Klapien ja halkojen myynti
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Klapikauppias
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Re: Klapien ja halkojen myynti
Ei kai sillä väliä ole miten se hinnoittelu tehdään. Alku aikoina, kun sattui aina kohdalle niitä ennenkin mainittuja "tee se itse miehiä" jotka tinki ensin aikansa hintaa ja sitten vielä jatkoi, että mitäs sitten jos tuun itse hakemaan, siksi olen katsonut selkeämmäksi tuon puiden hinta erikseen ja rahti päälle.
Asiasta heinälatoon, äsken kymmpiuutisis näytettiin pahasta kolarista jossa oli kuolleita mukana, näytti olevan klapuja tie täynnä, joten tais joku kanssayrittäjä olla osallisena kolarissa.
Asiasta heinälatoon, äsken kymmpiuutisis näytettiin pahasta kolarista jossa oli kuolleita mukana, näytti olevan klapuja tie täynnä, joten tais joku kanssayrittäjä olla osallisena kolarissa.
Joo, samaa katsoin minäkin. Toinen osapuoli oli n. 70-vuotias ukkeli ja hänen pakettiauton perässä uutisen mukaan oli kevyt peräkärry. Nähtävästi peräkärry oli lähtenyt luisuun ja yhdistelmä oli sitten törmännyt vastaan tulevaan h-autoon, jossa kuoli 18-v nuori nainen. Pakettiauton kuljettaja oli kuollut myös. Liekö nuo klapit levinneet tielle siitä peräkärrystä?
Talvikeli on aivan toista kuin hyvän kitkan aika sulalla tiellä. Sain itsekin vähän esimakua marraskuulla. Perässä oli 4 i-m3 pilkkeitä ja ajelin n. 60 km/h nopeutta. Eteen tuli loiva alamäki ja samalla kaarros oikealle. Löysäsin kaasua mielestäni varovasti ja kärrypä ei siitä tykännyt vaan lähti kiertymään vasemmalle ikäänkuin pyrki ohittamaan. Tein vaistomaisen oikaisin lisäten kaasua ja seuraus oli, että kärry lähti vuorostaan oikealle. Kärryllä on tuolla kuormalla toista tonnia painoa ja vaikka veturina on painavampi nelivetomaasturi, niin liukkaalla ei pyörät pidä tarpeeksi.
Olimme lähes poikittain tiellä ja kiertymässä vastaan tulevalle kaistalle. Onneksi ketään ei tullut ja tiessä oli siinä kohdalla levennyt vasemmalla puolella. Kun pysähdyimme, niin auton nokka oli tulosuuntaan ja kärry hiukan vinossa perässä levikkeellä.
Takana tullut autilija oli seurannut tilannetta ja pysäytti vierelle ilmoittaen, että peräkärryn johto roikkuu.
Johto oli irronnut tiukoissa käännöksissä ja roikkui maahan. Kiittelin kaveria ja laitoin johdon paikalleen auton pistokkeeseen.
Yleensä sitä täytyy tuollaisen hurjastelun jälkeen vähän tupakoida, mutta jostakin syystä ei tullut mitään "jälkijäristyksiä" vaan heitin kuorman muutaman kilometrin päähän ja sielläkin kyllä totesin kelin kuormaa käännellessä. Oli uutta lunta ja nollan keli.
On se vaan ratin takana vähän orpo olo, kun yllättäen huomaa joutuneensa matkustajaksi!
Talvikeli on aivan toista kuin hyvän kitkan aika sulalla tiellä. Sain itsekin vähän esimakua marraskuulla. Perässä oli 4 i-m3 pilkkeitä ja ajelin n. 60 km/h nopeutta. Eteen tuli loiva alamäki ja samalla kaarros oikealle. Löysäsin kaasua mielestäni varovasti ja kärrypä ei siitä tykännyt vaan lähti kiertymään vasemmalle ikäänkuin pyrki ohittamaan. Tein vaistomaisen oikaisin lisäten kaasua ja seuraus oli, että kärry lähti vuorostaan oikealle. Kärryllä on tuolla kuormalla toista tonnia painoa ja vaikka veturina on painavampi nelivetomaasturi, niin liukkaalla ei pyörät pidä tarpeeksi.
