Mä olen tuota H250:stä Jukoa täyttänyt säkistä.Aleksantra kirjoitti: Lannoitetta menis toista säkkiä kerralla kylvökoneeseen mutta siemenen kanssa hankalampaa kun ei mene yhtäkään suursäkkiä.
Siemenet tulee pääsääntöisesti pohjaventtiilillä varustetuissa 600 kg suursäkeissä, koneeseen kun mahtuu n. 300kg tavaraa niin säkistä riittää kahteen täyttökertaan ja naruilla suljettava venttiilin kautta on helppo ottaa vaikka pienempiäkin määriä.
Lannoitepuolelle säkki sopii tyhjään koneeseen heittämällä, ainut ongelma nykyisillä lannoituskäytännöillä on se että siemen lähes poikeuksetta loppuu aina ensin eli jossain vaiheessa on edessä tilanne että täysi suursäkki ei enään mahdukaan.
Nyt olen käyttänyt lannoitteen kanssa Agrimarketin myymää osatyhjennysventtiiliä, joskus aiemmin tein siten että siinä vaiheessa kun lannoitesäkki ei enään suosiolla mahdu lisäsin vain siementä ja kylvin lanta puolen tyhjäksi.
Tuo Jukon säiliön muotoilu on kyllä aika kökkö täytti sitä sitten millä menetelmällä tahansa, yläosaan on tehty sisäänpäin kapanenva pokkaus, eli täyttöaukko on n. 10 cm kapeampi kuin säiliö muuten, olen miettinyt että jos viittisi paja harrastaa niin muotoilisi sen uudelleen...
Se haittahan tuossa on että joutuu työskentelemään riippuvan säkin läheisyydessä, etukuormaajat on kyllä varustettu letkurikkoventtiileillä.
Kaikenkaikkiaan täyttövaunuun ei kyllä enään ole paluuta, varsinkin kun viljelykiertoa on pyritty monipuolistamaan ja yhtä kasvia/lajketta ei ole yhden päivän kylvöä isompaa alaa ei putsattavana ole kuin kylvökone.
Ja sama trendi on kyllä ollut muutenkin havaittavissa, aina vaan vähemmän näkee minkäänlaisia täyttövaunuja kylvöaikaan käytössä.