Juko ht 3000s kylvökoneesta...
Valvoja: Farmari-ryhmä
Juko ht 3000s kylvökoneesta...
Olen kylvänyt kyseisellä koneella pari kevättä ja joka kerta varsinkin ohrassa, jossa lannoite määrä vähäisempi
pellossa näkyy tasaisesti vaaleampia ja tummempia kohti. Pelto tosiaan täynnä näitä ja nyt tutkin koneen lannoite putkia ja juko käyttää kurkkuletkua syättö letkuina. Varsinkin takimmaiset vantaat lähtevät niin loivasti taakse ettei ole mikään ihme ettei lannoite niistä joukse tasaisesti. Siemen puolelta kun katsoin letkuja niin ovat sinne sentään pujottaneet toisen sileän letkun tämän kurkkuletkun sisään varmistamaan tasaisen siemenen juoksemisen.
Onko muilla ollut samanlaisia oireita muuten oraat tulevat kyllä pintaan erittäin tasaisesti ja syöttölaitteet ovat tarkat.
Voisiko joku katsoa onko muilla apulanta puolen letkuissa sisällä sileää letkua, että tiedän onko vain omasta koneesta jäänyt sisäletkut pois. Ongelma on lähinnä kosmeettinen, mutta ottaa omaan silmään pahasti ja saisihan se ihan tasaisesti juosta. Kone 2008 mallinen.
pellossa näkyy tasaisesti vaaleampia ja tummempia kohti. Pelto tosiaan täynnä näitä ja nyt tutkin koneen lannoite putkia ja juko käyttää kurkkuletkua syättö letkuina. Varsinkin takimmaiset vantaat lähtevät niin loivasti taakse ettei ole mikään ihme ettei lannoite niistä joukse tasaisesti. Siemen puolelta kun katsoin letkuja niin ovat sinne sentään pujottaneet toisen sileän letkun tämän kurkkuletkun sisään varmistamaan tasaisen siemenen juoksemisen.
Onko muilla ollut samanlaisia oireita muuten oraat tulevat kyllä pintaan erittäin tasaisesti ja syöttölaitteet ovat tarkat.
Voisiko joku katsoa onko muilla apulanta puolen letkuissa sisällä sileää letkua, että tiedän onko vain omasta koneesta jäänyt sisäletkut pois. Ongelma on lähinnä kosmeettinen, mutta ottaa omaan silmään pahasti ja saisihan se ihan tasaisesti juosta. Kone 2008 mallinen.
Re: Juko ht 3000s kylvökoneesta...
Kuinka tiheästi ne juovat ovat? Meidän Juko on muutaman vuoden vanhempi ja lannoitevantaita on puolet siemenvantaiden määrästä. Joka toinen siemenrivi tulee lähemmäs lannoiteita kuin joka toinen rivi ja siitä syystä tietyssä vaiheessa näkyy kasvustossa juovikkuutta.
Mulla näkyy vaaleampia ja tummempia laikkuja ihan myös molemmissa orasriveissä apulantavantaan ympärillä. Tähän en oikeen muuta keksi, kuin että kurkkuletkun poimut on täynnä lantaa ja vannas / kone heilantaa niin nämä poimut tyhjenevät ja sitten menee taas pieni hetki kun osa lannasta jää poimuihin. Kylvö nopeus noin 10km/h niin kyllä siinäkin ehtii äkkiä mennä kone sen 50cm eteen päin sillä aikaa kun osa lannasta jää poimuihin. Samalla oon huomannut, kun lähden päisteestä liikkelle niin näistä takimmaisista vantaista tulee sen ekan 50cm vaaleammat oraat. Tämäkin selittyisi poimujen "täyttymiseen" kuluvalla apulannalla, joka on tietysti pois maahan jouksevan lannan määrästä tällä pätkällä. Täytyy varmaan koettaa saada pujotettua, joku ohut sileä letku näiden kurkkuletkujen sisään ens kevääksi. Tulee vaan mieleen jos muilla ei tälläisia ongelmia oo niin kuuluisiko näiden putkien sisällä olla sileät toiset letkut niinkuin siemen puolella.
Minulla on ihan samankaltaisia letkuja, ilman mitä sisäputkeja. En ole itse tehnyt mainittu havainto kasvustossa... Konemalli -98.