retku kirjoitti:joo. serkku saa päivänselvästä asiasta aika monimutkaisen
Itse asiassa asia ei ole lainkaan päivänselvä, jos nyt yhtään pystyt mitään päättelemään siitä, miten liikkuva poliisi lakia tulkitsee. Myöskin -huom!!!
JOS- traktorilla tarkoitetaan samaa kuin ajoneuvoa yleisesti ottaen, löytyy laista myös kohta joka sallii kuljettamaan traktorin perässä kahta perävaunua max. 64tn kokonaispainolla.
Soittelin tuossa päivemmällä koivumäen kanssa, ja oltiin aivan samaa mieltä siitä, että joku tolkku tuohon lainsäädäntöön pitäisi saada.
retku kirjoitti:yllä on lakitekstit. piste. poliisit voi sanoa mitä vaan, yleensä heidän ote on hiukan "väljempi" kuin lakiteksti.
Totta tuokin. Mutta jos samaa lakia tulkitaan aivan eri tavalla ympäri Suomea, sekä lisäksi maajussia ja raakaa traktoriurakoitsijaa koskevat eri säänöt, niin se ei palvele kenenkään etua? tästä syystä olen ensi viikolla yhteydessä sekä VLM:öön, että SKAL:oon aiheen tiimoilta ja pyrin selvittämään asiaa ja saamaan jonkin selkeän laintulkinnan siten että mulla on mustaa valkoisella.
Nykyinen lakisekasotku ei palvele kenenkään muiden kuin kuorma-autoilijoiden etua. Liikkuvan poliisin tulkinta laista perustui siihen tosiasiaan, että traktori on saanut suuremmat kantavuudet (3xveturin paino jarruin) huomattavasti alhaisemman ajonopeutensa vuoksi.
retku kirjoitti:noi "teknisetkantavuudet" on ihmisten kusetusta. jollain b:llä ja m:llä alkavilla valmistajilla on myynnissä 24t telillä varustettuja kärryjä, missään ei sanallakaan mainita että kyseessä on suomen lakienvastaisesti määritelty kantavuus.
Kusetuksesta siinä ei ole millään muotoa kysymys, vaikka se siltä varmastikin vaikuttaa. Kärryt ovat laillisia lähestulkoon missä tahansa muualla euroopassa, mutta ei täällä. Ja meitä kun on vain se reilu 5 miljoonaa, niin kynnys tehtaalle lähteä valmistamaan Suomea varten oma special-perävaunumallisto on sen verta korkea että todennäköisesti realistisempaa on vaan unelmoida siitä lottovoitosta.
-------
retku kirjoitti:sitte hiukka stronga asiaa.
onko noissa mitään apusylinteriä?
pääsylinterien työpaine
mannänhalkaisija?
järeä kärry, mutta järeys tuo aika paljon painoa
Ei ole kun ei tarvitse. Kippaa noillakin ihan hienosti.
Työpaine, mikä perävaunu & malli on kyseessä?
Männänhalkaisija, kts. ed.
Joo, eivät ole kevyimmästä päästä, mutta siitä nuo ovat tunnettuja että kestävät totista käyttöä hyvin pidempiäkin aikoja. Toisaalta taas, kevyet tuntuvat vähän rimpuloilta noiden rinnalla.
Retku, laita vaikka sähköpostia, laitan vastaukset sulle noista kysymyksistä alkuviikon aikana.
* * * * * * * * * * *
Oikein hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! Muistakaa veteraaneja aina kun siihen tulee mahdollisuus.
Ilman heitä ei täälläkään nyt kiukuteltaisi peräkärryjen akselipainoista, vaan todennäköisesti
jostakin ihan muusta.
Suomi on hyvä maa asua ja elää, joten juhlistetaan sitä huomenna asiaankuuluvin tavoin.
SK
* * * * * * * * * * *