Harrasteakvaarion lannoitteista

Kaikkea mikä liittyy yleisesti maatalouteen. Uutisista, kehityksestä, tulevasta, maatalouskaupoista, lehdistä ja järjestöistä. ym..

Valvoja: Farmari-ryhmä

Forssi
Luokka: Polkutraktori

Harrasteakvaarion lannoitteista

Lukematon viesti Kirjoittaja Forssi »

Terve, olen aivan uusi tällä foorumilla. En ole maanviljelijä, enkä edes maanviljelijälle sukua. Rekisteröidyin tälle foorumille sen takia, kun toivoisin, että joku voisi auttaa minua eräässä asiassa. Minulla on kotona 300-litran akvaario ja kasvatan siellä aitoja kasveja. Kasveja on myös kaloihin nähden paljon, mutta tykkään pitää sitä niin. Ongelmani on kasvien lannoituksessa ja veden vähäisessä nitraattipitoisuudessa. Kaliumnitraattia kyllä myydään akvaariokaupoissa, mutta sen hinta vain on sellainen, että itkettää aina kun ostaa, 32€/500g. Kysyisin teiltä siis, että olisiko jollakin myydä jotain sopivaa erää kaliumnitraattia eli salpietaria johonkin sopivaan hintaan, tiedän ettei ( kai? ) ole tällä hetkellä mikään viljelysaika, mutta jos jollakin on varastoon jäänyt niin ostaisin ilomielin.

500g riittää ihan mainiosti, mutta voin minä 5kg esim. ostaa, hinnasta vain pitää päästä sopimukseen ja isompi erä vain sattuu olemaan ehkä turhankin tiellä nurkissa jne. Toivon nopeaa vastausta ja apua jos on mahdollista, koska en halua että kasvini kuolee joten joudun siinä tapauksessa menemään ostaan akvaarikaupasta taas hampaat irvessä.

Tarjouksia voi laittaa yksityisviestinäkin.
956XL
Luokka: >500hv

Re: Lannoitteista

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

Puutarha- ja maatalouskaupoista käyt kyselemässä, saattaa löytyä niiden varastoista viime kesäisiä puutarhalannotteita.
Forssi

Kävin, ei mielellään pieniä määriä myynyt. En jaksaisi koko eteläsuomen agrimarketteja kahlata läpi.

Edit. Ja ongelmaksi tulee varmastikkin, jos agrimarketista tai jostain puutarhakaupasta löydän ja pystyn pienen määrän hankkimaan niin se hinta. Hankkiminenhan ei ole mitään mahdotonta siis, akvaario on ollut mulla kohta 4-vuotta ja olen siihen kyllä aina kaliumnitraatit pystynyt hommaamaan, mutta ongelma on se minun sanomani hinta. Kun olisi parempi hankkia sitä varastoon halvalla enemmän kuin ostaa aina tuollainen 32€ purkki jossa on 500g tavaraa sisällä. En kuitenkaan tarvitse mitään 20kg:n säkkejä nurkkiini.
Wilpo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten paljon sitä lannoitetta laitetaan kerralla ja kuinka usein? Kun kuvittee, että tosi pienellä määrällä selviäisi 300L altaassa.
Carnivor

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Miten se vähäinen nitraattipitoisuus oikein ilmenee? Tuntuu omituiselta että yleensä pyritään kaikin keinoin estämään ravinteiden pääsyä vesistöihin mutta sitten akvaarioon pitäisi lisätä ravinteita. Miten ne ravinteet poistuvat akvaariosta? Sen luulisi olevan ravinteiden kierron osalta suljettu systeemi, ellet sitten korjaa satoa sieltä, jolloin ravinteita siirtyy systeemin ulkopuolelle. Kalan rehujen mukana akvaarioon luulisi tulevan enemmän ravinteita kuin sieltä poistuu.

