sukupolvenvaihdos

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

jarska
Luokka: yli 100 hv

sukupolvenvaihdos

Lukematon viesti Kirjoittaja jarska »

Minkäs ikäisenä nykyisin pääsee "vanha isäntä" eläkkeelle, jos poika jatkaa tilanpitoa?
Auts
Luokka: >500hv

Re: sukupolvenvaihdos

Lukematon viesti Kirjoittaja Auts »

56-vuotiaana voi hakea luopumistukea, mahdollinen leski 51-vuotiaana.

Varsinaiselle eläkkeelle pääsee 63-vuotiaana.
freku
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja freku »

Minä olen miettinyt sukupolvenvaihdosta. Olen nyt 55v. Lonkka kulunut ja selkävaivaa. Olispa sitten loppuelämä vähän helpompaa. Olen tehnyt 30vuotta kahta duunia. Harvoin muuta vapaaikana kun duunia. En kuitenkaan päivääkään vaihtaisi pois. On ollut antoisaa olla maanviljelijä. Hankalaksi tekee vaan sen et mulla on kaksi aikuista tytärtä, joilla on poikakaverit. Eivät vielä naimisissa. Olen varovasti jo kysellyt heiltä. Sanoivat ettei poikakaverit ole kiinnostuneita, eikä ole koulutustakaan. Tänä päivänä kai pitää olla koulutus jotta saa EU tuet.
Asikeikuli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Asikeikuli »

freku kirjoitti:Tänä päivänä kai pitää olla koulutus jotta saa EU tuet.
Kävin maatilatalouden peruskurssin aikuisille. Kurssi oli todella helppo ja sillä sai tarvittavan koulutuksen.
maraani
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja maraani »

Koulutus ei ole ongelma, mutta sitoutumista tämä vaatii. Ja hyvän parisuhteen, Itsellä emäntä oli yksinään aloittanut tilanpidon alta kolmekymppisenä, vanhaisäntä asui samassa taloudessa ja autteli hommissa, lapset myös. Pari vuotta ehti olla itekseen kunnes mää änkesin kumppaniksi. Nyt olen kuus vuotta ollut tässä "renkinä", mulla on myös oma päivätyö. Teen sitä nykyisin osa-aikaisena, kun lypsykarjatilalla tuntuu noita hommia piisaavan. Silti en päivääkään vaihtaisi pois!

Meillä pappa oli spv:n kohdalla 58 vee ja pääsi suht terveenä "vapaalle". Nyt on 66 ja hyvässä kunnossa. Kiirutta tuntuu olevan lastensa rakennustyömailla, vaarinpirttikin on vielä vähän viimeistelemättä ja on sitten sitä omaakin elämää nyt kun on oma huusholli.

Meillä on tuleva jatkaja jo maatalouskoulussa. Emännällä kun on eläkeikään matkaa reilusti, niin poikansa tulee yhtymän kautta tilalle hommiin ja mää siinä vaiheessa ilmeisesti keskityn päivätöihin - tuskin nykyisiin vaan johonkin "alaan liittyvään".
Pasi
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Pasi »

Asikeikuli kirjoitti:
Kävin maatilatalouden peruskurssin aikuisille. Kurssi oli todella helppo ja sillä sai tarvittavan koulutuksen.
Koulutus ei ole ongelma. Riittävän, muodollisen koulutusvaatimuksen täyttää aika helposti. Suurempi ongelma on mahdollinen kiinnostuksen tai tulevaisuudenuskon puute tai se, että tilanpito saattaa sotkea jo tehtyjä suunnitelmia. Tilaa voi nainen yksinäänkin pyörittää ja tehdä työt, kunhan toinen puolisko täysin hyväksyy asian.
romu
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja romu »

Asikeikuli kirjoitti:
Eu-ja kansalliset tuethan saa sillä kun asuu tilalla, viljelee peltoja asianmukaisesti ja on yli 18-vuotias (ymppitukeen tais olla joku muutaman päivän kurssivaatimus). SPV sekä investointituet sen sijaan vaatii jatkajalta vähintään tuon viljelijän peruskurssin suorittamisen, mikä tuli suoritettua vuosi sitten. Ajankäytön ja talouden hallintahan tässä omasta mielestä on haasteellisinta, kun yhdistää tilan ulkopuolisen ansiotyön, perheen sekä kasvinviljelyn.
Vastaa Viestiin