kaatokuiluun ritilä
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Toukohousu
- Luokka: 50 hv., takaveto
kaatokuiluun ritilä
pitäisi saada kaatokuiluun ritilä kuivurille.millaisia maakunnassa on käytössä?Ajatuksessa on ollut tehdä itse kulmaraudasta,mutta ideat asian suhteen olis tarpeen.
Re: kaatokuiluun ritilä
Itse kun tein paketti mallin kuivurin, hitsasin 70x70x6 kulmaraudat kivijalan nurkasta kaatosuppilon taka seinään 6kpl 570mm jaolla ja 10mm harjateräkset poikittain päälle käyttäen 60mm rakotulkkia välissä, vähä liika harva ehkä 50mm olis sopivempi, olis mukavempi kävellä siinä sit. Laitoin suppilon takaseinän koneistoon asti niin tuli hehtoja mukavasti lisää, elevaattorin koteloin suppilon läpi. Huoltoluukku takaseinän viereen ja askelmat alas.
-
Toukohousu
Jotakin tuon tyylistä voisi ajatella.Kuilun tilavuus on nyt n.19mottia,mutta hieman meinasin tehä korotusta (n.30-40cm) ja ritilän.Jonkinlainen "huoltoaukko" täytyy suunnitella myös.
Tuota noin olen nähnyt yhden version sellaisen , että oli ladottu vanhoja käytöstä jääneitä metallisia lietekuilun ritilöitä, niille oli vain sopivat niskat ja siihen vain.
Toimi sodella hyvin oli siisti ja käytännöllinen ja eikä tarvinnut tehdä kuin runkoputket ja latoa valmiit pestyt ritilät päälle.
Kierrätys kunniaan!!!
Toimi sodella hyvin oli siisti ja käytännöllinen ja eikä tarvinnut tehdä kuin runkoputket ja latoa valmiit pestyt ritilät päälle.
Kierrätys kunniaan!!!
- Juhta
- Luokka: yli 100 hv
Itsellä on tekeillä ritilä kaatokuilun päälle siitä kävelysilta teräsritilästä. Kaatokuilu ei ole kovin pitkä, niin toimii ilman keskituentaa. Sopivat pätkät vaan pudottaa betoniin propatun kulmaraudan päälle ja yhden suikaleen saranoi viereiseen, jolloin saa hyvän huoltoluukun. Ajonkestävähän tuo ei ole, mutta sille ei ole tässä tapauksessa tarvettakaan.
- Agriduunari
- Luokka: yli 200 hv
Tuoda tuoda. Tuon ritilän mitoituksessa ei kannata kovin säästellä, varsinkaan jos rautojen väli on pieni. Periaatteessa sen täytyisi kestää päälle tulevan viljan paino. Muutama kuiva syksy menee hyvin. Mutta kun tulee se märkä ja jyvät ei menekkään läpi. Siinä sitten loppuu sen päivän kuivailut kun aletaan repiä etukuormaajalla niitä ritilän paloja sieltä pohjalta viljan alta.
Runkohan noille lietekuilun ritilöille täytyy mitoittaa oikein ja sitoa ne toisiinsa kiinni, en ole kaverilta kuullut ettei olisi mennyt jyvät läpi ja ainakin vielä ne näkyy olevan hyvin kasassa.
- Juhta
- Luokka: yli 100 hv
Riittävän tukevat kannakkeet, itse laitoin paksusta 60mm kulmaraudasta ne kannakkeet, ja sidonta toisiinsa niin kyllä kestää. Se teräsritilä on mielestäni yllättävän tukevaa tavaraa, itse ainakin yllätyin sen painosta kun sitä kävin ostamassa. Sitä en usko, etteikö se läpäisisi kosteaakin viljaa. Nyt kuivauskaudella yksi ritilä oli jo paikallaan kävelysiltana, eikä siinä ollut havaittavissa mitään läpäisyongelmaa vaikka kosteudet vaihtelivatkin. Iso plussa tuossa verkossa on tietysti sen helppo työstö. Valmista tavaraa, senkun vaan sopiviksi paloiksi leikkelee ja siistin näköistä.Agriduunari kirjoitti:Tuoda tuoda. Tuon ritilän mitoituksessa ei kannata kovin säästellä, varsinkaan jos rautojen väli on pieni. Periaatteessa sen täytyisi kestää päälle tulevan viljan paino. Muutama kuiva syksy menee hyvin. Mutta kun tulee se märkä ja jyvät ei menekkään läpi. Siinä sitten loppuu sen päivän kuivailut kun aletaan repiä etukuormaajalla niitä ritilän paloja sieltä pohjalta viljan alta.
-
Toukohousu
mitä tuollainen ritilä maksaa per/neliö?Juhta kirjoitti:Itsellä on tekeillä ritilä kaatokuilun päälle siitä kävelysilta teräsritilästä. Kaatokuilu ei ole kovin pitkä, niin toimii ilman keskituentaa. Sopivat pätkät vaan pudottaa betoniin propatun kulmaraudan päälle ja yhden suikaleen saranoi viereiseen, jolloin saa hyvän huoltoluukun. Ajonkestävähän tuo ei ole, mutta sille ei ole tässä tapauksessa tarvettakaan.