Olimme lähes poikittain tiellä ja kiertymässä vastaan tulevalle kaistalle. Onneksi ketään ei tullut ja tiessä oli siinä kohdalla levennyt vasemmalla puolella. Kun pysähdyimme, niin auton nokka oli tulosuuntaan ja kärry hiukan vinossa perässä levikkeellä.
Takana tullut autilija oli seurannut tilannetta ja pysäytti vierelle ilmoittaen, että peräkärryn johto roikkuu.
Johto oli irronnut tiukoissa käännöksissä ja roikkui maahan. Kiittelin kaveria ja laitoin johdon paikalleen auton pistokkeeseen.
Yleensä sitä täytyy tuollaisen hurjastelun jälkeen vähän tupakoida, mutta jostakin syystä ei tullut mitään "jälkijäristyksiä" vaan heitin kuorman muutaman kilometrin päähän ja sielläkin kyllä totesin kelin kuormaa käännellessä. Oli uutta lunta ja nollan keli.
On se vaan ratin takana vähän orpo olo, kun yllättäen huomaa joutuneensa matkustajaksi!
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tämä on tullut huomattua muutaman kerran, että kumpi on painavampi, muutama sellainen hassu tunne on ollut, että onkin matkustaja eikä kuljettaja
mutta on kans selvitty pelkällä säikähdyksellä, jostain kumman syystä sitä välttelee noita oikoteitä kuormalla ja muistaa vanhan viisauden, että "herran sanasta ja lankatiestä ei saa kauas poiketa" mutta ei kun varovaisuutta liikenteeseen, meen jatkamaan pihojen aurauksia, kävin vähä kahvilla, kun sain nuo "arvokiinteistöt" aurattua (pankki/ravintola), että pääsee rahamiehet tekemään talletuksia...
Sekin on tullut opiskeltua, että nämä puunkuskaukset on kesäajan hommia. Perille pääsee aina suhteellisen kivuttomasti, mutta pois pääsyn kanssa on joskus kattelemista. Pick-up ilman nelivetoa aika lipoisa talvikelillä ilman kunnon painoja. Tämä talvi on ollut toistaiseksi onnekas, koska kunnon kaljamia ei ole nähty. Kuivan pakkaslumen ja jään kanssa pito on ollut tosi hyvä. Marraskuussa tuli heitettyä yksi peräkärrykuorma traktorin kanssa ja sillä reissulla päätin, että tämäkin saa riittää tältä syksyltä. Ilman ketjua/nastoja riskit vaan turhan suuret.
Että vaikka ne puut onkin lopussa, niin voi ajatella siltä kantilta, että aika hankalaa se kuskauskin on talven saavuttua.
Että vaikka ne puut onkin lopussa, niin voi ajatella siltä kantilta, että aika hankalaa se kuskauskin on talven saavuttua.
Puhutaan että klapit on loppu, kaikki on menny ja hinnat kohonneet jne.
Kai onkin, siellä missä kysyntää. Täällä pitää kaikilla olla oma puuhapalsta, ja puita myydään muutenkin kuin ongelmajätettä.
Viikottaisessa paikallislehdessä myydän rivi-ilmoituksia 15, niistä 7 puunmyynti-ilmoituksia ja yksi ilmoitti hinnankin, kuiva havuklapi 20€/ heittokuutio. Oli sentään ilmoitettu että heittokuutio, ettei sentään kiintokuutioon sekoiteta
Eipä tartte tehdä klapeja tänäkään vuonna, viitsi kovin kauas kaupitella ja lähimarkkinat kyllästetty "annetaan" puulla...
Kai onkin, siellä missä kysyntää. Täällä pitää kaikilla olla oma puuhapalsta, ja puita myydään muutenkin kuin ongelmajätettä.
