Rapid kylvökoneen veturin tehontarve?Minkä tehoista traktoria Rapid:in 3 metrinen vaati? Mainosten mukaan 85-115hv. Riittäkö nämä tehotarpeet enää, jos rapid:in eteen laittaa jonkin lisävarusteena saatavista muokkaimista: CrossBoard-lata, Crossboard-tuplalata, S-piikit + CrossBoard-lata, Disc-muokkausvarustus lata.
Re: Rapid kylvökoneen veturin tehontarve?
Tiedän urakoitsijan, joka vetää 3m:n Rapidia Disc-varustuksella JD 3350 traktorilla. Teho kuulemma riittää juuri ja juuri. Ei turboa tai muitakaan virityksiä.
Re: Rapid kylvökoneen veturin tehontarve?
Elikkä noin 100 heppainen riittäisi niukasti. Eikö JD 3350 sen verran suurinpiirtein löydy tehoja.
Mulla on järjestyksessä toinen Rapid 3m:n.
Vedetty on pääasiassa Fiat F115, nyt ahdetttuna. Antaa otosta ulos 118 hv.Nyt menee varsinkin kuivalla maalla 12-14 km/h. Syksyllä kylvelin syysvehnää Carrierin jälkeen Diskit aika lailla maassa niin ajonopeus oli 10-11 km/h. Winner antoi ilman turboa 102 hepoa ulos,nyt sama 102 tulee vielä 1700 kierroksen kohdalla. Eli siis 110-120 otosta niin mun käsitykseni mukaan kulkee, märkä aitosavi saattaa tarvita sitten enemmän mutta siitä mulla hyvin vähän kokemusta, tota maalajia meillä kun juuri ei ole. Koivumaki
Rajaojan takana on keväisin käyny pyörähtämässä 4m räpiti. Veturissa on n.200hp. Hyvinä keväinä kulkee ihan OK, mut esim. -04 vedätti niin, että veturi imaisi polttoainetta keskim. 35l/h
Joo, Koivumäki puhuu vähän mutta asiaa. Riippuu maalajista paljon, mulla on kokemuksia vain näistä raskaammista maista ja 3 m:n rapidista tupla-crossboardilla.
95 heppaisella koneella pystyy kylvämään heinänsiementä 18 km/h kahteen kertaan jyrätylle alustalle mutta ei viljaa ja lannoitteita. 115 hv kylvää jo kaikkea mutta latavarustuksen käyttö täytyy melkein unohtaa, tasamailla äestrtylle 10-13 km/h, joka onkin jo ihan kylvönopeus. Savimaiden suorakylvö hidasta ja löpöäkuluttavaa. 140 hv (JDmiinuksella) menee kivasti, suorakylvössäkin. 160 hv tuntuu tyhmältä hinata panssarivaunulla maitotölkkiä, mutta voima ei lopu kylvöjälki on tasaisin ja löpöä palaa vähiten.
Niin,mun osalta tässä on tullu kolmas vetokone jo kehiin.Eli NH TS135A.Tää mun yksilö tuuppaa tappiin 128 hepoa ilman lisätehoa.Tällä vedettiin vuoden 2005 kylvöt.On käytännössä todella paljon tehokkaampi kuin turbotettu Winner.
Meillähän on vedetty edellistä konetta myös Valmet 6800:lla. Vallun tehoja ei ole mitattu,mutta noihin kahteen muuhun verrattuna on ihan mopo. Kuumenee ja vie polttoainettakin enemmän.JOssain vaiheessa kulutusta seurattiin sen verran,että Vallu/ahtamaton Winner veivät suunnilleen 9 litraa hehtaarille,Winner turbon kanssa about 7-7,5 litraa.TSAn kulutusta ei mittailtu,mutta näppituntuma on,että menis alle 7 litran.Nämä siis kevätkylvöissä ilman Diskejä ja siirrot ovatten mukana.... TSA on sitten kyllä ajonopudessa aika ylivoimainen jos vaan pellon tasaisuus antaa myöten ajaa...menee siinä 14 missä Vallutin 9-10..kilsaa. km
Kuten sanoin Vallua ei oo penkitetty,enkä tiedä ihan varmaks onko ed.omistaja käyny pumpulla,silmämäärin kattottuna näyttäs koskemattomalta.Eihän tota Vallua voi ruuvata kun se raskaassa työssä kuumalla lämpiää muutenkin liikaa...
Winneriä ilmeisesti on aikoinaan ruuvattu...sillä ei ole ny mitään merkitystä sikälis,että turbon asennuksen yhteydessä sen pumppuun ei koskettu.Siitä mitattiin max.118 hepoa tapista,1600 moot.kierroksella 102 hepoa.Noista voi laskea väännön..dyno printteri oli rikki kun Winskiä testattiin siksi mulla ei valitettavasti ole siitä tulostetta TSA on tietenkin tehdassäädöissä,siitä mulla on dynotuloste,lisätehoilla ja ilman on väännöt ja tehot.Muistaakseni Winner väänsi 1900 kierroksen paikkeilla 115 hepoa tappiin,kun TSA ilman lisätehoa samalla kohdalla 128.Tässä on ratkaiseva ero.Winskin tehoa putoaa 118:sta-115:n ja samalla muutoksella TSA nostaa tehon 123:sta-128:n.Yks ero on vielä se,että TSA aloitaa 100 kierrosta alempaa... Toi tarkoittaa konemiehen kielellä että TSA on sitkeämpi.Moottori vastustaa tehontarpeen kasvua nostamalla tehoa(vääntö tietysti nousee samalla). Puhutaan nyt sitten mitä hyvänsä niin tehontarve esim.kylvökoneen vedossa on vetovoima kertaa nopeus.Tästä yhtälöstä tulee tehontarve.Mootttorin vääntämomentti on sitten moottorin puolella tulontekijänä kun lasketaan ulostulevaa tehoa.Ei pelkkä vääntö vie minnekään jos ei oo kierroksia tukena... km
Summa summarum,,,,
150-230 hepoa saisi siis olla nykyvehkeille ilman että paino ja koko kovin nousisi,,, Vääntö ja etenkin sen nousu % puolikierroksilla jossain 500 ja 1000 välille nm Silloin liikkuis nee hakekärryt,,,,, Nykymuodin mukaiset kylvimet joissa jos jonkinlaista vetoa vastustavaa elementtiä,,,,,,,, Kiekkomuokkaimet ja kultivaattorit ja niiden yhdistelmät Voimasta ei liene muuta haitta kuin hinnan nousu
Mittasitko Winneristä tehoa ennen turbon laittoa?
Olen ajanut 3 m Rapidia tuplaladalla JD 3350 (120 hv), 3650 ( 135 hv), 6900 ja IH 955. Huonoin veturi oli 3350, tai oikeastaan siinä ei vaihteet sopinu ollenkaan. Se meni normaalisti H1 pikavaihde pienellä, joskus meni pikavaihde isollakin. Jos alko puutumaan ni ei ollu oikein itään tehtävissä.
PaikallaolijatKäyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa |
|