Käytetyn etukuormaaja nelivetotraktorin testaus

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

valtanen
Luokka: Hevosaura

Käytetyn etukuormaaja nelivetotraktorin testaus

Lukematon viesti Kirjoittaja valtanen »

Olen ostamassa käytettyä nelivetotraktoria etukuormaimella. Mitä asioita pitäisi testata. En ole ennen ollut traktorien kanssa tekemisissä, mutta autojen kanssa kylläkin. Huohotuksen pystyy tarkistamaan koneen käydessä öljytikusta? Valkoista vaahtoa ei saa olla öljykorkissa? Miten etuakseliston voi testata? Olen kuullut että kuormaimella ilmaan ja siinä voi tarkistaa etuakseliston välykset? Miten vaihteiston ja takapään voi testata. Teillä on varmasti jippoja asioiden testaamiseen. Kertokaa te jotka tiedätte, miten traktori pitää testata.

Kiitos vastauksista etukäteen!

t:Hannu Valtanen
0500588258

nm. Ekaa traktoria ostamassa
jk
Luokka: >500hv

Re: Käytetyn etukuormaaja nelivetotraktorin testaus

Lukematon viesti Kirjoittaja jk »

valtanen kirjoitti:Olen ostamassa käytettyä nelivetotraktoria etukuormaimella. Mitä asioita pitäisi testata. En ole ennen ollut traktorien kanssa tekemisissä, mutta autojen kanssa kylläkin. Huohotuksen pystyy tarkistamaan koneen käydessä öljytikusta? Valkoista vaahtoa ei saa olla öljykorkissa? Miten etuakseliston voi testata? Olen kuullut että kuormaimella ilmaan ja siinä voi tarkistaa etuakseliston välykset? Miten vaihteiston ja takapään voi testata. Teillä on varmasti jippoja asioiden testaamiseen. Kertokaa te jotka tiedätte, miten traktori pitää testata.

0500588258

Yks hyvä konsti on ottaa joku kaveri joukkoon, joka on traktorien kans pelannu. Olen myös kuullut että on otettu kyseisen merkin huoltomies mukaan traktoria testaamaan. Huoltomiehelle täytyy tietysti maksaa palkka, mutta onko se 100-200€ sitten paljon jos säästyy vaikka 1000€ murheelta?
sepi
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja sepi »

valtanen kirjoitti:Olen ostamassa käytettyä nelivetotraktoria etukuormaimella. Mitä asioita pitäisi testata. En ole ennen ollut traktorien kanssa tekemisissä, mutta autojen kanssa kylläkin. Huohotuksen pystyy tarkistamaan koneen käydessä öljytikusta? Valkoista vaahtoa ei saa olla öljykorkissa? Miten etuakseliston voi testata? Olen kuullut että kuormaimella ilmaan ja siinä voi tarkistaa etuakseliston välykset? Miten vaihteiston ja takapään voi testata. Teillä on varmasti jippoja asioiden testaamiseen. Kertokaa te jotka tiedätte, miten traktori pitää testata.

0500588258

Äläkä suostu mihinkään myyjän ehdottamaan "laitetaan huolto kaupan päälle" puheisiin.Myyjä vaihdattaa huoltomiehellä moottoriöljyt,suodatinta ei raaskita laittaa ja huolto on siinä.
Eli tingi hinnasta ja tee huolto itse/teetätä huoltomiehellä,tiedät mitä on tehty.
Ehkä kannattaisi vaatia jonkinlainen "takuu" eli herrasmiessopimus ,jos vaihteisto/perä/moottori heti hajoaa tai on valmiiksi viallinen.Tai on jollakin "purkkarijutskalla" viritetty,että juuri kestää kasassa.Varmasti haukkuu hintansa maksaa huoltomiehelle tuntipalkkaa kuntoarviosta.Merkin tunteva voi jo koeajolla ja tutkimisella havaita selvät viat.
Käytetyn ostossa pitää oletuksena lähteä siitä,että kaikki öljyt,nesteet ja suodattimet vaihdetaan ja usein akku ja kaapelit.
jk

