Alinopeus sakko
Valvoja: Farmari-ryhmä
Alinopeus sakko
9 aikaan aamupäivällä soitti mies suomipop-radioon ja kertoi saaneensa 174 euron sakot alinopeudesta, ajanut kilometrin verran 30 kulkevaa kuormaajaa 60 nopeusalueella.
Jos totta nii PITÄKÄÄ LUMENNE tuli mieleen, katsotaan seuraavan pyryn jälkeen.
Jos totta nii PITÄKÄÄ LUMENNE tuli mieleen, katsotaan seuraavan pyryn jälkeen.
-
oppipoika2
- Luokka: 75 hv., takaveto
Re: Alinopeus sakko
Äänestin kyllä koska se on mahdollista!!
Tuo kyseinen esimerkki ei varmasti pidä paikkaansa (tai minä ainaki valittaisin oikeuteen jos itse saisin), mutta jos autolla ajaa liian hiljaa ilman mitään syytä on mahdollista saada sakko liikenteen vaarantamisesta!!!
Esim autolla motarilla 50km/h hyvällä säällä...
Tuo kyseinen esimerkki ei varmasti pidä paikkaansa (tai minä ainaki valittaisin oikeuteen jos itse saisin), mutta jos autolla ajaa liian hiljaa ilman mitään syytä on mahdollista saada sakko liikenteen vaarantamisesta!!!
Esim autolla motarilla 50km/h hyvällä säällä...
Juttuhan on näin, että termiä "alinopeus" ei ole edes olemassa, vaikka Pertti Salovaara yritti siitä saada lakiakin aikaiseksi. On olemassa suurin sallittu, tilanne-, rakenteellinen ja ajoneuvokohtainen nopeus ja niissä rajoituksia. Joillain tiekohdilla voi tienpitäjä merkitä ohjeellisen nopeuden esim. jyrkkiin kaarteisiin. Muunlaisista nopeuksista puhuminen on ihan tuubaa. Sitten on olemassa sellainen asia kuin "häiritsevän hidas ajo", josta tulkinnat vaihtelevat. Jos aamuruuhkassa vetää 30 lasissa 60 alueella kilometrin pätkän kilometrin mittaista jonoa, niin siitähän on silloin kyse. Tapausta en tunne, mutta jos lapussa lukee rikkeenä "alinopeus" ja semmoisen menee maksamaan, niin en minä ainakaan kehtaisi julkisesti valittaa.
Liikennettä ei saa estää, esim traktori on kielletty moottoritiellä.
Tuo tilanne jäi vähän auki, olikohan alueella joku muu työkone- tai liikennerajoitus mistä soittaja ei tiennyt, suomalaiset kun eivät kovin hyvin mutenkaan hoksaa muuttuvia rajoituksia tai keltaisia viivoja, risteysalueita yms. Tai sitten kuten yllä; ajettu ruuhkaisella osuudella missä ei ohitusmahdollisuuksia liian kauan auttamatta ohitse pyrkivää nopeampaa liikennettä.
Tuo tilanne jäi vähän auki, olikohan alueella joku muu työkone- tai liikennerajoitus mistä soittaja ei tiennyt, suomalaiset kun eivät kovin hyvin mutenkaan hoksaa muuttuvia rajoituksia tai keltaisia viivoja, risteysalueita yms. Tai sitten kuten yllä; ajettu ruuhkaisella osuudella missä ei ohitusmahdollisuuksia liian kauan auttamatta ohitse pyrkivää nopeampaa liikennettä.