eikä tuo muuten tuu kyllä maksuunkaan, tietää mitä nyt toistaiseksi tekee.