Korvaus tien käytöstä

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Holger
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 16:32

Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja Holger »

Mikä olisi sopiva korvaus tien käytöstä kun tulee hakkuu tonne perälle. Rasite tie kulkee eri kautta mutta niiden olisi helponpi laittaa varastopaikka minun pellolle ja ajaa puut pois minun tietä noin 1,5 kilometriä.
Mikä parasta metsänomistaja on joku kaupukilainen joten sitä voi rokottaa kunnolla eikä edes naapuri sopu kärsi.
maraani
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 436
Liittynyt: 29 Loka 2007, 11:45
Paikkakunta: Somero

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja maraani »

Holger kirjoitti:Mikä olisi sopiva korvaus tien käytöstä kun tulee hakkuu tonne perälle. Rasite tie kulkee eri kautta mutta niiden olisi helponpi laittaa varastopaikka minun pellolle ja ajaa puut pois minun tietä noin 1,5 kilometriä.
Mikä parasta metsänomistaja on joku kaupukilainen joten sitä voi rokottaa kunnolla eikä edes naapuri sopu kärsi.
On varmaan todella loistavaa PR:ää "rokottaa kunnolla" mainitusta tienkäytöstä. :?:

Eipä käynyt ilmi, montako kymmentä rekkakuormaa niitä puita sieltä noudetaan? Vertailun vuoksi meillä maksaa tiekunnalle eräs isäntä maatalousajosta muutaman kilometrin matkalta kuljetusmaksun luokkaa 80 euroa JOKA VUOSI. Eräällä toisella meidän tien ulkopuolisella kulkijalla on kuljetusmaksu 5 euroa/vuosi. Omalla tielläsi voit määrätä maksun tietysti itse - tarpeeksi korkealta kun aloittaa pyynnin niin on varaa tinkiä! :) Ja voi se juttu kulkea vaikka naapuri kaukana asuisikin...

Meillä tehtiin kesällä niin, että naapuri ajatti puunsa meidän metsän läpi ja pinot oli heinämaalla (kun oli talvileimikoksi myyty, mutta hakattiin kesällä eikä voinut ohramaan poikki ajattaa puita). Korvausta ei tarjottu eikä pyydetty, laittaa peltouran ja liittymän kuntoon, kun hommat on ohi. On kyl "jokapäiväinen" naapuri.
Avatar
oppipoika
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 398
Liittynyt: 12 Heinä 2008, 22:00
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

Taitaa tuo yleinen korvaus olla luokkaa 1 euro/m3 ja tietysti tie alkuperäiseen kuntoon savotan jälkeen. Ei näillä rikastuun pääse vaikka mitä yrittäisi, jos liikaa pyydät niin ajavat sit rasite tietä. Ja se on ihan varma että jutut kulkee vaikka kaupunkilaismetsänomistaja onkin.
Avatar
Mullifarmari
Luokka: >500hv
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Loka 2005, 15:58
Paikkakunta: P-P

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

Neuvottele suoraan hakkuun suorittavan metsäfirman kanssa asiasta. Heillä on rutiini hoitaa noita kuljetuskorvauksia ja korvauksen saantikin on turvatumpaa. Todellakaan ei kannata "rokottaa kunnolla", sillä noin toimien saat vain kusipään leiman ja paljon negatiivistä mainosta koko ammattikuntaa kohtaan.

-Mf-
nautafarmari
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 164
Liittynyt: 18 Maalis 2006, 21:06
Paikkakunta: siikajoki

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja nautafarmari »

Tuo "kunnolla rokottaminen" kuvastaa vaan nykypäivän ihmisten ahneutta, kaikesta pitäs velottaa hunajaa, jos vaan mahdollista on maksua saada. :?
Avatar
leku
Luokka: 75 hv., takaveto
Viestit: 75
Liittynyt: 15 Syys 2007, 11:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja leku »

mulla yksi metsäautotie, jonka päässä monia metsänomistajia, jotka eivät aikoinaan ottaneet osaa tien tekoon, kun eivät tarvitse..... mulla taksa rekkakuorma puuta ja 20 tn 0-32 kalliomursketta samalle tielle. hyvin on kelvannut tien pituus n 2km. mulle sama maksaako soran mo, välittäjä vai ostaja; tapelkoot keskenään
Holger
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Viestit: 31
Liittynyt: 10 Helmi 2008, 16:32

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja Holger »

Itsekin ajattelin että se olisi vähintään se 1euro per motti ja tie samanlaiseen kuntoon.

On selvä ettei mitään tässä maailmassa saa ilmaiseksi ja käytöstä pitää saada täysi korvaus.

Rakentakoot oman metsätien jos haluavat. Voi olla että uuden tien kustannus arvion jäkeen ottavat uudelleen yhteyttä.
Mutta en minäkään halua uusia osakkaita ja rasitteita omalle tielle koska se kulkee suoraan pihani läpi.
tepukka
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 60
Liittynyt: 01 Touko 2005, 00:31
Paikkakunta: loimaan seutukunta

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja tepukka »

nautafarmari kirjoitti:Tuo "kunnolla rokottaminen" kuvastaa vaan nykypäivän ihmisten ahneutta, kaikesta pitäs velottaa hunajaa, jos vaan mahdollista on maksua saada. :?
Mutta auta aarmias kun on paikat vaihtuu :D

Mutta asia.Kannattaa neuvotella mettäyhtiön kanssa suoraan .Yleensä palautavat tien "alkuperäiseen" kuntoon.
nautafarmari
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 164
Liittynyt: 18 Maalis 2006, 21:06
Paikkakunta: siikajoki

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja nautafarmari »

tepukka kirjoitti:
nautafarmari kirjoitti:Tuo "kunnolla rokottaminen" kuvastaa vaan nykypäivän ihmisten ahneutta, kaikesta pitäs velottaa hunajaa, jos vaan mahdollista on maksua saada. :?
Mutta auta aarmias kun on paikat vaihtuu :D


Taitaa tepukka kirjottaa kokemuksesta. :roll:

Mutta asia.Kannattaa neuvotella mettäyhtiön kanssa suoraan .Yleensä palautavat tien "alkuperäiseen" kuntoon.
hogi
Luokka: >500hv
Viestit: 947
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 15:23

Re: Korvaus tien käytöstä

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Tapiolla, Metlalla tms. pitäisi olla taulukot josta käypä korvaus selviää.

Missään nimessä ei pidä antaa ilmaiseksi tai periaatteella "laitatte samaan kuntoon". Eihän kukaan tällöin osallistuisi teiden ylläpitoon tai rakentamiseen muutoin kuin pakottavan tarpeen vaatiessa.

Vapaamatkustajia näissä hommissa on aina, kun kustannuksia on tiedossa, niin maksajat ja tien tarvitsijat on vähissä. Kun on valmis tie, niin tienkäyttäjiä kyllä ilmaantuu pyytämättäkin.
Vastaa Viestiin