Cultio kirjoitti:
Mielenkiinnosta voisi heittää vastakysymyksen:
- onko sellaista ainetta jota ei kannata käyttää (siis sääntöjen mukaan käyttötarkoitukseensa) ja josta ei ole käytännön hyötyä näkynyt selvästi tai se on aiheuttanut enemmän kuluja tai haittoja kautta linjan?
Roxion (BASF dimetoaatti) hallan uhatessa tai kovalla helteellä. Vioittaa selvästi. Selvä ero ruiskuttamattomaan.
Sportak / Basso syysruiskutuksena talvenkestävälle perinteiselle rukiille täällä vähälumisilla alueilla. Kevättuhot ovat kaameat, ja aivan selittämättömät, nyt olen pitänyt lumihomeruiskutuksissa taukoa muutaman vuoden, alkanut taas rukiinviljely maistua, vaikka sitä hometta on selvästi näkyvissä, mut sieltähän se oras nousee.
Pienannosaineiden ruiskutus noin 3-lehtiasteella. Tämänhän huomasivat ainevalmistajat itse, että jossakin tilanteissa liian aikaiseen tehdyt pienannosrikkaruiskutukset tuhosivat kasvupisteen kyvyn tuottaa kunnollisia tähkiä. Muutenkin lehtivaikutteisten pienannoaineiden ruiskuttelu täysin puhtaaseen rutikuivaan kevät-oraaseen on ihan turhaa, myöhäinen ruiskutus on tullut nykyään entistä selvemmin muotiin, nin onkin edes jotakin torjuttavaa näkyvissä..
Kevätvehnän tauti- sekä kasvunsääderuiskutus (siis kummatkin) kuivana kesänä. Kaikki maatalouskaupat lainaavat vuoden 2007 tai vuoden 2004 Västankvarnin koetulosdokumenttia (sademäärät semmosta 300% normaalista) tukeakseen ainemyyntejänsä, mutta kun katsoo esimerkiksi kuivan vuoden 2006 dokumenttia:
http://www.vastankvarn.fi/document/Fors ... rt2006.pdf
Niin voidaan nähdä, että 1. Kummankin torjunnan tekemisellä alennettiin satoa useimmilla lajikkeilla verrattuna täysin tekemättömään. ja 2. Valkuaispitoisuus laski jopa kahdella prosenttiyksiköllä: ( Bild 16.)
Nämä käyvät yksiin omien havaintojen kanssa. Muinakin vuosina on ruiskutusten ansiosta osa valkuaisesta siirtynyt satoon eikä valkuaissato ole suurentunut välttämättä samassa suhteessa. Yhtä kaikki olen hyvin epäilevä rutiinomaisen ns. A-tautiruiskutuksen (rikkakasviruiskutuksen yhteydessä) järkevyydestä: B-ruiskutukset (eli tähkimisvaiheessa) näyttävät tehonneen huomattavasti paremmin ruiskutukseen kulutettua raha- ja ainemäärää kohden
-SS-