Mikä traktori viljatilan töihin?
Valvoja: Farmari-ryhmä
Mikä traktori viljatilan töihin?
Minkälaisia mielipiteitä teillä on, että mikä traktori olisi paras sivutoimiselle viljatilalle. Tiedot: Peltoa 30 ha, 5 m äes, 5-siipinen aura. Jonkinverran etukuormain työtä ja talvella vähän metsäajoa. Nuo äes ja aura ovat useamman tilan yhteisiä (ennen kuin joku moittii isoista työkoneista). Tehon tarve on noin 100 hv. Tällä hetkellä käytössä valmet 6400. Olisi mielenkiintoista kuulla mikä traktori olisi mielestäsi sopivin ko.tilalle?
-
massey ferguson5455
- Luokka: yli 300 hv
Re: Mikä traktori viljatilan töihin?
Kerroppa ensin mikä on vähän metsäajoa, ts. tuleeko traktorin perään mettäkärri ja kuormaaja ja ajetaan satoja motteja eli ovatko metsäohjaamo ja hyvin suojattu pohja pakolliset vai onko sitä ajoa oikeasti vähän ja tuodaan vain polttorangat metästä juontokouralla tms. Tuohon kun saisi vastauksen niin auttaisi paljon 
-
Johan Teere
- Luokka: yli 100 hv
John Deere 6330 tai 6430 Standard. 6 R-mallisarja tulee, joten voi olla ostajan markkinat kohta, myös näillä.
No toi nykyinen kuulostaisi juurikin passelilta kuvailtuun käyttöön.Jompey kirjoitti:Tällä hetkellä käytössä valmet 6400. Olisi mielenkiintoista kuulla mikä traktori olisi mielestäsi sopivin ko.tilalle?
Komppaan! Nuo hommat hoituu kyllä suht mukavasti vaikka -90 sarjan fiatilla (oli tuollainen kolminkertaiselle pinta-alalle ja lisäksi elukkojen tuomat työt). Jos tuo 6400 on alle 15th ajettu niin pidä siitä kiinni. Uudemmista ja huonommistakin joutuu maksaa ison kasan rahaa...khd kirjoitti:No toi nykyinen kuulostaisi juurikin passelilta kuvailtuun käyttöön.Jompey kirjoitti:Tällä hetkellä käytössä valmet 6400. Olisi mielenkiintoista kuulla mikä traktori olisi mielestäsi sopivin ko.tilalle?
Joo siis tuota metsäkäyttöä on oikeasti vähän. Tuulenkaadot ja polttopuut metsästä metsäkärry perässä.
Ootte oikeessa, että tää nykynen on sopiva, mutta mielenkiinnolla kuuntelen just minkälaisia muita sopivia traktoreita olisi? Jossain välissä on kuiteki kalustoa uusittava jos viljelyä meinaa jatkaa.
Ootte oikeessa, että tää nykynen on sopiva, mutta mielenkiinnolla kuuntelen just minkälaisia muita sopivia traktoreita olisi? Jossain välissä on kuiteki kalustoa uusittava jos viljelyä meinaa jatkaa.
Mun mielestä metsäkäyttö rajoittaa traktorin valinnan vapautta ankarasti, jos tarkoitetaan että metsässä pitää ajaa ja ottaa puita pois sieltä kärryllä. Tämä estää leveiden renkaiden hankkimista, tiettyjä ohjaamoja ei-kääntyvine penkkeineen ja yleensä ek on täysin turha. Jos tätä osuutta on paljon niin Valmet on ainut sopiva, ja tinkii sitten muista pelto-ominaisuuksista. Jos metsäkäyttö = saunaklapeja niin nehän hakee millä vaan, kunhan tekee urat ja sahaa kannot lyhyiksi.
Minulla on metsäkäyttöä ja peltoa, pyrin siihen että ensi kerralla kun koneet menee vaihtoon tulisi pienempi < 100hv traktori ilman ek:ta kapeammilla (metsä)renkailla jotka voidaan sitten myös hyödyntää ruiskutuksissa, ja isompaan > 100 hv tulisi ek, nykyaikaiset varusteet ja leveät renkaat ja jota käyttäisin lähes kaikkiin muihin töihin. Jos katsoo nykykonelistoista mun käyttöön sopivat niin pienempi olisi A-Valtra ja isompi olisi joku näistä nk 6000-sarjoista.
Jos haluat yhdistää nuo yhteen koneeseen niin se on N-Valtra. Haittana kallis hinta, jos edullisemmin saa niin se on keppivaihteisto ja puuttellinen hydrauliikka tai varusteet. Jos jättää metsäkäytön pois, 4-syl MF6400-sarja, JD:n ja CNH:n vastaavat olisi ihan sopivia, ainakin omassa MF:ssä on "kaikki" tarvittavat varusteet mutta metsään sillä ei ole asiaa. Itse katsoisin ennemmin käytettyä korkeampaa sarjaa kuin uutta karvalakkia, käyttömukavuudessa on suuria eroja.
