kevätkylvöt 2010

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Vesa kirjoitti:Kaikki kylvetty. Nyt satelee säätiedotteiden mukaan sitten muutaman päivän. Toivotaan ettei mitään kaatosateita kuitenkaan tule.
Joo. Kivienkeruu oraan seasta liejusta tulee olemaan mielenkiintoinen kokemus... :(
Avatar
Kari
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 428
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 20:30
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kari »

Kaupoi kirjoitti:
Vesa kirjoitti:Kaikki kylvetty. Nyt satelee säätiedotteiden mukaan sitten muutaman päivän. Toivotaan ettei mitään kaatosateita kuitenkaan tule.
Joo. Kivienkeruu oraan seasta liejusta tulee olemaan mielenkiintoinen kokemus... :(
Onkos Kaupoin suunnilla sadellut paljon? Meilläpäin ollaan saatu vasta 10 millin verran tästä rintamasta.

Riittävän liejuista, niin painuvat kivet piiloon *positiivisena*
Avatar
Kaupoi
Luokka: >500hv
Viestit: 980
Liittynyt: 26 Joulu 2004, 21:48
Paikkakunta: Nivala

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Kari kirjoitti:Onkos Kaupoin suunnilla sadellut paljon? Meilläpäin ollaan saatu vasta 10 millin verran tästä rintamasta.

Riittävän liejuista, niin painuvat kivet piiloon *positiivisena*
Yön aikana n.6mm, ja edelleen tulee.
Tuolta löytyy historiaa http://rainfallreports.com/rr/webui/sta ... 13a9a14624
Katon joka aamu lypsyn jälkeen mitä mittarissa on, ja laitan määrän tuonne. Talvikuukausien ajalta en mittaa sajetietoja.
Avatar
koivumaki
Luokka: >500hv
Viestit: 921
Liittynyt: 16 Maalis 2005, 14:02
Viesti:

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Nyt on 7,5ha jäljellä.Eilen pääsin just serkun rapsimaalta pois kun alko kaatosade.Tiedotusten mukaan piti alkaa klo14,alkoikin vasta suunnilleen 18,sain muokattua ja kylvettyä jonkin verran.
Täytyy melkein osanottoa julistaa Salon seudun viljelijöille.Kauheaa jälkeä tehneet ukkosateet.Liekö katovuosi?
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Kuutisen hehtaaria olis kylvöjä jäljellä. Omat perunatkin saatiin maahan sopivasti ennen sateita. Vielä olis kylvön lisäksi muutama sonnanlevityskeikka ja perunan rahti-istutukset. Maat oli kyllä niin rutikuivia etten muista koskaan perunanistutusaikaan olleen. Koskemattomaan maahan kun ajoi kultivaattorilla noin 20cm syvyydeltä niin maan väri ei muuttunut miksikään. Ihan yhtä harmaata kuin pinnastakin :shock: Istutuskone upposi pehmoiseen tomuun niin että teki penkkiä vaikka kone oli ylhäällä...
ookkonen
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 20:57
Paikkakunta: Salonseutu

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja ookkonen »

liikkuu huhu että noin 30 hehtaaria kylvettyä peltoa on menetetty :(
50mm satanut vettä täällä perniössä..useat kiinteistöt saaneet mittavia vesivahinkoja,siltarumpuja on huuhtoutunut pois..
errav
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 401
Liittynyt: 16 Syys 2008, 16:16
Paikkakunta: Salo

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja errav »

Ei riitä 30 ha mihinkään itselläkin taitaa ollasen verran uutta kylvöä tiedossa.. 300ha vois olla lähempänä
romu
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Tammi 2008, 16:21
Paikkakunta: Kiuruves

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja romu »

Torstaina 20.5. illalla alkoi kylvöt ja jyräykseen päättyi sunnuntaina 23.5. Just sopivasti ennen sateita.
Avatar
Auts
Luokka: >500hv
Viestit: 800
Liittynyt: 16 Helmi 2007, 17:47
Paikkakunta: Etelä-Suomi-> Kanta-Häme-> Janakkala

