Sähkölinjan vähimmäiskorkeus?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Reissumies
- Luokka: yli 200 hv
Sähkölinjan vähimmäiskorkeus?
Täällä kun se tieto asuu, niin onkos tietoa / mielipiteitä sähkölinjan vähimmäiskorkeuksista? Suojaetäisyydet
Sekä avolinja ( siis Suomen sähköistyksen aikaan asennetut eristämättämät kuparilangat ) että modernimpi ilmajohto. 380 V linjoja.
Minkäs tahon kanssa asiaa jatketaan, ellei verkkoyhtiö korvaansa lotkauta asialle?
Sekä avolinja ( siis Suomen sähköistyksen aikaan asennetut eristämättämät kuparilangat ) että modernimpi ilmajohto. 380 V linjoja.
Minkäs tahon kanssa asiaa jatketaan, ellei verkkoyhtiö korvaansa lotkauta asialle?
- Cultor
- Luokka: >500hv
Re: Sähkölinjan vähimmäiskorkeus?
Kuukkeli kertoo: http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/2_7.htmlReissumies kirjoitti:Täällä kun se tieto asuu, niin onkos tietoa / mielipiteitä sähkölinjan vähimmäiskorkeuksista? Suojaetäisyydet
"Ilmajohtojen vähimmäiskorkeuden on nykyisten vaatimusten mukaan normaalisti oltava 5 m. Eristepäällysteiset pienjänniteilmajohdot kuten AMKA voivat olla 4 m korkeudessa. Rakennukseen päättyvän eristetyn riippujohdon kiinnityspiste voi olla 3,5 m korkeudessa. Ilmajohdon korkeudelle teistä ja etäisyydelle rakennuksista sekä puista on omat vaatimuksensa. "
Jotain infoa http://www.tukes.fi/tiedostot/sahko_ja_ ... ohtoja.pdfReissumies kirjoitti:Täällä kun se tieto asuu, niin onkos tietoa / mielipiteitä sähkölinjan vähimmäiskorkeuksista? Suojaetäisyydet
Jakeluverkonhaltija on velvollinen huolehtimaan verkon määräystenmukaisuudesta. Mittauksen takaiset johdot ovat kiinteistonomistajan vastuulla. Vähän sama juttu kuin tuossa kaatuvien puiden tukemisessa eli sit vasta tapahtuu, kun langat on maaassa.
Lienee johdot olleet alhaalla jo jonkin aikaa? Tällä hetkellä verkko on moni paikoin siinä kunnossa, että hyvä jos sähkö kulkee. Kesään asti tehdään isompia ja pienempiä korjauksia. Rakennusohjelma meni uuteen uskoon kertaheitolla Tapanina!
Vähän voisi epäillä että ikivanha avojohto kuuluu kiinteistön omistajalle. Huomio että kaikki mittauskeskuksen jälkeiset johdot kuuluu kiinteistön omistajan vastuisiin. Voisin olla melko varma että sähköyhtiön johdot kulkevat oikeassa korkeudessa.Reissumies kirjoitti:Täällä kun se tieto asuu, niin onkos tietoa / mielipiteitä sähkölinjan vähimmäiskorkeuksista? Suojaetäisyydet
En tiedä onko vaatimus, mutta mikäli linjan korkeus alittaa 4,5 m tulee siitä varoittaa selkeillä opasteilla. Kuorma-autojen korkeus on yleensä 4,2 m, joten jos sellainen repii 3,5 m:n linjan alas ilman varoituskylttejä linjan olemassaolosta, en maksaisi penniäkään vahingonkorvausta auton omistajana tai kuljettajana.
-
Reissumies
Vanha linjahan tuo ( 50 luvulta kuten moni muukin täällä korvessa = 12 kilsaa Hämeenlinna torilta ) ja ei ole mittauksen takainen, eli verkkoyhtiön vastuullahan tuo. Kolme vuotta oon soitellu ja nyt laitoin nettiin korjauspyynnön KUUKAUDEN ajan toivotulle yhteydenottopyynnölle ja pyysin siitä "tositteen". Suunnittelevat uutta reittiä pellon poikki lohkotulle tontille ja jää "matalalinja" menee 100 metrin päähän siitä. Yks kaapeli sennon peltoon on jo vedetty ja eihän sinne nyt sentää vieri viereen sitä kaapelia kiskota. Joku jäörki tähänkin tarvii saada. Yks puistomuuntajataistelu käytiin jo ja maalaisjärjenkäyttö oli valitettavasti ihan hukassa. Onneks kuitenkin järki voitti lopulta, mutta valitettavasti asioita ei voinut hoitaa asiallisesti, vaan uhkaitiin lunastuksella. Toki vanhat ilmalinjat on kohta vuoden olleet purkamatta johdot roikkuen löysällä ja uus maakapeli ja parista paikkaa alle 30 cm vaikka onkin 20 tai 30 kV kablu. Kaapeloinninkin jäljet siivoamatta, esim tienvarsioja siistimättä jne. Pelloillä mäkyy vieläkin edätasaisuutta vaikka kauden viljelty. Onneks ei mun pelto ( ja tuollaista en antaisi tehdäkään).
