Kasvinsuojeluainepurkkien hävitys
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Kasvinsuojeluainepurkkien hävitys
Mitenkä hävitätte / käytätte käytetyt kasvinsuojeluaine purkit ?
-
aurauskeppi
Re: Trio rikka-aine 2010. Jotain häikkää aineessa, mutta mit
Täällä on sellainen idioottimainen tapa että joka talossa on kaksi jäteastiaa. Niihin ne tulee syötettyä kesän mittaan. 20 litran rounduppipurkeista on jo vähän pulaa kun glyfosaatti on tullut viime aikoina tynnyreissä. 20 litran astioita tarvii nestepeittauksessa kylvöaikaan kun soosit tekee niihin valmiiksi.Murtola_Lasse kirjoitti:Mitenkä hävitätte / käytätte käytetyt kasvinsuojeluaine purkit ?
Tosiaan, mitenkähän tuo vakuutusyhtiö suhtautuisi tuollaiseen ruiskutusvauriotapaukseen? Kauhia todistelun taakka varmaan.
Korkit laitan pahvilaatikkoon ja sitten laitan tyhjät purkit pyörän eteen. Ajelen edestakaisin purkkien päällä ja sitten litistetyt purkit jäteastiaan.Murtola_Lasse kirjoitti:Mitenkä hävitätte / käytätte käytetyt kasvinsuojeluaine purkit ?
Tuota tapaa en ole (vielä) kokeillutkaan - itse olen puukolla paloitellut purkit sisäkkäin ja sitten pakettina jäteastiaan. Puukolla saa muuten 5 litran purnukat tosi pieneen tilaan kokonaisuudessan.Make kirjoitti:Korkit laitan pahvilaatikkoon ja sitten laitan tyhjät purkit pyörän eteen. Ajelen edestakaisin purkkien päällä ja sitten litistetyt purkit jäteastiaan.Murtola_Lasse kirjoitti:Mitenkä hävitätte / käytätte käytetyt kasvinsuojeluaine purkit ?
Ennen meni sekajätteen mukana.
Nykyisin kun purkkien määrä on urakointialan kasvaessa lisääntynyt olen kerännyt ne tyhjään siemensäkkiin.
Säkin olen kaupunkireissullla käynyt pudottamassa Karanojan jätteittenkäsittelyalueelle.
Maksunhan tietysti vastaanotosta perivät painon mukaan. Tyhjät purkit kuitenkin kevyitä, täyttä säkkiä liikuttelee käsipelillä.
Nykyisin kun purkkien määrä on urakointialan kasvaessa lisääntynyt olen kerännyt ne tyhjään siemensäkkiin.
Säkin olen kaupunkireissullla käynyt pudottamassa Karanojan jätteittenkäsittelyalueelle.
Maksunhan tietysti vastaanotosta perivät painon mukaan. Tyhjät purkit kuitenkin kevyitä, täyttä säkkiä liikuttelee käsipelillä.
Re: Kasvinsuojeluainepurkkien hävitys
Huuhdellut purkit sekajätteen mukaan. Osasta leikattu pultti/osalaatikoita pajalle...
Onkohan näiden polttaminen kuinka suuri ympäristörikos? 
- Rubinjo
- Viesti:
Mun mielestä ei ollenkaan. Ilman muuta oikein poltettuna, kuivien puiden seassa, parempi vaihtoehto kun viedä kaatopaikalle.Kasmet kirjoitti:Onkohan näiden polttaminen kuinka suuri ympäristörikos?
Virallisestihan ne kuuluu laittaa sekäjätteisiin, järjetöntä.
-
Pihlajamaa
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
meillä on kaikki purkit/pöntöt viety aina hyötykäyttöasemalle...
Sama juttu. Mä oon leikannut 5-litraisista purkeista liki sata rasiaa, joissa on ruuveja, muttereita, pultteja ym. osaa ja hilpetööriä hyvässä järjestyksessä näille tehdyssä matalavälisessä hyllykössä, ja CD-tussilla tehty päihin merkintöjä.Sepe kirjoitti:Huuhdellut purkit sekajätteen mukaan. Osasta leikattu pultti/osalaatikoita pajalle...
Käteviä myös kun jotain ruuvailee, niin laittaa pikkuosat ja ruuvit noihin talteen.
Iso kasa vielä/taas odottaa leikkelyä.
- Auts
Tuli pari vuotta sitten vietyä purkit itse jätteenkäsittelylaitokselle.
Energiajätteeksi neuvottiin siellä heittelemään.
Energiajätteeksi neuvottiin siellä heittelemään.
- Cultor
No, se vähän riippuu... Täällä Kiertokapulan alueella sekajäte päätyy Ekokemin uuniin Hyvinkään ja Riihimäen kaukolämmöksi. Varsin järkevää minusta. Ja paljon puhtaampaa kuin kotipoltto ;- )Rubinjo kirjoitti:Mun mielestä ei ollenkaan. Ilman muuta oikein poltettuna, kuivien puiden seassa, parempi vaihtoehto kun viedä kaatopaikalle.Kasmet kirjoitti:Onkohan näiden polttaminen kuinka suuri ympäristörikos?
Joo on se vaan kumma kun Suomen vihreet vastustaa noita jätteenpolttolaitoksia, olishan se ny helvetin paljon järkevämpää muuttaa jäte energiaksi kuin ajaa penkkaan...Cultor kirjoitti:No, se vähän riippuu... Täällä Kiertokapulan alueella sekajäte päätyy Ekokemin uuniin Hyvinkään ja Riihimäen kaukolämmöksi. Varsin järkevää minusta. Ja paljon puhtaampaa kuin kotipoltto ;- )Rubinjo kirjoitti:Mun mielestä ei ollenkaan. Ilman muuta oikein poltettuna, kuivien puiden seassa, parempi vaihtoehto kun viedä kaatopaikalle.Kasmet kirjoitti:Onkohan näiden polttaminen kuinka suuri ympäristörikos?
- Rubinjo
- Viesti:
Niin minustakin.Cultor kirjoitti:No, se vähän riippuu... Täällä Kiertokapulan alueella sekajäte päätyy Ekokemin uuniin Hyvinkään ja Riihimäen kaukolämmöksi. Varsin järkevää minusta. Ja paljon puhtaampaa kuin kotipoltto ;- )Rubinjo kirjoitti:Mun mielestä ei ollenkaan. Ilman muuta oikein poltettuna, kuivien puiden seassa, parempi vaihtoehto kun viedä kaatopaikalle.Kasmet kirjoitti:Onkohan näiden polttaminen kuinka suuri ympäristörikos?
Purkkien loppusijoituspaikka pitäisikin olla energiajäte, eikä sekajäte.
Toivottavasti Tukes saisi tällaisen muutoksen aikaan.
Toissa kesänä vein myös hyötykäyttöasemalle torjunta-ainepurkit, kolmelta vuodelta oli kerääntynyt. Perävaunuissa oli n. 50 cm korkeat soralaidat ja kukkurakuorma kanistereitaPihlajamaa kirjoitti:meillä on kaikki purkit/pöntöt viety aina hyötykäyttöasemalle...