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

Kaupoi kirjoitti:Ohi on. Viimenen pelto pitiki ajella lähes tyhjillä säiliöillä... :/
Lauantaina kanssa valmiiksi.
Radon
Luokka: >500hv
Viestit: 731
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:39

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Parisen ha hiesuja tuli rikottua kylmästi s-piikkillä melkein kylvösyvyyteen kun oli ihan betonia, hiukan taisivat kärsiä ja harvoiksi jää mutta saapa nähdä, lisääkin olisi pitänyt rikkoa mutta niin kuraa pellot ettei asiaa ollenkaan ja nyt vielä vähemmän kun tuli 30mm lisää vettä, ei tosiaankaan ole helppo kevät ollut.
jowi
Luokka: 50 hv., takaveto
Viestit: 57
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 08:31
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja jowi »

Vettä saatu riittävästi ja varsin epätasaisesti. Lauantaina pahin kuuro antoi vain 10 mm, mutta tänään jo reilusti päälle 20 mm. Alkaa vesi seistä kynnetyilläkin pelloilla, niin kylvetyillä kuin kylvämättömilläkin.
Liitteet
Reilu 30 mm vettä suorakylvetylle
Reilu 30 mm vettä suorakylvetylle
pets
Luokka: yli 100 hv
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Touko 2006, 01:59
Paikkakunta: häme

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja pets »

Aamulla kaadoin mittarista sen 25mm mitä yöllä oli satanut. Ja kahden aikaan tyhjensin toiset 25mm. Ja vielä tulee.
Saas nähdä mitä tulee. Osa oraalla ja viimeiset ohrat eivät ole vielä orastuneet. Taitaa joutua hiukan kuorettumaa rikkomaan savimailla.
Avatar
Joozeppi
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 269
Liittynyt: 19 Huhti 2007, 18:48
Paikkakunta: Loimaa

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja Joozeppi »

30 milliä tuli nyt täyteen ku eilen alotti ja kovaa tulee edelleen. tutkakuvan perusteella ollaan keskustassa ja sade pyörii päällä koko ajan. pellot ui tietysti.
Avatar
-jk-
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 23:29
Paikkakunta: Loimaa

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja -jk- »

Juu 30mm meni rikki vuorokauden aikana, taas pehmeni kuorettumat edellisen (20mm 1/2h aikana) sateen jäljiltä. Nyt taitaa poutaantua. Torstaina kylvetty rypsikin jo vähän päällä.
Liitteet
vettä.jpg
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Re: kevätkylvöt 2010

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

ookkonen kirjoitti:liikkuu huhu että noin 30 hehtaaria kylvettyä peltoa on menetetty :(
50mm satanut vettä täällä perniössä..useat kiinteistöt saaneet mittavia vesivahinkoja,siltarumpuja on huuhtoutunut pois..
Vaikea uskoa, että jää noin pieneksi vahinkoala. Jos rinteistä on koko kylvökerros ojissa ja mereen matkalla siemenineen, ja tasaisella jo kolme päivää järvi päällä, ei voi kovin optimistinen olla.

Kaivinkoneella on tuolla aukealla avattu raakasti valtaojan rumpuja, ei siinä joku 800 mm riitä kun on useamman neliökilometrin valuma-alue. Toinen havainto on, että kun lohkoja on yhdistetty rumpuja käyttäen, metsänreunasta menee valtaojaan puolen kilometrin putki, nyt siinä samassa paikassa menee savivelli, vanhaa luontaista uraansa pitkin.

Täällä itäisessä Muurlassa satoi lauantaina 37 mm, sunnuntaina 40 mm ja nyt on mittarissa 21 mm.

Tekee siis 98 mm ja vieläkin sataa.

-SS-
Vastaa Viestiin