Metsäyhdistelmät

Valvoja: Farmari-ryhmä

Keskustelu metsässä käytettävistä koneista ja laitteista/sahoista.

Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja nuffieldmaster » 23 Marras 2009, 00:31

Hei, etsiskelen käyttäjätietoja ja kokemuksia metsäperävaunu/kuormain yhdistelmistä.
Jos kellä on kokemusta niin voisi kertoa mikä omassa vehkeessä on hyvää/mättää, miten paljon on ajettu ja onko kestäneet.

Etsiskelen sopivaa kärryä noin keskimäärin 500 kiinnon vuotuisiin ajohommiin, mahd. myös ulkopuolisille ajoa (pienimuotoista urakointia) varten. Veturiksi tullee 472 Leyland turbokoneella (tavote 80 - 100 hv), sekuran ohjaamolla ja keulahydrauliikalla (80 ltr/1400 rpm). Ajot pääosin talvisin ja hyvinsuunnitelluilla metsuritöinätehdyillä palstoilla, joten kannot lyhyet, metsät tuttuja ja niin ollen kivet pyritty kiertämään jo etukäteissuunnittelulla ja ojia jonkin verran, tosin ne voi jäädyttää, samoin suolampareet.

Virossa ja muut ulkomailla tehdyt vretenit, tekot, farmat yms. voinee jo heti unohtaa alkuunsa.

Mieltymys että pitäisi olla min. 8 tonnin tahi miel. 10 kaksipalkkirunkoinen kärry hyd. ohjauksella. Renkaat nestetäytöllä jotta tukevampi. Onko tarpeellinen? Kuormaaja ulottuvuus min. 6.5-7 m jatkolla, taittonivel laajakulmanivelellä ehdoton vaatimus. Venttiilipöytävaihtoehtoja lienee paljon. Koska sekuran koppi ei mahdoton ole niin hydr. esiohjaus välttämättömyys, tahi sitten jos itse rakentelisi parkerin tahi muun merkkisen sähkölohkon, tulleeko miten kalliiksi, ja onko kukaan rakennellut? On/offia en kyllä pääliikkeisiin tule varmasti ottamaan. Niitä taitaa halvimmat olla... Sitten mietin laittaakko kuormain traktoriin vai kärriin... kaivurivarustukselle olisi soiden perkaamisessa tarvetta, tosin traktorin liikkumakyky ojan päällä mietityttää. Leukun omapaino on vain 3400 kg, joten tonni painoa perään ei tehne pahaa yhtään mettäajoa ajatellen. Tupet osaan itekkin rakentaa. Tukijaloista sammakkomalli lienee vakaampi?

Millasilla paketeilla itse ajatte ja mitä tulisi olla toisin, mitä olisi pitänyt ostaa, mitä jättää ostamatta, mielellään kuuntelen ja keskustelen.

Kiitos
Avatar
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 458
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:16
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja Pasi » 23 Marras 2009, 01:39

Me ajelemme vielä noin 10 vuotta vanhalla Keslan Patu 577-kuormaimella ja 8 tai 9 t samanvalmistajan kärryllä. Vuotuinen ajomäärä hieman pienempi kuin sinulla. Mistään kuormain tai kärry ei ole hajonnut. Kääntösylintereiden tiivisteet on pitänyt vaihtaa. Kuormain on kärryn aisalla. Kärryssä on vetovarsien ohjaama nivelaisa, jota on käytännössä hankala käyttää. Aisalla oleva kuormain painaa niin paljon, että niveltä käytettäessä tyhjä kärry kaatuu jyrkän ulkokurvin puolelle. Keslan myyntipäällikön (tms. agrimarketin konekiertueella olleen) mukaan nykykärryissä on sama ominaisuus, jos niveltä käyttää ajossa. Kärryn renkaiden nestetäyttö ei mielestäni ole tarpeen. Puun voi metsässä vetää maata pitkin hieman lähemmäs ja pinon vieressä kaatumisrajan oppii aika nopeasti. Jos voimakas kuormain on traktorissa, niin nestetäyttö voi olla paikallaan. Kärryn aisalla oleva kuormain on kyllä mielestäni metsässä kätevämpi. Sitä ei tarvitse siirrettäessä kääntää traktorin päälle. Riittää, kun vaan laskee kuorman päälle. Venttiilipöydässä on kyllä uiva asento sekä puomin nostolle että käännölle. Mutta uivista asennoista huolimatta luulisin kuorman menevän sekaisin, jos kuormain on traktorissa ja koura lepää kuorman päällä. Tukijaloista sammakkomalli on varmasti vakaampi, mutta vaatii myös enemmän sivusuunnassa tilaa. Teleskooppiset tassut laskeutavat suurin piirtein traktorin jälkiin, jolloin tukijalat eivät niin helposti kolhi ajouraa lähellä olevia puita.

