kannattavuus

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Avatar
Agriduunari
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 265
Liittynyt: 31 Loka 2008, 22:00

Re: kannattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Agriduunari »

jk kirjoitti: Kannattavuudesta:
Täytyy kyllä sanoa että ilman tuota sontaa tämä homma olis ihan haista paska hommaa. Nykyisellään käteen jää kasvipuolesta ihan ok vuosipalkka, mutta ilman sontaa tällä noin 100ha ei kyllä kummoista leipää syötäisi.
Niin no aika monen täytyy tätä haista paska hommaa vaan tehdä ja noin 10000 pienemmillä tuilla ja ostolannoilla.
Avatar
jk
Luokka: >500hv
Viestit: 805
Liittynyt: 18 Loka 2006, 17:13
Paikkakunta: Lapua

Re: kannattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

Agriduunari kirjoitti:
jk kirjoitti: Kannattavuudesta:
Täytyy kyllä sanoa että ilman tuota sontaa tämä homma olis ihan haista paska hommaa. Nykyisellään käteen jää kasvipuolesta ihan ok vuosipalkka, mutta ilman sontaa tällä noin 100ha ei kyllä kummoista leipää syötäisi.
Niin no aika monen täytyy tätä haista paska hommaa vaan tehdä ja noin 10000 pienemmillä tuilla ja ostolannoilla.
Munhan ei ollu tarkoitus kellekkään veetuilla, vaan tarkoitin sitä että ymmärrän täysin kasvitilojen tilanteen. Ei oo helppoa ei! Toisaalta taas en ymmärrä sitä että lähellä sijaitseva kasvitila ei huolinut lantaa pelloilleen edes ilmaiseksi peltoon levitettynä. Kaiken lisäksi silloin niitä sopimuksia tehtiin siinä uskos että saa 99€/ha vastaanottotukea :roll:
Avatar
ATH
Luokka: >500hv
Viestit: 883
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 22:54
Paikkakunta: Merikruunu

Re: kannattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja ATH »

SS.

W.llä kuulemma kiinteä tarjous ostomaista. Ei mikään huippuhinta, joten muutkin pääsevät ostamaan. Syytä en tiedä. Välttelee kai veemäisen miehen mainetta seudulla. Luulisin. En muista summia kun ei ole ihan omissa nurkissa, mutta tunnen mutkan kautta sikäläistä tilannetta kahvipöytäkeskustelun tasolta. Kaipa tuo on puhdas harrastus ja pääoman yksi hajautuskohde W.lle

------------------------------

Olen kommentoinut täällä joskus maatalouden kannattavuuteen. Sijoitetun/koko pääoman tuotto% kun......... Sen soraharjun ja rantatontit voisi kyllä mielestäni sijoittaa Sammon osakkeisiin ja saatavalla osinkotulolla ostella pikkuhiljaa maita kuten W.kin tekee ; ) Pitäis aina vähän toppuutella noita nuoria ja hurjia eikä yllyttää X )
Avatar
Mikama
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 24 Elo 2007, 10:15
Paikkakunta: Salonseutu

Re: kannattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja Mikama »

ATH kirjoitti:SS.

W.llä kuulemma kiinteä tarjous ostomaista. Ei mikään huippuhinta, joten muutkin pääsevät ostamaan. Syytä en tiedä. Välttelee kai veemäisen miehen mainetta seudulla. Luulisin. En muista summia kun ei ole ihan omissa nurkissa, mutta tunnen mutkan kautta sikäläistä tilannetta kahvipöytäkeskustelun tasolta. Kaipa tuo on puhdas harrastus ja pääoman yksi hajautuskohde W.lle

------------------------------

Olen kommentoinut täällä joskus maatalouden kannattavuuteen. Sijoitetun/koko pääoman tuotto% kun......... Sen soraharjun ja rantatontit voisi kyllä mielestäni sijoittaa Sammon osakkeisiin ja saatavalla osinkotulolla ostella pikkuhiljaa maita kuten W.kin tekee ; ) Pitäis aina vähän toppuutella noita nuoria ja hurjia eikä yllyttää X )
Jossain vaiheessa ainakin pyöri huhuja, että W. osteli 15-17 000€/ha hinnalla maata, mutta tämä voi tietty olla juttuakin vaan. Ja tästä on kyllä jo pari vuotta aikaa kun tämän kuulin, ehkä on laskenut vähän tarjouksiaan, että muutkin pääsevät vähän kilpailemaan. W:tä vastaan on vaan paha lähteä tarjouskilpailuun, kun sillä nyt on varaa maksaa maasta vaikka mitä..
Avatar
SS
Luokka: >500hv
Viestit: 1617
Liittynyt: 25 Huhti 2005, 21:26
Paikkakunta: Lohja

Re: kannattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja SS »

Mikama kirjoitti:Jossain vaiheessa ainakin pyöri huhuja, että W. osteli 15-17 000€/ha hinnalla maata, mutta tämä voi tietty olla juttuakin vaan. Ja tästä on kyllä jo pari vuotta aikaa kun tämän kuulin, ehkä on laskenut vähän tarjouksiaan, että muutkin pääsevät vähän kilpailemaan. W:tä vastaan on vaan paha lähteä tarjouskilpailuun, kun sillä nyt on varaa maksaa maasta vaikka mitä..
Täytyy sanoa, että sittenkin , vaikka monta mieltä henkilöstä oltaisinkin, niin tämä "W" taitaa loppujen lopuksi olla niin sanotun "hävitettävän viljelijän" ainoa ystävä nykymaailmassa. Kaikki muut instanssit ovat sitä mieltä, että vähäisemmät maanomistajat joko pakkolunastetaan "tuottoarvolla" pois tai muuten vaan savustetaan maistansa ulos, jotta rakennemuutos saisi jatkua.

W:llä tosiaan sentään on sitä paalua kumminkin kun muut vaan ahnehtii kieli pitkällä edullisia rakennemuutoskauppoja.

-SS-
bouli
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 353
Liittynyt: 27 Joulu 2007, 20:04
Paikkakunta: Janakkala

Re: kannattavuus

Lukematon viesti Kirjoittaja bouli »

bouli kirjoitti:
Cultio kirjoitti:Täytyy ehkä myös huomioida että osa vehnän hinnasta siirtyi tukien kautta saataviin "yön yli" 1995, mikä hieman vääristää tuota nyt tarvittavaa kilomäärää.
Kuinka suuri osuus tuosta vehnän hinnasta oli tuettua ennen vuotta 1995? Eikös se kumminkin ollut niin että kotimaassa maksettiin paljon yli maailman markkina hintojen?
Löysin kirjastaa Talonpoika toimessaan (Jari Niemelä, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2008) maininnan maataloustuotteiden hintatasosta ennen Suomen liittymistä EU:hun suhteessa muuhun Eurooppaan ja maailmaan.

Yhteisön alueella maataloustuotteiden hintataso oli noin kaksinkertainen maailmanmarkkinahintoihin nähden ja Suomessa edelleen noin kaksinkertainen yhteisön alueen hintasoon nähden.
Vastaa Viestiin