Olen aktiivisesti koittanut hoitaa asioita niin että saataisiin hommaa eteenpäin, mutta eipä tuo kyllä tunnu tuottavan tulosta. Haukkuminen ja moittiminen ei mielestäni auta, tuskinpa tolpissa kiipeilevät ja linjoja rakentavat ovat verkkoyhtiöiden nykytilaan osallisia.
Vastaavasti puhelinmiehet tuli seuraavana päivänä ja toiminta oli asiallista. Sieltäkin kerrottiin ettei heidän kauttakaan sähköpuolelle mene viestiä. Kiristivät puhelijohdot niin että soi avojohtojen sekaan, mikä tuntui musta aika hurjalta, mutta kait se alin on nollavaihe.... Eihän se mun puhelin oo.
Olen aktiivisesti koittanut hoitaa asioita niin että saataisiin hommaa eteenpäin, mutta eipä tuo kyllä tunnu tuottavan tulosta. Haukkuminen ja moittiminen ei mielestäni auta, tuskinpa tolpissa kiipeilevät ja linjoja rakentavat ovat verkkoyhtiöiden nykytilaan osallisia.
Vastaavasti puhelinmiehet tuli seuraavana päivänä ja toiminta oli asiallista. Sieltäkin kerrottiin ettei heidän kauttakaan sähköpuolelle mene viestiä. Kiristivät puhelijohdot niin että soi avojohtojen sekaan, mikä tuntui musta aika hurjalta, mutta kait se alin on nollavaihe.... Eihän se mun puhelin oo.
Mahdollisesti verkkoyhtiö on vain verkon hallinnoitsija ja teettää työt urakoitsijoilla (kilpailutuksen jälkeen). Näissä tilanteissa jos homma ei meekään putkeen suunnitelmien mukaan ja on vielä puutteita prosessissa (vastaanotot ym.) niin keskenhän ne jää. Eikä seuraavaa urakoitsijaa kiinnosta korjata edellisen jälkiä ellei sitä erikseen tilata (ja makseta).Reissumies kirjoitti:Vanha linjahan tuo ( 50 luvulta kuten moni muukin täällä korvessa = 12 kilsaa Hämeenlinna torilta ) ja ei ole mittauksen takainen, eli verkkoyhtiön vastuullahan tuo. Kolme vuotta oon soitellu ja nyt laitoin nettiin korjauspyynnön KUUKAUDEN ajan toivotulle yhteydenottopyynnölle ja pyysin siitä "tositteen". Suunnittelevat uutta reittiä pellon poikki lohkotulle tontille ja jää "matalalinja" menee 100 metrin päähän siitä. Yks kaapeli sennon peltoon on jo vedetty ja eihän sinne nyt sentää vieri viereen sitä kaapelia kiskota. Joku jäörki tähänkin tarvii saada. Yks puistomuuntajataistelu käytiin jo ja maalaisjärjenkäyttö oli valitettavasti ihan hukassa. Onneks kuitenkin järki voitti lopulta, mutta valitettavasti asioita ei voinut hoitaa asiallisesti, vaan uhkaitiin lunastuksella. Toki vanhat ilmalinjat on kohta vuoden olleet purkamatta johdot roikkuen löysällä ja uus maakapeli ja parista paikkaa alle 30 cm vaikka onkin 20 tai 30 kV kablu. Kaapeloinninkin jäljet siivoamatta, esim tienvarsioja siistimättä jne. Pelloillä mäkyy vieläkin edätasaisuutta vaikka kauden viljelty. Onneks ei mun pelto ( ja tuollaista en antaisi tehdäkään).
Jaa miksi vapaa kilpailu laskee laatua ja nostaa kustannuksia?
