Uuden maatilan perustaminen?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Uuden maatilan perustaminen?
Nyt tarvittaisi vinkkejä ja arviota kokeneimmilta, että minkälaista on perustaa uusi maatila tai ostaa sellainen?
Haaveissa perustaa oma maatila on ollut jo pitemmän aikaa. Aikaa tosin on vielä koska lukiossa vielä vuosi jäljellä. Mutta polte tähän hommaan on kova. Vaikka kotona ei maanviljelystä ole harjoitettu, mutta kuitenkin mukana ollaan oltu pienempänä pappan ja mummun mukana. Traktoria on tullut ajeltua paljonkin, kokemus kuitenkin jää siihen. Lukion jälkeen ajattelin hankkia agrologi koulutuksen (AMK) tai vaihtoehtoisesti jos se ei onnistu niin ammattiopistoon.
Itse asiaan kuitenkin, onko tälläinen suunnitelma ihan haaveilua tai onko kukaan lähtenyt nykyaikana tyhjästä rakentamaan? Mitä kannattaa ottaa huomioon ja yms..
Haaveissa perustaa oma maatila on ollut jo pitemmän aikaa. Aikaa tosin on vielä koska lukiossa vielä vuosi jäljellä. Mutta polte tähän hommaan on kova. Vaikka kotona ei maanviljelystä ole harjoitettu, mutta kuitenkin mukana ollaan oltu pienempänä pappan ja mummun mukana. Traktoria on tullut ajeltua paljonkin, kokemus kuitenkin jää siihen. Lukion jälkeen ajattelin hankkia agrologi koulutuksen (AMK) tai vaihtoehtoisesti jos se ei onnistu niin ammattiopistoon.
Itse asiaan kuitenkin, onko tälläinen suunnitelma ihan haaveilua tai onko kukaan lähtenyt nykyaikana tyhjästä rakentamaan? Mitä kannattaa ottaa huomioon ja yms..
-
nautafarmari
- Luokka: yli 150 hv
Re: Uuden maatilan perustaminen?
Lotota kannattaa reippaasti, hiukkasen pitää olla alkupääomaa, pankista voi vaikea olla saada koko summaa.
En pidä itseäni kokeneena arvioimaan, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
Bisnesmielessä saattaa olla nykyisessä markkinatilanteessa hyvinkin haasteellista, ehkä liiankin. Kun ei velattomatkaan meinaa toimeentuloaan enää saada.
Mutta asioiden sopivasti loksahdellen, voi hyvinkin toteutua jossain muodossa. Eikä haittaa jos vaikka tulevan puolison kanssa olisi mahdollisuus päästä vähän matalammalta alkuun. Eläinten kanssa sitoo itsensä hyvin, mut joillekin sopii sekin. Ja koulutus ei hukkaan mene missään tapauksessa, sen aikana jo saa käsitystä monista vaikuttavista asioista. Pitkäjänteinen projekti. Kannustan!
Bisnesmielessä saattaa olla nykyisessä markkinatilanteessa hyvinkin haasteellista, ehkä liiankin. Kun ei velattomatkaan meinaa toimeentuloaan enää saada.
Mutta asioiden sopivasti loksahdellen, voi hyvinkin toteutua jossain muodossa. Eikä haittaa jos vaikka tulevan puolison kanssa olisi mahdollisuus päästä vähän matalammalta alkuun. Eläinten kanssa sitoo itsensä hyvin, mut joillekin sopii sekin. Ja koulutus ei hukkaan mene missään tapauksessa, sen aikana jo saa käsitystä monista vaikuttavista asioista. Pitkäjänteinen projekti. Kannustan!
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
Foorumin hakutoiminnolla voisit katsella edellisiä keskusteluita aiheen tiimoilta, sillä niitä on täällä jokunen ollut vuosien varrella.