Se piti vielä sanoa että joka merkissä ja mallissa tahtoo olla ne omat tyyppiviat. Paljon auttais jos tietäis mistä koneesta puhutaan.
Noin yleisesti tietysti pitää koittaa kaikki perusjutut. Meneekö vaihteet siististi päälle, toimiiko pto, toimiiko hydrauliikat, kuuluuko ylimääräisiä ääniä. Aja kone kunnolla lämpimäksi ennenkuin testailet mitään.
valtanen

Tämä nettihomma tekee sen, että kun sopiva traktori tulee myyntiin, täytyy toimia todella nopeasti. Yleensä hyvä oikean hintainen traktori menee muutamassa tunnissa ( yleensä vielä viikonloppuna ), eikä ole aikaa selvittää huoltomiestä ko. seudulta. Eli usein täytyy olla itsellä taito katsoa, ettei ihan sutta osta. Ainakin tuollaiset perusjutut täytyy ostata itse katsoa. Tietenkin merkkikohtaiset jutut ovat sitten erikseen, ellei satu ko. merkkiä jo tuntemaan.
Cultio

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Jos se yhtään lohduttaa, olen itse ostanut molemmat viimeiset koneet impulssi-ostoksena nopean yleissilmäyksen ja koeajon jälkeen hyvällä menestyksellä. Syy oli se että varusteet, kunto ja hinta kohtasivat ja se on totta että yleisesti siisti kone menee kyllä äkkiä. Mikäli ei hae mitään erikoista, joka voi olla vaikkapa mammuttirenkaat, tienhoito/metsävarusteet tai joku muu vastaava joiden hankinta on erikseen kallis, ei kannata juosta pää edellä kiveen. Kyllä niitä koneita löytyy. Jos nyt jotain vinkkiä viitsii kirjoittaa sanoisin:

Katso yleisesti kuntoa: lommot, pienet reiät muoveissa, halkeamat, jälkeenpäin huolimattomasti asennetut lisävarusteet, rikkinäiset pienosat yms kertoo paljon edellisen omistajan motivaatiosta pitää huolta koneesta. Tarkista KAIKKIEN laitteiden toiminta. Takavalo joka ei pala voi olla rikkinäinen polttimo (miksi ei viitsitty vaihtaa?) tai välikatton sulanut johto kun teini-ikäinen poika asensi itse tuplasatawattiset hieman vapaasti improvisoiden. Lämmönsäätö/VUO-vipu voi olla juuttunut siihen asentoon missä on jne. Sähköviat ovat mielestäni ne ikävimmät. Rautaa voi vaihtaa. Renkaat ovat kallis kustannus.

Tarkista ulkoisesti on koneen alla öljyläikkiä, vuotoja, katso öljytikkuja/korkkeja (onko vettä seassa tai öljyä vedessä), rasita hydrauliikkaa ja kuuntele, vuotaako, kuuluuko epämääräisiä ääniä. Katso että kuormaajan aisat ovat suorat ja kauhan liikkeet ok. Testaa kaikki vaihteet ja etenkin alueiden vaihdot, kaikki traktorit eivät salli alueen vaihtoa milloin tahansa. Traktoreissa on eri öljyt etuakselissa, moottorissa ja vaihteistossa. mm Valmetissa on vielä eri hydrauliikkaöljyt. Kokeile sammuuko kone isommalla vaihteella lähtiessä vai luistaako kytkin (älä polta sitä omistajan pihassa...). Etuakselit eivät sinänsä ole kovin kriittisiä, katso onko renkaat kuluneet vinoon - viittaa olkatappien laakereiden loppumiseen - eivätkä niin kalliita vaihtaa. Käytetyissä traktoreissa on aina hieman välystä. Ja moottorit kestää kunhan vaihtaa öljyt, vaikka vähän hönkii tai savuttaa.