Kulmaraudat mun täytyy jokatapaukses laittaa kannakkeiksi.Harjateräksestä hitsattu olisi helppo pitää "puhtaana"/siivota.
Tää on hyvää tietoa mitoituksesta kun suunnittelen asiaa.häjy kirjoitti:Itse kun tein paketti mallin kuivurin, hitsasin 70x70x6 kulmaraudat kivijalan nurkasta kaatosuppilon taka seinään 6kpl 570mm jaolla ja 10mm harjateräkset poikittain päälle käyttäen 60mm rakotulkkia välissä, vähä liika harva ehkä 50mm olis sopivempi, olis mukavempi kävellä siinä sit. Laitoin suppilon takaseinän koneistoon asti niin tuli hehtoja mukavasti lisää, elevaattorin koteloin suppilon läpi. Huoltoluukku takaseinän viereen ja askelmat alas.
Sitten lisänä vielä, ne harjateräkset vois olla vielä 12mm ettei ainakaan notku jos oikein iso isäntä siinä kävelee ja miksei emäntäkin. Kotisivuilla(kaipais päivittämistä ja uudistamista)www.presmet.fi pari kuvaa kaatosuppilostakin, nyt se on jo maalissakin ja pölyseiniä myöten valmis.Parempiakin kuvia saa pyytämällä ja mahdollisesti vaikka tuun kaatosuppilon tekemäänkin sellaisen haluavalle.häjy kirjoitti:Itse kun tein paketti mallin kuivurin, hitsasin 70x70x6 kulmaraudat kivijalan nurkasta kaatosuppilon taka seinään 6kpl 570mm jaolla ja 10mm harjateräkset poikittain päälle käyttäen 60mm rakotulkkia välissä, vähä liika harva ehkä 50mm olis sopivempi, olis mukavempi kävellä siinä sit. Laitoin suppilon takaseinän koneistoon asti niin tuli hehtoja mukavasti lisää, elevaattorin koteloin suppilon läpi. Huoltoluukku takaseinän viereen ja askelmat alas.
http://jisv.1g.fi/kuvat/temp/DSC_8836.JPG
Tommonen ratkasu täällä.
Tommonen ratkasu täällä.
- Auts
- Luokka: >500hv
Jisv:llä on näköjään parempi ritilä kuin mulla, muuten vastaava, mutta mulla pari poikketukea ritilän yläpuolella.Jisv kirjoitti:http://jisv.1g.fi/kuvat/temp/DSC_8836.JPG
Tommonen ratkasu täällä.
Haittaa lähinnä lajittelijan paikan hienosäädössä.
Jaat näköjään nuo muutkin kuvat sitten kaikille...
Ritilä on kuitenkin hieno, tee ympärille vielä seinät niin ei pölly leviä...
12mm harjateräksellakin tarvii aika tiheällä jaolla kannakkeet ettei notku väleistä.häjy kirjoitti:Sitten lisänä vielä, ne harjateräkset vois olla vielä 12mm ettei ainakaan notku jos oikein iso isäntä siinä kävelee ja miksei emäntäkin. Kotisivuilla(kaipais päivittämistä ja uudistamista)www.presmet.fi pari kuvaa kaatosuppilostakin, nyt se on jo maalissakin ja pölyseiniä myöten valmis.Parempiakin kuvia saa pyytämällä ja mahdollisesti vaikka tuun kaatosuppilon tekemäänkin sellaisen haluavalle.häjy kirjoitti:Itse kun tein paketti mallin kuivurin, hitsasin 70x70x6 kulmaraudat kivijalan nurkasta kaatosuppilon taka seinään 6kpl 570mm jaolla ja 10mm harjateräkset poikittain päälle käyttäen 60mm rakotulkkia välissä, vähä liika harva ehkä 50mm olis sopivempi, olis mukavempi kävellä siinä sit. Laitoin suppilon takaseinän koneistoon asti niin tuli hehtoja mukavasti lisää, elevaattorin koteloin suppilon läpi. Huoltoluukku takaseinän viereen ja askelmat alas.
Mulla on toisen montun ritilä 12millisestä 40 mm raoilla ja alla 1000mm jaolla kannattimet.
Ikävän tuntuinen kun notkuu jo meikäläisenkin painon, n. 70kg, alla. Joku 600mm kannake jako voisi olla sopiva..?
Kuivurilla ritilä 16mm harjateräksestä n.30mm väleillä ja kannakkeet 1200mm jaolla. Huomattavasti paremman tuntuinen jalan alla.
Kumpasenkin ritilän materiaali on valikoitunut sen mukaan mitä sillä hetkellä on kotona ollut rakentamisesta ylijääneitä..
Kuvien kaatopaikkahan tuo, ei siellä mitään sellaista ole, mitä ei yleisö nähdä saisi.JaVo kirjoitti:Jaat näköjään nuo muutkin kuvat sitten kaikille...
Eihän toi monttu tosiaan valmis ole, seiniäkin on suunniteltu vasta kymmenen vuotta... Kaikenlaista kevytpressuseinäviritelmää on mielessä pyörinyt, samoin pölynpoistopuhallinta. Enshätään pitäisi lyödä tuohon takaseinän lankutukseen vesivaneri kiinni, nykyisellään jää jyviä lankkujen rakoihin kun kippaa montun turhan täyteen.