Hardi Master Classic

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Wilpo
Luokka: >500hv
Viesti:

Re: Hardi Master Classic

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

jk kirjoitti:Tuosta gps palikasta vielä, että mikähän siinä oikein oikeasti on se idea, kun se ei toimi opastimena? Sehän on aivan järjetön kapistus jos itse ajamiseen pitää olla opastin ja tuo ei osaa kun lohkoja sulkea... Kallis se ainakin ominaisuuksiin nähden on!
En tiedä amazonen tai hardin lohkojen automaattisulkemispalikan hintaa, mutta epäilen kovaa hintaa.
Tuossa vastaaava kapistus joka toimii harissa ja amazonessa -> http://www.tak-sai.com/tak-shop/product ... s.php?p=32
Pasi

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

jk kirjoitti:
Tuo on muuten kans jännä juttu että eivät ole suostuneet kertomaan että mistä pinnistä tuossa amatronin liittimessä saa on/off tiedon gepsin kartan piirrolle. Oli kuulemma käyttökoulutuksessa useampi isäntä sitä kyselly, mutta vastausta ei ollu tullu. Jos tuohon päädyn niin laitan kyllä kaupan ehdoksi tuon tiedon, että saa trimblen kunnolla pelaamaan...
Aiheen sivuun mutta.... Tuon tapaista tietoa pantataan aika paljon. Jos elektroniikkaa ja atk:ta tarpeeksi ymmärtäisi, niin ei kai olisi kovin vaikeata rakentaa laitetta, joka kertoisi milloin pinni on jännitteellinen tai siitä kulkee sähkövirta? Ja sen jälkeen itse tekemään sopivia liitosjohtoja traktorissa kiinteästi olevan gps:n/ajatietokoneen ja työkoneen oman ohjaimen väliin.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Wilpo kirjoitti:
jk kirjoitti:Tuosta gps palikasta vielä, että mikähän siinä oikein oikeasti on se idea, kun se ei toimi opastimena? Sehän on aivan järjetön kapistus jos itse ajamiseen pitää olla opastin ja tuo ei osaa kun lohkoja sulkea... Kallis se ainakin ominaisuuksiin nähden on!
En tiedä amazonen tai hardin lohkojen automaattisulkemispalikan hintaa, mutta epäilen kovaa hintaa.
Tuossa vastaaava kapistus joka toimii harissa ja amazonessa -> http://www.tak-sai.com/tak-shop/product ... s.php?p=32
Tuolla olisi kanssa gps ohjausta... http://www.agropoint.fi/geosystem.html
Wilpo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Sepe kirjoitti:
Wilpo kirjoitti:Tuolla olisi kanssa gps ohjausta... http://www.agropoint.fi/geosystem.html
Hienoja laitteita. Tuossa GeoSystem 50 laitteessahan on sitten jo kaikki samassa purkissa mukana mitä tuossa aikaisemmissa kirjoituksissa kaipailtiikin. Ruiskunsäädöt, ajo-opastin ja automaattinen lohkojen sulku.
Köysti
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Köysti »

Lapualla on kohtuu paljon muutaman vuoden ikäisiä Amazoneja, joten kai niistä keskimäärin ollaan kauppoihin päästy paremmin kuin Hardista. Taitaa siis olla kaupanteossa vielä neuvotteluvaraa.

Nykyään tuntuu olevan muotia laittaa gps-laitteet tai jopa automaattinen ratinkääntö, vaikka mun mielestä ruuttausurien teko kylväessä ajaa pitkälti saman asian ja on ainakin yleiseurooppalainen käytäntö. Lisäksi se on mulle riittävän yksinkertainen systeemi. Broiskunlannan levittämiseen gps-laitteet olis kyllä ittellekin hyvät, mutta kyllä mua vähän huvittaa ku jossain maatalouslehdissä ajellaan lautasmuokkarilla gepsit päällä.

Saahan noihin ruutan varusteisiin toki uppoamaan isot rahat, jos haluaa. Mulle kaupattiin tuota joystickia, se on kuulemma hyvä. Mä en oo vielä niin paljon suuttunu Amatron+:n käyttöön, että pitäis vielä yks palikka saada traktorin hyttiin lisää. Ei niitä lohkoja kuitenkaan tarvi niin paljon värkätä, vaikka siinä välillä pitääkin valikoita plarata enemmän. Olen ruutannut pyöreästi 2000 hehtaaria ilman joystickia enkä pidä pakollisena. En sano, että se olis mitenkään paljon, mutta kyllä mä olisin jo huomannut jos se pakollinen olis :idea:
tonii

Lukematon viesti Kirjoittaja tonii »

jk kirjoitti:Rupiaa näyttämään siltä että jatketaan taistelua amazon myyjän kans...

