Tuosta en tiedä, mutta asialliset haarukkaan menevät navat sain Metallipaja Heikki Alakortteelta ja vielä varsin sopivaan hintaan verrattuna esim. motonet:in yksipuoleisiin auton peräkärryn napoihin.956XL kirjoitti:MIkäs laippalaakeri menee "heittämällä" esim. 4x100 jaollisiin vanteisiin? Tarviiko välttämättä kahta laakeria per pyörä?
Tee-se-itse tukipyörät perälevyyn
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Tee-se-itse tukipyörät perälevyyn
Nonniih, valmistuihan ne tukipyörät vihdoista viimein. Suurin osa ajasta kului suunnitteluun, ja sopivien osien etsimiseen ja niiden soveltamiseen itse "värkkiin". Suunnittelun jälkeen parissa päivässä oli ensimmäinen tukipyörä kasassa, ja se näytti olevan ihan toimiva ratkaisu. Tässä vaiheessa "koeajo" jännitti takaraivossa heiman....
Mutta kuinka ollakkaan, nurkista löytyi sopivaa osaa näiden tekemiseen:
- Pyörät napoineen vanhasta Taarupin kelasilppurista (Navoissa "epäkeskot" joilla onnistuu työsyvyyden säätö)
- Säätötangot pyörille vanhasta Jukon nostolaitekylvökoneesta (samoin myös osa tukipyörän rungosta löytyi Jukosta)
- Neliöputkea, pyöröterästä (45 mm -> sorvaus 40mm:iin jotta sopi levyn korvakkeisiin), U- palkkia, näitä kaikkia löytyi sopivasti omasta romukasasta.
- Rautakaupasta mukaan tarttui 70mmx10mm lattaterästä sekä 40mm sisähalkaisijalla olevaa teräsputkea, joista tuli levyn korvakkeiden väliin pyörivä kiinnityshaarukka.
- Vähän maalia, sitäkin löytyi hyllystä
Materiaalikustannukset jäivät siis kohtuullisen alhaisiksi.
Ja kaiken lisäksi mikä olennaisinta, nämähän toimivat! Eli ei tarvitse heittää romukasaan takaisin. Hydr. työntövarren kanssa säätely on todella kätevää, pystyy käyttämään lanaa myös "tönäilyyn" ilman että tukipyörät ottavat maahan kiinni.
Tuossa pari kuvaa, kummastelkaa ja kommentoikaa

Sivuprofiili

Toiselta sivulta profiilia

Tuli sorvailuakin kokeiltua. 45mm pyöröteräksestä tulossa 40mm tappi korvakkeisiin.
Mutta kuinka ollakkaan, nurkista löytyi sopivaa osaa näiden tekemiseen:
- Pyörät napoineen vanhasta Taarupin kelasilppurista (Navoissa "epäkeskot" joilla onnistuu työsyvyyden säätö)
- Säätötangot pyörille vanhasta Jukon nostolaitekylvökoneesta (samoin myös osa tukipyörän rungosta löytyi Jukosta)
- Neliöputkea, pyöröterästä (45 mm -> sorvaus 40mm:iin jotta sopi levyn korvakkeisiin), U- palkkia, näitä kaikkia löytyi sopivasti omasta romukasasta.
- Rautakaupasta mukaan tarttui 70mmx10mm lattaterästä sekä 40mm sisähalkaisijalla olevaa teräsputkea, joista tuli levyn korvakkeiden väliin pyörivä kiinnityshaarukka.
- Vähän maalia, sitäkin löytyi hyllystä
Materiaalikustannukset jäivät siis kohtuullisen alhaisiksi.
Ja kaiken lisäksi mikä olennaisinta, nämähän toimivat! Eli ei tarvitse heittää romukasaan takaisin. Hydr. työntövarren kanssa säätely on todella kätevää, pystyy käyttämään lanaa myös "tönäilyyn" ilman että tukipyörät ottavat maahan kiinni.
Tuossa pari kuvaa, kummastelkaa ja kommentoikaa

Sivuprofiili

Toiselta sivulta profiilia

Tuli sorvailuakin kokeiltua. 45mm pyöröteräksestä tulossa 40mm tappi korvakkeisiin.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Syvyysssäätö ainakin on perusteellinen, epäkesko, ruuvisäätö ja työntövarsi 
Juu, siitä tuli sellainen. Ehkei noita kaikkia välttämättä olisi tarvinnut, kun ei sitä näköjään tule kuin kerran säädettyä säätötangosta kohdilleen, loppusilaukset hoituukin sitten hydr. tönärillä.aurajokilaivuri kirjoitti:Syvyysssäätö ainakin on perusteellinen, epäkesko, ruuvisäätö ja työntövarsi