Kuten vaikka tämä: viewtopic.php?f=14&t=3129
Kannattaa varmastikin katsella valmista tilakokonaisuutta ostettavaksi, sillä muulla tavoin ns. tyhjästä aloittaminen ei lie taloudellisesti mahdollista. Onnea hankkeelle, hyvä että intoa joillakin piisaa
-Mf-
Kuten vaikka tämä: viewtopic.php?f=14&t=3129
Kannattaa varmastikin katsella valmista tilakokonaisuutta ostettavaksi, sillä muulla tavoin ns. tyhjästä aloittaminen ei lie taloudellisesti mahdollista. Onnea hankkeelle, hyvä että intoa joillakin piisaa
-Mf-
Palkkatöihin keräämään alkupääomaa ja siltikin koko tilanpito saattaa jäädä sivutoimiseksi, jos ei saa kasvatettua pinta-alaa niin suureksi, että sillä elää. Sivutoimenakaan siitä tuskin tuloa itselle jää, jos pyrit laajentumaan.
Eipä oikein muita varteenotettavia reittejä taida olla ku reittä pitkin. Vaikka olen antanut itseni ymmärtää että raskas tie sekin saattaa olla... 
Joitakin ajatuksia mitä ehkä kannattaa muistaa. Itse maan viljeleminen ei taida olla vaihtoehto koska siinä ei ole tarpeeksi tuottavaa työtä eikä sitämyöden tulojakaan. Eri asia on sitten murtolan kaltaiset tilat jotka on vuosien saatossa kasvaneet nykyisiin mittasuhteisiin ja töitä tehdään niin pellolla, metsässä, pajalla jne. Eli jos toimentuloa vaatii niin se vaatii jatkuvaa työtä ja tuloa kuten eläimiä, erikoiskasveja ja niiden käsittelyä, urakointia, ulkopuolisella töissä oloa tai jotain muuta vastaavaa. Jos ei oo viellä varattu niin maatalouskoulussa on vaarana että pääsee/joutuu jonkun seuraan jolla on jo kaikki valmiina tai tulossa jolloin ei "tarvitse" kun jatkaa appivanhempien tietä. Jos kerrot, että miten suhtaudut eläimiin tai urakointiin niin tarinaa voi jatkaa. Jos taas haluat vaan viljellä niin muihin rahahommiin ja ostat jonkin 3-5 ha:n tilan missä asut ja sit voit harrastukseksi ostella käytetyn raktorin ja siihen työlaitteet millä pöllyttelet pellollas.
Tuossa "romantiikan avulla" talolle pääsemisessä on kuitenkin muistettava tutustua tilan muihin mahdollisiin jatkajavaihtoehtoihin, metsätaloussuunnitelmaan, eli paljonko kuutioita on , tilan peltojen kuntoon ja laajentumismahdollisuuteen.
Usein luopuja painostaa tyttären tekemään avioehdon ja vävyä pysymään muutenkin sivummalla, jolloin vävy on enemmänkin "renki" kuin isäntä.
Ja kesäillassa riitaisan päivän jälkeen kuuluu yli kylän kimakka ääni: "Ja sulla ei oo tähän taloon mitään osaa eikä arpaa ... sulla EI OO MITÄÄN... !!!"
No, tämä nyt on enempi tämmöstä arvelua, ei se useimmiten näin mene....
-SS-
Usein luopuja painostaa tyttären tekemään avioehdon ja vävyä pysymään muutenkin sivummalla, jolloin vävy on enemmänkin "renki" kuin isäntä.
Ja kesäillassa riitaisan päivän jälkeen kuuluu yli kylän kimakka ääni: "Ja sulla ei oo tähän taloon mitään osaa eikä arpaa ... sulla EI OO MITÄÄN... !!!"
No, tämä nyt on enempi tämmöstä arvelua, ei se useimmiten näin mene....
