Maanvuokrasopimuksista
Valvoja: Farmari-ryhmä
Maanvuokrasopimuksista
Kenellä on viimeisintä tietoa, kuinka uudet vuokrasopimukset tulisi laatia?! Valmiit sopimuspohjat toki löytyvät netistä, mutta kuinka suureksi tilatuen osuus tulisi määrittää ja kuinka tuo siihen kohdistuva alvi käyttäytyy, ja vaikuttaako vuokranantajan alvivelvollisuus asiaan millään tavalla? Lisäksi mille päivämäärälle alkamis- ja päättymisajat olisi hyvä määrittää, jotta kummallekaan osapuolelle ei aiheutuisi asiasta suurempia ongelmia (-Muistaakseni tälläkin oli jonakin vuonna merkittävä rooli!)? Muuta huomioitavaa, mitä?
Re: Maanvuokrasopimuksista
Mä oon käyttäny tilatukioikeuden arvona vuokrasopimuksissa 100€+alv. Tuosta en ole varma kuinka se käyttäytyy jos vuokranantaja ei ole alv-velvollinen, kun ei ole ollut tarvetta selvittää.
Päivämäärillä ei nykyään ole suurta merkitystä. Tuet tulee sille jonka hallussa tilatukioikeudet (ja sille tukioikeudelle peltoa) on tukilomakkeiden viimeisenä jättöpäivänä . Jos vuokrasopimusta uudistaa pitäis vanhan vuokrasopimuksen päättymispäivä olla eri kuin uuden vuokrasopimuksen alkamispäivä. Eli tukioikeuksien pitää "käydä" omistajalla ja sitten uudet hallinansiirrot.
Mulla on aika paljon vuokrasopimuksia jotka on ollu jo ennen vuotta 2006. Näistä ei tartte hallinansiirtoja sun muita tehdä kun tukioikeudet alunperin meille vahvistettu.
Päivämäärillä ei nykyään ole suurta merkitystä. Tuet tulee sille jonka hallussa tilatukioikeudet (ja sille tukioikeudelle peltoa) on tukilomakkeiden viimeisenä jättöpäivänä . Jos vuokrasopimusta uudistaa pitäis vanhan vuokrasopimuksen päättymispäivä olla eri kuin uuden vuokrasopimuksen alkamispäivä. Eli tukioikeuksien pitää "käydä" omistajalla ja sitten uudet hallinansiirrot.
Mulla on aika paljon vuokrasopimuksia jotka on ollu jo ennen vuotta 2006. Näistä ei tartte hallinansiirtoja sun muita tehdä kun tukioikeudet alunperin meille vahvistettu.
Helpommalla pääsee, kun kirjaa vuokrasopimukseen tilatuen arvoksi nolla euroa - ei tule turhaa ALV-osaa mukaan. Sinällään ALV vuokrassa ei tietty paljoa haittaa, jos molemmat ovat ALV-velvollisia.
Onkos noissa osassa tuista vielä voimassa se 10-kk hallintasääntö?
Onkos noissa osassa tuista vielä voimassa se 10-kk hallintasääntö?
Kun edellisen kerran laadin vuokrasopimuksia (4 vuotta sitten), yleinen ohje tilatuen osaksi oli 1/3 vuokran kokonaishinnasta - ei siis näyttele enää minkäänlaista roolia, jos arvoksi voi määrittää 0€?!
Ei taida olla oikein tarkkaan missään määritetty tuo tilatuen arvo vuokrauksessa, mikä mahdollistaa kirjavan käytännön. Jostain saanut vuosi sitten kysymällä käytettäväksi arvoksi 20 e/ha, jolla uudet vuokrasopimukset olen tehnyt.Shield kirjoitti:Kun edellisen kerran laadin vuokrasopimuksia (4 vuotta sitten), yleinen ohje tilatuen osaksi oli 1/3 vuokran kokonaishinnasta - ei siis näyttele enää minkäänlaista roolia, jos arvoksi voi määrittää 0€?!