Viikottaisessa paikallislehdessä myydän rivi-ilmoituksia 15, niistä 7 puunmyynti-ilmoituksia ja yksi ilmoitti hinnankin, kuiva havuklapi 20€/ heittokuutio. Oli sentään ilmoitettu että heittokuutio, ettei sentään kiintokuutioon sekoiteta
Eipä tartte tehdä klapeja tänäkään vuonna, viitsi kovin kauas kaupitella ja lähimarkkinat kyllästetty "annetaan" puulla...
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tuota karttaa kattelin, että eihän sulla mahdoton matka ouluun ole, kun sen alueen kauppiaat myyvät kauppalehden mukaan koneellisesti kuivattua neljän-viidenviikon toimitus ajalla. Miten ois jos myis kaikki kerralla jollekkin kilpailijalle joka on lähempänä, tuossa ainakin yks lähes naapuri, myi jo ties monettako kertaa, toiselle yrittäjälle kerralla kaikki, lähti täysinä rekkakuormina norjaan. Itse myyn jonkun satamottia myös toiselle yrittäjälle, joka laittaa ne pahvilaatikoihin ja vie etelään ja itäsuomeen
minä toimitan täysinä kärrykuormina hänen varastoonsa ja paljon enemmän olisin saanu viedä, kun vain olis.
Toki juuri täs hommas on paikalla väliä, eli sielä missä ois puuta ei ole ostajia, eikä klapuja tietysti kannata kovin pitkältä ajeluttaa, ainakaan pieniä eriä.
Täällä ei tänävuonna ollut ollenkaan niitä isäntiä lahjapuineen, tais viimetalvena jalat jäädä lyhkäisiksi, kun eivät tehneet niitä nyssäköitä, mitkä yleensä tulevat tuos elokuun alus ja loput joulun alla myyntiin.
Toki juuri täs hommas on paikalla väliä, eli sielä missä ois puuta ei ole ostajia, eikä klapuja tietysti kannata kovin pitkältä ajeluttaa, ainakaan pieniä eriä.
Täällä ei tänävuonna ollut ollenkaan niitä isäntiä lahjapuineen, tais viimetalvena jalat jäädä lyhkäisiksi, kun eivät tehneet niitä nyssäköitä, mitkä yleensä tulevat tuos elokuun alus ja loput joulun alla myyntiin.
No ihan tuohon 60€ hintaan en silti lopulta lähtenytkään vaan hieman maltillisempaan korotukseen päädyin. Syystä että kun tällä alueella lähes kaikki muut yrittäjät halkoliiterissä myyvät 40-50€ niin korotus olisi ollut liian raju. Ihmeen tyynesti vakioasiakkatkin ottivat hinnankorotuksen kun hieman heille selittää että puu on ostettua ja myös muiden energiamuotojen hinnat ovat nousseet kauttalinjan.Vesa kirjoitti:
Katotaanpa nyt kun nostin 50 eurosta 60 euroon hinnan, minkälaista palautetta tulee. Oli meinaan sen verran arvokasta halkoa että korotus on pakko tehdä tälle erälle. Muuten menee ihan talkootyöksi ilman kannatusta. Olosuhteet hinnannostolle ovat ainakin ihan suopeat kovine pakkasineen.
Halkoliiteri sitten kallistuu ja uusi vuosihinta on 120€+alv. Minä olen päättänyt äänestää tätä hinnannostoa vastaan vetäytymällä halkoliiteristä. Hyöty tilausten määränä mitattuna on ollut koko halkoliiterin toiminnan ajan pettymys. Vanhan vuosihinnan pitkin hampain vielä maksaisi mutta liian kalliiksi menee uusi sivusto.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Halkoliiteri sitten kallistuu ja uusi vuosihinta on 120€+alv. Minä olen päättänyt äänestää tätä hinnannostoa vastaan vetäytymällä halkoliiteristä. Hyöty tilausten määränä mitattuna on ollut koko halkoliiterin toiminnan ajan pettymys. Vanhan vuosihinnan pitkin hampain vielä maksaisi mutta liian kalliiksi menee uusi sivusto.[/quote]
Tuossa tein juuri saman ja perustelutkin samat, halkoliiterissä myy illmeisesti se jolla on halvin hinta, ite olen koittanu kilpailla laadulla, niin eipä ole liiterin kautta kauppa käynyt, vaikka aina on puut loppuneet kesken. Mutta kannatusmieles sielä olen ollut, nyt se sai riittää, kun ilmoittivat hinnan nostosta.