Kaivurivarustuksen unohtaisin jo alkuunsa. Metsäkuormain on aika hento kaivuriksi.

Tarkoituksena vaihtaa kärry ja kuormain uudempaa. Vanhassa kuormaimessa on vinssi, ja mukava se olisi olla satunnaista vinssauksen tarvetta varten. Kärryn saa kyllä vinssillä vedettyä helposti nurin. 9 t kärry varustettuna neljällä pakolla (helpompi kuljettaa esim. risuja ja kuormia, jossa on sekaisin kuitu ja tukkipuita). Renkaiksi 10 t kärryssä olevat korkeammat renkaat. Kuormaimeksi ehkäpä 204T tai vastaavan kokoinen. Jos nostokykyä tai ulottuvuutta haluaisi enemmän, yhdistelmän hinta nousee nopeasti kuten kokokin. Ja sitten tuleekin jo mieleen, että ajattaisi puut ihan oikealla metsätraktorilla...
Pasi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 521
Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:16

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja sunnuntaifarmari » 23 Marras 2009, 02:37

Kotimaisen kuormaimen minäkin ottaisin. Paremmuusjärjestystä en osaa sanoa, mutta Patu/Kesla on hyvä. Omassa tiedossani sen ainoa heikko paikka tukijaloissa. Sehän on tavallaan A-mallinen. Se repeää aikaa myöten "kainaloistaan" tavallaan A:n poikkiviivan päistä. Siis se rauta, jonka sisässä tukijalat on. Se ei ole kuitenkaan paha ollenkaan, enkä sen vuoksi Patun hankkimista pelkäisi. Ajoissa korjaamalla sen hitsaa muutamassa minuutissa ja ei muuta kuin kovaan ajoon!

Kaksipalkkirunkoista kärryä en ole saanut koskaan kaatumaan, enkä ole kuullut kärryn renkaiden nestetäytöstä. Olisikin mielenkiintoista kuulla, jos jollakin kokemusta. Ei pinolla saa kärryä kaatumaan, jos tukijalat on maassa.
Korkeat renkaat on aina hyväksi, kulkee kevyemmin. Pallorenkaat parhaat, luulisin 400-22.5 renkaiden olevan aika sopivat seutusi lumiolosuhteisiin (ei liian leveät). Vanhoja tiekarhun renkaita löytyy korkeampinakin (ja kapeina).

Itse olen tottunut, että kuormain on aisalla ja olen sen puolestapuhuja. Toisaalta, en ole koskaan kokeillut yhdistelmää, jossa kuormain traktorissa. Tiedä vaikka kokeilun jälkeen olisin sen puolestapuhuja :P Pidetäänkö muuten kuormain metsässä kellunnalla kuorman päällä vai käännetäänkö se miten usein traktorin keulalle? Eikö se ole ahtaassa paikassa aika hidas ja hankala kääntää? Leukku on kyllä kevyt ja paino traktorin takapyörillä tekisi hyvää.

Esiohjaushienouksista ei ole juuri minkäänlaista kokemusta. Lyhyen kokemuksen perusteella sähköiset on/off-napitkin ovat häiriöalttiita oltuaan pidemmän tovin käyttämättä, lieneekö samanlaista sähköisen esiohjauksen kanssa?

Saako leukkuun kääntyvän istuimen? Ennemmin tai myöhemmin huomaat, että kroppasi ei tykkää huonoista asennoista. -No, kalustoahan voi parannella matkan varrella, mutta mielestäni ergonomiaan kannattaa panostaa jo nuorena, ennenkuin niitä vaivoja ilmaantuu. Itse kolmikymppisenä tekee jo kovasti mieli pois siitä kroppa kiertyneenä kuormaamisesta, vaikkei ajoa paljon kerrykään!
sunnuntaifarmari
Luokka: yli 100 hv
 
Viestit: 149
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 01:43
Paikkakunta: Keski-Savo

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja nuffieldmaster » 23 Marras 2009, 11:51

