Klapien ja halkojen myynti

Keskustelua metsätaloudesta, hoidosta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Klapikauppias
Luokka: >500hv
Viesti:

Re: Klapien ja halkojen myynti

Lukematon viesti Kirjoittaja Klapikauppias »

Tuohon en osaa sanoa mitään varmaa, kyllähän täällä aakeella laakeella tulee myös, lämpösummassa saatetaan kesällä hävitä, mutta näin kesällä meillä on pidempi päivä. Mutta enemmän todennäköisesti vaikuttaa kesän säät, esimerkiksi tänä kesänä vaikka lämpöä on ollutkin, on rajuja sadekuuroja mennyt tämän tästä ohi, se häiritsee enemmän varsinkin klapien kuivaamista aumoissa, kun vesi menee aumaan sisään ja sitten lämmin sää päälle, saattaa varsinkin roskaisessa aumassa muhia :roll: Viime vuonna oli koko kesä samaa hellettä, niin kaikki ulkokuivaukset onnistui täydellisesti.
oppipoika
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

Rubinjo kirjoitti:
oppipoika kirjoitti:
Rubinjo kirjoitti:Nyt on puut pätkinä. (jopa omat) Ostin hiukan viime viikolla vielä lisää.
Joko muualla "syyskauppa" lähteny käyntiin. Muutaman erän oon jo (kesälomalaisille) toimittanu talvipolttoon.
Oliko noi nyt pilkotut puut tuoretta vai viime talvena kaadettua? Tuore ei taida kuivua enään kunnolla ilman koneellista kuivausta?
Muutama motti on mennyt kuivia puita. Ei parane vielä markkinoida, loppuu muuten puut ennen lumien tuloa :) Jos kevättalvella olis myyjän markkinat..
Alkukesästä tais olla kaadettuja. Ei niissä pahemmin kuorta ainakaan ollu ja kosteus nyt kolmenkympin tienoissa, et mukavasti kuivuu helteillä näemmä pitkänäkin kuoreton. Kepeesti ehtivät kuivua taivasalla/lumelta peitettynä ennen kevättalvee jolloin menevät nuo myyntiin.
Myöhään syksyllä vois tehdä koe-erän lumen alle kesämyyntipuuta jos intoa piisaa.
Nosta hintaa jos on positiivisia menekkiongelmia. Öljy on kallista...
Arvelinkin että on ehtinyt rankana kuivua jo jonkin verran. Kolme vuotta sitten kaadoin kesäkuun lopulla "omasta" metsästä motolla koivua ja pilkoin elokuun alussa, eivät ehtineet kuivua millään talveksi myyntikuntoon ja lisäksi ottivat homepilkkua vaikka eivät olleet suorassa sateessa.
Kai se tarvii hintaa tarkistaa vaikka hinta on suurinpiirtein linjassa paikallisen hintatason kanssa. Ei ole kenenkään etu jos hintoja polkee. Myytävää on niin vähän että loppuvat jokatapauksessa, teen "omista" metsistä hoitotöiden yhteydessä tulevan koivun klapeiksi.
Vesa

Lukematon viesti Kirjoittaja Vesa »

kylmis kirjoitti:Vasta pari kuormaa olen vienyt. Ajattelin vasta puintien jälkeen keskittyä tähän klapikauppaan.
Minä taas olen ennen puinteja markkinoinut ja jonkin verran jo toimitellutkin.Kysyntää tuntuu olevan ihan mukavasti.
Sen verran vähän itelläkin nyt tuota myytävää että yritän saada polttopuut myytyä tässä elo-syyskuun aikana. Sen verran on oma työnkuvakin muuttunut että eivät ole sitten talvella vaivana kun pitää muiden myyntijuttujen kanssa kuuhkailla.
Vesa

Sattui kohdalle aika tarkka ostaja. Puhelimessa oli aika tarkkaa poikaa, selitteli kovasti minulle kiintokuution suhteet irtokuutiohin ja pinokuutiohin jotka selitti täysin pieleen. Luultavasti omia päätelmiään joita piti sitten oikeina omasta mielestään.

Vein sitten kuorman ja peruutin ladon eteen. Ennenkuin kerkesin sanoa mitään tuli "isäntä" rullamitan kanssa ja poika laskimen kanssa ja mittasivat peräkärryn, ensimmäinen kerta muuten 15 vuotisen polttopuunmyyjä urani aikana. Olivat aikalailla pettyneen oloisia kun tilavuutta olikin vähän yli ilmoittamani määrän. Luulivat varmaan joksikin huijariksi.