Kyllä ihmiset yllätävän hyvin nuo hinnankorotukset ymmärtää, kun sen vain selkeästi perustelee, varsinkin kun tietävät, että saavat sitten hyvää puuta sitä hintaa vastaan, olen edelleenkin sitä mieltä, että hinnalla ei kannata kilpailla vaan laadulla, aina löytyy jostain se joka myy halvemmalla, kunhan vain pääsee puistaan eroon, sillä niitä todennäköisesti on vain muutama kuorma, mutta sotkee sillä markkinoita ja sekin on monesti tullut huomattua, kun vanha asiakas ei yhtäkkiä otakkaan, mutta seuraavana vuonna ottaa ja sielä on jotain risuja varaston perällä vähän peiteltynä ja jotku jopa sanoo, että sai viimevuonna, niin halvalla, mutta ne oli tuollaisia
Tuossa tein juuri saman ja perustelutkin samat, halkoliiterissä myy illmeisesti se jolla on halvin hinta, ite olen koittanu kilpailla laadulla, niin eipä ole liiterin kautta kauppa käynyt, vaikka aina on puut loppuneet kesken. Mutta kannatusmieles sielä olen ollut, nyt se sai riittää, kun ilmoittivat hinnan nostosta.
Kyllä ihmiset yllätävän hyvin nuo hinnankorotukset ymmärtää, kun sen vain selkeästi perustelee, varsinkin kun tietävät, että saavat sitten hyvää puuta sitä hintaa vastaan, olen edelleenkin sitä mieltä, että hinnalla ei kannata kilpailla vaan laadulla, aina löytyy jostain se joka myy halvemmalla, kunhan vain pääsee puistaan eroon, sillä niitä todennäköisesti on vain muutama kuorma, mutta sotkee sillä markkinoita ja sekin on monesti tullut huomattua, kun vanha asiakas ei yhtäkkiä otakkaan, mutta seuraavana vuonna ottaa ja sielä on jotain risuja varaston perällä vähän peiteltynä ja jotku jopa sanoo, että sai viimevuonna, niin halvalla, mutta ne oli tuollaisia
-
temppis
- Luokka: 50 hv., takaveto
Kas vain, nyt kävi vanhanaikaisesti ja klapit on mun osalta loppu.
Ilmeisesti klapista ollut melkoisesti pulaa kun määriäkin olin kasvattanut ja silti kaikki meni käytännössä ilman mainostusta.
Puskaradio siis lienee edelleen kanavista parhain. Tosin nyt tulee halkoliiteriä testattua tulevana kautena, joten saas kattoa miten myyntimäärät kehittyvät
Ilmeisesti klapista ollut melkoisesti pulaa kun määriäkin olin kasvattanut ja silti kaikki meni käytännössä ilman mainostusta.
Puskaradio siis lienee edelleen kanavista parhain. Tosin nyt tulee halkoliiteriä testattua tulevana kautena, joten saas kattoa miten myyntimäärät kehittyvät
- Rubinjo
- Viesti:
Ei toi hinta sinällään hirvitä Halkoliiterissä, mut mietintään pistää jatkon, kun nyt yhdellä myyjällä
myyntialueena voi olla koko Halkoliiterin toiminta-alue.
Asiakkaita sekoittava systeemi, kun listassa voi yhden paikkakunnan kohdalla voi olla kymmeniä myyjiä ympäri Suomea.
Myyjien, asiakkaitten ja ympäristön kannalta huono systeemi.
Mitä lähempää kalpit asiakkaalle toimitetaan, sitä paremmin "polttopuuideologia" toteutuu.
Muutamia muitakin juttuja sivuston uudistuksen myötä menee huonompaan suuntaan.
Toiminnallisuus toki paranee sivustolla, ainakin yrittäjän puolelta.