Kiitos,

Renkaiden nestetäyttöä harrastetaan tuolla metsäkonepuolella (semmonen koulu tuli 2007 päätettyä) ja siellä niistä oli apua ihan kunnolla, ei keikkuneet kärrit vrt. ilman täyttöä. Leukku itsessään on kevyt, 3400 kg joten nosturi toisi n. 1300 kg - 1500 kg pumppuineen ja sovitteineen kaivattua lisäpainoa. Mm. John Deeren 810 mallissa on etuvaunussa nosturi ja takana sitä pidetään ajossa. Melkoinen kuormansäheltäjä se on jos ei muista aktiiviseurantaa panna päälle. Pelkkä vapautus ei oikein riitä. Eli suo siellä vetelä täällä... Saahan ne tietysti rengastäytöt leukkuunkin ja sitämyöten omapainoa lisää. Keulahan niissä on kevyt jo nuhviajoilta perittynä. Tähän koneeseen (joka vielä ostamati :lol: ) on tulossa keulahydrauliikka vastapainoksikin. Pumppu 80 l/min/1300 kierroksella taisi olla.

Sen verta kattelin, että tuohon Sekuraan (toiset tuntee nimellä taavetin ohjaamo, vaikka se ei taavetin valmistama ole vaan tanskalaisen Sekura:n joka valmisti mm. vanhat Timberjack, John Deere metsäkoneohjaamot) saa "metsäohjaamon" eli kääntyvän penkin ja jalkatilat, sekä kytkimen ja sauva tahi orbitrol ohjauksen pikkuratteineen melko helposti.
Avatar
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 458
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:16
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 23 Marras 2009, 12:01

Minä ajan jonkin verran haketta ja tukkipuuta, muttei tuollaisia määriä. Nyt on ajossa Kronos yhdistelmä jossa sähköinen esiohjaus.

Kärryyn olen erittäin tyytyväinen; vannesuojat, nerokas tukijalka, loistava aisaohjaus ja erinomainen hitsauksen työnjälki. On tuplarungolla jota en ensin nähnyt tarpeelliseksi, mutta nyt en miettisikään yksipalkkirunkoa. Paljon vakaampi kuormata ja lisäksi voi ajaa paaleja poikittain, sekä metripuuta. Miinuksena voisi mainita tuolla rengastuksella (400 mm) erittäin raskas vetää tiellä ja traktorista johtuen ei sovi aina jälkiin, joten jo pienen matkan meno hangen läpi kysyy kyllä etenemiskykyjä/tehoja jos urat ei ole ajettu etukäteen.
Nosturissa on taittotukijalat, ne ovat paremmat kuin teleskoopit. Aisaohjauksella saa ½m ulottuvuutta lisää ja leveä tukipiste on parempi, myös kaatumariski pienenee kun pitää jalan sopivasti ulkona hankalassa paikassa, sekä tyhjänä jos kärry oikaisee ja nousee urasta. Kärry on suhteellisen herkkä kaatumaan tyhjänä jo alle puolen metrin kaltevuudessa. Ohjauksena budjettisähkölohko enkä enää mietikään hydraulista ohjausta, se pari tonnia on jo tienattu nopealla ja vaivattomalla kytkennällä. Seuraava ohjaus on tuo vyötärölaukko-langaton, kuten kuorma-autoissa. Öljyä hytissä on mennyttä aikaa.

Kraana voisi olla minun käyttöön isompi, nyt sarjan pienin 4000, ei jaksa tyvitukkeja nostaa jos kunnon 5m mäntyjä, eikä jaksa kahdella tuubilla kääntyä ylämäessä. Hakekäyttöön kärry saisi olla ½m pitempi. Kronoksen pienin kuormain on muuten ok, mutta tuntuu vähän kevyeltä jos tuollaisia määriä ajaisi joka vuosi. Astetta järeämpää pitäisi ehkä miettiä. Itse voisin ottaa seuraavaksi EVI 565 tjsp mutta paremmalla ohjauksella. Keslakin voisi olla vaihtoehto mutta Nokan työnlaatu on niin surkea ettei meidän pihaan tule. Juontokoura sai riittää, ja sekin lähti äkkiä, hitsaustyö ala-arvoinen, kiinnityspisteet vinossa toisiinsa nähden, nostolenkki ei ollut keskellä runkoa yms, ei käytön kannalta väliä mutta periaatteellisista syistä ”laadun hinta” tulee myös näkyä. Kärryt aika samanhintaisia, jos nyt laittaisin jonkun paketin ottaisin Kronoksen kärry, Parker iQan ohjaus langattomalla ja nostureista valitsisin ehkä Cranab, Kesla, Kronos, Evi tuossa järjestyksessä.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 23 Marras 2009, 12:20

