Korvaus tien käytöstä
Valvoja: Farmari-ryhmä
Korvaus tien käytöstä
Mikä olisi sopiva korvaus tien käytöstä kun tulee hakkuu tonne perälle. Rasite tie kulkee eri kautta mutta niiden olisi helponpi laittaa varastopaikka minun pellolle ja ajaa puut pois minun tietä noin 1,5 kilometriä.
Mikä parasta metsänomistaja on joku kaupukilainen joten sitä voi rokottaa kunnolla eikä edes naapuri sopu kärsi.
Mikä parasta metsänomistaja on joku kaupukilainen joten sitä voi rokottaa kunnolla eikä edes naapuri sopu kärsi.
Re: Korvaus tien käytöstä
On varmaan todella loistavaa PR:ää "rokottaa kunnolla" mainitusta tienkäytöstä.Holger kirjoitti:Mikä olisi sopiva korvaus tien käytöstä kun tulee hakkuu tonne perälle. Rasite tie kulkee eri kautta mutta niiden olisi helponpi laittaa varastopaikka minun pellolle ja ajaa puut pois minun tietä noin 1,5 kilometriä.
Mikä parasta metsänomistaja on joku kaupukilainen joten sitä voi rokottaa kunnolla eikä edes naapuri sopu kärsi.
Eipä käynyt ilmi, montako kymmentä rekkakuormaa niitä puita sieltä noudetaan? Vertailun vuoksi meillä maksaa tiekunnalle eräs isäntä maatalousajosta muutaman kilometrin matkalta kuljetusmaksun luokkaa 80 euroa JOKA VUOSI. Eräällä toisella meidän tien ulkopuolisella kulkijalla on kuljetusmaksu 5 euroa/vuosi. Omalla tielläsi voit määrätä maksun tietysti itse - tarpeeksi korkealta kun aloittaa pyynnin niin on varaa tinkiä!
Meillä tehtiin kesällä niin, että naapuri ajatti puunsa meidän metsän läpi ja pinot oli heinämaalla (kun oli talvileimikoksi myyty, mutta hakattiin kesällä eikä voinut ohramaan poikki ajattaa puita). Korvausta ei tarjottu eikä pyydetty, laittaa peltouran ja liittymän kuntoon, kun hommat on ohi. On kyl "jokapäiväinen" naapuri.
Re: Korvaus tien käytöstä
Taitaa tuo yleinen korvaus olla luokkaa 1 euro/m3 ja tietysti tie alkuperäiseen kuntoon savotan jälkeen. Ei näillä rikastuun pääse vaikka mitä yrittäisi, jos liikaa pyydät niin ajavat sit rasite tietä. Ja se on ihan varma että jutut kulkee vaikka kaupunkilaismetsänomistaja onkin.
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
- Viestit: 561
- Liittynyt: 14 Loka 2005, 15:58
- Paikkakunta: P-P
Re: Korvaus tien käytöstä
Neuvottele suoraan hakkuun suorittavan metsäfirman kanssa asiasta. Heillä on rutiini hoitaa noita kuljetuskorvauksia ja korvauksen saantikin on turvatumpaa. Todellakaan ei kannata "rokottaa kunnolla", sillä noin toimien saat vain kusipään leiman ja paljon negatiivistä mainosta koko ammattikuntaa kohtaan.
-Mf-
-Mf-
-
nautafarmari
- Luokka: yli 150 hv
- Viestit: 164
- Liittynyt: 18 Maalis 2006, 21:06
- Paikkakunta: siikajoki
Re: Korvaus tien käytöstä
Tuo "kunnolla rokottaminen" kuvastaa vaan nykypäivän ihmisten ahneutta, kaikesta pitäs velottaa hunajaa, jos vaan mahdollista on maksua saada. 