-SS-
Niin no, mulla taitaa vähän olla näin et enemmän oon renki. Avioehto on, mut sivummalla en oo vaan ihan keskellä. Mut toisaalta, voi sen ajatella niinkin, et eipähän oo sitten mukuloilla tapeltavaa. Ja sen verran mää oon noita kirkollisia palvelutehtäviä hoitanu, et tiedän et viimiselle matkalle on mukkaans TOSI vaikea mitään saada. En oo kenenkään nähny onnistuneen...SS kirjoitti:Tuossa "romantiikan avulla" talolle pääsemisessä on kuitenkin muistettava tutustua tilan muihin mahdollisiin jatkajavaihtoehtoihin, metsätaloussuunnitelmaan, eli paljonko kuutioita on , tilan peltojen kuntoon ja laajentumismahdollisuuteen. Usein luopuja painostaa tyttären tekemään avioehdon ja vävyä pysymään muutenkin sivummalla, jolloin vävy on enemmänkin "renki" kuin isäntä.Ja kesäillassa riitaisan päivän jälkeen kuuluu yli kylän kimakka ääni: "Ja sulla ei oo tähän taloon mitään osaa eikä arpaa ... sulla EI OO MITÄÄN... !!!" No, tämä nyt on enempi tämmöstä arvelua, ei se useimmiten näin mene....-SS-
Mun ajatusmalli tietysti perustuu siihen, et täsä ollaan loppuun asti. Mut mixei oltais? Jos emäntä kyllästyy, niin se on mun oma vika. Jos mää hölmöilen, niin sekin on mun vika. Ja ainahan voi sit kehitellä jotain, jos huanosti käy. Mulla tietysti on sikäli hyvin nyt, että on työpaikka tilan ulkopuolellakin. Pakko ollakin - tehrään yhteistä omakotitaloa enkä sais osuuttani muuten maksoon. Niin, uudesta talosta puolet on mun - vaikkakin emännän tontilla!
Avioehto on hyvä tehdä. Ja varsinkin siinä tapauksessa, että toinen on palkkatöissä jossakin muualla. Ymmärtääkseni avioehdolla pystyy vaikuttamaan myös velkoihin ja siihen, keneltä niitä peritään. Jos tilan omistaa vain toinen puolisoista ja hän vastaa yksin tilaan liittyvistä veloista, niin rahojen mahdollisesti loppuessa ja tilan joutuessa myyntiin, puolison tuloja ei (kai....???) voida vaatia käytettäväksi tilan ja koneiden myynnin jälkeen jäävän velan maksamiseen. Tällöin yhteiselo toivon mukaan jatkuu niin ettei perheen kaikkia tuloja ulosmitata useita vuosia.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Kannattaa panostaa lääketieteelliseen, lakiopintoihin tai kauppatieteisiin jos maatilasta haaveilee. Sen maatalouspuolen koulutuksen kanssa kyllä ehtii myöhemminkin kunhan on ensin onnistuntut jollain muulla raapimaan rahat tilan ostamiseen.Murro kirjoitti: Lukion jälkeen ajattelin hankkia agrologi koulutuksen (AMK) tai vaihtoehtoisesti jos se ei onnistu niin ammattiopistoon.
Mallia voi ottaa vaikka Björn "Nalle" Wahlroosista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Björn_Wahlroos
http://www.hs.fi/verotiedot/person.do?personId=1022
Miljoona jos on ylimääräistä, niin pääsee köyhyysrajalla eläväksi velkaiseksi pienviljelijäksi EU-suomeen.
Tota peilasin omaakin tilannetta täs vähän. On niitä "jouhipartoja" lähitulavaisuudessa tulossa mahdollisesti useitakin ehtoolla yöjalkaan pyrkimään. Olen jo valmistellut sanomisenikin, kun tytär tuo näytille kotiin jotain heppua posket innosta hehkuen : "isi, tää on mun poikaystävä.." niin mä sanon ystävällisesti sitten, että "tyttö kulta. Olet väärässä. Tua ei ole poikaystävä vaan HULTTIO ! Vies jolppi roskat mennessäs kun lähet kalppiin....maraani kirjoitti:Jos emäntä kyllästyy, niin se on mun oma vika. Jos mää hölmöilen, niin sekin on mun vika. Ja ainahan voi sit kehitellä jotain, jos huanosti käy. Mulla tietysti on sikäli hyvin nyt, että on työpaikka tilan ulkopuolellakin. Pakko ollakin - tehrään yhteistä omakotitaloa enkä sais osuuttani muuten maksoon. Niin, uudesta talosta puolet on mun - vaikkakin emännän tontilla!