Mulla nykyään nokan yhdistelmä, kuormain juuri tuon seitsemänmetrin paikka ja siinä 92 kärry, enkä kyllä moiti, metsäajot tosin jää nykyään aika vähään,,korkeintaan kolmesataa mottia, mutta muuten käyttömäärä vuodes lienee liki 2000 mottia, että kyllä sitä keikutellaan, on vallun peräs 50 viikkoa vuodesta. Yhdistelmä on nyt vajaa viisvuotta vanha, eikä sitä ole tarvinnut vielä korjailla, aisankäännön letku tussahti, mutta siinä kaikki. Vanhemmasta "hakkisouvarista" meni tappeja sylintereistä ja kourasta, torni ja pääpuomi katkesi,mutta tykkäsin kumminkin liikeradoista niin, että päädyin samaan merkkiin harkinnan jälkeen ja lienee niissä päästy kumminkin meltoraudasta eroon. Patu oli silloin mielessä, mutta niiltä puuttui vielä silloin tuosta hintaluokasta laajakulmanivel josta en halunnut luopua. Mutta varmasti on muissakin kotimaisissa käypiä vehkeitä, mutta viron virityksistä suosittelen pysymään erossa.
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja 6350 » 23 Marras 2009, 13:50

Nokan paketilla vm.98 ajellaan täällä. 4469 kuormain hyd esiohjauksella ja 2-palkkinen 10t kärry rullavedolla. Nosturissa on mukavasti voimaa, nyt nosteltu painavia 55 mäntytyviä, eikä nikotellut. Mielummin vähän vanhempikin tukeva paketti kun noita uusia hinnat alkaen malleja! Kärry kulkee mukavasti noilla 22"/400 renkailla, ja aisanohjauksessakin tuntuu voimaa olevan. Kuormain on aisalla kätevämpi, vaikkakin vaatii sitten massaa veturilta.
Avatar
6350
Luokka: yli 200 hv
 
Viestit: 249
Liittynyt: 10 Elo 2007, 12:39
Paikkakunta: virolahti

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja Cultio » 23 Marras 2009, 15:39

Jos metsäajoa ei ole riittävästi, niin kannattaa käyttää urakoitsijoita. Koneiden hankinta pitää kattaa puun pysty- ja hankintahinnan erotuksella, eikä puun myynnistä saadulla kokonaistulolla.


Ei kannata, eikä pidä. Metsäkärry on suhteellisen hyvä paikka laittaa rahaa kiinni, koska arvonalennus on pientä, ja oikean laitteen saa helposti myytyä. Siten täytyy ainoastaan peittää pääomakulut ja arvon aleneminen. Oma metsäkone on jo hirmuinen investointi, hankala myydä, vikaherkkä, kallis korjata jos hajoaa ja erittäin huono ajaa tiellä kun hakerangat pitää saada 3 km kotipihaan. Samaan aikaan traktorin pääomakulut juoksee tallissa.

Ymmärrän kyllä pointtisi, itse olen avohakkuut ajattanut metsäkoneella, mutta harvennukset tällä yhdistelmällä. Metsätraktoria ei voi puiden sekaan päästää, sen jälkeen sinne ei ole asiaa omalla traktorilla urien takia, eikä urakoija tule ajamaan pieniä määriä ihan ilmaiseksi. Itse puolitin laitekustannukset ostamalla kärryn yhdessä naapurin kanssa.
Cultio
Luokka: >500hv
 
Viestit: 873
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 14:51

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja vms1 » 23 Marras 2009, 16:04

