Klapien ja halkojen myynti

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

maatreij
Luokka: yli 300 hv

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Klapikauppias kirjoitti:Omasta puusta tehtäessä se väärinlasku tapahtuu usein juuri siinä, että mielletään ne puut "ilmaisiksi", kun ei tarvitse maksaa kenellekkään (varastetaan itseltä). Se ei ole rikollista, mutta tyhmää ja sitä saa tehdä niin kauan kun perintömetsiä piisaa.
Tuopa ei ole ennen tullut mieleen? :roll:

Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä! Näinhän se menee ihan oikeasti monesti elämässäkin.
Kyllä nuo "Kuunkuiskaajat" ovat ihan samoilla linjoilla:
- kyll työlläkin ellää, mut kaupal rikastuu.."
Aloitin metsätyöt urakkapalkalla ja silloin oli pakko laskea illalla, että montako tuli ja työlleen sai heti laskettua palkan. Kyllä se sama on vieläkin mielessä, kun sahan nykäisee käyntiin. Kuitupuun teko on motomiehilläkin n. 15 €/k-m3 palstatien varrella. Esim. sopiva kuntoilu-urakka on tehdä tr-kuorma ja ajaa se laanille tullessaan. 5 mottia tekisi vieraalla 75 € ja saahan siitä reilun kympin tunnilta , kunto ei vielä kovin paljon pääse rapistumaan - ja ennenkaikkea onpahan kiva mennä saunaan mukavan työpäivän jälkeen.
Metsätyö on kovaa työtä ammatikseen, mutta harrastuksena siitä voi jopa nauttia!

Jäähän siitä jalostusarvoakin sitten raakapuulle, jos myyt 100 mottia pystyyn koivukuitua, niin saat sen 1.500 €. Itse tehtynä metsässä ja sitten klapeiksi, niin siita saa 250 irtomottia esim. hintaan 40 motti - eli 10.000€. Voisihan siitä laskea työtuntien määrän ja muuttaa sen euroiksi.
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Näin se mun ajatusmaailmassa menee: Jos metsätien varressa on rinnakkain kaks saman suurusta kuitupinoa toinen naapurin ja toinen omasta mettästä hakattu, niin ne on saman arvosia klapin raaka-aineita. (Ehkä verotuskäytäntöjen kautta ei aivan täsmälleen mutta lähes.)
Rubinjo
Viesti:

maatreij kirjoitti:
Jäähän siitä jalostusarvoakin sitten raakapuulle, jos myyt 100 mottia pystyyn koivukuitua, niin saat sen 1.500 €. Itse tehtynä metsässä ja sitten klapeiksi, niin siita saa 250 irtomottia esim. hintaan 40 motti - eli 10.000€. Voisihan siitä laskea työtuntien määrän ja muuttaa sen euroiksi.
Kunhan vähentää tosta summasta ensin alvin, korjuu- ja muut kulut.
Klapikauppias
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Siksi juuri kannattaa ajatella, mitä ostopuu maksaa kotiin tuotuna alveineen, niin voi siitä ajatella sen myynti hinnan. Mutta tuota herrojen laskukaavaa kritisoin edelleen, tänäkeväänä tuli oikein mitattua klavut kun vein ne halliin, ei siitä kiinnosta tule kuin vähän toista mottia valmista 2.2-2,3 on aika realistinen keskiarvo, varsinkin kun roskat seulotaan pois. Kyllä tätä hommaa voi kovasti tehdä kuntoilu ja metsänhoito mielessä, eikä huono harrastus olekkaan, kunhan muistaa ettei aliarvio omaa työtään, eikä siinä sivussa polje taksoja, kyllä ne kaupan menee kunnon hinnallakin :roll:

Nyt täällä tuo sää kiusaa kylvöjä, ei kunnolla sada, mutta joka välis vähä, että ei oikein huvita lähteä pellolle.
maatreij

Rubinjo kirjoitti:Näin se mun ajatusmaailmassa menee: Jos metsätien varressa on rinnakkain kaks saman suurusta kuitupinoa toinen naapurin ja toinen omasta mettästä hakattu, niin ne on saman arvosia klapin raaka-aineita. (Ehkä verotuskäytäntöjen kautta ei aivan täsmälleen mutta lähes.)
No, jos myyn sen oman pinon yhtiölle saan 1.500 € j+ alvin.
Jos ostan sen naapurin pinon, niin se on 3.000 € + alv, ostin nimittäin juuri kesäällä lisää kuitua. Listahinta myydessä on kyllä 25 €/k-m3, mutta kauppa kiersi Mhy:n kautta joka vissiin nosti hintaa?
Ostopuun saan sitten verotuksessa vähennettyä, se pienentää osaltaan pinon hintaa ja alvit hupenee mahdollisiin menoihin.

