Uus pöytäkone

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Valvoja: Farmari-ryhmä

meijerikkö
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Marras 2008, 19:32
Paikkakunta: Häme

Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Tuos kauppasivat pöytäkonetta melko sopivaan hintaan 460e.
Mukana tulis Windowsseiska käyttiksenä ja Explorer joka kuulemma on ihan OK.
Onks järkee :)
Joo alko vähän lepattaa :oops:
Viimeksi muokannut meijerikkö, 20 Joulu 2011, 19:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
cobra
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 210
Liittynyt: 19 Touko 2007, 17:23
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja cobra »

pakko laittaa pienenä pilikun nussuttamisena tähän :D

windows 7 käyttis ja selain todennäkösesti explorer...


vähä tuosta ku sais enemmän tietoo koneena niin osais sanoo jotain..prosessori? muistit? kiintolevyt? näyttis?
matic
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 214
Liittynyt: 12 Loka 2008, 16:00

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja matic »

cobra kirjoitti:pakko laittaa pienenä pilikun nussuttamisena tähän :D

windows 7 käyttis ja selain todennäkösesti explorer...


vähä tuosta ku sais enemmän tietoo koneena niin osais sanoo jotain..prosessori? muistit? kiintolevyt? näyttis?
Tuohon voisi lisätä vielä mikä on käyttötarkoitus, pelataanko sillä näitä uusijapelejä,
pelikonetta kun tuhon hintaan ei saa.
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Marras 2008, 19:32
Paikkakunta: Häme

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Joo; prosessori Intel E5800, muisti 8gb, kiintolevy 500gb. Ei tuu pelaamiseen vaan maat.ohjelmiin
ja täällä notkumiseen. Ehkä vähän laskutusta ja offisen käyttöä. Hintaan tullee vaan yksikkö+hiiri+näppis.
cobra
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 210
Liittynyt: 19 Touko 2007, 17:23
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja cobra »

kaippa toi sitte ihan näppärä kone on...
FarmEvp
Luokka: Hevosaura
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 16:55

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja FarmEvp »

Kato nyt että siinä on HDMI-liitäntä, voi liittää vaikka telkkariin, myös blu-ray asema ois oltava kun uutta hankkii.
Avatar
Mikama
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 298
Liittynyt: 24 Elo 2007, 10:15
Paikkakunta: Salonseutu

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja Mikama »

Jos sulla on joku tuttu "nörtti", niin pyydäppä sen tilaamaan samanlainen kone "osina" ja kokoomaan itse, tulee aika paljon halvemmaksi. Itse olin kanssa ostamassa uutta pöytäkonetta ja kysäisin "nörtti" kaverilta oiskos toi ja toi hyvä kone. No kone minkä olisin ostanut olisi koottuna ja ohjelmilla maksanut n. 500€. Kaveri sitten kertoi saavansa tehtyä osista tehokkaammaan ja muuten samanlaisen koneen kuin olin ostamassa, niin tottakai tähän suostuin. Sain sitten n. 300€:llä paremman koneen kuin olisin ostanut koottuna liikkeestä.
Avatar
IMSL
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 154
Liittynyt: 02 Huhti 2006, 15:16
Paikkakunta: POHOJANMAA

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja IMSL »

Onko tuo Windows7 versio starter vai home edition? Noillakin on eroa kuin yöllä ja päivällä.
Avatar
Wilpo
Luokka: >500hv
Viestit: 1670
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
Viesti:

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

Samaan hintaan jo saa uudenmman sukupolven prosessorilla eli intelin i-sarjalla varustettuna. Tuossa hintaluokassa luokassa i3. Samoin nykykoneissa tulee USB 3.0 liitentä vakiona. Saa esim. varmuuskopioaseman toimimaan huomattavasti nopeammin kuin vanhalla usb 2.0 liitennällä. Muutenkin se usb 3 on tulevaisuutta. Saahan sen toki muutaman kympin lisäkortilla jälkeenpäinkin vanhemman ikäpolven koneisiin, mutta jos ei koneesta usb 3 liitentään ole niin tietää, että konepaketti ei ihan tuorein ole.
Kiintolevyn tila ei peruskäyttökoneista tule loppumaan nykyään, jos ei harrasta video editointia. Jos taas haluaa miellyttävää nopeutta lisää peruskäyttöön. Miettisin kahta levyä koneseen. Toinen normaali kiintolevy ja toinen SSD levy (tavallaan iso muistikortti). Tähän SSD:lle asentaa käyttöjärjestelmän ja nopeutta tarvittavat ohjelmat. Tämä nopeuttaa konetta huomattavasti, esim käynnistymistä. Tavalliseen kiintolevyyn sitten laittaa kaikki tallennukset ym.. Jos tietää, ettei tee mitään muuta kuin surffailee netissä ja kirjanpito, niin silloin riittää hyvin pelkkä yksi SSD levykin. koska tallennustilaa ei tarvita paljonkaan.
matic
Luokka: yli 200 hv
Viestit: 214
Liittynyt: 12 Loka 2008, 16:00

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja matic »

Oma kokemus on tuon win7 hyydyttävän tehokkaankin koneen ( i5 prosessori ) osa syynä oli valmistajan asennuslevyllä olevat lukuisat ”ilmaiset ” lisäohjelmat joiden perkauksen jälkeen nopeus oli jo tyydyttävää.

