Klapien ja halkojen myynti
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Klapien ja halkojen myynti
Ostitko noita pohjasta avattavia, ilmoittamasi hinnan mukaan nuo taitaa olla niitä pohjattomia verkkoja, joita laitetaan trukkilavojen päälle ja kehikon sisään?
Mulla kiinnostaisi pohjasta avattavat ja trukkipiikkeihin lenkillä olevat säkit.
Mulla kiinnostaisi pohjasta avattavat ja trukkipiikkeihin lenkillä olevat säkit.
-
Klapikauppias
- Luokka: >500hv
- Viesti:
maatreij kirjoitti:Ostitko noita pohjasta avattavia, ilmoittamasi hinnan mukaan nuo taitaa olla niitä pohjattomia verkkoja, joita laitetaan trukkilavojen päälle ja kehikon sisään?
Juu noi oli niitä kaikkein halvimpia kuution säkkejä, koska ne tulee pelkiksi myyntipakkauksiksi, täytän ne kuivurista vien toiseen halliin odottamaan asiakasta, joten niitten ei tarvitse kestää edes uv-säteitä. Omaan käyttöön varmasti noi avattavat ihan käypäsiä ja miksei myyntikäyttöönkin jos saa jonkin panttisysteemin toimimaan, oon vain tottunu siihen, että ne menee aina sen sileäntien, siksi kaikkein halvin malli ja lavat jostakin kuleksimasta.
Kuinkas muuten puukauppa, mä oon ollu tälläviikolla ihan ihmees, kun en ole vielä mainostanutkaan ja kauppa käy, ettei meinaa kylvöille ehtiä...vanhat asiakkaa varaa puita jo tulevalle talvelle.
- Rubinjo
- Viesti:
Kummasti käy kyllä kauppa. Tietenki "hiukan" pienemmässä mitassa ku sulla. Mökkiläiset ja kylpytynnyrilläiset ainaki työllistää. Mihin kylvöille? Vettä tulee aamusta iltaanKlapikauppias kirjoitti: Kuinkas muuten puukauppa, mä oon ollu tälläviikolla ihan ihmees, kun en ole vielä mainostanutkaan ja kauppa käy, ettei meinaa kylvöille ehtiä...vanhat asiakkaa varaa puita jo tulevalle talvelle.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Vehnänkylvöä huomiseksi ajattelin, tänään olen äestelly komeassa auringonpaisteessa vehnämaita odottamaan huomista, kun saan aamulla ensin vietyä kuorman puita tuonne keskustaan
Maakin on yllättävän kuivaa, tuli myös "uusia vuokramaita" nautamieheltä olleet heinällä ja saaneet kunnolla sitä itteään, oli aivan toisenlaisia muokata, kun nuo omat kohta kolmekymmentävuotta viljalla olleet maat. Tänne näyttää maaseudun mukaan poutaa jatkossakin, loppuviikosta melkein hellettä.
Mutta olen kyllä vähän "puulla päähänlyöty" tuosta menekistä, kun asiakkaat ei malta ees oottaa, että mainostaisin vaan kysyvät, että vieläkö niitä saa, väliin tullut monta tilausa päivässä.
Mutta olen kyllä vähän "puulla päähänlyöty" tuosta menekistä, kun asiakkaat ei malta ees oottaa, että mainostaisin vaan kysyvät, että vieläkö niitä saa, väliin tullut monta tilausa päivässä.
Saattaa olla aika hyvä yhdistelmä klapikauppa ja viljan viljely? Peltohommat kesäkelillä ja klapien teko kesättalvesta, myynti sitten syksyllä viljan puinnin jälkeen.
Meikäläisellä ei kuivat puut riitä kuin tuonne alkutalveen ja sitten saa eioota sanoa puhelimeen. Muutama varmistelee kyllä sitten syksyllä talven puitaan. Toisaalta näin eläkeläisen harrasteluna aika sopivaa menekkiä ilman mainostamista (on kyllä halkoliiterissä).
Joku pieni kuivaussysteemi on ajatuksissa jotta voisi tyydyttää vakiasiakkaiden tarpeen, mutta kuivauksen hintaa kun miettii, niin ei se tunnu olevan kannattavaa.
