
tulee vain keveisiin töihin. Mutta kumpiko?
Fiat 80-90 vs M-F 3060Eli kertokaa kyseisistä traktoreista hyvät ja huonot puolet.
![]() tulee vain keveisiin töihin. Mutta kumpiko?
meil oli enne nyyskyy just tollane fiat ja ei meil kyl ollu mitää onkelmii sen kans toimis hyvi..ja ne huollot mitä piti tehrä ja jos jotain hajos pysty kaikki tekee melkee ite.. ja fiatissahan on 100% hammaspyörälukot...
Eikös tuossa toisessakin ole? Fiatista menee kytkin yleensä alle 4000h:n kohdalla, asentaja vaihtoi sen valehtelematta 3h:ssa ![]() MF:ssä muistaakseni perän vaihto keppiä sivusuunnassa heilauttamalla, vai oliko? Tuossa systeemissä on ollut kai suht yleisesti jotain sähköongelmia. Edit: Niin, onko tarve takapotkulle, vai nelikolle?
Talossa ollut kohta kaks vuotta MF 3060 neliveto, oiskohan -91. Ja nimenomaan 16+16 -vaihteistolla.
Koskaan en ole tuommosessa Fiatissa edes istunut, joten en puhu siitä mitään. Asioita, joista massikassa tykkään: - reilusti aukeavat ovet - todellinen suunnanvaihtaja, eli nopeus aina samassa suhteessa eteen ja taakse - sähkönapit nelivedolle ja tasauspyörästön lukolle - toimiva sähkönostolaite ja nostolaitteen hallinta ulkoa - isot lasit useaan suuntaan - tarvikeosien ja huollonsaatavuus alueella hyvät Asioita, joista en tykkää: - paksut B-pilarit hytin sivussa - onneton peilivarustus, ainakin electronic -malleissa - aluevaihteen vaihtaminen pitää tehdä pysähdykissä (ohjekirja) - aluevaihteen vaihtaminen vaatii napin painamista kojelaudassa, kytkimen ja jarrun painamista ettei liikuttaisi ja vielä kepin heilauttamista sisään yleensä kaks kertaa kun vaihdetaan isolta pienelle - hidas maantienopeus - hivenen ihmelliset sivurajoittimet Nämä nyt ei oo missään tärkeysjärjestyksessä, tuli vaan mieleen. En väitä etteikö Viatista löytyis samoja hyviä puolia. Käytettyjä löytyy hyvin monen kuntosia. Käytiin kattomassa noin neljää eri 3060:stä, ennen kuin löytyi nykyinen, johon oltu kohtuullisen tyytyväisiä.
katsoin http://www.konedata.net ni kyl tost mf:stäki löytyy hammaslukko näköjään...mut eihä niis uusis massikois enää oo hammaslukkoi?
Kyllä jos noista pitää valita niin MF. Meillä ollu 3060:nen turbo 32/32 vuodesta 92 asti ja pelannu ihan hyvin. Jotain pientä on laitettu mutta tuntejakin on jo 15000. Ja tarkoitus olisi kone vielä pitää joku vuosi. Massikassa hyvää ainakin tilavampi ohjaamo mitä tuossa fiiatissa. Eihän sinne fiiatin koppiin aikamies mahdu kulkemaan...
![]()
meille tuli juuri semmonen 80-90 hi-lo, pupumalli ja turbo näppärä käsitellä niin ja kuikka 640 kuuluu myös asiaan ja edellinen omistaja oli käyttäny pumpun penkissä on woimaa
![]() ![]() ![]()
Edellinen oli tuollainen paketti,nyt samanlainen kolmoskoneena muttei turboa eikä kuormaajaa. Voipi sanoa että eroa on kuin yöllä ja päivällä,kone muuttuu niin totaalisesti soppelilla turbolla ja syötön säädöllä! Niin,kysyjän kysymykseen kumpi. Lienee makuasioita,meillä ollut useampi 80-90 ja jokunen vuosi oli välissä ettei sellaista talossa mutta piti saada takaisin kun sellaiseen tottunut ![]() Suunnanvaihtaja oikeasti toimiva,saa vetää vaikka täydestä vauhdista pakille eikä rutise saati synkrot ota itteensä,edellisellä 5000tuntia ek. käytössä eikä jarruja turhaan kulutettu suunnanvaihdossa... Kytkinhän kulutustavaraa näissä tunnetusti,mutta eipä tuollakaan ajotavalla mennyt kuin 2 kytkintä+ valmistevikainen.