-
Reissumies
maraani kirjoitti:Mahdollisesti verkkoyhtiö on vain verkon hallinnoitsija ja teettää työt urakoitsijoilla (kilpailutuksen jälkeen). Näissä tilanteissa jos homma ei meekään putkeen suunnitelmien mukaan ja on vielä puutteita prosessissa (vastaanotot ym.) niin keskenhän ne jää. Eikä seuraavaa urakoitsijaa kiinnosta korjata edellisen jälkiä ellei sitä erikseen tilata (ja makseta).Reissumies kirjoitti:Vanha linjahan tuo ( 50 luvulta kuten moni muukin täällä korvessa = 12 kilsaa Hämeenlinna torilta ) ja ei ole mittauksen takainen, eli verkkoyhtiön vastuullahan tuo. Kolme vuotta oon soitellu ja nyt laitoin nettiin korjauspyynnön KUUKAUDEN ajan toivotulle yhteydenottopyynnölle ja pyysin siitä "tositteen". Suunnittelevat uutta reittiä pellon poikki lohkotulle tontille ja jää "matalalinja" menee 100 metrin päähän siitä. Yks kaapeli sennon peltoon on jo vedetty ja eihän sinne nyt sentää vieri viereen sitä kaapelia kiskota. Joku jäörki tähänkin tarvii saada. Yks puistomuuntajataistelu käytiin jo ja maalaisjärjenkäyttö oli valitettavasti ihan hukassa. Onneks kuitenkin järki voitti lopulta, mutta valitettavasti asioita ei voinut hoitaa asiallisesti, vaan uhkaitiin lunastuksella. Toki vanhat ilmalinjat on kohta vuoden olleet purkamatta johdot roikkuen löysällä ja uus maakapeli ja parista paikkaa alle 30 cm vaikka onkin 20 tai 30 kV kablu. Kaapeloinninkin jäljet siivoamatta, esim tienvarsioja siistimättä jne. Pelloillä mäkyy vieläkin edätasaisuutta vaikka kauden viljelty. Onneks ei mun pelto ( ja tuollaista en antaisi tehdäkään).
Jaa miksi vapaa kilpailu laskee laatua ja nostaa kustannuksia?
Just, ja kun otetaan halvin urakoitsija joka tekee homman että sais alvivelan maksuun, niin sitäkään ei paljon nappaa. Ja ei voikkaan.....Kuka siinä nyt pystyis repeen mihinkään kun motivaatio on mitä on.
Valitettavasti nykyiset korvaukset ei kata esim. kaapeloinnin jälkien siivoamista. Homma on ihan perseestä jos nyt Suomeksi sanotaan. Kuitenkin, syyttely ei auta ja siksi olen koittanut rakentavasti päästä asiassa eteenpäin. Vaikeaa, ellei mahdotonta.
Maanomistajille muistuttaisin että MTK:n on sanonut suositukset korvauksista irti verkkoyhtiöden kanssa, vaikka ei niillä sinänsä mitään merkitystä olekaan.
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Työn suunnitteluhan on ulkoistettu useimmissa tapauksissa verkkoyhtiön ulkopuolelle. Ja siinä kohtaa homma mättää. Suunnittelufirman kannattaa tehdä työt pikku erissä, ilman suurempia kokonaisuuksia, koska tienaa näin paremmin. Urakoitsijat maastossa tekevät varmaan sen mitä on suunniteltukkin.
Näin mulle annettiin ymmärtää, kun ihmettelin et miks muuntajalta tuleva uusi maakappeli "unohtu" suunnitella mun kuivurin seinään asti. Johto nousee ilmaan 80 metriä ennen mun mittaria ja kiertää edelleen muutaman tolpan kautta 200 m ilmassa. Kerroin Fortumilaisille et paljon kalliimaks tulee vrt. maakaapeliin kun joutuvat pian vaihtamaan lahot pylväät.
No tekivät työtä käskettyä ja tulivat pian vaihtamaan pylvästä. Kohta kai vois ilmotella seuraavasta lahosta pylväästä.
Näin mulle annettiin ymmärtää, kun ihmettelin et miks muuntajalta tuleva uusi maakappeli "unohtu" suunnitella mun kuivurin seinään asti. Johto nousee ilmaan 80 metriä ennen mun mittaria ja kiertää edelleen muutaman tolpan kautta 200 m ilmassa. Kerroin Fortumilaisille et paljon kalliimaks tulee vrt. maakaapeliin kun joutuvat pian vaihtamaan lahot pylväät.
No tekivät työtä käskettyä ja tulivat pian vaihtamaan pylvästä. Kohta kai vois ilmotella seuraavasta lahosta pylväästä.