Kirjoittaja Wilpon skeenaario numeroina (tämä i3 versio on halvimmasta päästä )
suurempi luku on parempi

Pentium Dual-Core E5800 @ 3.20GHz Average CPU Mark testipisteet 2168
Intel Core i3-2100 @ 3.10GHz Average CPU Mark testipisteet 3857

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/647337
Acer eMachine ET1870 (Core i3-2100, 4 GB, 1 TB, Win 7 Home Premium), keskusyksikkö 516,10 €
Avatar
Wilpo
Luokka: >500hv
Viestit: 1670
Liittynyt: 16 Joulu 2004, 20:09
Paikkakunta: Marttila www.maatalousfoorum.fi
Viesti:

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja Wilpo »

matic kirjoitti:Pentium Dual-Core E5800 @ 3.20GHz Average CPU Mark testipisteet 2168
Intel Core i3-2100 @ 3.10GHz Average CPU Mark testipisteet 3857
Jep.. Vaivaiset 78% nopeempi tuo i3 malli, vaikka samassa hintaluokassa.

Yleensä kun kattoo valtaliikkeistä Gigantti, Expert tai veikon kone. Niin niissä pöydillä notkuu juuri ne vanhentuneet mallit. Kaikkein eniten vanhoja koneita löytyy Gigantti liikkeiden pöydiltä. Nämä liikkeet on juuri näitä, jossa on kaikki valmiiksi asennettu kaikkine koneen turhineen hidastus ohjelmineen. Perinteisestä tietokoneliikkeistä saa saa kasattuja kokoonpanoja haluamilla sisuksilla, ilman valmiiksi asennettuineen turhake hidastusohjelmineen. Silti heti valmiina toimimaan, kuten merkkikoneet.
matic kirjoitti:http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/647337
Acer eMachine ET1870 (Core i3-2100, 4 GB, 1 TB, Win 7 Home Premium), keskusyksikkö 516,10 €
Hintaseurantakaan ei löydä kaikkea. Sama kone verkkokauppa.com:ssa 469€ ja tehokkaammalla i5-2300 prosessorilla 599€

Sitten jos haluu oikein hifistellä, niin noiden i3, i5 ja i7 prosessorimallien sisältäkin löytyy vielä montaa eri mallia (uutta ja vielä uudempaa). Mutta pääpiirteittäin nopeus pysyy samoissa luokissa. Pääpiirteinen tieto nopeusdesta varmasti riittää normi toimisto-ohjelma käyttävälle.
Avatar
Rubinjo
Luokka: >500hv
Viestit: 2591
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 22:28
Paikkakunta: Halikko www.toivontila.fi
Viesti:

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Sellanen sivukommentti että kiintolevyjen (pyörivien) hinnat ovat kuulemma kolminkertaistuneet lyhyessä ajassa (tulvien takia) ja pysynevät ylhäällä jonkin aikaa. Et nyt kokoamalla ei välttämättä saa sitä halvinta konetta...
Maajussi66
Luokka: yli 300 hv
Viestit: 312
Liittynyt: 02 Tammi 2010, 16:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja Maajussi66 »

Pitää paikkansa.

Ostin NAS asemaani 4 kpl 1,5 teratavun WD:n levyjä verkkokaupasta hintaan 100 eur/kpl helmikuussa 2010
Nyt saman levyn hinta on 176 eur - ja kun ostosta on noin paljon aikaa niin tuossa välissä hinta on varmasti ollut alempanakin

Hintaseurannan keskihinta on käynyt 70 eurossa ja noussut 270 euroon josta nyt laskeuduttu tuonne 170 euron tienoille
meijerikkö
Luokka: yli 150 hv
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Marras 2008, 19:32
Paikkakunta: Häme

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja meijerikkö »

Rubinjo kirjoitti:Sellanen sivukommentti että kiintolevyjen (pyörivien) hinnat ovat kuulemma kolminkertaistuneet lyhyessä ajassa (tulvien takia) ja pysynevät ylhäällä jonkin aikaa. Et nyt kokoamalla ei välttämättä saa sitä halvinta konetta...
Tällästa se tuttu nörttikin selvitti. Näistä nörteistä vähän sellanen mielikuva että aikaa palaa ja helposti jotain
jää sitten kesken kun ei jaksa. Eiköhän se paketti siitä ensviikolla pöydälle nosteta. :)
Avatar
O.J.
Luokka: >500hv
Viestit: 1684
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:42
Paikkakunta: Koillis-Savo

Re: Uus pöytäkone

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

No niimpä ovat näköjään nousseet, ite ostin jokunen aika sitten tv:n ja sen kaveriksi 1.5 teran USB-kiintolevyn, maksoi noin 90€, nyt samanlaista myydään verkkokaupoissa noin 150€:n hintaan.

Vähän aiemmin syksyllä päivitin pöytäkonetta. Uus keskusyksikkö, Win 7 64-bittinen, Intel i5 2.90Ghz, muistia 6 Gt, 1 teran kiintolevy, noin 750€ verkkokauppa.comista.
Vastaa Viestiin