Loppu hyvin kuitenkin, puun laatu tyydytti ja lisätilauskin tuli. Mutta,mutta...on näitä ostajia aika moneksi. 98% asiallisia, loput 2% ylimielisiä penninvenyttäjiä, omasta mielestään oikeassa ja jopa töykeitäkin. Sen verran olen tässä menneinä vuosina oppinut että asiakas ei polttopuukaupassa ole aina oikeassa. :mrgreen:
Peikko
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Peikko »

Joku voi tästä itsensä tai minutkin tunnistaa, mutta so what? Noita perkaus- ja harvennuspuita on tullut tehtyä ja vähän jopa myytyäkin, kun joku on kysynyt ostaakseen. Älköön kukaan julkisesti tunnustako myyneensä hankintakuitua. Päätehakkuussa on käytännön syistä pikku pakko myydä kuidut kartelleille.

Yksi velikulta halusi tuoretta rankaa itselleen polttopuiksi (näin sanoi) ja myin pinomotit hankintakiinnon hinnalla. Tyytyväinen oli, kun sai 10 motin kärryllisen pihaansa. Soitti viikon päästä ja halusi lisää. Pikkusen tuota kummastelin ja kaveri heitti ihan pokkana, että "naapurit haluaa vielä ostaa lisää klapia!" Tottahan tuo puhui, kun polttopuiksi itselleen halusi, unohti vain mainita bisnestä tekevänsä. Kekseliäs veikkonen.

Toinen soitti ja kysyi, paljonko maksaa irtomotti klapia; suhteellisen valistunut heppu siis. Ilmoitin hinnan, jolloin pääsi hintaitku ja hän totesi ettei maksa 20 € enempää. Seuraavassa lauseessa kertoi kyllä saavansa polttopuuta ilmaiseksikin.

Kolmas kyseli irtomotin hintaa pihaan tuotuna. Kerroin haluamansa kokoisen kuorman hinnan ja itku pääsi sielläkin. No, minä pudotin kuution hintaa siitä 3,5 motin erästä vitosella ja ilmoitin, että tuominen maksaa sitten 30 €. Tämä kelpasi, vaikka kuorma tuli kalliimmaksi sillä konstilla. Kelpasi se minullekin.

Veinpä oppimattomana kerran täysin tuntemattomalle tyypille samaisen täyden kuormallisen klapia omakotitalon pihaan, jossa ei ollut minkäänlaista vajan tai katoksen tapaista, eikä kuulemma sisälle sopinut kuin "korkeintaan motti." Kävi samoin, kuin tämän rankamiehen kanssa: muutaman päivän päästä halusi lisää. Oli vetänyt pakkausteipillä klapit nippuihin ja myynyt työpaikaltaan saamissa 40l pahvilaatikoissa eteenpäin ! Sen jälkeen en ole täysin tuntemattomille vienyt kuin ns. matalia laitoja myöten tuon 3,5 mottia kerrallaan. Sen verran kun kuulemma keskimäärin kuluu normaalikäytössä okt:ssa puuta vuodessa.

Kippiä en ole koskaan nostanut ylös ennenkuin rahat ovat kourassa, ja siitä kuulee ...piip... joka kerta, mutta enpä ole oppirahoja siitä maksellut. Ilmeet ovat myös näkemisen arvoisia, kun antaa valmiiksi kirjoitetun kuitin. Tiedänhän minä kenelle vien ja mitä maksaa. Siinä on nähty monta pettynyttä ilmettä sekä ostajan että hänen naapurinsa naamalla.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Myyköön mun myymiä puita kuka tahansa eteenpäin jos haluaa. Mikä estää?
Minähän olen jo palkkani nistä saanut.
Oma hinnoitteluhan siinä on pahasti pielessä jos eteenpäin myyviä tarvii kadehtia.
Lisäksi pakattujen pienerien ostajat ja irtotavaran ostajat ovat aivan eri asiakasryhmä.
Peikko
Luokka: Puutarhatraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja Peikko »

Mistähän tuo kadehtiminen muljahti pollaan ?

Totta on, että harva kesämökkiläinen ostaa mottikaupalla puuta mökilleen, koska ne pöllitään sieltä kuitenkin. Ilmeisesti tämän takia nämä takakonttikaliberin pakkaukset alkavat olla kysyttyä tavaraa. Ja kaikessahan käy niin, että kun pakkauskoko pienenee niin yksikköhinta nousee.
Klapikauppias
Viesti:

Noita "kiintomotin" ostajia aina silloin tällöin tapaa, olen alkanut sanomaan niille, että onkos sulla niin suurta uima-allasta, että voidaan upottaa ne puut sinne, muutenhan sitä ei voi mitata :P Yleensä sen tietää, että tuskin tulee kauppoja, kun keskustelu alkaa noista kiinnoista, seuraavaksi alkaa valistus siitä mitä puut saa maksaa, joten ei niitten kanssa kannata kovin kauaa aikaa haaskata toivottaa vain onnea etsintään.