Muutamia hajatelmia. Omaa kärryä tahi kuormaajaa ei ole mutta oon joutunut olee jonkinverran tekemisissä. Eli pieni 90 luvun loppupuolen patun kärry ja sen aisan päällä saman valmistajan kuormaaja nii kärrystä ei ole taidettu korjata kun käännön sylinterin korvat eli on repeytynyt useasti. Lisäksi kouraa on taidettu hitsata ja kääntökehän sitä valurautasta mönttiä korjata kun ei kestä sorakahmarin toiseensuuntaan kohdistuvia voimia. Lisäksi jatkopuomin letkutukset lapselliset kun putket taivutettu jolloin ne katkeilee ja käännön sylinterien tiivisteitä on menny. Sitten käytettävyyteen vaikuttavia asioita eli metsäajossa kuormaaja aisalle ja kärryn renkaisiin nestettä. Kärryssä hydraulinen aisaohjaus ja teleskooppiset tukijalat. Kärryssä olisi hyvä olla veto ja raktorissa ketjut koska tolla määrällä aina joskus on jossain sellasessa paikassa josta ei ihan leikiten mennäkään. Toi kuormaaja raktorissa tuntuu olemalla ainoastaan parempi jos sillä nostellaan jotain muuta kun kärry ei oo perässä esim. harvesteria. Muuten kuormaajan paino on vaan turhan korkeella ja takana jolloin keula on auttamatta liian keveä. lisäksi se haittaa näkyvyyttä ja lisää kiikkeryyttä jos kauha heiluu valtoimenaan ja se on vaikea ja hidas kääntää raktorin eteen harvennuksilla. Ainoo missä se on hyvä on että voi nostaa puun pois traktorin edestä. Jos veturi vaatii lisäpainoa niin vannepainot ja renkaiden nesteytys on hyvä koska silloin paino on siellä missä se mettässä pitääkin. Niin ja jos kärryn aisalle saa rakennettua runkolukon kun kuormaa nii ei tarvitse käyttää tukijalkoja. Nii ja viellä että jos kuskaa risuja tai huonosti karsittuja puita niin kannattaa varoa, että oksantyngät ei puhkase pyöriä eli jonkinnäköiset irrotettavat lokarit ei olis huonoja.
vms1
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Loka 2009, 20:40

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja Pasi » 23 Marras 2009, 17:48

eikkav kirjoitti: Eikä traktori koskaan pärjää maastokelpoisuudessa ja ajo-ominaisuuksissa metsäkoneelle. Eihän kukaan osta osta hinattavaa- tai kylkipuimuriakaan pellolle, vain siksi että saisi traktorille käyttöä (em. puimurilla sentään homma hoituisi jotenkuten).


Ei traktori+kärry pärjääkään oikealle metsäkoneelle. Eikä ole tarkoituskaan. Nykyisiä uudehkoja traktoreita ei edes pysty varustamaan niin, että niillä vakavissaan voisi haastaa oikeaa metsäkonetta varsinkaan avohakkuulla tai edes siemenpuista tulevien tukkien ajamisessa. Eikä sitä hankita siksi, että saataisiin traktorille käyttöä. Se hankitaan mm. siksi, että nuoresta metsästä saisi puut pois mukavan kapealla ajouralla. Oikea metsäkone vaatiin noin metrin leveämmän uran, eli yhden puurivin. Edellä jo mainittiin hankintaa puoltavina mm. omien hakepuiden lyhyen matkan maantiekuljetus ja muut nosto sekä siirtotyöt (esim. pilkottavien puiden nosto/siirto klappikoneelle ja klapien kuormaus sekä paalien nosto ja kuljetus).

Ja kyllä lähes mopoluokan kuormaamalla ihan ammattimetsurinkin perässä on pysytty. Pitää kyllä myöntää, että ihan oikeaa metsätraktoria tuli pimeässä pikkuisen ikävä, kun piti ensimmäistä kertaa päästä läpi alueesta, jossa oli koivujen tyviä ja paksuja oksia sekaisin noin metrin paksuudella.
Pasi
Luokka: >500hv
 
Viestit: 521
Liittynyt: 24 Elo 2008, 10:16

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja massey ferguson5455 » 23 Marras 2009, 18:10

itse kyllä laittaisin kuormaimen traktoriin koska tällä saat monikäyttöisuutta voit esim klapeja mättää suoraan kippikärriin tai vaikka varastoon, hiekkaa voit mättää ja kulkee kärri ja mättämis kone samalla ja sitten vaikka niitä ojia perata, vain mielikuvitus on rajana :D
massey ferguson5455
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 340
Liittynyt: 08 Helmi 2008, 16:28

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja nuffieldmaster » 23 Marras 2009, 21:27

Välikymysys: Onko kellään vetoa ilman että on ajo voa?
Avatar
nuffieldmaster
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 458
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 20:16
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja vms1 » 23 Marras 2009, 21:55

nuffieldmaster kirjoitti:Välikymysys: Onko kellään vetoa ilman että on ajo voa?