-
Multipetteri
- Luokka: 75 hv., takaveto
Eivät ne aina tee. Mun mailla oli pientä uudistushenkisyyttä linjapuolella pari vuotta sitten. Suunnitelmat olivat viksut ja muuntajien, tolppien paikat maalaisjärjellä ajatellut. Suunnitelmat hyväksytettiin myös maanomistajilla. Mutta lunta kun oli paljon niin se halvalla valittu urakoitsija rakensi linjan aivan oman päänsä mukaan, siirsi muuntajan joutomaalta pellolle (ei onneksi minun), lisäsi tolppia joiden kautta linja mutkittelee edestakaisin aivan turhaan. Sahasta oli ketju poikki ja oli niin vaikeaa aurata lunta telakaivinkoneella!Rubinjo kirjoitti:..Urakoitsijat maastossa tekevät varmaan sen mitä on suunniteltukkin.
..
Itselle ei tullut kuin esteettistä haittaa.
jostain on mieleeni jäänyt että sähköyhtiöt olisivat ( ainakin aikaisemmin ) voineet tinkiä johtojen korkeudesta pelloilla. En vaan nyt kyllä löytänyt tukea päähän pintymälle joten voinen olla väärässäkin. 
Sähkö ja puhelinyhtiö on käynyt nostelemassa noita alle 4 metrin peltolinjoja. Rehukärryillä ja jurtinnostokoneella tarvitaan korkeutta. Fortumilla on vielä paikoitellen pienjännitelinjoina avolinjojakin.
Meillä kun aikanaan uusittiin kylällä sähkölinjoja niin kuivaajan viereen tuli sähköpaalu johon tuli alemmaksi muuntaja. Kaiken hyvän päälle kun se pystytettiin niin ne lyhensivät sitä paalua vielä 1,5metriä... joten vanhassa puimuirissa oli vakiona puukeppi millä sitä linjaa aina nostettiin kun piti ali ajaa...
Kun uus puimuri tuli niin vanhaisäntä soitti että linjaa pitää nostaa tai se tulee omast toimesta alas niin ei menny montaa päivää kun nostivat.
Sitten suunnittelu...Rakensin oman talon 450metriä lähimmästä asutuksesta omaan metsään jonne ei kukaan muu periaatteessa pysty rakentamaan... otin sähkösopimuksen ja ihmettelin kun fortum halus paalut keskelle metsää kun olis ollu 450metriä tietä laittaessa helppo kaivaa kaapeliojaa viereen...eivät halunneet millään kaivaa vaan paaluttaa... no selvis sekin kun aloin kysyä soneralta puhelinliittymää niin olis ollu reilu 1750 euroa.
Ihmettelin sitä niin selvis että fortum perii (sidottu 10vuotta) vuokraa soneralta näistä paaluista kun niihin nostetaan myös puhelinlinja. per paalu noin 160euroa.
Kun uus puimuri tuli niin vanhaisäntä soitti että linjaa pitää nostaa tai se tulee omast toimesta alas niin ei menny montaa päivää kun nostivat.
Sitten suunnittelu...Rakensin oman talon 450metriä lähimmästä asutuksesta omaan metsään jonne ei kukaan muu periaatteessa pysty rakentamaan... otin sähkösopimuksen ja ihmettelin kun fortum halus paalut keskelle metsää kun olis ollu 450metriä tietä laittaessa helppo kaivaa kaapeliojaa viereen...eivät halunneet millään kaivaa vaan paaluttaa... no selvis sekin kun aloin kysyä soneralta puhelinliittymää niin olis ollu reilu 1750 euroa.
Ihmettelin sitä niin selvis että fortum perii (sidottu 10vuotta) vuokraa soneralta näistä paaluista kun niihin nostetaan myös puhelinlinja. per paalu noin 160euroa.
Puhelinmiehet on monasti sanoneet, että Fortumin tolppavuokra on niin kova, että omat tolpat tulis halvemmiksi. Laittavat kuitenkin palvelun vuoksi sähkötolppaan ettei pellolla tarvitse kaksia tolppia kiertää.
Hyvä tieto, sähkötolpista olisi siis vähintäänkin kohtuullista maksaa maanomistajalle parin sadan euron vuosivuokraa!Timangi kirjoitti:Meillä kun aikanaan uusittiin kylällä sähkölinjoja niin kuivaajan viereen tuli sähköpaalu johon tuli alemmaksi muuntaja. Kaiken hyvän päälle kun se pystytettiin niin ne lyhensivät sitä paalua vielä 1,5metriä... joten vanhassa puimuirissa oli vakiona puukeppi millä sitä linjaa aina nostettiin kun piti ali ajaa...