Uusi omistaja vuokratuille pelloille
Valvoja: Farmari-ryhmä
Uusi omistaja vuokratuille pelloille
Tämmösessä hommassa tarttisin hieman jelppiä.
Ostin tuossa 11/10 tälläisen vanhan maatilan jonka pellot on vuokrattu, sopimus oli uusittu 10/10 (10v sopimus). Minusta tuo oli kyllä hieman epäreilu teko minua kohtaan silleen...
Mutta mutta, enkös minä saakkin tehdä uuden sopimuksen uusilla ehdoilla? koskapa vanhassa sopimuksessa ei ole muuta kuin nimet ja summa sekä määrä-ala, ei mitään mainintaa maksuajankohdasta tai indeksi tarkistuksista tms.
Vuokra hintakin oli minusta vähän niin ja näin, hieman tuntuu että tämä edellinen omistaja (~70.v mies) olisi antanut tietämättömyyttään liian halvalla, muiden paikallisten tilallisten mielestä vuokra per ha pitäisi olla tällä seudulla 130-150e kun se sopimuksessa on 100e/ha, määrä-ala ei ole kovin iso (5,04ha), mutta eikös sen pitäisi olla vuokra-sopimuksen reilu molempia kohtaan.
Ja sitte ois vielä yks juttu...
Peltojen rajat menevät parin metrin päästä piharakennuksiani, haluaisin muutenkin piha-aletta itselleni hieman lisää joten joudunko lohkottamaan tontin uusiksi vai riittääkö suullinen/kirjallinen sopimus vuokralaisen kanssa? Toiselle puolen tonttia semmonen 5-10x20 metrinen juuresmaa ja toiselle puolen tonttia vähä isompi palanen mahdollista autotallin rakennusta varten.
Ostin tuossa 11/10 tälläisen vanhan maatilan jonka pellot on vuokrattu, sopimus oli uusittu 10/10 (10v sopimus). Minusta tuo oli kyllä hieman epäreilu teko minua kohtaan silleen...
Mutta mutta, enkös minä saakkin tehdä uuden sopimuksen uusilla ehdoilla? koskapa vanhassa sopimuksessa ei ole muuta kuin nimet ja summa sekä määrä-ala, ei mitään mainintaa maksuajankohdasta tai indeksi tarkistuksista tms.
Vuokra hintakin oli minusta vähän niin ja näin, hieman tuntuu että tämä edellinen omistaja (~70.v mies) olisi antanut tietämättömyyttään liian halvalla, muiden paikallisten tilallisten mielestä vuokra per ha pitäisi olla tällä seudulla 130-150e kun se sopimuksessa on 100e/ha, määrä-ala ei ole kovin iso (5,04ha), mutta eikös sen pitäisi olla vuokra-sopimuksen reilu molempia kohtaan.
Ja sitte ois vielä yks juttu...
Peltojen rajat menevät parin metrin päästä piharakennuksiani, haluaisin muutenkin piha-aletta itselleni hieman lisää joten joudunko lohkottamaan tontin uusiksi vai riittääkö suullinen/kirjallinen sopimus vuokralaisen kanssa? Toiselle puolen tonttia semmonen 5-10x20 metrinen juuresmaa ja toiselle puolen tonttia vähä isompi palanen mahdollista autotallin rakennusta varten.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Re: Uusi omistaja vuokratuille pelloille
Saat toki tehdä uuden sopimuksen uusilla ehdoilla, mutta vuokralaisella ei ole mitään velvollisuutta sitä hyväksyä, voi jatkaa niillä vanhoilla.Simul kirjoitti:Tämmösessä hommassa tarttisin hieman jelppiä.
Tonttia ei tarvitse ryhtyä pilkkomaan, kunhan pääset sopimukseen sen vuokralaisesi kanssa. Tarjoia vaikka 504 euroa vuodessa autotallinpaikaista ja juuresmaasta niin eiköhän asia järjesty.
Aika nihilisti vuokralainen, jos ei yhtään suovu vuokran-antajan pyyntöihin. Kohtuus tietysti niissäkin...
- vilkku14
- Luokka: yli 200 hv
- Viesti:
Noihan se juurikin menee, vuokrasopimus ei katkea omistajan vaihtuessa. Vuokralaisella on siinä kohtaa valtaa, ellei vuokrasopimukseen ole kirjoitettu mitään pykälää sopimuksen raukeamisesta tai tarkistamisesta omistajan vaihtuessa.