Onhan niitä eli hydrauliveto robsonilla. Auttaa meinaan pahassa paikassa paljon.
massey ferguson5455 kirjoitti:itse kyllä laittaisin kuormaimen traktoriin koska tällä saat monikäyttöisuutta voit esim klapeja mättää suoraan kippikärriin tai vaikka varastoon, hiekkaa voit mättää ja kulkee kärri ja mättämis kone samalla ja sitten vaikka niitä ojia perata, vain mielikuvitus on rajana :D

Onhase näin mutta itse metsäajossa kuormaaja parempi kärryssä ja huomattavan nopea riisua ja laittaa traktorin perään. Täytyy jokaisen vaan miettiä, että kuinka paljon sitä muuta sitten on jolloin se pilkki kannattaa roikottaa raktorissa.
vms1
Luokka: yli 150 hv
 
Viestit: 155
Liittynyt: 22 Loka 2009, 20:40

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja Klapikauppias » 23 Marras 2009, 22:09

Jos oikein oon ymmärtäny, niin tuon 6350 yhdistelmästä on kuva tuolla pottupellon puolella ja siinä on just hydraulinen rullaveto, joka varmasti auttaa kivasti just siinä "saappanähdä" paikas , itellä ihan vaan kylmä kärry ja senkin kanssa on pärjäilty, aisaohjauskin pelastaa joskus...ja jos oikeesti metsään meen, niin ketjut suosista joka lenkkariin, ei tarvi sen jälkeen paljoa tuumailla, jos lakkaa menemästä eteenpäin tulee yleensä takaperin pois :twisted: Muuten ite kallistun tuolle kärryyn asennetun kuormaajan kannalle, mulla oli kaks ekaa kuormaajaa traktoris, mutta paljon mukavampi on istuskella traktoris ja katella sen kärryn heiluntaa ja se mukavampi pois jättäminen, kyllähän siinä aina mukana kulkevas on puolensa, mutta oma käyttöni nykyään ei sitä puolla, kun koitan välttää tuota varsinaista metsäs ajelua, mutta lähi siirroissa markilla ja markille, se saa olla kärryskin, samoin sitä tullut käytettyä tähän saakka klapien kuormaukses, tosin se homma jatkos aika vähäistä, etukuormaaja siihen huomattavasti nopeampi ja kuution kauha tarkempi mitta .
Klapikauppias
Luokka: >500hv
 
Viestit: 705
Liittynyt: 17 Syys 2008, 21:10

Re: Metsäyhdistelmät

Lukematon viestiKirjoittaja retku » 23 Marras 2009, 22:56

vastailempa vaikka kokemusta numeroo järeemmistä vehkeistä.
------

nosturi ehdottomasti takasiltaan. muussa tapauksessa osta metsätraktori(jos vaan metsässä ajelet).
nosturille on töitä paaaaljon muuallakin kuin metsässä.
se ei ole tiellä, eikä painoakaan mahdottomasti kerry. ei sen painavampi kuin etukuormain, monikaan ei riisu etukuormaintakaan peltohommien takia.
samaan koneeseen vielä etukuormain niin on monipuolinen yhdistelmä!
---
meillä on valtrassa ek+kk. tieajoa on paljon koska risuja ajetaan pellonreunoilta ja tonteilta. ajetaan myös metsässä- energiapuuta ja hakkuutähdettä.
nosturiin tulee reilua 1000 käyttötuntia vuoteen (iqanissa oma tuntimittari)
nosturilla ajetaan myös paalit,tukit,sorakahmarilla hiekat ja pskat. monipuolinen maatilan apuväline. tärkeempi kuin etukuormain.
jos olis pelkkää metsäajoa niin metsätraktori tottakai.
---

isomman maatilaluokan nostureista ostaisin varmaan hakin. vahvasti tehtyjä nostureita ja hyvät nostokyvyt. urakkaluoksassa hinta nousee jopa ohi keslan tai cranabin. eikä taida iqaniakaan saada. mutta joku 7m puomilla oleva hakki parkerin hydraulisellaesiohjauksella vois olla kovan luokan nosturi.

urakkanosturien ykkönen mun kokemuksella on kesla. ...->cranab->farmi->kronos.


http://kuvablogi.com/nayta/2366150/
retku
Luokka: yli 300 hv
 
Viestit: 486
Liittynyt: 27 Touko 2008, 20:10

Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

MAINOSPAIKKA

cron