Tuonti klapeja?

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

rgsleo
Luokka: >500hv

Tuonti klapeja?

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Täältä foorumilta oon lukenut koivuklapujen viennistä Norjaan. Tuodaanko sieltä klapeja Suomeen? Tänään käytiin emännän kanssa Plantagen nimisessä, isommanpuoleisessa kukkakaupassa. Huomasin siellä, perällä, melkoisen röyhkiön koivuklapeja. Olivat tuollaisissa huoltiskoon pakkauksissa, jotka yleensä muovikalvoa,nämä verkkoa. Hintalappua etsin, mutta ei osunut silmään. Sensijaan selvisi että verkkopussit ilmeisesti ruotsalainen valmiste. Erillisessä tuoteselostelapussa luki, Norsk standart ja koivuklapi, noin puolella tusinalla kielellä. Ylinnä ehkä norjaksi, suomeksi listan puolessa välissä. Kukkakauppa reilusti sisämaassa, Lahdessa. Myyvätkö "turskat" " suomalaista koivua Suomeen?
maatreij
Luokka: yli 300 hv

Re: Tuonti klapeja?

Lukematon viesti Kirjoittaja maatreij »

Onhan se mahdollista. Sitä on monenlaista kokeilua ja tuossa klapikaupassa on varmaankin ollut vastaavan taitoinen myyjä kuin se hiekan myyjä Saharassa :?
Yleinen käytäntö lienee näillä "uutuustuotteilla" se, että näyte-erä tulee puoli-ilmaiseksi ja oikeat erät sitten tuovat sitä katetta, jos joku erehtyy tilaamaan enemmän?
Klapikauppias
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Voihan tuo olla mahdollista, että tuovat takaisinpäin. Meneehän niille paljon sinne klapikoneita ja tiedän myös paikallisia klapikauppiaita, jotka vievät koko tuotantonsa norjaan, oishan se aika jännää, että kierrättävät puut takas suomeen:) Ois ollu mielenkiintoista tietää milla hinnalla puuta myyvät, jos ovat tosiaan "palauttaneet" klavut suomeen. Tietysti kyseessä voi olla erä, joka on pakattu norjaa varten, mutta myytykin tuolle firmalle, näitä tapauksia tiedän, että on varattu puita ulkomaan vientiin, mutta sitten ne on jääneet tekijälleen käteen ja niitä on saanu sopivasti kotimaan kauppaan. Minä olen ainakin päättänyt, että ainut varaus on euro... maksetut puut pysyvät kyllä tallessa mun varastossa, mutta mitään lupauksia joskus haettavista en enää ota, olen muutaman kerran pitäny puita varastos ja sitten varsinaista ostajaa ei ole näkynytkään, meneehän ne kaupaksi vähän myöhemminkin, mutta on joutunut sanomaan vanhalle hyvälle asiakkaalle ei, vaikka ois ollu myymätöntä puuta hallis, kun ne on varattu jollekkin, joka ei niitä lopuksi haekkaan.
rgsleo

Lukematon viesti Kirjoittaja rgsleo »

Tarkemmin tuosta tuoteselostelapusta luin. Noin 15kg,kosteus 20% ja 40 litraa. 6,95e tommonen nyytti. 5 pussukkaa/ 30eerolla. CleanFlame.eu,SW-COC-005047, "pakkaaja"? FSC sertifikkaatti. Et produkt fra XENEX. Joutsenmerkkiä ei ole... :)
Vastaa Viestiin