Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
sunnuntaifarmari kirjoitti:Muistelen kuulleeni jonkun kylväneen syyskuunkin puolella täällä Savon korkeudella. Pitkänä ja lämpimänä syksynä oli vissiin onnistunutkin.
Itse aion kylvää ensimmäisen syysrypsikokeilun puituani 10.5 kylvetyn Pilvi-ohran eli varmaankin aikaisintaan elokuun puolivälissä. Kun ei ole oikein välineitä kylvää ohrakasvustoonkaan.
Pintalevityksenä ois tarkotus paikkakylvöjä suorittaa, mutta voi olla että tosin vasta puinnin jälkeen. Mutta yhtähyvin menis kasvustoonkin.
Edit. Amazone vaakakone yllätti positiivisesti riistapeltojen kylvössä, sai menemään tasan vaikka 15kg/ha.
K-maatalous on ilmeisesti jo myynyt kaikki syysrypsinsiemenensä. Ainakaan paikallinen kauppias ei löytänyt sitä enää omista, naapurikauppiaiden eikä Keskon varastoista. Onko kellään tiedossa missä vielä olisi Largoa tai muuta meille soveltuvaa syysrypsilajiketta hyllyssä odottamassa ostajaa?
turkki kirjoitti:K-maatalous on ilmeisesti jo myynyt kaikki syysrypsinsiemenensä. Ainakaan paikallinen kauppias ei löytänyt sitä enää omista, naapurikauppiaiden eikä Keskon varastoista. Onko kellään tiedossa missä vielä olisi Largoa tai muuta meille soveltuvaa syysrypsilajiketta hyllyssä odottamassa ostajaa?
Ootko Raisiolta kysynyt? Mulle tuli sieltä,oli vieläpä halvin vaihtoehto. Mulla ois 24kg siementä mutta tarkoitus olisi piilottaa viherlannoitusnurmiin,just kävin Rounduppaamassa 2.5ha eli 7 peruslohkoa. Saakeli että oli työläs keikka isolla ruiskulla ja metsänlaitatilkkuja teiden/pylväiden pilkkomana. Millä hitolla mä kylvän nuo...
Jari kirjoitti:just kävin Rounduppaamassa 2.5ha eli 7 peruslohkoa.
Kuinkahan kauan tuota glyfosaatin tehoamista pitäisi odottaa kun nyt on 8 vrk kesannon ruiskutuksesta (Rambo 6 litraa/ha) ja tekisi jo mieli saada syysrypsit pian kylvöön? Juolavehnä on jo ruskistunut, 1-v. raiheinä sinnittelee rehevissä paikoissa yllättävän sitkeästi ja ohdakkeet eivät ole vasta kuin vähän nuutuneet.
syysrypsi on nätisti on taimella ohran alla.. en sitten ruiskuttanut ohralle tautiainetta enkä korrenvahvistajaa kun ruiskutus viivästyi ja ruiskua ei ole juurikaan tullut tehopestyä.. kyllä tuo Olavi pitäis tuolla vajaalla lannoituksella pystyssä pysyä..
Aattelin jos tuossa viikon parin sisään NurY1:stä vetäisi jtn 100kg/ha tuohon rypsilohkoon, tuskin se ohra enää lannoitetta käyttää mutta rypsille saattaisi olla lisäpotku tarpeen, vai .
Entäs sitten ohran puinnin jälkeen, varmaan oljet pitää korjata pois vai riittääkö puimurin silppurointi?
Toista koeruutua (<1ha) eli harjakylvöistä rypsiä varten sänkimuokkasin paripäivää sitten nurmilohkon (enim. ruokonataa), sen verta kuivaa ja kovaa oli maa ettei rullaäkeellä tullut mitään, vaan piti ensin kyntää matalaan auroilla ja siten muokata... myöhemmin kynnän vielä normaalisyvyyteen.. kylvö kyllä menee ensi kuun toiselle viikolle....
Kuinkahan kauan tuota glyfosaatin tehoamista pitäisi odottaa kun nyt on 8 vrk kesannon ruiskutuksesta (Rambo 6 litraa/ha) ja tekisi jo mieli saada syysrypsit pian kylvöön? Juolavehnä on jo ruskistunut, 1-v. raiheinä sinnittelee rehevissä paikoissa yllättävän sitkeästi ja ohdakkeet eivät ole vasta kuin vähän nuutuneet.
Riippuu paljolti siitä että miten juola ym. tuon glyfon on imaisseet. Jos hyvin, niin kaksi viikkoa ruiskutuksesta muokkaukseen riittänee. Ite oon joskus muokannut kolmen viikon päästä kun oli hyvät ruiskutusolosuhteet ja tehossa ei moittimista.
Riippuu paljolti siitä että miten juola ym. tuon glyfon on imaisseet. Jos hyvin, niin kaksi viikkoa ruiskutuksesta muokkaukseen riittänee. Ite oon joskus muokannut kolmen viikon päästä kun oli hyvät ruiskutusolosuhteet ja tehossa ei moittimista.
Mun mielestä reilu viikko riittää näin kesäkeleillä,sitten kun kasvusto muuttaa selvästi väriä. Omat pellot vielä koskematta,kun ei aika kaikkeen riitä
Hukkakaurakierroksella tuli tehtyä havainto että typpeä olisi pitänyt olla paljon enemmän,mikäli aikoo saada ohrasta normaalin sadon. Toisaalta sitten olisi rypsikin kasvanut vielä isommaksi,nytkin paikoitellen puoleen sääreen,lähes polveen saakka. Millaisia kokemuksia sekakylvöstä,pitäisikö typpimäärää jatkossa lisätä vai pitää samana vrt. puhdas ohrakasvusto? Tuo annettu typpimäärä normaali ko. pellolla,viime vuonna ohra konttasi tuollakin typpimäärällä mutta kasvukausi oli suotuisampi alkukesästä. Nyt ilman korrensäädettäkin paikoin todella lyhyttä, kuivuus ja hallat kuritti isolla kädellä,kuin myös syysrypsiäkin.
Jäi syysrypsit kylvämättä muokattuun maahan, ei oo ehtinyt kuin roundupit ajamaan. Liian vankka kasvusto suorakylvöön
Taisi tulla ohrasta liian tiheä Ruiskutusjälkien kohdalla syysrypsi on jo 15-20 cm, mutta kasvuston seassa aika heiveröistä ja pientä..
Ensi viikolla tarkoitus tehdä vihantavilja-säilörehu.. pitäisköhän niistää tuo ohra pois rypsin päältä samaan siiloon..