Että ei kannata ainakaan riitauttaa asiaa, sillä keinolla et ainakaan saa asiaa muutettua!
Ongelmia on tiedossa, jos vuokraajakin olisi halunnut maat ostaa itselleen tai jopa on kilpailut jo ostamisesta.
edit:
Tässä samat asiat!
Kauppa Farmit.netistä
Kun maanvuokrasopimuksen kohde siirtyy vastikkeellisella luovutuksella, ei käyttöoikeus sido luovutuksensaajaa kuin tietyin edellytyksin. Mikäli vuokraoikeus on kirjattu erityisenä oikeutena kiinteistörekisteriin, sitoo muutoin voimassaoleva maanvuokra-sopimus kiinteistön kaupassa ostajaa.
Toiseksi mikäli luovutuskirjassa on sovittu vuokraoikeuden pysyvyydestä, on luovutuksensaaja sidottu vuokrasopimuksesta ilmeneviin ehtoihin. Kolmanneksi jos vuokramies on ottanut vuokra-alueen hallintaansa ennen luovutusta, sitoo vuokrasopimus ostajaa kiinteistönkaupassa.
Että ei kannata ainakaan riitauttaa asiaa, sillä keinolla et ainakaan saa asiaa muutettua!
Ongelmia on tiedossa, jos vuokraajakin olisi halunnut maat ostaa itselleen tai jopa on kilpailut jo ostamisesta.
edit:
Tässä samat asiat!
Kauppa Farmit.netistä
Kun maanvuokrasopimuksen kohde siirtyy vastikkeellisella luovutuksella, ei käyttöoikeus sido luovutuksensaajaa kuin tietyin edellytyksin. Mikäli vuokraoikeus on kirjattu erityisenä oikeutena kiinteistörekisteriin, sitoo muutoin voimassaoleva maanvuokra-sopimus kiinteistön kaupassa ostajaa.
Toiseksi mikäli luovutuskirjassa on sovittu vuokraoikeuden pysyvyydestä, on luovutuksensaaja sidottu vuokrasopimuksesta ilmeneviin ehtoihin. Kolmanneksi jos vuokramies on ottanut vuokra-alueen hallintaansa ennen luovutusta, sitoo vuokrasopimus ostajaa kiinteistönkaupassa.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Jos sopimus on tehty edellisen omistajan kanssa 10 vuodeksi, eikä uutta jaksoa ole luvassa, niin aika heikolla on vuokralaisen motivaatio suostua yhtään mihinkään.veikka kirjoitti:Aika nihilisti vuokralainen, jos ei yhtään suovu vuokran-antajan pyyntöihin. Kohtuus tietysti niissäkin...
Jos vuokralaisesta haluaa eroon, oikeastaan ainoa mahdollisesti toimiva vaihtoehto voisi olla se että laittaa jonkun lakifirma kirjoittamaan kovaotteinen irtisanomiskirje oikeudenkäyntiuhkailuineen, jos vuokralainen erehdyksessä suostuisi irtisanomiseen.
Tuossakin tietysti ikävämpi vaihtoehto on että vuokralainen ei sittenkään suostu, lakifrma nyhtää ison palkkion ja 10 vuoden päästä saa sen peltonsa pilalle tallattuna ja hukkakauralla kylvettynä. Ja tietysti joka ikisen perhejuhlan aikaan vuoralainen on levittämässä paskaa jos pelto on ihan pihan vieressä.
Joo, siis tarkotushan ei ole ketään kiusata.
Eikö se ole kaikkien etu että vuokrasopimus miellyttää kumpaakin osapuolta?
Tuota minä niinkuin juuri hainkin, eli neuvottelemalla pitäisi asiat saaha kuntoon että ei tarvitse olla lakimiehiä tai paaluttajia isontamaan tonttia.
Eikö se ole kaikkien etu että vuokrasopimus miellyttää kumpaakin osapuolta?
Tuota minä niinkuin juuri hainkin, eli neuvottelemalla pitäisi asiat saaha kuntoon että ei tarvitse olla lakimiehiä tai paaluttajia isontamaan tonttia.
Jos ei neuvottelemalla onnistu niin onko mahdollista, että vaihtaisit vastaavan määrän jostain toisesta kohtaa peltoa keskinäisellä vuokrasopimuksella.