Mutta kyllä niissä puutarha- ja kukkakaupoissa on lannoitteita 1-5 kg purkeissa. Siinä päällä ei vain lue kaliumnitraatti tai salpietari, koska niihin laitetaan sekaan vähän muutakin ravinnetta, jotta purkin kylkeen saadaan hieno nimi ja kovempi hinta. Katsot vaan tuoteselostetta ja ostat sellaisen purkin, jossa mainitaan korkea nitraattityppipitoisuus. Lisäksi kannattanee huomioida että mm. pensasmustikka ja rodorendro lannoitteilla on ph:ta laskeva vaikutus. Itse aloittaisin lukemalla nurmikoille tarkoitettujen pussukoiden tuoteselosteita.

Mutta itse olisin aika varovainen ravinteiden lisäyksen suhteen. Suurella todennäköisyydellä saat leväongelman, mutta joltain akvaariofoorumilta luulisi löytyvän parempaa asiantuntemusta tähän.
IMSL
Luokka: yli 150 hv

Re: Harrasteakvaarion lannoitteista

Lukematon viesti Kirjoittaja IMSL »

Nähdäkseni ei taida meidän salpietari vastata ihan tarpeitasi. Tuo akvaarioliikkeen myymä tuote (Satek kaliumnitraatti 500 g) näytti olevan melko puhdasta kaliumnitraattia, jossa ei ole muita ravinteita kalojen harmiksi.
Forssi

Carnivor kirjoitti:Miten se vähäinen nitraattipitoisuus oikein ilmenee? Tuntuu omituiselta että yleensä pyritään kaikin keinoin estämään ravinteiden pääsyä vesistöihin mutta sitten akvaarioon pitäisi lisätä ravinteita. Miten ne ravinteet poistuvat akvaariosta? Sen luulisi olevan ravinteiden kierron osalta suljettu systeemi, ellet sitten korjaa satoa sieltä, jolloin ravinteita siirtyy systeemin ulkopuolelle. Kalan rehujen mukana akvaarioon luulisi tulevan enemmän ravinteita kuin sieltä poistuu.

Mutta kyllä niissä puutarha- ja kukkakaupoissa on lannoitteita 1-5 kg purkeissa. Siinä päällä ei vain lue kaliumnitraatti tai salpietari, koska niihin laitetaan sekaan vähän muutakin ravinnetta, jotta purkin kylkeen saadaan hieno nimi ja kovempi hinta. Katsot vaan tuoteselostetta ja ostat sellaisen purkin, jossa mainitaan korkea nitraattityppipitoisuus. Lisäksi kannattanee huomioida että mm. pensasmustikka ja rodorendro lannoitteilla on ph:ta laskeva vaikutus. Itse aloittaisin lukemalla nurmikoille tarkoitettujen pussukoiden tuoteselosteita.

Mutta itse olisin aika varovainen ravinteiden lisäyksen suhteen. Suurella todennäköisyydellä saat leväongelman, mutta joltain akvaariofoorumilta luulisi löytyvän parempaa asiantuntemusta tähän.
Akvaarioveteen lisätään ravinteita yms. sen takia, että tavallinen kraanavesi ei ole kaloille mitään suotuisaa. Ne on oppineet elämään järvissä/merissä, joten niille pitää luoda sen mukaiset oltavat. Jos akvaariovesi on pelkkää puhdasta kraanavettä, niin kasvit ja kalat eivät elä kunnolla. Nitraattipitoisuutta pitää sen takia pitää hyvänä, että juurikin vesikasvit pääsisivät paremmin kasvamaan, jos nitraattipitoisuutta ei pidä "oikeana" kasvit nääntyvät. Toki siihen kasvien nääntymiseen vaikuttaa moni muukin asia.

Valitettavasti akvaarion hoito ei ole kerran tehtävä homma, vaan sitä pitää hoitaa säännöllisesti. Vesi pitää ravita aina uudelleen kun akvaarioon vaihtaa vedet. Minulla on jo sen verran suuri akvaario, että tuollainen 500g kaliumnitraatti-purkkikin loppuu aikanaan.