Meikäläisellä ei kuivat puut riitä kuin tuonne alkutalveen ja sitten saa eioota sanoa puhelimeen. Muutama varmistelee kyllä sitten syksyllä talven puitaan. Toisaalta näin eläkeläisen harrasteluna aika sopivaa menekkiä ilman mainostamista (on kyllä halkoliiterissä).
Joku pieni kuivaussysteemi on ajatuksissa jotta voisi tyydyttää vakiasiakkaiden tarpeen, mutta kuivauksen hintaa kun miettii, niin ei se tunnu olevan kannattavaa.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Kyllä ne täydentää toisiaan, kun siihen lisää vielä lumenauraukset
täällä sitä ei vaan ole aikoihin ollut tänätalvena sillä oli jotain merkitystä.
Kuivanpuun myynti on täydessä käynnissä tänäänkin kylväessä tein pari kauppaa maanantaille ja tavoitteena on päästä ympärivuotiseen myyntiin, mutta nytkin puut loppui tuossa helmikuussa, joten määrää täytyy vaan lisätä, yhden osaston kuivaajasta täytän toiseenkertaan täs kylvöjen jälkeen siksi otin noita säkkejä lisää ja irtona maakuntaan menee koko ajan.
En pidä kuivauskustannusta kovin pahana, kun sielä on kaksi 5.5 kilovattista puhallinta ja ne pyörii päivisin jonkin verran toista kuukautta, mutta kulua on jakamassa liki 2000 motin satsi, toisessa täytössä kuivattavana on vain noin 500, mutta sen saa pyörittää vain yhdellä puhaltimella. Suurin kulu on itse tuo kuivaaja, mutta sekin täytyy suhteuttaa tuohon kuivattavaan määrään ja siihen miten noiden puiden kanssa jaksaa pelata vaikka sinne eläkeikään minne mulla on matkaa vielä liki 20v. Ja tärkeintä on tuo, että huhtikuun alussa pienityt puut ovat nyt alle 20% kosteudessa.
Kuivanpuun myynti on täydessä käynnissä tänäänkin kylväessä tein pari kauppaa maanantaille ja tavoitteena on päästä ympärivuotiseen myyntiin, mutta nytkin puut loppui tuossa helmikuussa, joten määrää täytyy vaan lisätä, yhden osaston kuivaajasta täytän toiseenkertaan täs kylvöjen jälkeen siksi otin noita säkkejä lisää ja irtona maakuntaan menee koko ajan.
En pidä kuivauskustannusta kovin pahana, kun sielä on kaksi 5.5 kilovattista puhallinta ja ne pyörii päivisin jonkin verran toista kuukautta, mutta kulua on jakamassa liki 2000 motin satsi, toisessa täytössä kuivattavana on vain noin 500, mutta sen saa pyörittää vain yhdellä puhaltimella. Suurin kulu on itse tuo kuivaaja, mutta sekin täytyy suhteuttaa tuohon kuivattavaan määrään ja siihen miten noiden puiden kanssa jaksaa pelata vaikka sinne eläkeikään minne mulla on matkaa vielä liki 20v. Ja tärkeintä on tuo, että huhtikuun alussa pienityt puut ovat nyt alle 20% kosteudessa.
Paljonko klapeja täytyisi tehdä ja myydä vuosittain, että pääsisi kohtuullisiin vuosiansioihin? Keskipalkat työssäolevilla lienee jotain 2,5-3 t€/kk, joten vuositulos tulisi olla ennen veroja siinä 35-40 t€.
Sitähän voisi ottaa kaksi esim.
a) omaa metsää olisi niin paljon, että voisi itse tehdä raaka-aineen ja siitä edelleen klapeiksi sekä myyntiin.
b) ostaisi raaka-aineen ja sitten tekisi klapeiksi - kuivaus ja myynti
c) netistä löytyi joku artikkeli, missä klapien kuivaaja pelkästään myi klapit, oli ulkoistanut klapien teon. Tässä vaihtoehdossa läpikulkua pitää olla aika paljon enemmän.