No fiiatti ilman muuta...eihän se fergu voi käyä kenenkää rukkasee!!!
Meillä -91 hilo fiiatti,1870h oli mittarissa ku tuli keväällä,nyt on mittarissa jotaki 2100h,syksyllä tuli nokalle uus mp-lifti...pirun näppärä kone,kulkee mukavasti(3000rpm,maksumilla meinaa jäähä jalkoihin)... Ens kesänä ilmeisesti mutka pellin alle... Ilmeisesti suunnanvaihtajan synkrot alkaa olemaa valmiit,meinaa rusahtaa ku vaihtaa suoraa suuntaa,pitää topata vapaalla ja vetää vasta sitte pakkia(tai työntää etee) ni sitte ei ouhu mitää...ne laitetaa luultavasti samalla keikalla ton mahd. turbon asennuksen kanssa... Lämppärin vaijeri meni poikki,ei haitaa tälläsillä keleillä mitää...ainaki tarkenee mut 0 kelillä hyttii meinaa paistuu ![]() Ja käsikaasu vaijeri meinaa jäätyä ku sopivalla kelillä ajelee,pääsee vissii heittämää etureenakaasta jotenki lunta sinne pellin alle,luulisin että lokarit auttaa asiaa... Muuten on pelannu vallan mainiosti... Muita ongelmia ei oo ollu,pirun hyvin lähtee käyntii
Kyllä jos nuista kahdesta pitäs valita ni ihan ehottomasti hiivatin valihtisin.
Ei ihan samanlaista oo mutta samaa sarjaa eli 88-94 Fiat. On hi-lo pupu mallinen turbo. Sähköset nelivedon ja lukon katkaisijat. Keulalla kuikke 660. näppärä kone piha hommissa ja muissa ahtaissa paikoissa, sais vaan olla isompi pumppu ni liikkuis tuo kuormaaja paremmin. Vuosmalli 94 ja ajettu 6500h ollut uudesta asti. Vikoja kytkin kertaalleen vaihdettu, klik klakin vaijeri vaihdettu ja ulosoton tamppi kertaallen vaihettu män mutkalle. Mutta sama tekniikkahan nuissa on ja meillä ei ainakaan tuota kummempia vikoja ole ollut, eikä ole päässyt helpolla, vedetty monena syksynä 4-siipisiä auroja ja keväisin 3metrin hinattavaa kylvökonetta(suopeltoja ni ei tule ihan helpolla) Nyt tosin ollut pari viimestä vuotta piharaktorina eli tehty appeet ja muut piha askareet.
Tuollainen oli itelläkin ja kyllä sitä uskaltaa suositella. Suunnanvaihtajaa ei sit kärsi jättää vapaa-asentoon, joku osa ei saa siellä voitelua ja tulee laatikon aukaisu. Tuohon MF:ään verrattuna on aika mekaaninen kampe, sähköhiluja ei pahemmin ole ja kun klik-klakin sisäistää, niin siinä on yks hiton hyvä ja yksinkertainen keksintö. Ulosoton kytkinvipu jatkuvaan käyttöön vähän turhan jäykkä ja käden liikerata saattaa tuntua jossain aviheessa olkapäässä. Mutuna heitän, että MF:ää pienempiruokainen?
Toimiiko pikkuvaihteiden synkronointi hyvin? Isojen rattaiden synkronointi tunnetusti loppuu ensimmäisenä. Öljylaadullakin on hiukan vaikutusta toimintaan.
Tosta voi tietysti johtua että toi meitinki laatikko rutisee... Tulee melko herkästi heitettyä vaa suunnanvaihtajasta vapaalle ku hyppää hytistä ulos... ![]() ![]() ![]()
PaikallaolijatKäyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa |
|