Peltojen vuokrauksesta

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

viljelijätär
Luokka: Polkutraktori

Peltojen vuokrauksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja viljelijätär »

Uskaltaako täältä kysyä, paljonko on tämänhetkinen vuokrahinta avo-oja pelloille Iisalmen lähistöllä?
Ovat olleet viljelyskäytössä tähän asti.
O.J.
Luokka: >500hv

Re: Peltojen vuokrauksesta

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Lonkalta heitettynä 200€/ha, tai allekin. Riippuu hyvin monesta asiasta. Varmista, että tukioikeudet tulevat mukaan.
muajuse
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja muajuse »

Kahdelta omistajalta on mulla vuokralla josta puolet salaojissa. Hinta 150 €/ha. Yhelle maksan 250€ / ha kun on jatko sopimus ja vehnän viljelyyn mainiosti soveltuvaa peltoa. Riippuen sijainnista, luohkojen muodoista ja yhtenäisyydestä voi kepillä koettaa jäätä ja aloittaa tarjoamalla satkun. Maaseutusihteeriltä saa kans aika luotettavaa tietoa ko kunnan hintatasosta.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

muajuse kirjoitti: Maaseutusihteeriltä saa kans aika luotettavaa tietoa ko kunnan hintatasosta.
Joo kannattaa peittää vuokran määrä kun kopioi sopimusta kuntaan vietäväksi. 8)
mixa80
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja mixa80 »

100e ylös päin.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

En kirjoita omaa keskivuokraa, mutta totea kyllä etten ikinä maksaisi 200,- hehtaarilta omassa pitäjässä. Tämä perustuu ihan siihen mitä on saatavissa irti sadon ja tukien kautta. Jonkin verran kilpailua on mutta sopimalla ja keskustelemalla kustannuksista ja panoksista on vuokra saatu sopivaksi. Savi- tai maitokeskittymän myrskynsilmässä tämähän ei päde. Korkea vuokra vähentää suoraan panokset ojiin, siltoihin ja kalkkiin, jotka kuitenkin ovat useita kymppejä vuodessa.

Pääasiassa maksetaan liikaa vuokraa satopotentiaaliin nähden, puutarhatuotteita ja luomukikkailua lukuunottamatta.
ATH

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

220 e keskivuokra mitä olen maksanut savisista lounaassa. Annan tänä vuonna pois loputkin vuokramaat.
oppipoika2
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika2 »

Pojat puhuivat kylillä 600-650€/ha olevan pellon vuokra. Alle 500 ei kait kannata ees tarjota... Ja siis kyseessä on Loimaan seutu...
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

oppipoika2 kirjoitti:Pojat puhuivat kylillä 600-650€/ha olevan pellon vuokra. Alle 500 ei kait kannata ees tarjota... Ja siis kyseessä on Loimaan seutu...

No se onkin "poikain juttuja". Itselläni on mm. Loimaan kaupungin vuokramaiden tarjoukset paperilla, korkein tarjous oli 600 euroo, ja samat kappaleet olis sama heppu saanu, vaikka olis tarjonnu lähes sata euroo vähemmän.....
Muutamista lohkoista oli tarjottu yli 500 euroa, kahden tarjoajan toimesta. Mutta esim. 325:llä eurolla sai 7 hehtaaria. n450:llä eurolla 4.5 ha. Ja yksi tarjoaja sai 9 lohkoa joissa vuokrat 255-410 euroa. Hehtaarihintoja tietenkin.
Ainakin näillä faktoilla, ja omista kokemuksista voin kertoa, että "poikain jutut" on vaan tarkoitus ulosmitata omat ja naapurin rahat niille eläkeläisille jotka eivät viitsi maitaan myydä.