Kun teen omasta metsästä ensiharvennuskohteelta kuten viime syksynä, niin siitä tuli puulle lisähintaa 700 €, kun teen sen klapeiksi. Elikä tulee siinä omallekin tuölle vastinetta ja kun on pienistä metsäalueista kysymys, niin jalostusarvo nousee.
Rubinjo
Viesti:

maatreij kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti:Näin se mun ajatusmaailmassa menee: Jos metsätien varressa on rinnakkain kaks saman suurusta kuitupinoa toinen naapurin ja toinen omasta mettästä hakattu, niin ne on saman arvosia klapin raaka-aineita. (Ehkä verotuskäytäntöjen kautta ei aivan täsmälleen mutta lähes.)
No, jos myyn sen oman pinon yhtiölle saan 1.500 € j+ alvin.
Jos ostan sen naapurin pinon, niin se on 3.000 € + alv,
Siis myyt tienvarresta pystyhinnalla? Ei kai.
Omasta 100 kuution hankintapinosta saa yhtiöltä tienvarressa 3000 euroo ja naapurinpinon voit ostaa samalla 3000 eurolla. (Ps. Täällä mhy:ltä saa ostaa samalla hinnalla kun yhtiö maksais myyjälle.)
maatreij

Joo, se vanha kk-pohja vielä hiertää vai olisiko olla panovirhe? Se koivukuidun hankintahinta on täällä 25 €/k-m3 eli 100 m3 = 2.500 €. Mhy:llä on oma hankintaporukka ja 30 €/m3 oli kertynyt tienvarsihinnaksi.
Klapikauppias
Viesti:

Täällä meillä ei metsänhoito yhdistykseltä saa ostettua yhtään mitään, olen muutaman kerran yrittänyt mutta ei onnistu. Onneksi nuo metsäpalvelu yritykset toimivat täällä hyvin ja myyvät puuta samaan hintaan, kuin saavat sellutehtaalla, lisäksi muutama saha myy tarvittaessa, kun tarvitsevat vain tukkia mutta kaupoissa tulee myös kuitua, niille on sama kuka ne vie.
Vesa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

30 astetta hellettä mittarissa ja kuivaa klapia kysytään jo täysillä,jo on aikoihin eletty! Taitaa olla ihmisillä kylmän talven jäljiltä ladot tyhjinä. No,varmin tapa varmistaa polttopuun saatavuuden on tilata heinäkuun helteillä, sopii minulle ainakin.

Vein tuossa 10 irtoa traktori+kippikärry-yhdistelmällä asiakkaalle. Pihan kautta muutaman puun välistä tuvan päästä takapihan puuliiterille piti päästä. Väli oli tuvan päätysenän ja likakaivojen välistä vain noin traktorin mentävä. "Meneeköhän tuosta" tuumasi asiakas. Minä siihen että "on se tavannut mennä perille". Ja ihan vekslaamatta pakittamalla menikin perille asti, ei ole kuulemma muilta puunmyyjiltä ennen onnistunut.

No, ihan hyvä työnäyte ja tyytyväinen asiakas sai puunsa ihan ladon ovelle. Luultavasti sain taas uuden asiakkaan vuosiksi eteenpäin eikä vähiten sen takia että toimitin puut siihen ladon ovelle asti enkä 20 metrin päähän! :P
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Vesa kirjoitti:30 astetta hellettä mittarissa ja kuivaa klapia kysytään jo täysillä,jo on aikoihin eletty! Taitaa olla ihmisillä kylmän talven jäljiltä ladot tyhjinä. No,varmin tapa varmistaa polttopuun saatavuuden on tilata heinäkuun helteillä, sopii minulle ainakin.

Vein tuossa 10 irtoa traktori+kippikärry-yhdistelmällä asiakkaalle. Pihan kautta muutaman puun välistä tuvan päästä takapihan puuliiterille piti päästä. Väli oli tuvan päätysenän ja likakaivojen välistä vain noin traktorin mentävä. "Meneeköhän tuosta" tuumasi asiakas. Minä siihen että "on se tavannut mennä perille". Ja ihan vekslaamatta pakittamalla menikin perille asti, ei ole kuulemma muilta puunmyyjiltä ennen onnistunut.