Ei, ainoastaan se ehto on että pelto pitää olla hallinnassa 15.6. mennessä.Kari kirjoitti: Onkos noissa osassa tuista vielä voimassa se 10-kk hallintasääntö?
- Rubinjo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Salon kaupugin vuokramaissa näyttäs olevan tukioikeuden arvo n. 5 e/ha.
Silloin ei alvia tietenkään vuokraan lisätä.jk kirjoitti:Mä oon käyttäny tilatukioikeuden arvona vuokrasopimuksissa 100€+alv. Tuosta en ole varma kuinka se käyttäytyy jos vuokranantaja ei ole alv-velvollinen, kun ei ole ollut tarvetta selvittää.
Maataloustoimistosta sain uuden version MTK:n laatimasta maanvuokrasopimuksesta. Siinä huomioituna lausekkeilla CAP-uudistus, joka tulee voimaan keväällä 2014. Tällöinhän näillä tiedoin muodostetaan uudet tukioikeudet aktiiviviljelijöille, jotka hakivat ainakin yhdestä tukioikeudesta tukea vuonna 2011.
Mä oon käyttäny tilatukioikeuden arvona vuokrasopimuksissa 100€+alv.
Eihän tuota voi käyttää
Ainakin mulla se ylittää parissa vuokrasopimukses jo koko vuokrasumman 
Eihän tuota voi käyttää
maatalolta annettii ohjeeks että tukioikeus vois olla esim kolmasosa vuokrahinnasta, sitä oon ite käyttäny...
Olimme tuossa veropäivässä. Tultiin keskustelussa porukalla siihen tulokseen, että unohdetaan koko alvi. Täälläkin vuokrat molemmin puolin 100 €, pistää siitä tukioikeuden arvoksi vaikka 2 €, niin alvai tulisi maksuun peräti 46 c/tukioikeus!!jalle kirjoitti:Mä oon käyttäny tilatukioikeuden arvona vuokrasopimuksissa 100€+alv.
Eihän tuota voi käyttääAinakin mulla se ylittää parissa vuokrasopimukses jo koko vuokrasumman
Turhaa byrokratia pelleilyä koko alvi tässä yhteydessä....
Joo ihan hyvin päätitte porukalla verottajalle ennakkopäätöksen tukioikeuden arvosta ja sen alv. verollisuudesta???Paalaaja kirjoitti: Olimme tuossa veropäivässä. Tultiin keskustelussa porukalla siihen tulokseen, että unohdetaan koko alvi. Täälläkin vuokrat molemmin puolin 100 €, pistää siitä tukioikeuden arvoksi vaikka 2 €, niin alvai tulisi maksuun peräti 46 c/tukioikeus!!
Jos ilmaisin itseäni epäselvästi: päätimme jättää koko alvi-pelleilyn omaan arvoonsa. Kukaan ei siis merkkaile/ilmoittele alveja.Sepe kirjoitti:Joo ihan hyvin päätitte porukalla verottajalle ennakkopäätöksen tukioikeuden arvosta ja sen alv. verollisuudesta???Paalaaja kirjoitti: Olimme tuossa veropäivässä. Tultiin keskustelussa porukalla siihen tulokseen, että unohdetaan koko alvi. Täälläkin vuokrat molemmin puolin 100 €, pistää siitä tukioikeuden arvoksi vaikka 2 €, niin alvai tulisi maksuun peräti 46 c/tukioikeus!!
Tuo 2 € esimerkki oli vain hatusta vedetty, tarkoituksena perata julki millaisesta hulluudesta on kyse. Vaikka saisinhan minäkin vähentää tuolla laskuperusteella lähes 25 € alvia vuositasolla..
..Juu että kiitos, mutta EI kiitos!
JK. Tässä sopimuksen tekovaiheessa verottajan edustaj oli jo poistunu tilaisuudesta.
Mistä verottaja tietää kenelle tukioikeus kuuluu?Sepe kirjoitti: Joo ihan hyvin päätitte porukalla verottajalle ennakkopäätöksen tukioikeuden arvosta ja sen alv. verollisuudesta???