Ja siis minullahan ei ole mitään ongelmia edelleenkään muutakuin hinnassa mitä vastaan kapinoitsen ( helsingin akvaariokeskuksen kaliumnitraatti ). Akvaario on kohta ollut minulla jo 6 vuotta ja osaan kyllä sitä hoitaa ja tiedän kaikki riskit ja niksit sen hoitamisessa. Tulin tänne foorumille juurikin sen takia, että ajattelin jos jollain maatilallisella olisi myydä sitä halvemmalla. Muutama tuttu on joskus käyttänyt maatiloilta saatua salpietaria ja kuulemma kelpasi ihan hyvin.
Forssi

Wilpo kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten paljon sitä lannoitetta laitetaan kerralla ja kuinka usein? Kun kuvittee, että tosi pienellä määrällä selviäisi 300L altaassa.
Se miten paljon sitä nitraattia laitetaan riippuu ihan kaloista ja kasveista, kaikkien pitää toimia keskenään, että akvaario on hyvä. Esim. jos joku kasvi tarvitsee korkean nitraatti-pitoisuuden ( köynnöskasvit hyvin yleisiä ), joita minulla on paljon niin voi olla, että jotkut kalat eivät kestä niin korkeita nitraattiarvoja ja kuolee. Itselläni on asiat sillain, että on paljon paljon erilaisia kasveja ja kaloja jotka pystyvät sellaisessa elämään. Tavallisesti riittäisi ehkä jopa 10mg/litra nitraattia, mutta olen huomannut, että minulla toimii kaikki parhaiten kun laitan 40mg/litra, kasvit tarvitsevat sen ja kalat kestävät. Vettä joutuu vaihtamaan viikottain, itse olen jopa kaksi kertaa viikossa vaihtanut joten arvot pysyy hyvinä. Joten kyllä se aika "nopeasti" menee se 500g purkki. Lisäksi olen harkinnut ja haaveillut tuplata akvaariokokoa 600l tässä lähi-tulevaisuudessa, joten siihen menee taas sitten enemmän.

Purkki riittää noin 33-40 vaihtokerraksi, tarkkaan en ole ikinä sitä laskenut. Mutta jos ajattelee tuon 20 vaihtokertaa, ja kaksi kertaa viikossa niin purkki riittää vähän päälle 3kk. Ja sitten jos tuplaan altaan koon niin puolittuu riittoisuus. Tästä syystä olisin mielelläni ostamassa halvemmalla enemmän.

Sitä en ole laskenut ihan tarkkaan, että paljonko sitä menisi jos kerralla vaihtaisin kaiken veden. Ehkä joku n.15g.
k08888
Luokka: 50 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja k08888 »

Kyllä puutarahakaupoista löytyy erilaisissa muoviastioissa lannoitteita, tuollanen 10kg pakki luokkkaa 20 euroa, muistaakseni. Ja tuoteselosteessa löytyy tiedot.
Vähän huonoon aikaan ehkä olet liikkeellä, harva tahtoo avata suursäkkiä pikkutarpeeseen, keväällä voisi saada "kylvökoneen päältä" sopevasti?
JP
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja JP »

Yleensä akvaarioissa ongelma on aivan päinvastainen..
Eikös sitten olisi syytä pidentää vedenvaihtoväliä, jos nitraatit ei kerran nouse, tai ottaa lisää kaloja niin kuormitus kasvaa. Tietysti suodatus pitää vastata lisääntyvää kalakantaa.

itellä on suurin kippo 1000L, ja sinne pitää viikottain vaihtaa puolet vesistä, että saa nitraatit pysymään jotakuinkin kurissa. Asukeista johtuen ei ole kasveja, joten ravinteet ei poistu kuin vedenvaidolla.
Ileh
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Ileh »

Millä noita pitoisuuksia mitataan?
JP
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja JP »

Johtolukumittarilla tahi nitraatti tippatestillä.
Vastaa Viestiin