Sivutoimisen viljelijän lomautus päivätyöstä
Valvoja: Farmari-ryhmä
- kevinc
- Luokka: yli 300 hv
Sivutoimisen viljelijän lomautus päivätyöstä
Työmaalla on tiedossa lomautuksia vuodenvaihteessa. Nyt kun olen sivutoiminen viljelijä, niin arvelisin, että siitä varmasti rangaistaan jollain tapaa leikkaamalla ansiosidonnaista päivärahaa. Niinhän tämä systeemi tuntuu toimivan.
Onko kenelläkään tietoa miten tuo maataloustulo vaikuttaa ansiosidonnaiseen?
Re: Sivutoimisen viljelijän lomautus päivätyöstä
Mulla ois semmonen epäilys, että mahdatkohan saada pennin pyörylääkään liitosta?kevinc kirjoitti:Työmaalla on tiedossa lomautuksia vuodenvaihteessa. Nyt kun olen sivutoiminen viljelijä, niin arvelisin, että siitä varmasti rangaistaan jollain tapaa leikkaamalla ansiosidonnaista päivärahaa. Niinhän tämä systeemi tuntuu toimivan.
- kevinc
Maatalous- ja palkkatulon suhde on luokkaa 25% maatalous- ja 75% päivätyöstä, joten olisi kyllä aikamoinen rangaistus, että yrittää...Tutti kirjoitti:Mulla ois semmonen epäilys, että mahdatkohan saada pennin pyörylääkään liitosta?kevinc kirjoitti: Onko kenelläkään tietoa miten tuo maataloustulo vaikuttaa ansiosidonnaiseen?
-
Maajussi66
Mahtaako mitään saada, en ainakaan itse sivutoimiviljelijänä uskoisi saavani, kun en kerran olisi työtön
Edes Mao ei saa mitään liitoilta, työttömyysrahat tulevat valtiolta ja veronmaksajilta. Liitot antavat kylläkin ymmärtää että rahat tulisi heiltä, jotta voivat paremmin rahastaa jäsenmaksuja omaan "koulutuskäyttöönsä".Mulla ois semmonen epäilys, että mahdatkohan saada pennin pyörylääkään liitosta?
Voi olla vaikeaa saada rahaa edes osa-aikaisena yrittäjänä. Itse olin kerran nuorena koulun, palkka(kesä)työn ja maatalouden välissä ja minun piti todistaa ettei ollut yritystuloja maataloudesta. Ei ollutkaan, koska vanhemmat toimivat vielä omiin nimiin, mutta omistin perinnön kautta pienen maapläntin jonka vuokratulot (alle tuhat markkaa) nousi kynnyskysymykseksi. Sitä käsiteltiin ihan jossain lautakunnassa, jonka jälkeen sain päivärahaa koska verotettavaa nettotuloa ei ollut.
En tiedä riittääkö edes tappiollinen toiminta tuohon vieläkään. Tunnen kyllä usean samassa asemassa olevan, voi vain miettiä mitä tapahtuisi kun kylän paja lomauttaa ja lapset pitää ruokkia 40 ha apulantasäästöillä...
EDIT: Tähän ei löydy vieläkään selkeää vastausta: lainaus kassan sivuilta:
Sivutoiminen yrittäjä voi saada päivärahaa, jos yritystoiminta katsotaan niin pienimuotoiseksi, että toiminta ei estä työmarkkinoiden käytettävissä oloa. Sivutoimisen yrittäjyyden ratkaisee aina TE-toimisto, ei työttömyyskassa.
kun taas sama sivu tyrmää sen yritysoisossa:
Päätoimiseksi yrittäjäksi katsotaan Yrittäjien eläkelain (YEL) tai Maatalousyrittäjien eläkelain (MYEL), piiriin kuuluva henkilö, esimerkiksi ammatin tai elinkeinon harjoittaja, Ky:n vastuunalainen yhtiömies, maatalousyrittäjä jne. Näiden lisäksi yrittäjäksi katsotaan henkilö, joka työskentelee johtavassa asemassa yhtiössä, ja hänellä on vähintään 15 %:n omistus.
Yritystulot selvitetään pääasiassa viimeiseksi vahvistetun henkilökohtaisen verotuspäätöksen perusteella
Yrittäjä joka on muussa palkkatyössä joutuu kuitenkin maksamaan vakuutusmaksut palkastaan, vaikkei ole oikeutettu etuuksien vastaanottoon. Eli periaatteessa päivätyöstä lomautetun pitäisi saada työttömyysrahaa, käytännössä homma kusee kun TE keskus sekaantuu asiaan.
Valoa tunneliin, kopsattu toiselta foorumilta:
Jos olet ollut kokopäivätyössä ja samaan aikaan pitänyt toiminimeä 10kk, niin työttömäksi jäädessäsi työkkäri katsoo, että tämä aika todistaa sen että toiminimeäsi voi pitää sivutoimisena. Olethan pystynyt hoitamaan kokopäivätyötäsi vaaditun ajan ja samaan aikaan toiminimi ollut toiminnassa.
- kevinc
Kyllä tuossa itsekin vähän mietin, että eikö se nyt ole riittävä todiste sivutoimisuudesta, jos on 3 satoa jo otettu ja samaan aikaan olen koko ajan ollut päivätyössä. Kassan sivuilla puhuttiin "Sovitellusta päivärahasta", joten ei tämä nyt aivan toivottomalta näytä.Cultio kirjoitti:
Yritystulot selvitetään pääasiassa viimeiseksi vahvistetun henkilökohtaisen verotuspäätöksen perusteella
Valoa tunneliin, kopsattu toiselta foorumilta:
Jos olet ollut kokopäivätyössä ja samaan aikaan pitänyt toiminimeä 10kk, niin työttömäksi jäädessäsi työkkäri katsoo, että tämä aika todistaa sen että toiminimeäsi voi pitää sivutoimisena. Olethan pystynyt hoitamaan kokopäivätyötäsi vaaditun ajan ja samaan aikaan toiminimi ollut toiminnassa.
Laskurinkin löysin kassan sivuilta: http://www.iaet.fi/pvraha/pvraha.asp
Osa-aikatyö kenttään laitoin vuoden 2010 maataloustulon jaettuna 12.
Yksinkertaistettuna vaikuttaisi siltä, että ansiosidonnaisesta päivärahasta vähennetään puolet sivutoimen tulosta. Eli jos maataloustulo on esim. 500€/kk (6000€/vuosi), pienenee ansiosidonnainen 250€ kuukaudessa.
Juurikin noin. Itse olin lomautettuna v.2009 ja 2010
Kokeile ilman muuta se ei maksa mitään. Itselläni kävi niin, että jouduin työttömäksi ja kuitenkin saan liitolta noin 60% korvausta palkastani.