Sitävastoin itse olen ollut tyytyväinen näihin jälleenmyyjiin, jotka pakkaa puut huolto-asemapakkauksiin, ne on tyytyväisiä asiakkaita, kun vain saavat kunnon tavaraa, kun itse en kerran niitä puita laatikoihin paketoi, pitäähän niittenkin elää, joten jalostus astetta nostamalla ovat mun mielestä ihan oikeutettuja parempaan hintaan puista.
oppipoika
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja oppipoika »

Itse olen suosinut tuota että myyn puut yrittäjälle joka myy ne eteenpäin, yleensä yrittäjä ostaa isomman erän klapeja ja hoitaa itse kuljetuksen. Minun kannalta todella helppoa kaupantekoa ja hintakin on kohtuullinen vaivaan nähden, ei tarvi kuin osoittaa missä puut ovat. Paras kai olis että klapi olisi myyty tai ainakin tiedossa kenelle menee siinä vaiheessa kun se tehdään, toimitus kun ovat kuivuneet.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Klapikauppias kirjoitti:Noita "kiintomotin" ostajia aina silloin tällöin tapaa, olen alkanut sanomaan niille, että onkos sulla niin suurta uima-allasta, että voidaan upottaa ne puut sinne, muutenhan sitä ei voi mitata :P Yleensä sen tietää, että tuskin tulee kauppoja, kun keskustelu alkaa noista kiinnoista, seuraavaksi alkaa valistus siitä mitä puut saa maksaa, joten ei niitten kanssa kannata kovin kauaa aikaa haaskata toivottaa vain onnea etsintään.
Näistä olen päässy eroon kun oon lopettanu lehtimainonnan. Asiakkaat näkee netistä hinnat suoraan ja tietävät muutenkin mikä on kohdallani "pelin henki". Ns. vaikeet asiakkat on loppunu lähes kokonaan. Tosin jos haluaa isoja myyntimääriä lehtimainontakin on tietenkin järkevää.
Klapikauppias
Viesti:

Juu, mullakin ne on vähentyny huomattavasti, kun lehtimainokses on aina kotisivun osoite, sen huomaa, että ihmiset on käyneet sielä ensin katsomas, kun kysyvät monesti vain kuljetuksen osuutta, mutta sitten sekaan mahtuu aina silloin tällöin sellainen vanha "kauppamies" joka tietää hinnat ja määrät, mutta sehän vain elävöittää tätä toimintaa, kun sää vähän väitellä jonkun innokkaan kanssa :roll: mutta niitä ei kannata ottaa vakavasti. Tosin muutaman kerran on käynyt niin, että sama asiakas on palannu muutamanpäivän päästä asiaan ja tehny tilauksen aika lailla vähin äänin :roll:
Vesa

Klapikauppias kirjoitti: Tosin muutaman kerran on käynyt niin, että sama asiakas on palannu muutamanpäivän päästä asiaan ja tehny tilauksen aika lailla vähin äänin :roll:
Kun aikansa väittelee puunmyyjien kanssa niin ne saattaa kohta huomata jääneensä kokonaan ilman puuta. Sitten palataan häntä koipien välissä nöyränä poikana sen soittokierroksen ensimmäisen puheille uudestaan. Näinhän se joskus menee.
Klapikauppias
Viesti:

Kun aikansa väittelee puunmyyjien kanssa niin ne saattaa kohta huomata jääneensä kokonaan ilman puuta. Sitten palataan häntä koipien välissä nöyränä poikana sen soittokierroksen ensimmäisen puheille uudestaan. Näinhän se joskus menee.[/quote]

Monesti niiltä jää nimi sanomata, mennään suoraan asiaan ja kun katsoo enirosta ei numero anna mitään tietoja. Tosin muutaman kerran olen törmänny myös myyjäpuolella ilmoituksiin, ettei numero johda mihinkään, jotenkin tulee itelle ainakin mieleen, että onkohan kaikki kohdallaan, jos ei tohdi tietojaan ilmoitukseen laittaa 8)
temppis
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja temppis »

Mites klapikauppa käynyt?
Meidän kylällä kilpailia kasvatti määriään aika paljon, itse puolitoista kertaistin. Tällä hetkellä kilpailijalla kaikki loppu, ja itselläni enää rääppeet jäljellä.
Koskaan ei olu tähän aikaan loppunut
Klapikauppias
Viesti:

Tasaisen tappavalla tahdilla mennään, eli ihan hyvillä määrin on kauppa käyny, jotenkin jännästi jakautunu, että joka toinen viikko on mieletön hässäkkä ja seuraavalla joutaa tehä ihan rauhas omia hommia, mutta kuukausittainen myynti menee kumminkin nousujohteisesti edellisvuosiin verrattuna, heinäkuukin palas viimevuoden mahdollisesti helteistä aiheutuneen notkahduksen jälkeen nousevalle linjalle. Jos tyyli jatkuu samana, niin talvella taas joutuu myymään sitä huonointa artikkelia, eli eioota :( siihen pitäs päästä, että jäis edes vähän varastoon, sais edes joskus mainostaa "ylivuotista" :mrgreen: ... Ei kun takas autoon ja kuorman kans tervehtimään seuraavaa asiakasta.
Vastaa Viestiin