Enempi olen havainnut sen, että vuokranantajalla on oikeus pidättää olla hyväksymättä tarjous, vaikka se korkein olisikin. Nimittäin ei kaikille se korkein tarjous ole yhtä kuin vuokrasopimus. Esim. sian kakkaa ei välttämättä haluta siihen mökin nurkalle, varsinkaan jos siinä on vielä hyviä ystäviä ympäri lohkon.... Tästä luulen johtuvan hokeman: "viidelläsataa ei jäänyt!" Tälläkin hetkellä on vuokramaata tarjolla, eräskin naapuri on tarjonnut hyvin, muttakun vuokraaja soittelee muille ja koittaa saada muilta edes sinnepäin olevia vuokria.
Kasmet
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kasmet »

sirkussonni kirjoitti:
oppipoika2 kirjoitti:Pojat puhuivat kylillä 600-650€/ha olevan pellon vuokra. Alle 500 ei kait kannata ees tarjota... Ja siis kyseessä on Loimaan seutu...

No se onkin "poikain juttuja". Itselläni on mm. Loimaan kaupungin vuokramaiden tarjoukset paperilla, korkein tarjous oli 600 euroo, ja samat kappaleet olis sama heppu saanu, vaikka olis tarjonnu lähes sata euroo vähemmän.....
Muutamista lohkoista oli tarjottu yli 500 euroa, kahden tarjoajan toimesta. Mutta esim. 325:llä eurolla sai 7 hehtaaria. n450:llä eurolla 4.5 ha. Ja yksi tarjoaja sai 9 lohkoa joissa vuokrat 255-410 euroa. Hehtaarihintoja tietenkin.
Ainakin näillä faktoilla, ja omista kokemuksista voin kertoa, että "poikain jutut" on vaan tarkoitus ulosmitata omat ja naapurin rahat niille eläkeläisille jotka eivät viitsi maitaan myydä.

Enempi olen havainnut sen, että vuokranantajalla on oikeus pidättää olla hyväksymättä tarjous, vaikka se korkein olisikin. Nimittäin ei kaikille se korkein tarjous ole yhtä kuin vuokrasopimus. Esim. sian kakkaa ei välttämättä haluta siihen mökin nurkalle, varsinkaan jos siinä on vielä hyviä ystäviä ympäri lohkon.... Tästä luulen johtuvan hokeman: "viidelläsataa ei jäänyt!" Tälläkin hetkellä on vuokramaata tarjolla, eräskin naapuri on tarjonnut hyvin, muttakun vuokraaja soittelee muille ja koittaa saada muilta edes sinnepäin olevia vuokria.
Nostellaas tätä hieman.

Onko vuokraamienne peltojen hehtaarivuokra noussut vuosien myötä sopimusta uusittaessa? Itse olen tähän asti onnistunut uusimaan muodollisilla korotuksilla edellisiin sopimuksiin verrattuna. Tämän kasvukauden jälkeen katkolla muutama merkittävä sopimus ja hiukan mietityttää paljonko hinta pompsahtaa kylillä liikkuvien hintajuorujen takia. Tällä hetkellä maksamani vuokrat ovat 100-300 e/ha.
Maajussi66
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Maajussi66 »

Kyllä 300 eur alkaa viljan katteilla olemaan maksimi melkein missä päin vaan, jos ei aio ihan ilmaiseksi työtään myydä

vihannes ja perunaviljelijät sitten maksavat kyllä täällä lounaassa 500-1300 eur hehtaari
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Maajussi66 kirjoitti:Kyllä 300 eur alkaa viljan katteilla olemaan maksimi melkein missä päin vaan, jos ei aio ihan ilmaiseksi työtään myydä

vihannes ja perunaviljelijät sitten maksavat kyllä täällä lounaassa 500-1300 eur hehtaari
Alkaapi olla, ettei alle 300 euron tartte haaveillakaan peltoja vuokralle, sama mitä viljelee. Eli kipukynnys asetettava itse ja mietittävä kannattaako, kannattavuuteen vaikuttaa sitten moni muukin asia kuin pelkkä pellon vuokra. Toiselle viljaviljelijälle 200€ kallis vuokra, toiselle 500€ ihan ok., mikäli hyvistä pelloista kyse :?