Investointiin on vähän vaikea arvioida, koska maalla tilaa ja koneita on käytettävissä ehkä valmiina. Itse metsäkärryä hankittaessa kysyin TE-keskuksesta investointiavusta, niin ikärajana siihen oli 62 v. Hallitus oli juuri nostamassa eläkeikää 68 vuoteen ja TE-keskuksen kaverin mukaan siellä oli ikärajaa laskettu 65 vuodesta 62 vuoteen!
Vaikutti vähän ikärasismilta! Moni on siinä iässä täysin työkyvytön, mutta joku painii vielä puiden kanssa 80- vuotiaana!
a) omaa metsää olisi niin paljon, että voisi itse tehdä raaka-aineen ja siitä edelleen klapeiksi sekä myyntiin.
c) netistä löytyi joku artikkeli, missä klapien kuivaaja pelkästään myi klapit, oli ulkoistanut klapien teon. Tässä vaihtoehdossa läpikulkua pitää olla aika paljon enemmän.
Investointiin on vähän vaikea arvioida, koska maalla tilaa ja koneita on käytettävissä ehkä valmiina. Itse metsäkärryä hankittaessa kysyin TE-keskuksesta investointiavusta, niin ikärajana siihen oli 62 v. Hallitus oli juuri nostamassa eläkeikää 68 vuoteen ja TE-keskuksen kaverin mukaan siellä oli ikärajaa laskettu 65 vuodesta 62 vuoteen!
Vaikutti vähän ikärasismilta! Moni on siinä iässä täysin työkyvytön, mutta joku painii vielä puiden kanssa 80- vuotiaana!
- Rubinjo
- Viesti:
a ja c teoreettisia ainakin täällä etelässä.maatreij kirjoitti:Paljonko klapeja täytyisi tehdä ja myydä vuosittain, että pääsisi kohtuullisiin vuosiansioihin? Keskipalkat työssäolevilla lienee jotain 2,5-3 t€/kk, joten vuositulos tulisi olla ennen veroja siinä 35-40 t€.
A sen takia ettei kellään ole koivumetsää niin paljoa että se riittäis tohon vuositulokseen. C taas sen takia että näillä klapin hinnoilla tuote on vain "välttämätön paha" (käytännössä katteeton) ja minä ainakin myyn omaa työpanostani. Jos hinta ois 70-80 e/heittok. niin c vois onnistua.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Mulle ei työelämäs koskaan onnistunu nuo 3t kuukausi ansiot, joten olen siinä suhteessa tyytyväinen vähempäänmaatreij kirjoitti:Paljonko klapeja täytyisi tehdä ja myydä vuosittain, että pääsisi kohtuullisiin vuosiansioihin? Keskipalkat työssäolevilla lienee jotain 2,5-3 t€/kk, joten vuositulos tulisi olla ennen veroja siinä 35-40 t€.
Vaihtoehto A. on pois suljettu heti alkuunsa, jos tarkoitus on elää puilla, kunten edellä jo todettiin omat metsät loppuu, tuhannen kiintoa koivua vuodesta toiseen ei löydy pinta-alaa, eikä aikaa, koska tuon määrän markkinointi ja toimitus ottaa oman aikansa. B. mallilla se on mahdollista ja vielä paljon suuremmassakin mittakaavassa, markkinat kasvaa kokoajan, mutta määrien kasvaessa tuo kuivaus ja mahdollisimman pitkälle koneellinen käsittely on pakollista, niitä ei "kätellä" joka kalikkaa, eikä puita pyöritellä missään heinikossa. C. olen lukenut tuon jutun km.stä, sen tietänee yrittäjä itse pärjääkö sillä vai ei, mutta määrä pitää olla todella iso, että siinä on varaa maksaa ulos klapien teko, paitsi jos se sirkkaaja ei hinnoittele työtään oikein ja onhan siinä tietty konekustannus pois, isoilla määrillä, kun koneet menee muutaman vuoden välein vaihtoon mene ja tiedä. Mutta yksi mitä ei saa milloinkaan ulkoistaa on markkinointi, koska henkilökohtainen kontakti on erittäin suuri osa kaupankäyntiä ja omalla käytöksellä tehdään montakertaa ekan toimituksen yhteydessä jo seuraavat kaupat.