No ei tää nyt oikein maatilan perustamiseen liity. Mut saahan sitä salaa nautiskella ajatuksesta...
-SS-
Tota peilasin omaakin tilannetta täs vähän. On niitä "jouhipartoja" lähitulavaisuudessa tulossa mahdollisesti useitakin ehtoolla yöjalkaan pyrkimään. Olen jo valmistellut sanomisenikin, kun tytär tuo näytille kotiin jotain heppua posket innosta hehkuen : "isi, tää on mun poikaystävä.." niin mä sanon ystävällisesti sitten, että "tyttö kulta. Olet väärässä. Tua ei ole poikaystävä vaan HULTTIO ! Vies jolppi roskat mennessäs kun lähet kalppiin...
No ei tää nyt oikein maatilan perustamiseen liity. Mut saahan sitä salaa nautiskella ajatuksesta...
-SS-[/quote]
Mä oon sanonut jotta ku on ylimääräiset kengät aamulla eteises , niin pääsee mun kas aamu askareille vasikankarsinoita tarikolla tyhjentämään . Ja sen jälkeen vasta keskustellaan
-SS-[/quote]
Mä oon sanonut jotta ku on ylimääräiset kengät aamulla eteises , niin pääsee mun kas aamu askareille vasikankarsinoita tarikolla tyhjentämään . Ja sen jälkeen vasta keskustellaan
-
Pelto-Jussi
- Luokka: yli 300 hv
Tiedän pari tapausta, joissa tilaton ja taloton pariskunta on ostanut rappiotilan ja pistänyt sen kuntoon, laajentanut elinkelpoiseksi ja molemmilla omat lapset tulossa jatkamaan tilaa.
Aloitus oli joskus 80-luvulla, projektiin kului aikaa sen parikymmentä vuotta, joten ihan hetkessä ei homma hoidu. Vaikeitakin paikkoja taisi matkan varrella olla.
Nykymaailmasta en ihan tiedä, onnistuuko vastaava enää. Maalla tuntuu olevan hintansa, koneet ja kalusto maksavat ja jos esim. kotieläinjuttuja ajattelet niin elinkelpoisen kombinaatin alkupaukut on kyllä melkoiset, vaikka yhteiskunta tukeekin.
Yksi vaihtoehto on, että katselet alan lehdistä, josko löytyisi jatkajatonta maatilaa jonka nykyiset omistajat olisivat valmiita tekemään SPV:n kanssasi. Näitäkin on jokusia pistänyt viime vuosina silmiin MT:n palstoilta. Vaatii tietysti sitä, että ollaan jossain määrin samoilla aallonpituuksilla elinkelpoisuuden, kohtuullisen hinnan, luottamuksen ja yleisen "kemian" suhteen.
Aloitus oli joskus 80-luvulla, projektiin kului aikaa sen parikymmentä vuotta, joten ihan hetkessä ei homma hoidu. Vaikeitakin paikkoja taisi matkan varrella olla.
Nykymaailmasta en ihan tiedä, onnistuuko vastaava enää. Maalla tuntuu olevan hintansa, koneet ja kalusto maksavat ja jos esim. kotieläinjuttuja ajattelet niin elinkelpoisen kombinaatin alkupaukut on kyllä melkoiset, vaikka yhteiskunta tukeekin.
Yksi vaihtoehto on, että katselet alan lehdistä, josko löytyisi jatkajatonta maatilaa jonka nykyiset omistajat olisivat valmiita tekemään SPV:n kanssasi. Näitäkin on jokusia pistänyt viime vuosina silmiin MT:n palstoilta. Vaatii tietysti sitä, että ollaan jossain määrin samoilla aallonpituuksilla elinkelpoisuuden, kohtuullisen hinnan, luottamuksen ja yleisen "kemian" suhteen.