Jos ei ole hirmu kiire kannattaisi ehkä laittaa ostoilmoitus. Moni lopettanut myy vasta kun joku viitsii kysyä, ja voi löytyä tosi helmiä. Huoltokirjoja harvoin näkee vaikka pitäisi. Tutustu kauppalakiin. Lue perustiedot -> konedata.net
valtanen

Minun ostoilmoitukseni on tässä:
http://www.nettikone.com/muu-merkki/nel ... la/1024232

Merkillä ei ole niinkään väliä. Olen saanut kyllä monenlaisia ohjeita mitä ei kannata ostaa. Olen katsellut mm. seuraavia ( osa on jo myyty ):

http://www.nettikone.com/ford/6610/995771
http://www.nettikone.com/fiat/90-90/1027732
http://www.nettikone.com/fiat/100-90/1021234
http://www.nettikone.com/caseih/case-ih-956/1011277
http://www.nettikone.com/john-deere/2140-turbo/1016677
http://www.nettikone.com/john-deere/1640/787640
http://www.nettikone.com/zetor/7745/1016828
http://www.tori.fi/keski-suomi/Hyva_vah ... ?ca=18&w=3

Mitään päätöstä en ole tehnyt. Vielä ei ole tullut vastaan traktoria, josta olisi heti tullut tunne että tuossa se on. Eli tuosta saa ehkä käsityksen minkälaista traktoria etsin. Eli joku iso ford, 90 sarjan fiat, saksan case, john deere tai vähän ajettu zetor. Mielipiteitä kuuntelen mielelläni ja varsinkin noiden tyyppivioista haluaisin kuulla. Sähköala on ollut harrastukseni aina ja sähköhommien/-ongelmien kanssa pärjään hyvin.
Ileh
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Ileh »

Noista vaihtoehdoista CaseIH 956. Yksinkertaisesti vahvan koneen maineessa, naapurikin on kateellinen kun kutosnatikka hörskyttää tyhjäkäyntiä (komeet äänet). Onhan se fyysisesti hieman suuri, mutta jos lääniä on omakotityömaalla niin mikäs siinä. Lisäksi taitaa ulottua aika hyvin tuolla kuormaajalla. Ajo-asento noissa XL-hytin natikoissa on suunniteltu lyhyt jalkaisille ja pitkä kätisille, mutta pärjäähän tuon kanssa.

http://www.nettikone.com/caseih/845-axl-turbo/1023268
Tuossakin on harkinnan arvoinen vehje jos budjetti luistaa hieman.
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Eiköhän rakennustyömaalle riitä neloskone? Ois ketterämpi monessa asiassa. Jos Fiatti kiinnostaa, niin 80-90 nelikkona. Öljytikuista kannattaa katsoa, että tikku yleensä kastuu ja siitä näkee nesteen laadun.
jk

Mä en tiedä noista sen kummemmin mitään suositella,mutta tuollainen 90-90 fiiatti meillä oli 1989-2006. Uutena tuli taloon ensimmäisenä nelivetona. Vajaa 5000h siinä muistaakseni oli kun pois lähti.

Kansi oikaistiin kerran. Muita isompia vikoja siinä ei ollut. Startti ja laturi muistaakseni vaihdettiin, mutta siinä se. Sähköt noissa on yleisesti sellainen heikko paikka. Ne on toki niin yksinkertaiset, että ala-asteikäinen lapsikin osaa ne korjata. Koppi on ergonomialtaan hyvä ja yllättävän hiljainenkin. Miinusta se että koppi on aika herkkä ruostumaan. Nostolaitteen hallinta parasta mitä, ilman sähköä, on tarjolla. "klik klak" on käytössä erittäin hyvä. Eipä tullut juuri vivulla nostolaitteita säädettyä.

Laiskanletkeitähän nuo tahtoo ilman turboa olla. Vaatii sen 2000rpm että jotakin tapahtuu. Tosin omat kokemukset 955 natikasta oli sellaiset että ei se ainakaan paremmin vetänyt. Sitä "murinaa" (lue: meteliä) vaan oli paljon enemmän...

Summa summarum:
Ei mulle mitään negatiivista kuvaa tuosta fiiatista jääny. Olis vieläkin talos jos ei olisi jääny pieneksi!
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

jk kirjoitti:Mä en tiedä noista sen kummemmin mitään suositella,mutta tuollainen 90-90 fiiatti meillä oli 1989-2006. Uutena tuli taloon ensimmäisenä nelivetona. Vajaa 5000h siinä muistaakseni oli kun pois lähti.