Re: Korvaus tien käytöstä
mulla yksi metsäautotie, jonka päässä monia metsänomistajia, jotka eivät aikoinaan ottaneet osaa tien tekoon, kun eivät tarvitse..... mulla taksa rekkakuorma puuta ja 20 tn 0-32 kalliomursketta samalle tielle. hyvin on kelvannut tien pituus n 2km. mulle sama maksaako soran mo, välittäjä vai ostaja; tapelkoot keskenään
Re: Korvaus tien käytöstä
Itsekin ajattelin että se olisi vähintään se 1euro per motti ja tie samanlaiseen kuntoon.
On selvä ettei mitään tässä maailmassa saa ilmaiseksi ja käytöstä pitää saada täysi korvaus.
Rakentakoot oman metsätien jos haluavat. Voi olla että uuden tien kustannus arvion jäkeen ottavat uudelleen yhteyttä.
Mutta en minäkään halua uusia osakkaita ja rasitteita omalle tielle koska se kulkee suoraan pihani läpi.
On selvä ettei mitään tässä maailmassa saa ilmaiseksi ja käytöstä pitää saada täysi korvaus.
Rakentakoot oman metsätien jos haluavat. Voi olla että uuden tien kustannus arvion jäkeen ottavat uudelleen yhteyttä.
Mutta en minäkään halua uusia osakkaita ja rasitteita omalle tielle koska se kulkee suoraan pihani läpi.
-
tepukka
- Luokka: 50 hv., takaveto
- Viestit: 60
- Liittynyt: 01 Touko 2005, 00:31
- Paikkakunta: loimaan seutukunta
Re: Korvaus tien käytöstä
Mutta auta aarmias kun on paikat vaihtuunautafarmari kirjoitti:Tuo "kunnolla rokottaminen" kuvastaa vaan nykypäivän ihmisten ahneutta, kaikesta pitäs velottaa hunajaa, jos vaan mahdollista on maksua saada.
Mutta asia.Kannattaa neuvotella mettäyhtiön kanssa suoraan .Yleensä palautavat tien "alkuperäiseen" kuntoon.
-
nautafarmari
- Luokka: yli 150 hv
- Viestit: 164
- Liittynyt: 18 Maalis 2006, 21:06
- Paikkakunta: siikajoki
Re: Korvaus tien käytöstä
tepukka kirjoitti:Mutta auta aarmias kun on paikat vaihtuunautafarmari kirjoitti:Tuo "kunnolla rokottaminen" kuvastaa vaan nykypäivän ihmisten ahneutta, kaikesta pitäs velottaa hunajaa, jos vaan mahdollista on maksua saada.![]()
Taitaa tepukka kirjottaa kokemuksesta.![]()
Mutta asia.Kannattaa neuvotella mettäyhtiön kanssa suoraan .Yleensä palautavat tien "alkuperäiseen" kuntoon.
Re: Korvaus tien käytöstä
Tapiolla, Metlalla tms. pitäisi olla taulukot josta käypä korvaus selviää.
Missään nimessä ei pidä antaa ilmaiseksi tai periaatteella "laitatte samaan kuntoon". Eihän kukaan tällöin osallistuisi teiden ylläpitoon tai rakentamiseen muutoin kuin pakottavan tarpeen vaatiessa.
Vapaamatkustajia näissä hommissa on aina, kun kustannuksia on tiedossa, niin maksajat ja tien tarvitsijat on vähissä. Kun on valmis tie, niin tienkäyttäjiä kyllä ilmaantuu pyytämättäkin.
Missään nimessä ei pidä antaa ilmaiseksi tai periaatteella "laitatte samaan kuntoon". Eihän kukaan tällöin osallistuisi teiden ylläpitoon tai rakentamiseen muutoin kuin pakottavan tarpeen vaatiessa.
Vapaamatkustajia näissä hommissa on aina, kun kustannuksia on tiedossa, niin maksajat ja tien tarvitsijat on vähissä. Kun on valmis tie, niin tienkäyttäjiä kyllä ilmaantuu pyytämättäkin.