Mulla lähes kaikki uudet asiakkaat tulee netin kautta, ts. hakukoneilla, joko halkoliiterin tai omien nettisivujen kautta.
myyntialueena voi olla koko Halkoliiterin toiminta-alue.
Asiakkaita sekoittava systeemi, kun listassa voi yhden paikkakunnan kohdalla voi olla kymmeniä myyjiä ympäri Suomea.
Myyjien, asiakkaitten ja ympäristön kannalta huono systeemi.
Mitä lähempää kalpit asiakkaalle toimitetaan, sitä paremmin "polttopuuideologia" toteutuu.
Muutamia muitakin juttuja sivuston uudistuksen myötä menee huonompaan suuntaan.
Toiminnallisuus toki paranee sivustolla, ainakin yrittäjän puolelta.
Mulla lähes kaikki uudet asiakkaat tulee netin kautta, ts. hakukoneilla, joko halkoliiterin tai omien nettisivujen kautta.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Tuota taitaa olla liikkeellä, että puut on kaikki, mullekkin tulee 5-10 puhelua päiväs, vaikka olen ollut "maanalla" joulukuun alusta ja nyt pistää vihaksi, koska suurin osa soittajista on nyt niitä vanhoja asiakkaita, jotka haluais lisää.
Ei tuo halkoliiterissä mikään mahdoton ongelma ole, että sielä on myyjät suurella alueella, vaikka niillä ois halpa hintakin, niin rahti alkaa näytellä jo sellaista osaa, että se karsii sitä myyntialuetta, lähempää saa halvemmalla, vaikka puun hinta ois kovempi ja jos toisin on, niin ei se kauaa markkinoi
Mutta se tilausten määrä siellä on suhteessa siihen puun myyntihintaan, jos se ei ole halvin, niin hiljaista on, monesti oon sen soittajilta kuullu, että on niin suuri hintahaitari, sitten ne hinnat tasoittuvat, kun alkavat kysellä, mitä se on kotiin tuotuna, kun täälläpäin ainakin on ne halvat hinnat tuolla kaukana keskuksista, mutta rahti kilometriperusteinen.
Viimeks joulun alla, kun vaihdoin sinne tuoreen puun hinnan alkoi puhelin soida senkin kautta, mutta sitten kun sanoin, että huomasitko, että se on sitten tuoretta ei oltu katottu muuta, kuin hintaa.
Sitten on oma lukunsa, ne jotka on sielä olleet mukana jo vuosikausia, mutta eivät ole päivittäneet hintojaan vaan on sama hinta ku viisvuotta sitten ja tiedän myös tapauksia, että on sielä ilmoitus vaikka ei ole moneen vuoteen enää puita tehnytkään. Menee vain muiden laskujen joukossa se osallistumismaksu eikä huomata peruuttaa sitä.
Ei tuo halkoliiterissä mikään mahdoton ongelma ole, että sielä on myyjät suurella alueella, vaikka niillä ois halpa hintakin, niin rahti alkaa näytellä jo sellaista osaa, että se karsii sitä myyntialuetta, lähempää saa halvemmalla, vaikka puun hinta ois kovempi ja jos toisin on, niin ei se kauaa markkinoi
Viimeks joulun alla, kun vaihdoin sinne tuoreen puun hinnan alkoi puhelin soida senkin kautta, mutta sitten kun sanoin, että huomasitko, että se on sitten tuoretta ei oltu katottu muuta, kuin hintaa.
Sitten on oma lukunsa, ne jotka on sielä olleet mukana jo vuosikausia, mutta eivät ole päivittäneet hintojaan vaan on sama hinta ku viisvuotta sitten ja tiedän myös tapauksia, että on sielä ilmoitus vaikka ei ole moneen vuoteen enää puita tehnytkään. Menee vain muiden laskujen joukossa se osallistumismaksu eikä huomata peruuttaa sitä.