Silloin saisit häärätä niinkuin tahdot talosi nurkalla.
Sitä on meilläpäin käytetty jonkin verran kun on ollut kahdella isännällä pellot toisen talon läheisyydessä, niin ovat tehneet keskinäisen vuokrasopimuksen, niin ristiinajokin vähenee ja molemmat voittaa sulassa sovussa.
Silloin saisit häärätä niinkuin tahdot talosi nurkalla.
Sitä on meilläpäin käytetty jonkin verran kun on ollut kahdella isännällä pellot toisen talon läheisyydessä, niin ovat tehneet keskinäisen vuokrasopimuksen, niin ristiinajokin vähenee ja molemmat voittaa sulassa sovussa.
Kaikki minun omistamat pellot on vuokrattu tälle yhdelle maatilalle.
Hitsi kun en tiedä miten nuo maatilallisten tukiasiat menee, että jos minä ottasin pellosta tonttia lisää ja tekisin metsää pelloksi vastaavan määrän (omistan myös metsää pellon reunoilta) niin saako tämä tilallinen niistä sitten asiallisen tuen? eli silloinhan tilanne ois tuolta osin +-0
Yksi harmillinen asia on kummankin kannalta noissa pelloissa, meidän maiden välissä on 15m suikale metsää jonka omistaa joku kolmas osapuoli ja tämä ei anna lupaa tehdä siihen kulkuväylää rattorille jonka vuoksi tämä tilallinen käyttää minun pihatietäni peltotienä ja noin 80% pelloista on taloni takana ja tie menee 3m päästä talon seinää. Tästähän aiheutuu tilalliselle noin 3km ylimääräistä ajoa ja minun pihatie kärsii kun siinä liikutaan isoilla koneilla. Tilallinen on kyllä kuuleman mukaan ainakin yrittänyt kunnostaa tietä jos seo silmin nähtävin kärsinyt että asia siltä osin kunnossa. Pihatie kyllä tarvisi kunnostusta, jonka varmaan teen itse omasta pussistani ensikesän aikana...
Hitsi kun en tiedä miten nuo maatilallisten tukiasiat menee, että jos minä ottasin pellosta tonttia lisää ja tekisin metsää pelloksi vastaavan määrän (omistan myös metsää pellon reunoilta) niin saako tämä tilallinen niistä sitten asiallisen tuen? eli silloinhan tilanne ois tuolta osin +-0
Yksi harmillinen asia on kummankin kannalta noissa pelloissa, meidän maiden välissä on 15m suikale metsää jonka omistaa joku kolmas osapuoli ja tämä ei anna lupaa tehdä siihen kulkuväylää rattorille jonka vuoksi tämä tilallinen käyttää minun pihatietäni peltotienä ja noin 80% pelloista on taloni takana ja tie menee 3m päästä talon seinää. Tästähän aiheutuu tilalliselle noin 3km ylimääräistä ajoa ja minun pihatie kärsii kun siinä liikutaan isoilla koneilla. Tilallinen on kyllä kuuleman mukaan ainakin yrittänyt kunnostaa tietä jos seo silmin nähtävin kärsinyt että asia siltä osin kunnossa. Pihatie kyllä tarvisi kunnostusta, jonka varmaan teen itse omasta pussistani ensikesän aikana...
Lähtökohtaisestihan maanvuokrasopimus ei siirtyy kiinteistön kaupassa sellaisenaan uudelle omistajalle vanhoin ehdoin.Simul kirjoitti: Mutta mutta, enkös minä saakkin tehdä uuden sopimuksen uusilla ehdoilla? koskapa vanhassa sopimuksessa ei ole muuta kuin nimet ja summa sekä määrä-ala, ei mitään mainintaa maksuajankohdasta tai indeksi tarkistuksista tms.
Vaikuttaisi kuitenkin siltä että tuo sopimus ei välttämättä ole pätevä, mikäli siinä ei ole tarkempaa määrittelyä vuokrattavasta alueesta. Vuokrasopimuksen kiinnitys ei ainakaan onnistu ellei sopimuksessa ole mainittu vuokrattavan kiinteistön kiinteistötunnusta. Kannattaisi varmaan vilauttaa sopimusta vaikkapa pankin lakimiehelle tms. ja jos sopimus katsotaan mitättömäksi niin silloin voinet tehdä uuden sopimuksen.