Joku sitä hintaeroa kyseli niin se masterin hinta on 12 500€ ja siinä on vakiona tripletit ja valot, jotka amazoneen pitää ottaa lisävarusteena että ollaan samoissa varusteissa. UF 1201+15m q-plus puomilla on hinastossa tasan 15 000€ ja siihen tripletit oli joku reilu 30€/kpl ja valot tais olla luokkaa 250€. Eli se tekee reilun 16 000€.
Oletettavaa kyllä on että amazonessa enemmän tinkivaraa. Hardista on jo tarjous, mutta amazonesta en oo vielä kunnon tarjousta saanu.
Siinä on sellainen pikku juttu vielä että että amazonea ei millään viitti ottaa ilman amatron+ keskusta (+ tonni) ja ilotikkua (+ joitakin satasia)! Ja tietysti 21 super-s puomi (+6000€), profi2 (+5000€), gps switch... Vai josko kuitenkin UX 4400 :lol:
Amatronin ku laitat niin sama ohjausyksikkö käy joskus lannoitteenlevittimeen. Plussa, jos mahdollisesti joskus amazonen viskuri tulisi.
Kari
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Köysti kirjoitti:Lapualla on kohtuu paljon muutaman vuoden ikäisiä Amazoneja, joten kai niistä keskimäärin ollaan kauppoihin päästy paremmin kuin Hardista. Taitaa siis olla kaupanteossa vielä neuvotteluvaraa.
Tai sitten Amazonessa vaan on yleisesti parempi hinta-/laatusuhde (hinattavissa)?

Saahan noihin ruutan varusteisiin toki uppoamaan isot rahat, jos haluaa. Mulle kaupattiin tuota joystickia, se on kuulemma hyvä. Mä en oo vielä niin paljon suuttunu Amatron+:n käyttöön, että pitäis vielä yks palikka saada traktorin hyttiin lisää. Ei niitä lohkoja kuitenkaan tarvi niin paljon värkätä, vaikka siinä välillä pitääkin valikoita plarata enemmän. Olen ruutannut pyöreästi 2000 hehtaaria ilman joystickia enkä pidä pakollisena. En sano, että se olis mitenkään paljon, mutta kyllä mä olisin jo huomannut jos se pakollinen olis :idea:
Mun mielestä kyllä 400€ mukavuudesta/käytettävyydestä 30k€ ruiskuun ei ole paha hinta? Joystickillä kun ei tarvi katsetta kääntää "ohjaintauluun" ruiskutuksen aikana - pakollinenhan se ei tietenkään ole.
Köysti

Lukematon viesti Kirjoittaja Köysti »

Kari kirjoitti:
Köysti kirjoitti:Lapualla on kohtuu paljon muutaman vuoden ikäisiä Amazoneja, joten kai niistä keskimäärin ollaan kauppoihin päästy paremmin kuin Hardista. Taitaa siis olla kaupanteossa vielä neuvotteluvaraa.
Tai sitten Amazonessa vaan on yleisesti parempi hinta-/laatusuhde (hinattavissa)?

Mun mielestä kyllä 400€ mukavuudesta/käytettävyydestä 30k€ ruiskuun ei ole paha hinta? Joystickillä kun ei tarvi katsetta kääntää "ohjaintauluun" ruiskutuksen aikana - pakollinenhan se ei tietenkään ole.
Hyvin mahdollista, että hinnan ja laadun suhdekin on parempi. Itseä on kyrsinyt Amazonessa ainoastaan vaahtomerkkari, joka sekään ei ilmeisesti ole niiden oma valmiste.

Joo, missään tapauksessa ei oo paha hinta ja on niitä joystickeja jo monella. Meillä on Amatroni sillä lailla hyvin näkökentässä että ei tarvi päätä käännellä. Miinuspuolena on sitten toki se, että traktorin oikeanpuoleisesta ovesta ei oikein pääse kulkemaan. Nämä etäisyysautomatiikat, ratinkäännöt yms. mua eniten ihmetyttää kun ajattelee kuinka pieniä ovat tilat ja lohkot Suomessa.
Joomies
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Joomies »

Amazonen valoista sanoi myyjä aikanaan ettei nitä myy kun ovat niin hyvän hintaset. Ostin sitten halvan perävalosarjan ja niputin sen ruiskuun. Jalat valoille oli Q-puomissa valmiina jo vuonna 2005, tarvi vain pari kulmaraudan palasta ja toimiva valosarja alle 50 € ja aikaa kului noin puoli tuntia.

Edellinen ruisku oli Hardi sähköisellä pääventtiilillä ja paineensäädöllä. Ehkä kehitystä on voinut Hardillakin tapahtua, mutta liike erityisesti pääventtiilillä oli todella hidasta verrattuna Amazoneen.

Joystickista ei ole kokemusta, säädän sivulta Spraycontrollista enkä pidä sitä erityisen hankalana.