Se on totta, että hyvillä klapeilla ja asiallisella toiminnalla menekki paranee. Usein asiakkaan naapuri, sukulainen tai tuttu tulee kyselemään puita.
Vielä tuohon hankkeeseen, niin pienillä pinta-aloilla se oma työpanos on juuri ratkaiseva.
Eli jos vaatimuksena on vaikka 40 t€ vuositulo bruttona, niin täällä se vaatii n. 1000 i-m3. Ja se vaatii sen 400 k-m3 koivukuitua. Tämä määrä löytyy 10 ha:n koivuvaltaisesta harvennukselta. Pitäähän siinä olla kyllä metsää kaikkiaan satoja ha:ita, että pääsee samaan vuodesta toiseen. Tosin harvennuksilta tulee kyllä muutakin myyntipuuta koivun lisäksi.
Metsäkeskuksen "metsään palstat" systeemillä koivikoita löytyy kyllä vieraankin metsästä, jos on tekijää.
Kokopäivätoimisena vuodessa tuon 400 motin teko ei liene ylivoimainen, viime syksynä tein n. 200 mottia muiden harrastusten ohella ja eläkeläisen päivät ovat aika lyhyet. Klapeja kertyy tuollaisesta määrästä myyntiin ehkä puolet täystyöllisen tavoitteesta eli n. 500 i-m3.
Vielä tuohon hankkeeseen, niin pienillä pinta-aloilla se oma työpanos on juuri ratkaiseva.
Eli jos vaatimuksena on vaikka 40 t€ vuositulo bruttona, niin täällä se vaatii n. 1000 i-m3. Ja se vaatii sen 400 k-m3 koivukuitua. Tämä määrä löytyy 10 ha:n koivuvaltaisesta harvennukselta. Pitäähän siinä olla kyllä metsää kaikkiaan satoja ha:ita, että pääsee samaan vuodesta toiseen. Tosin harvennuksilta tulee kyllä muutakin myyntipuuta koivun lisäksi.
Metsäkeskuksen "metsään palstat" systeemillä koivikoita löytyy kyllä vieraankin metsästä, jos on tekijää.
Kokopäivätoimisena vuodessa tuon 400 motin teko ei liene ylivoimainen, viime syksynä tein n. 200 mottia muiden harrastusten ohella ja eläkeläisen päivät ovat aika lyhyet. Klapeja kertyy tuollaisesta määrästä myyntiin ehkä puolet täystyöllisen tavoitteesta eli n. 500 i-m3.
- Rubinjo
- Viesti:
Täystyöllissen tavoite tuhat irtoa...( 5 tuhatta vois olla realistisempi.) Brutto ei kerro näissä laskelmissa mitään. Jäisköhän irtokuutiosta 10 e. 10000 eurolla/v ei pahemmin itteään ja perhettä elätellä. Eläkeläisen lisätienestiksi se voi tuntua mukavalta lisältä...
Sitten jos ei oo myel:in piirissä ja koneet ja kuljetuskalusto hankitaan vaan klapihommaan yms., niin ton kympin voi vielä puolittaa. Alkuun tuntuu kun naapurille pimeeseen myy että tästähän voi vaikka tienata, mutta kun kaikki velvollisuudet täyttää ja tekee laadukasta jälkeä, niin karu totuus paljastuu.
Sitten jos ei oo myel:in piirissä ja koneet ja kuljetuskalusto hankitaan vaan klapihommaan yms., niin ton kympin voi vielä puolittaa. Alkuun tuntuu kun naapurille pimeeseen myy että tästähän voi vaikka tienata, mutta kun kaikki velvollisuudet täyttää ja tekee laadukasta jälkeä, niin karu totuus paljastuu.
Joo eihän tähän pelkästään voisi jäädä. Omalle työllehän ei tule veroa, koska verottomana voi tehdä hankintaa.
Alvi pitää hoitaa, koska halkoliiteriinkään ei muuten pääse ja sitä ei voi kiertää. Menoista ja konehankinnoista saa vähennyksiä ja poistoja samoin alville vastinetta. Sitten tulee pienenä lisukkeena Kemeran tuet ensiharvennuksille ja energiapuulle.
