Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Kaveri soitti tienpäällä nähneensä että erään sikalan katolla pudottaneet lumia käsikäyttöisellä lumilingolla.
Mulla on etukuormaajassa rakennusteline ja sieltä olen tökkinyt pitkän varren päässä olevaa ohutta vanerilevyä lumen alle. Tulee aika isoja lohkareita helposti alas.
Varoitus Virolahdella yksi henkilö hautautui lumen alle noin kymmeneksi minuutiksi lumenpudotuksessa sattuneen vahingon seurauksena. Paikalla olleet saivat henkilön pelastettua ennen pelastuslaitoksen saapumista.
Lähde: Tilannehuone.fi
Lujuuslaskennan tultua peliin mukaan on voitu heikentää rakenteita olevien määräysten alarajoille. Aiemmin mutu-aikana tehtiin moninkertaisia lujuuksia. Yleensä.
Ei juuri näy uusissa kattovärkeissä 9x7 tuuman yksimittaista kuusipiirua. Pahaa pelkään, että nykyvärkeissä olisi käytetty jopa mäntyä.
Joo-o. Ei sitten mennyt täälläkään ihan putkeen. Koska katolla ei ois pysynyt, niin olin räystäällä tikkaiden päällä ja vedin lunta vähemmäksi pitkän seipään päässä olevalla laudalla. Siinä sivussa kun oli, niin ei pitänyt olla vaaraa. Aivan harjalle ei yltänyt. Kun olin aivan lopussa, niin sieltä lähti vauhdilla kaikki loput. Tikkaat kippasivat ympäri ja nyt pidetään sitten alustavasti 3kk huilia. Lonkka murtunut, tänään ehkä leikataan.
Juu täällä Virolahdella tuntuu tapahtuvan tällä viikolla. Siinä pihatossa jonka katto romahti kävin lomittamassakin aikoinaan. Varmasti hyvin kerännyt lunta, kun toisessa päässä rehulato poikittain harjaan nähden ja toisesssa päässä siipi tankkihuone ym. Perinteisillä kattoristikoilla tehty tuo navetta siis. Vasikat kuulemma edelleen "ehjällä" puolella. Lehmät evakossa eripuolilla pitäjää muissa karjoissa. Siskollakin viisi lehmää hoidossa. Tuosta lumeen hautautumisesta
luin vasta lehdestä, kun palailin reissusta. Itselle kävi jo samoin, kun tiputtelin autotallin katolta lunta. Paitsi ettei lumet onneksi tullu paljon päälle. Huomenna sitten melkoinen urakka, kun pitäisi oma pihaton katto siivota. Eipä ole lujuuslaskelmista tietoakaan, ku itse suunniteltu ja piirretty. Ei vaan enää hermot kestä
Tänään pari eri lapetta kolanneena ja köydessä riippuneena värkkäsin iltamassa Komatsuun vekottimen,
Tein kiinikkeen vesijohtoputkelle kauhaan,putken päähän vanerilevy ja vot,pikakokeilun perusteella toimii.
Tuli lunta hallin katolta aika miehekkäästi, yritän huomenna jonkun kuvan värkätä.
Tilanne ei näyttänyt ollenkaan pahalta ennenkuin tajusi että sikalan katonharja oli siirtynyt pari metriä sivuun. Tuuli oli puhaltanut harjan yli ja kasannut metrin kinoksen todella tiukkaa tavaraa etelänpuolen lappeelle.