Minulla on metsäkäyttöä ja peltoa, pyrin siihen että ensi kerralla kun koneet menee vaihtoon tulisi pienempi < 100hv traktori ilman ek:ta kapeammilla (metsä)renkailla jotka voidaan sitten myös hyödyntää ruiskutuksissa, ja isompaan > 100 hv tulisi ek, nykyaikaiset varusteet ja leveät renkaat ja jota käyttäisin lähes kaikkiin muihin töihin. Jos katsoo nykykonelistoista mun käyttöön sopivat niin pienempi olisi A-Valtra ja isompi olisi joku näistä nk 6000-sarjoista.
Jos haluat yhdistää nuo yhteen koneeseen niin se on N-Valtra. Haittana kallis hinta, jos edullisemmin saa niin se on keppivaihteisto ja puuttellinen hydrauliikka tai varusteet. Jos jättää metsäkäytön pois, 4-syl MF6400-sarja, JD:n ja CNH:n vastaavat olisi ihan sopivia, ainakin omassa MF:ssä on "kaikki" tarvittavat varusteet mutta metsään sillä ei ole asiaa. Itse katsoisin ennemmin käytettyä korkeampaa sarjaa kuin uutta karvalakkia, käyttömukavuudessa on suuria eroja.
Hieman asian viereen, mutta tuo tuskin onnistuu. Kapeita, oikeasti metsään tarkoitettuja renkaita ei ole. Ristikudosrenkaat ovat käytännössä itämailta. Ne eivät välttämättä metsässä kestä. Varsinkin jos kapeat haluat. Helpommin niin, että traktori ostetaan tarpeeksi kapeilla renkailla ruiskuttamiseen ja toiset renkaat vanteineen metsään.Cultio kirjoitti:Minulla on metsäkäyttöä ja peltoa, pyrin siihen että ensi kerralla kun koneet menee vaihtoon tulisi pienempi < 100hv traktori ilman ek:ta kapeammilla (metsä)renkailla jotka voidaan sitten myös hyödyntää ruiskutuksissa,
Tarkoitinkin 16.9" renkaita, joita löytyy esim Nokia Forest tyyppisinä, leveys 43 cm. Ruisku menee joka tapauksessa vaihtoon ja seuraava on 15-16 m eli tallaisi alle 6% päisteet mukaan lukien. Riittää mulle, kapeammat taas tekee uraa nurmeen. Noihin vanteisiin on sitten helppoa löytää paripyöriä, niin sopii kylvötöihinkin ja äkeet/kärryt isomman perään, tai sitten hankkisi kylvöille ja nurmelle käytetyt leveät millirenkaat, Valtran vanteita löytyy varmaan edullisesti maakunnista.Kapeita, oikeasti metsään tarkoitettuja renkaita ei ole
Noh, se nyt on suunnitteluasteella, totetutuu ehkä 3-5v päästä tai sitten ei koskaan..
-
casella
- Luokka: 50 hv., takaveto
Oikeat metsäpyörät on surkeat pellolla ja tiellä. Suositteleen vaihtamaan renkaita käytön mukaan.
nykynen kone on just hyvä. eikä sitä tarvi tuolla ajomäärällä vaihtaa koskaan.
16 kankaisia özka merkkisiä renkaitaa saa esim. 20.8x38 koossa. mulla semmoset 8550:n alla. takasillassa 8.5m metsänosturi. koneella ajetaan metsässä pellolla ja tiellä. hyvin toimii renkaat.
16 kankaisia özka merkkisiä renkaitaa saa esim. 20.8x38 koossa. mulla semmoset 8550:n alla. takasillassa 8.5m metsänosturi. koneella ajetaan metsässä pellolla ja tiellä. hyvin toimii renkaat.
-
Klapikauppias
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Yhtyy noihin edellisiin ajatuksiin, itellä oli tuollainen 6400 ja kiva peli tuohon hommaan vaihdoin, sen vain joskus haitekkiin joka on vielä kivempi, mutta niitä ei enää saa kovin helposti vähänkäytettynä, tuokaan tuskin lähtee koskaan talosta. Mulla on tuo vallu kaksilla renkailla, kesäkäyttöön ne misukan luistimet ja talveksi vielä liukkaammat ristikudos firestonet, mutta ketjut joka pyörässä rauhoittaa menoa, oikeastaan oma uskallus on etenemisen rajana näin lakeuksilla. Etukuormain koneeksi sitä en suosittele on sellainen kiikku tuo keskiakseli vallu
siihenhommaan tilasin N:näläisen, kun kyllästyin caseen.