Ps. täällä melkein jokaisessa perunalohkossa myös päisteet ovat perunalla. :D
petse69
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja petse69 »

Mä ostin hardin master classicin kaks vuotta sitten ja sillon ei amazone pystynyt kisaamaan hinnassa. Mulla on varusteina lisäksi ruiskutustietokone ja kemikaalin täyttö laite. Ryisku on pelannut moitteetta. Peruna maita ruiskutetaan noin 200 hehtaaria vuodessa ja juurikasta 20 hehtaaria. Peruna maihin on päisteet kylvettynä. Kun päisteessä ajaa rauhallisesti niin puomi ei keinu juuri lainkaa. En ymmärrä kun naapuri ruiskutta samanlaisella ja haukkuu puomin käyttäytymistä päisteessä, mutta se yrittää ajaa kurvitkin samalla nopeudella kun ruiskuttaa.
jk

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Wilpo kirjoitti:
Sepe kirjoitti:
Wilpo kirjoitti:Tuolla olisi kanssa gps ohjausta... http://www.agropoint.fi/geosystem.html
Hienoja laitteita. Tuossa GeoSystem 50 laitteessahan on sitten jo kaikki samassa purkissa mukana mitä tuossa aikaisemmissa kirjoituksissa kaipailtiikin. Ruiskunsäädöt, ajo-opastin ja automaattinen lohkojen sulku.
Hienoja laitteita joo eikä ihan pahan hintaisia. Jos ei olis opastin hankittuna niin olis kyllä harkinnan arvoinen kone. Tuon GeoSystem 55 hinta oli 3800€ ja siinä olis tosiaan ruiskun ohjaus (myös esim kuivalantakärryn) ja ajo-opastin. Pelkän ajo-opastimen hinta on luokkaa 2600€ ja nyt jos jättäis sen amatronin ostamatta ja laittais tuon niin tulis säästöä se noin tonni.
Ei kukaan trimbleä tarvisi :roll:

Edit. En siis tosissani oo tuota myimäs! Ostajaehdokkaita tuntui kyllä löytyvän...
Radon

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

jk kirjoitti:
Wilpo kirjoitti:
Sepe kirjoitti:
Hienoja laitteita joo eikä ihan pahan hintaisia. Jos ei olis opastin hankittuna niin olis kyllä harkinnan arvoinen kone. Tuon GeoSystem 55 hinta oli 3800€ ja siinä olis tosiaan ruiskun ohjaus (myös esim kuivalantakärryn) ja ajo-opastin. Pelkän ajo-opastimen hinta on luokkaa 2600€ ja nyt jos jättäis sen amatronin ostamatta ja laittais tuon niin tulis säästöä se noin tonni.

Edit. En siis tosissani oo tuota myimäs! Ostajaehdokkaita tuntui kyllä löytyvän...
Kyllähän siihen tribleenkin sen ruiskunohjauksen saa eikös?
Kloppi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kloppi »

jk kirjoitti: Tuo on muuten kans jännä juttu että eivät ole suostuneet kertomaan että mistä pinnistä tuossa amatronin liittimessä saa on/off tiedon gepsin kartan piirrolle. Oli kuulemma käyttökoulutuksessa useampi isäntä sitä kyselly, mutta vastausta ei ollu tullu. Jos tuohon päädyn niin laitan kyllä kaupan ehdoksi tuon tiedon, että saa trimblen kunnolla pelaamaan... Luultavasti tulee kyllä aika perus pruutta...
Ilmeisestikään kovin suoraan tuota tietoa ei Amatronin liittimestä löydy. Tuttu urakoitsija oli automaatiospesialistin kanssa koittanut asiaa tutkia, mutta yksinkertaista kärkitietoa sieltä ei suoraan löytynyt.

Yksinkertaisinta lienee vetää lisäpiuha esim. keskilohkon magneettiventtiililtä opastimeen.

Geosystemit vaikuttavat kyllä sinällään mielenkiintoisilta kamppeilta, mutta opastimina eivät kyllä kovin monipuolisilta vaikuta, vaikka muuten sitten ominaisuuksissa hyviäkin puolia tuntuisi löytyvän.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Radon kirjoitti:
jk kirjoitti:
Wilpo kirjoitti:
Sepe kirjoitti:

Kyllähän siihen tribleenkin sen ruiskunohjauksen saa eikös?
http://www.geotrim.fi/Tuote.asp?ID=1643
Sonniparoni
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja Sonniparoni »

Aika paljon tuntuu olevan ruiskutuselektroniikkaa kaupan, tuossakin näyttäisi olevan ruiskunohjaukseen pystyvä laite. http://www.agri.fi/tuotteet/ajo-opastim ... n_agguide/

Tietääkö kukaan onko topconiin saatavana omaa ruiskunohjausvehjettä? Kaikissa muissa sellainen ainakin tuntuu jo olevan, centerlineenkin jonkun switcin saa..
Vastaa Viestiin