Omaa työtä on tehtävä, eikä sille voi kovin paljon laskea euroja/t. Eläkettä ei taida tästä puuhasta paljon tulla, mutta onpahan tuota tullut aikaisemmin oikeista töistä.
Alvi pitää hoitaa, koska halkoliiteriinkään ei muuten pääse ja sitä ei voi kiertää. Menoista ja konehankinnoista saa vähennyksiä ja poistoja samoin alville vastinetta. Sitten tulee pienenä lisukkeena Kemeran tuet ensiharvennuksille ja energiapuulle.
Omaa työtä on tehtävä, eikä sille voi kovin paljon laskea euroja/t. Eläkettä ei taida tästä puuhasta paljon tulla, mutta onpahan tuota tullut aikaisemmin oikeista töistä.
Tuon tapainen asennevika vaivaa aika montaa satunnaista klapin myyjää. Energiapuuksi myytävän puun Kemera-tuet saa kunhan palsta on sääntöjen mukaan harvennettu ja puut myydään energiaksi. Puut voi myydä pitkinä tienlaidasta. Omalle työlle on laskettava hintansa. Sitä varten niitä klappeja myyntiin tehdään (tai pitäisi tehdä...) eikä vain ajankuluksi. Tutun kaupat on hieman eri asia, jos tietää että vastapalveluksena tullaan tekemään jotain työtä muodollisella korvauksella.maatreij kirjoitti: Sitten tulee pienenä lisukkeena Kemeran tuet ensiharvennuksille ja energiapuulle.
Omaa työtä on tehtävä, eikä sille voi kovin paljon laskea euroja/t.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Juu ei tuhannella motilla yksistään vielä perhettä elätä, eikä koneisiin kauheasti investoi, mutta menee sivutulona ainakin jos puhutaan "raakatavaran" kaupasta, eri asia on, jos se hoidetaan näissä huolto-asemapakkauksissa, mutta se viekin jo aikaa huomattavasti enemmän ja saada ne markkinat, siksi olen ainakin itse olen tyytyväinen, kun yksi omista asiakkaista on tälläinen välittäjä joka jakaa puut ympäri maata, kun on suhteet valmiina.
Tuon verottajan kanssa ei enää kannata leikkiä tuolla tuhannenmotinkaan kanssa, senkin kokoinen pino jo näkyy ja varmasti joku siitä sattuu kertomaan ja kaiken lisäksi verottaja on siitä armollinen, että se ottaa vain tulosta
Juuri nämä jotka ovat onnellisia siitä, että saavat puusta vähän enemmän, kun pystyyn sotkevat markkinoita ihan älyttömillä hinnoilla, mutta yleensä myyvät myös kaikki oksat siinä samalla, joten homma jää yleensä yhteen kauppaan ja valittavat vielä, kun oli niin vaikea saada puut myytyä.
Tuon verottajan kanssa ei enää kannata leikkiä tuolla tuhannenmotinkaan kanssa, senkin kokoinen pino jo näkyy ja varmasti joku siitä sattuu kertomaan ja kaiken lisäksi verottaja on siitä armollinen, että se ottaa vain tulosta
Juuri nämä jotka ovat onnellisia siitä, että saavat puusta vähän enemmän, kun pystyyn sotkevat markkinoita ihan älyttömillä hinnoilla, mutta yleensä myyvät myös kaikki oksat siinä samalla, joten homma jää yleensä yhteen kauppaan ja valittavat vielä, kun oli niin vaikea saada puut myytyä.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tuohon ostopuuhun vois vielä sanoa, että jos kiinto on kotiin tuotuna saman hintainen, kuin heittomotti myytäessä, niin hintahan on kehittynyt puun paisumisen verran, eli vähän reippaan kaksinkertaistunut, sitä voi sitten itse kukin miettiä, miten se kullakin jakautuu työlle ja koneille, sekä palkkavaatimukselle. Omasta puusta tehtäessä se väärinlasku tapahtuu usein juuri siinä, että mielletään ne puut "ilmaisiksi", kun ei tarvitse maksaa kenellekkään (varastetaan itseltä). Se ei ole rikollista, mutta tyhmää ja sitä saa tehdä niin kauan kun perintömetsiä piisaa.