Vuokrat pitäisi pystyä sitomaan viljan hintaan, yritin sillä tavoin vuokrata peltoa viimeisen hintapiikin aikana. Ei vuokraaja suostunut ehdotukseen, kun toiset maksaa silmää räpäyttämättä heikkokuntoisista pelloista 500+€/ha.
Ehdottelin että hinta voisi olla vaikka kaks ja puoli vehnätonnia. Viime vuosina noin 250-300€ha, viime vuonna olisi ollut noin 500€. Kaikille ok. hinnoittelu, mielestäni, toki olisin halunnut tarjota vähemmän mutta tuollakin olin nipin napin kympin sakissa ja kymmenelle peltoja tarjottu :mrgreen:
Kasmet
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kasmet »

Jari kirjoitti: Alkaapi olla, ettei alle 300 euron tartte haaveillakaan peltoja vuokralle, sama mitä viljelee. Eli kipukynnys asetettava itse ja mietittävä kannattaako, kannattavuuteen vaikuttaa sitten moni muukin asia kuin pelkkä pellon vuokra. Toiselle viljaviljelijälle 200€ kallis vuokra, toiselle 500€ ihan ok., mikäli hyvistä pelloista kyse

Vuokrat pitäisi pystyä sitomaan viljan hintaan, yritin sillä tavoin vuokrata peltoa viimeisen hintapiikin aikana. Ei vuokraaja suostunut ehdotukseen, kun toiset maksaa silmää räpäyttämättä heikkokuntoisista pelloista 500+€/ha.
Ehdottelin että hinta voisi olla vaikka kaks ja puoli vehnätonnia. Viime vuosina noin 250-300€ha, viime vuonna olisi ollut noin 500€. Kaikille ok. hinnoittelu, mielestäni, toki olisin halunnut tarjota vähemmän mutta tuollakin olin nipin napin kympin sakissa ja kymmenelle peltoja tarjottu
En mä näitä nykyisiä vuokrahintojani mitenkään erityisen kalliina pidä ( nyt max. 300 e/ha ), joten kilpailutilanteessa on sitten jonkin verran pystyttävä venymäänkin :) Rajansa kuitenkin kaikella.

Tuo ehdotuksesi vuokran sitomisesta viljan hintaa olisi kaikkien kannalta ihan järkevä tapa. Nykyisillä ylikuumenneilla vuokramarkkinoilla vain ei käytännössä tällaista ehdotusta pääse soveltamaan. Ei viitsi edes vuokranantajille ehdottaa, ettei itseään totaalisesti nolaisi :?
ATH

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

ATH kirjoitti:220 e keskivuokra mitä olen maksanut savisista lounaassa. Annan tänä vuonna pois loputkin vuokramaat.
Ei tunnu pääsevän eroon kaikista vuokramaista. On avo-ojissa olevia matalia, happamia, hankalanmuotoisia, vaikean tieyhteyden päässä olevia lohkoja tullut vuokratuksi ja ei niille ottajia ihan niin ole kuin luulisi. Kovin ollaan ensin innokkaita, mutta loppua kohti homma hyytyy ja on pakko niitä viljellä säälistä etteivät mene tukilaidasta ulos. Niin käy tänäkin vuonna luulen.

Olen miettinyt, että seuraava sijoitus hajauttamisen nimissä voisi olla isompi peltokokonaisuus jostain hyvältä paikalta läheltä taajamaa, jossa tosiaan maksetaan niitä 500-600 e vuokria ja jonka sitten vuokraisi. Saman siitä sp. saa kuin rivitalokämpästä, eli huonosti, mutta arvonnousua on ollut havaittavissa vars. taajamien kupeilla.
aksu

Lukematon viesti Kirjoittaja aksu »

sirkussonni kirjoitti:

Eipä tartte Loimaalta paljon liikkua niin ei alle 500€/ha saa mitään, ellei tutunkauppaa. Pari tarjousta jättäneenä, kylläkin selvästi alle 500€/ha ja myöhemmin kysellessäni että miten kävi vuokranantaja todennut oman tarjoukseni olleen auttamattomasti liian pieni, eli ei pienellä korotuksellakaan olis saanu. Tutun peltojen vuokraaja maksaa 600-800€/ha vuokraa.
Vastaa Viestiin