- Rubinjo
- Viesti:
[quote="Klapikauppias"]
Ei tuo halkoliiterissä mikään mahdoton ongelma ole, että sielä on myyjät suurella alueella, vaikka niillä ois halpa hintakin, niin rahti alkaa näytellä jo sellaista osaa, että se karsii sitä myyntialuetta, lähempää saa halvemmalla,
Tätä just tarkotin. Aivan älytöntä että ilmotellaan toiselle puolelle Suomea, kun ei ole mitään mahdollisuuksia toimittaa samaan hintaaan kun lähempänä tomivat myyjät. Sotkee vaan asiakkaitten ajatuksia. Oon huomannu että tällasen palvelun täytyy olla ehdottoman yksinkertainen ja silti tahtoo tulla sekaannuksia.
Ei tuo halkoliiterissä mikään mahdoton ongelma ole, että sielä on myyjät suurella alueella, vaikka niillä ois halpa hintakin, niin rahti alkaa näytellä jo sellaista osaa, että se karsii sitä myyntialuetta, lähempää saa halvemmalla,
Tätä just tarkotin. Aivan älytöntä että ilmotellaan toiselle puolelle Suomea, kun ei ole mitään mahdollisuuksia toimittaa samaan hintaaan kun lähempänä tomivat myyjät. Sotkee vaan asiakkaitten ajatuksia. Oon huomannu että tällasen palvelun täytyy olla ehdottoman yksinkertainen ja silti tahtoo tulla sekaannuksia.
-
Klapikauppias
- Viesti:
Niin tiivistäen juuri noin, eli ne kaukana olevat halvat hinnat sotkee markkinoita sen vuoksi mäkin lopetin sielä mainostamisen, oon siirtyny mainostamaan ainoastaan ilmaislehteen, jota jaetaan noin 20 kilsan ympyrään, käytännössä asiakkaista 90% 10 kilsan säteellä toisistaan, tämähän ei tietysti onnistu, jos ei ole sellaista keskittymää lähellä. Siinä en näe mitään mieltä, että puita ajellaan satoja kilometrejä ainakaan pieniä eriä irtotavarana, eri asia on nämä huoltoasema pakkaukset, mutta siinä on sitten hinnatkin vähän toisella tasolla.
Ihmettelen kyllä, että mitä ihmettä Kajaanissa ilmoittelee joku Keski-Suomen klapikauppias?
Puolankalainen ilmoittelee 100 kilometrin päässä, mutta sitten kun rahtia osaa katsoa, niin 70 senttiä/km!
Se on omiaan sotkemaan jonkun asiakkaan tilausta, jos ei oikein osaa muutenkaan nettiä käyttää.
Asiakkaita tulee kyllä jonkun verran pääkaupunkiseudultakin, koska täällä on koti ja siellä vanhempia. Sitten on myös kesämökkiläisiä, jotka tilaa alkukesästä puita loman ajaksi.
Muutenkin tuntuu, että nettiasiakkaat ovat selkeitä asiakkaita, eivät juuri tingi ja tilaukset ovat onnistuneet.
Yleensä tilaukset hoidetaan sähköpostilla, joka on helppo purkaa esim. illalla.
Puolankalainen ilmoittelee 100 kilometrin päässä, mutta sitten kun rahtia osaa katsoa, niin 70 senttiä/km!
Se on omiaan sotkemaan jonkun asiakkaan tilausta, jos ei oikein osaa muutenkaan nettiä käyttää.
Asiakkaita tulee kyllä jonkun verran pääkaupunkiseudultakin, koska täällä on koti ja siellä vanhempia. Sitten on myös kesämökkiläisiä, jotka tilaa alkukesästä puita loman ajaksi.
Muutenkin tuntuu, että nettiasiakkaat ovat selkeitä asiakkaita, eivät juuri tingi ja tilaukset ovat onnistuneet.
Yleensä tilaukset hoidetaan sähköpostilla, joka on helppo purkaa esim. illalla.
- Rubinjo
- Viesti:
Juuri näin!maatreij kirjoitti: Muutenkin tuntuu, että nettiasiakkaat ovat selkeitä asiakkaita, eivät juuri tingi ja tilaukset ovat onnistuneet.