No, ihan hyvä työnäyte ja tyytyväinen asiakas sai puunsa ihan ladon ovelle. Luultavasti sain taas uuden asiakkaan vuosiksi eteenpäin eikä vähiten sen takia että toimitin puut siihen ladon ovelle asti enkä 20 metrin päähän! :P
Paljonko pidät kuivalla 10m3 koivuklapierällä kotiin kuljetettuna hintana? Mä olen pitänyt 500e sis alv kuivalla ja 400e tuorella, tänä keväänä on mennyt noin 100m3 tuoreena. Pidän tuoreena myyntiä isoissa erissä tuottavimpana, vaikka huonomman hinnan saakin kuin kuivasta. Saa tehdä tuoreet kärryyn ja suoraan asiakkaalle, jää monta puljausta välistä pois...
Vesa

hogi kirjoitti:
Paljonko pidät kuivalla 10m3 koivuklapierällä kotiin kuljetettuna hintana? Mä olen pitänyt 500e sis alv kuivalla ja 400e tuorella, tänä keväänä on mennyt noin 100m3 tuoreena. Pidän tuoreena myyntiä isoissa erissä tuottavimpana, vaikka huonomman hinnan saakin kuin kuivasta. Saa tehdä tuoreet kärryyn ja suoraan asiakkaalle, jää monta puljausta välistä pois...
Kuivasta 500€ sis alv kotiin toimitettuna 30 kilometriin asti. Sen oon päättäny että vettä en ala kuskaamaan. Jos esim tuonne 30 kilometrin päähän alkaa puolta raskaampaa kuormaa kinnaamaan niin paljon enemmän löpöähän siinä teerenpoika imaisee, sehän on selvä. Edullisesti kyllä myyt tuota tuoretta varsinkin kun ajattelee että puu on samaa koivua kun kuivakin ja luonto toimii "ilmaisena" kuivatusvälineena ja se yksi työvaihe jää pois siitä välistä. Ite ottaisin varmaankin 450€/kuorma. Tuleehan siihen sittenkin "vedestä"huima alennus.
Vesa

Vesa kirjoitti:
hogi kirjoitti:
Kuivasta 500€ sis alv kotiin toimitettuna 30 kilometriin asti. Sen oon päättäny että vettä en ala kuskaamaan. Jos esim tuonne 30 kilometrin päähän alkaa puolta raskaampaa kuormaa kinnaamaan niin paljon enemmän löpöähän siinä deerenpoika imaisee, sehän on selvä. Edullisesti kyllä myyt tuota tuoretta varsinkin kun ajattelee että puu on samaa koivua kun kuivakin ja luonto(?) toimii "ilmaisena" kuivatusvälineena ja se yksi työvaihe jää pois siitä välistä. Ite ottaisin varmaankin 450€/kuorma. Tuleehan siihen sittenkin "vedestä"huima alennus.
Klapikauppias
Viesti:

Näin se on ollut kokoajan, kun olen kauppaa puilla käynyt, että kesällä saa niitä traktorikuormia toimittaa, joulun alla, kun kaikki on myymäs, ostajina ovat tunnelmatulien pitäjät ja niille viedään autonperäkärryllä mottia ja kahta. Tänävuonna oli toukokuu jostain kumman syystä ihan mahdoton kuivanpuun myynti kuukausi, kesäkuu oli ihan normissa ja tälle kuulle on alkanut ihan rauhallisesti, eilen viimeks heitin traktorikuorman, nyt vähän viikonloppulomalla, mutta maanantaina jatkuu :lol:
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Täytyy myös muistaa että klapit pienenee kun ne kuivuu, eli tuo 10m3 tuoretta on reilu 9m3 kuivana...
Klapikauppias
Viesti:

hogi kirjoitti:Täytyy myös muistaa että klapit pienenee kun ne kuivuu, eli tuo 10m3 tuoretta on reilu 9m3 kuivana...

Kyllähän ne kasaan menee, parhaiten sen huomaa, kun kuivaa jossakin metalli häkissä, vaikka sen tekisi keväällä täyteen ei se sitä enää syksyllä olekkaan , joku syö kuormasta. :lol:
Vastaa Viestiin