Kansi oikaistiin kerran. Muita isompia vikoja siinä ei ollut. Startti ja laturi muistaakseni vaihdettiin, mutta siinä se. Sähköt noissa on yleisesti sellainen heikko paikka. Ne on toki niin yksinkertaiset, että ala-asteikäinen lapsikin osaa ne korjata. Koppi on ergonomialtaan hyvä ja yllättävän hiljainenkin. Miinusta se että koppi on aika herkkä ruostumaan. Nostolaitteen hallinta parasta mitä, ilman sähköä, on tarjolla. "klik klak" on käytössä erittäin hyvä. Eipä tullut juuri vivulla nostolaitteita säädettyä.

Laiskanletkeitähän nuo tahtoo ilman turboa olla. Vaatii sen 2000rpm että jotakin tapahtuu. Tosin omat kokemukset 955 natikasta oli sellaiset että ei se ainakaan paremmin vetänyt. Sitä "murinaa" (lue: meteliä) vaan oli paljon enemmän...

Summa summarum:
Ei mulle mitään negatiivista kuvaa tuosta fiiatista jääny. Olis vieläkin talos jos ei olisi jääny pieneksi!
80-90 fiiatti suunnanvaihtajalla, siinä ois passeli peli. Nuo 90-90 ja isommat hiukan huonolla vaihteistolla ek. käyttöön.

Todella vähillä murheilla meni iso liuta fiiatteja, pyöreät kymmenkunta nelivetoakin 70-luvulta saakka. Eikä niissä sähköissäkään ollut mitään kovin suuria, paitti satakymppi meinas hieman savuta kun sulakerasiassa kärähti :mrgreen: Turbottaminen ei paljoa maksa, ja koneen luonne muuttuu täysin. Ilman turboa noita ei saisi arvostellakaan...

Nuo Saksan natikat myös hyviä vaihtoehtoja, jostakin syystä hinta kovempi, tosin ovat yleensä vähemmän ajettuja ja siistimmässä kunnossa.
retku
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja retku »

tuo 90-90 ei ole 89. joku 86-87. vanha jäykkä etuakseli ja hidas tiellä. hinta on aivan liian kova.

100-90 tai 956 noista vaihtoehoista. muistakaa että 6 kone ei automaattisesti tarkoita kankeaa. monasti 4 pyttynen on kankeempi kuin 6 pyttynynen. runkorakenne ja etuakselin merkki pyöräkoon ohella vaikuttaa enemmän kuin sylinterimäärä.
valtanen

Pidän kuutoskoneen käynnistä niin paljon, että voisin valita sen. Tietenkin otan järjen käteen ja valitsen sen traktorin joka on asiallinen ja miellyttää minua.

Miten kevät tulee vaikuttamaan hintaan? Kun auraushommat loppuu, niin nouseeko vai laskeeko hakemani traktorini hintataso vai pysyykö samana?
valtanen

Eli kannattaako traktori ostaa nyt vai vasta keväämmällä? Tarve minulla on huhtikuun puolenvälin jälkeen?
sepi
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja sepi »

retku kirjoitti:tuo 90-90 ei ole 89. joku 86-87. vanha jäykkä etuakseli ja hidas tiellä. hinta on aivan liian kova.

100-90 tai 956 noista vaihtoehoista. muistakaa että 6 kone ei automaattisesti tarkoita kankeaa. monasti 4 pyttynen on kankeempi kuin 6 pyttynynen. runkorakenne ja etuakselin merkki pyöräkoon ohella vaikuttaa enemmän kuin sylinterimäärä.
Hiukan tuota minäkin mietiskelin.89 vuosimallissahan tuli 80-90 uusi ketterämpi etuakseli,suunnanvaihtaja ja nopeutta lisää..Missähän vaiheessa nuo 115-90 ja 90-90 jäi pois.Hinta yläkantissa 90-90:llä,satanenhan oli näköjään jo myyty.Ei tosiaan 100 ja 110-90 ole vaihteistoltaan parhaita kuormainkäyttöön.Kuormain(usein aika romuja fiiateissa) on laitettu etupainotuksen takia ,kun keula on kevyt,80-90 vaihteistoltaan selvästi parempi,vaikkei suunnanvaihtajaa olisikaan(vaihteet toimii paremmin ja kuormainkäytössä paremmin suunta vaihdettavissa).Case näyttää ihan hyvältä,raskashan tuo taitaa olla.Fordkin listan alussa vaikuttaa ihan OK,etenkin,kun on listaa korjauksista.
Vastaa Viestiin