Eipä ole tullut aiemmin mietittyä näin tarkkaan, Suomen valtiohan tässä häviää kun jatkossa myydään verotonta kampetta yksityisen nimissä ja siitä on Y-tunnuksen alla verot maksettu myyntimaahan, Suomen valtion taholta?? Verottaja voi tosiaankin olla kimpussa mikäli tämä näin menee? : -)
Vai häh,sekoitinko asian ihan täysin??
Siis yksityinen hlö maksaa ulkomailla täyden ostohinnan sis. alv eikä saa mitään takaisin. Mikäli hlö onkin yritys, voi hän tehdä kahdella tavalla; joko maksaa alvit ulkomailla ja anoa ne takaisin (esim firma joka tarjoaa lounaan asiakkaalleen, ravintolassa ei myydä alvitta), tai jättää alvit maksamatta alv-numeroonsa viitaten mikäli myyjä siihen suostuu. Alv'in takaisinperintä ulkomailta on ihan käsihommaa, johon kirjanpito-osasto tarvii firmojen nimet, osoitteet ja tunnukset. Eli tässä ei valtio ole "maksajana", ostaja vain hakee summan takaisin ulkomailta Suomen sijasta. Molemmissa tapauksissa alvia ei ole nettomaksettu, mutta loppukauppa voi olla edullisempaa alv-%:sta riippuen, kuluttajatuotteissa kun alvillinen hinta kilpailee kansainvälisesti. Tällainen esimerkki on autojobbarit, jotka mieluummin maksavat Ruotsin 25% ja myyvät Suomen 22%:lla, mikäli itse auto hintansa puolesta kannattaa hakea sieltä. Taas yksityisen kannattaa (ehkä) maksaa Saksan 17%, koska ei saa mitään takaisin ja raudan hinta on mitä se on + alv. Jos firma ei maksa alv'ia ulkomaille on hintaan lisättävä Suomen alvin ja tasapainottaa se sitten muiden ostojen kanssa. Alv maksetaan aina jonnekin.
Jos yksityinen ostaa itselleen esim naapurin tunnuksella kesärenkaita nettikaupasta alvitta, on tämä veropetos ja se ei ole leikin asia. Kännissä saa ajaa toisten päälle tai tappaa ihmisen, mutta valtiolta ei varasteta! Mikäli tämä menee selvitykseen, on myyjällä tunnus ja siihen kytketty hlö tai toimitusosoite. Yleensä nämä kaupat vaativat saman luottokortin laskutusosoitteen kuin tavaran toimitusosoitteen. Voi olla aika hankalaa todistaa ettei tosiaan ole itse tilannut mitään, kun alv nro on "lainattu" eikä ole harmainta aavistusta kuka ja milloin ja missä on käytetty.
Aika sekavaa mutta niin olen minäkin. Eikä tuo ole välttämättä totta mutta näin sen uskoisin olevan